بهترین تغذیه برای داشتن دندان ها و لثه های سالم

مسیر شگفت انگیز رو به سوی دندان های بی نقص

دندان ها مهم هستند! به همین دلیل جای تعجبی ندارد که چرا اکثر افراد مراقبت های واقعاً خوبی از دندان های خود می کنند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، پاکسازی زبان، استفاده از دهانشویه، ما همه کار انجام می دهیم. دهان ما بخشی از بدن ما است که از آن نیز به بهترین شکل ممکن مراقبت ی کنیم، و باز هم پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه ها از جمله شایع ترین بیماری ها در سراسر دنیا هستند. چطور چنین اتفاقی رخ می دهد؟ ممکن است پاسخ در یخچال های خانه های ما پنهان باشد.

شگفت زده می شوید یا خیر، تفاوت بین یک لبخند سالم و مراجعات منظم به دندانپزشک، ممکن است رژیم غذایی شما باشد. حتی در صورتی که بهداشت دهانی فوق العاده ای داشته باشید، اگر مراقب آنچه می خورید نباشید، ممکن است حفظ سلامت دندان ها دشوار باشد.

اغلب اوقات، وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان به میان می آید، ما غذا را تنها به عنوان ماده ای شرور می پنداریم. روی هم رفته، تنها قندها و اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی ها هستند که بیشترین آسیب را به دندان های ما وارد می کنند. با این حال، انواع مختلف غذاها وجود دارند که نه تنها به دندان های شما آسیبی وارد نمی کنند، بلکه می توانند ارتقاء زیادی در سطح سلامت دهان شما ایجاد کنند.

از پیشگیری از بروز حفره های دندانی و بیماری پریودنتال گرفته تا حتی خوشبو کردن دهان و سفید کردن دندان ها، غذاهای موجود در این فهرست می توانند منطبق بر ادعاهای خمیر دندان ها و دهانشویه های جادویی موجود در بازار باشند. اکثر آنها در حقیقت کاملاً خوشمزه هستند، بنابراین فهرست خرید خود را بردارید و آماده شوید تا مقداری به خوراکی های دندان دوست خود بیفزایید.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه
بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

برخی از غذاها چگونه به سالم ماندن دندان ها و لثه های شما کمک می کنند؟

دندان ها و لثه های شما بخشی از بدن شما هستند، و مانند هر عضو دیگری، نیاز به تغذیه خوب برای داشتن عملکرد صحیح دارند. برخی مواد مغذی خاص برای اعضای مختلف بدن مفیدتر هستند، بنابراین اجازه دهید ببینیم کدام یک حیاتی ترین عناصر برای داشتن دندان ها و لثه های سالم هستند.

غذاهای غنی از کلسیم و فسفر

مینای دندان کاملاً از مواد معدنی تشکیل شده است. غذاها و نوشیدنی های اسیدی مختلف ممکن است موجب خوردگی مینای دندان ها شوند، بنابراین برای محکم کردن مجدد دندان های خود نیاز است برخی از این مواد معدنی را مجدداً به دندان ها بازگردانید و سعی کنید آنچه از دست رفته است را احیاء کنید. اصلی ترین قهرمان ها در اینجا کلسیم و فسفر هستند. این عناصر اجزاء تشکیل دهنده مینای دندان ها هستند و اگر می خواهید دندان های خود را سالم و قوی نگه دارید، مصرف غذاهای غنی از آنها ضروری است.

بهترین منابع کلسیم: ماست، پنیر (سفت، مانده)، غذاهای دریایی، شیر (کم چرب)، توفو، بادام.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت کوتاه دندان – بخش دوم

بهترین منابع فسفور: دانه کدو تنبل، ماهی، آجیل برزیل، گوشت قرمز، تخم مرغ، توفو، آبگوشت.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه
بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

خوراکی های سفت و ترد پر آب

خوراکی های سفت و تردی که حاوی مقادیر زیادی آب هستند، به بیشتر از یک دلیل برای دندان های شما خوب هستند. اولاً، جویدن بزاق بیشتری تولید می کند، که بهترین ماده طبیعی خنثی کننده باکتری هایی است که موجب بروز حفره های دندانی می شوند. دوماً، بافت این خوراکی ها باعث می شود آنها ساینده های طبیعی باشند، بنابراین آنها به آرامی موجب ساییده و تمیز شدن سطوح دندان های شما می شوند، و پلاک ها و ذرات غذا را از سطح دندان های شما می زدایند. با این حال آنها باید میوه ها و سبزیجات خام باشند، بنابراین