راهکارهای خانگی کنترل بیماری لثه تا زمان مراجعه به دندانپزشک

سلامت لثه یکی از جنبه های مهم سلامت عمومی دهان است، اما اغلب نادیده گرفته می شود. بیماری پریودنتال، یک عفونت شایع لثه، میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و در صورت عدم درمان باعث التهاب، درد و حتی از دست دادن دندان می شود. مانند هر بیماری دیگری، هر چه زودتر اقدام کنید، شانس بیشتری برای حفظ سلامت دندان های خود خواهید داشت. لق شدن دندان ها و تورم اغلب نشان دهنده بیماری پیشرفته لثه هستند. در برخی موارد، زمانی که دندان ها شروع به حرکت می کنند نشان دهنده پیشرفت بیماری لثه است. اما اگر راهی برای رفع این مسئله با استفاده از داروهای طبیعی و اقدامات بهداشتی مناسب دهان وجود داشت، چه؟ این مقاله به بررسی درمان های خانگی مؤثر برای بیماری پریودنتال، تکنیک های مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و توصیه های تغذیه ای برای کمک به حفظ سلامت لثه ها و پیشگیری از بیماری پریودنتال می پردازد.

آشنایی با بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال که معمولاً تحت عنوان بیماری لثه شناخته می شود، نوعی عفونت لثه است. در صورتی که این عفونت درمان نشده باقی بماند، می تواند باعث ایجاد علائم بیماری لثه در افراد شود، از جمله:

بهداشت نامناسب دهان و دندان علت اصلی بیماری پریودنتال است که منجر به بروز التهاب و درد و سوزش لثه ها می شود که نشانه ای از التهاب لثه است.

برای جلوگیری از از دست دادن دندان و تخریب بافت استخوان و لثه، درمان سریع پریودنتیت نیاز است. برای درمان بیماری لثه، گزینه های مختلف درمان بیماری لثه در دسترس هستند، از جمله:

  • استفاده از دهانشویه یا خمیر دندان دارویی
  • از بین بردن پلاک و جرم انباشته شده از روی دندان ها و زیر خط لثه
  • به دنبال درمان تخصصی برای زدودن جرم و تارتار بودن

شناخت بیماری پریودنتال و علائم آن شما را قادر می سازد تا برای حفظ سلامت دندانی و جلوگیری از زوال بیشتر اقدامات لازم را انجام دهید.

آشنایی با بیماری پریودنتال
آشنایی با بیماری پریودنتال

اهمیت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از بیماری پریودنتال

رعایت بهداشت خوب دهان و دندان در پیشگیری از بیماری پریودنتال حیاتی است. مراقبت مناسب دهانی نه تنها به از بین بردن پلاک و باکتری ها از دندان ها و لثه ها کمک می کند، بلکه از بروز بیماری لثه ای جلوگیری می کند که در صورت عدم توجه به آن گسترش می یابد. برای دستیابی به سلامت عمومی دهان، توصیه می شود که افراد دو مرتبه در روز مسواک بزنند، به صورت روزانه نخ دندان بکشند و حداقل یک مرتبه در سال به دندانپزشک مراجعه کنند.

اکنون روش های خاص مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را توضیح خواهیم داد که به محافظت از لثه ها و پیشگیری از بیماری پریودنتال کمک می کند.

تکنیک های مسواک زدن برای سلامت لثه

تکنیک های صحیح مسواک زدن با کمک به حذف و زدودن پلاک که منبع اصلی پوسیدگی دندان و بیماری لثه است، در پیشگیری از بیماری پریودنتال حیاتی است. برای سلامت بهینه لثه، توصیه می شود از مسواک سونیک یا برقی استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پالپکتومی

مسواک زدن با زاویه ۴۵ درجه برای سلامت لثه مفید است، زیرا این امکان را برای فرچه های مسواک فراهم می سازد تا به طور مؤثرتر به خط لثه برسند و به طور مؤثر پلاک انباشته شده را از بین ببرند و به بهبود لثه کمک کنند. برای انجام حرکات دایره ای ملایم در حین مسواک زدن، فشار ملایمی اعمال کنید و با حرکات دایره ای مسواک بزنید تا به طور مؤثر پلاک و ذرات غذا را از روی دندان های خود پاک کنید.

فراموش نکنید که برای جلوگیری از بروز بیماری لثه و اطمینان از بهترین سلامت لثه، دو مرتبه در روز مسواک بزنید.

نکاتی در مورد نخ دندان کشیدن صحیح برای محافظت از لثه ها

نخ دندان کشیدن یکی دیگر از جنبه های ضروری حفظ سلامت لثه است، زیرا به از بین بردن پلاک و ذرات غذا از بین دندان ها و زیر خط لثه کمک می کند. مؤثرترین تکنیک های نخ دندان کشیدنم برای سلامت لثه عبارتند از خم کردن نخ دندان به دقت در اطراف پایه هر دندان، رسیدن به زیر خط لثه و اجتناب از هر گونه حرکت شدید یا تند. برای سلامت لثه ها توصیه می شود یک مرتبه در روز از نخ دندان استفاده کنید.

نخ دندان آغشته شده با روغن نارگیل به دلیل توانایی آنها در لغزش آسان بین دندان ها و حذف مؤثر مواد زائد و در نتیجه ارتقاء سلامت لثه بسیار توصیه می شود. برای انحنای صحیح نخ دندان در اطراف دندان، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نخ دندان را محکم بین انگشتان شست و اشاره نگه دارید.
  • با استفاده از حرکت زیگ زاگ آن را بین دندان های خود هدایت کنید.
  • آن را به شکل C در اطراف هر دندان منحنی کنید.
  • نخ را زیر خط لثه بلغزانید و آن را به بالا و پایین ببرید تا پلاک یا ذرات غذا از بین بروند.
  • این روند را برای هر دندان تکرار کنید.

بهترین درمان های طبیعی برای بیماری های پریودنتال

چندین درمان طبیعی به همراه اقدامات صحیح بهداشت دهان و دندان می توانند به پیشگیری و درمان بیماری پریودنتال کمک کند. دهانشویه های گیاهی، روغن گردانی داخل دهان و ژل های تسکین دهنده از جمله داروهای طبیعی هستند که می توانند التهاب لثه را تسکین دهند و سلامت کلی دهان را بهبود بخشند.

در اینجا نگاهی دقیق تر خواهیم داشت به این درمان ها و فواید آنها برای افرادی که از بیماری پریودنتال رنج می برند.

آب نمک

آب نمک برای افرادی که به دنبال درمان بیماری های لثه هستند، انتخابی عالی است. خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و می تواند به بهبودی بدن کمک کند. مسواک زدن دندان ها با یک مسواک نرم بدون خمیر دندان یا شستشوی دهان با آب نمک بعد از مسواک زدن می تواند به کاهش التهاب کمک کند. آب نمک یک درمان طبیعی است که می تواند به تسکین گلو درد، لثه درد یا جراحی های اخیر کمک کند. بنابراین، اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، آب نمک ممکن است یک مکمل مفید برای طرح درمان شما باشد.

بهترین درمان های طبیعی برای بیماری های پریودنتال
بهترین درمان های طبیعی برای بیماری های پریودنتال

جوش شیرین

بی کربنات سدیم یک ماده مؤثر برای استفاده در دندان و لثه است. این دارو علیه باکتری های مضر دهان عمل می کند و همچنین اسیدهایی که باعث التهاب و آسیب به سطوح دندان می شوند را خنثی می کند. به عنوان یک امتیاز اضافی، بی کربنات سدیم لکه ها را از بین می برد و می تواند دندان ها را درخشان کند. می توانید با مخلوط کردن مقدار کمی جوش شیرین با آب خمیر درست کنید و آن را به آرامی روی دندان ها مسواک بزنید. این ماده یک روش تمیز کردن ارائه می دهد، اما مهم است که سایر ترکیبات ضد باکتری را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز می توانند به کاهش پاسخ التهابی سیستم ایمنی بدن به باکتری های موجود در دهان کمک کنند. این به نوبه خود به کاهش آسیب وارده به لثه و استخوان فک کمک می کند. پلی فنول ها همچنین برای محدود کردن رشد باکتری هایی شناخته شده اند که منجر به التهاب لثه می شوند. چای سبز نه تنها برای سلامت عمومی مفید است، بلکه یک جایگزین خوشمزه برای قهوه است که بسیاری از افراد از آن لذت می برند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند لثه ای و افزایش طول تاج دندان

دهانشویه های گیاهی

دهانشویه های گیاهی مانند:

  • گیاه لیمو
  • روغن درخت چای
  • مریم گلی
  • برگ گواوا

اینها می توانند به کاهش پلاک و التهاب مرتبط با بیماری پریودنتال کمک کنند. ثابت شده است که دهانشویه روغن گیاه لیمو دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است، که ممکن است به کنترل پلاک و بهبود سلامت لثه کمک کند. دهانشویه حاوی ۲۵/۰ درصد روغن علف لیمو مؤثرتری نسبت به کلرهگزیدین گلوکونات که یک شوینده ضد باکتری اثبات شده برای درمان التهاب لثه است، می تواند پلاک را به طور کاهش دهد. دهانشویه روغن گیاه لیمو آسان و سریع درست می شود، اما می تواند قوی باشد. برای ایجاد یکی، کافی است دو تا سه قطره روغن علف لیمو را به یک فنجان آب اضافه کنید. ۳۰ ثانیه بچرخانید و تف کنید. ممکن است بخواهید فقط با یک قطره شروع کنید و اگر اذیت نشدید مقدار آن را افزایش دهید.

برخی از برندهای دهانشویه دارای محتوای الکل بالایی هستند که ممکن است منجر به خشکی دهان و افزایش پلاک باکتریایی شود. با این حال، شستشوی دهان با مریم گلی می تواند به عنوان یک ضد التهاب برای لثه ها عمل کند. شستشوی روزانه با دهانشویه مریم گلی در کاهش تعداد استرپتوکوک موتانس موجود در پلاک دندان، باکتری مضر ایجاد کننده پلاک، مؤثر است. همچنین پتانسیل کاهش علائم التهابی مخاط داخل دهان و لثه را دارد. می‌توانید با جوشاندن آب و اضافه کردن دو قاشق غذاخوری مریم گلی تازه یا یک قاشق چایخوری مریم گلی خشک، دهانشویه را در منزل تهیه کنید. قبل از صاف کردن مخلوط، اجازه دهید ۱۰ دقیقه با حرارت کم بجوشد. آن را در یک بطری نگهداری کنید و از آن برای شستشوی دهان به مدت ۳۰ ثانیه، دو مرتبه در روز استفاده کنید.

دهانشویه روغن درخت چای که از ترکیب ۱۰ قطره اسانس نعناع فلفلی، ۶ قطره اسانس درخت چای و ۱ فنجان آب تصفیه شده یا مقطر تهیه می شود، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که می تواند به بهبود زخم های دهان و کاهش درد دندان کمک کند. با این حال، مهم است که هنگام استفاده از دهانشویه های گیاهی احتیاط کنید، زیرا ممکن است در برخی افراد منجر به ایجاد احساس سوزش خفیف در دهان شود.

بهترین درمان های طبیعی برای بیماری های پریودنتال
بهترین درمان های طبیعی برای بیماری های پریودنتال

روغن گردانی با روغن نارگیل و اریمدادی Arimedadi

روغن گردانی داخل دهان یک روش سنتی آیوروداAyurvedic  است که شامل چرخاندن روغن داخل دهان به مدت حداکثر ۲۰ دقیقه برای کمک به ارتقاء بهداشت دهان با کاهش پلاک و باکتری است. مطالعات نشان داده اند که گرداندان روغن اریمدادی Arimedadi  می تواند از تشکیل پلاک جلوگیری کرده و علائم التهاب لثه را کاهش دهد. این تکنیک قابلیت قابل توجهی در افزایش سلامت دهان و دندان در طولانی مدت دارد.

برای بهبود سلامت دهان و دندان از طریق گرداندن روغن نارگیل، این مراحل را دنبال کنید:

  • تقریباً ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل (یا روغن کنجد) را داخل دهان خود بریزید.
  • روغن را به مدت تقریبی ۲۰ دقیقه داخل دهان خود بچرخانید. روغن را قورت ندهید؛ فقط آن را در اطراف دهان خود حرکت دهید.
  • بعد از ۲۰ دقیقه روغن را تف کنید.
  • دهان خود را با آب بشویید.
  • دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید.

توصیه می شود برای جلوگیری از عوارض بعدی سینوزیت از مصرف زیاد روغن اریمدادی خودداری شود.

ژل های تسکین دهنده: آلوئه ورا و زردچوبه

ژل های تسکین دهنده مانند آلوئه ورا و زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی خود می توانند از ایجاد پلاک و التهاب لثه جلوگیری کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا اعصاب دندان می توانند دوباره رشد کنند؟

آلوئه ورا از دیرباز برای التیام خراش ها و سوختگی ها شناخته شده است، اما می تواند در درمان بیماری های دهان نیز مؤثر باشد. مطالعات نشان داده اند که آلوئه ورا به اندازه دو خمیر دندان تجاری در کاهش باکتری های عامل بیماری مؤثر است. همچنین نشان داده شده است که آلوئه ورا به بهبودی پس از جراحی لثه کمک می کند. استفاده از ژل آلوئه ورا ممکن است منجر به بهبود اولیه بهتر و کاهش ناراحتی شود. اگر لثه های شما زخم یا متورم هستند، ممکن است با آلوئه ورا تسکین پیدا کنید. اگر از دهانشویه استفاده می کنید، آن را به مدت ۳۰ ثانیه دور دهان خود بچرخانید، مسواک بزنید و تف کنید.

ژل زردچوبه را می توان با موارد زیر تهیه کرد:

  • ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با آب کافی مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست بدست آید.
  • با استفاده از گلوله های پنبه ای خمیر را مستقیماً روی لثه های خود بمالید.
  • اجازه دهید تقریباً ۱۰ دقیقه روی لثه باقی بماند.
  • دهان را با آب خنک شستشو دهید.
  • این فرآیند را دو مرتبه در روز تکرار کنید تا فواید ضد التهاب و درمانی ژل زردچوبه را تجربه کنید.

توصیه های غذایی برای لثه های سالم

یک رژیم غذایی مغذی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می تواند به حفظ سلامت لثه ها و جلوگیری از بروز بیماری پریودنتال کمک کند. مصرف کربوهیدرات ها می تواند تکثیر باکتری های داخل حفره دهان را تسهیل کند، که ممکن است با بیماری لثه ارتباط داشته باشد.

ویتامین C، ویتامین D،کلسیم و آهن به عنوان ویتامین ها و مواد معدنی شناخته شده اند که از سلامت لثه حمایت می کنند و به پیشگیری از بیماری پریودنتال کمک می کنند. غذاهای غنی از این مواد مغذی عبارتند از: موز (پتاسیم)، هویج (ویتامین A) و پرتقال (ویتامین C). پروتئین های بدون چربی مانند مرغ و ماهی، که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، می توانند به کاهش التهاب لثه و جلوگیری از پیشرفت بیماری پریودنتال کمک کنند.

توصیه های غذایی برای لثه های سالم
توصیه های غذایی برای لثه های سالم

چه زمانی به دنبال کمک حرفه ای باشید؟

علیرغم اثربخشی درمان های خانگی و اقدامات بهداشتی دهان و دندان در رسیدگی به بیماری پریودنتال، در صورت تداوم علائم یا بدتر شدن وضعیت، به دنبال کمک حرفه ای بودن به یک ضرورت تبدیل می شود. در موارد درد شدید، خونریزی یا التهاب لثه بدون پاسخ، مداخله تخصصی دندانپزشکی ضروری است.

طرح درمان دندانپزشک برای التهاب لثه یا پریودنتیت معمولاً شامل دهانشویه های دارویی، پاکسازی عمقی و مراجعه مکرر به دندانپزشک برای پاکسازی و معاینه است. جستجوی کمک تخصصی در صورت نیاز می تواند به جلوگیری از پوسیدگی و از دست دادن دندان کمک کند و لبخندی سالم را برای آینده تضمین کند.

علل اولیه بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری لثه زمانی شروع می شود که پلاک روی دندان ها و اطراف لثه ها ایجاد شود. بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی، برخی داروها، حساسیت ژنتیکی و برخی بیماری ها همگی از علل اولیه بیماری پریودنتال هستند.

برای حفظ سلامت لثه ها هر چند وقت یک مرتبه باید مسواک زد و نخ دندان کشید؟

توصیه می شود برای سلامت لثه ها دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید.

چه داروهای طبیعی می توانند به درمان بیماری پریودنتال کمک کند؟

دهانشویه های گیاهی، روغن گردانی و ژل هایی مانند آلوئه ورا و زردچوبه می توانند به درمان طبیعی بیماری پریودنتال کمک کنند.

رژیم غذایی چه نقشی در حفظ سلامت لثه ها دارد؟

یک رژیم غذایی سالم کلید حفظ سلامت لثه است، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری موجود در میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی به پیشگیری از بیماری های پریودنتال کمک می کنند.

چه زمانی باید برای بیماری پریودنتال از متخصص کمک بگیریم؟

اگر علائم شما بهبود نیافتند یا بدتر شدند، برای بیماری پریودنتال از متخصص کمک بگیرید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: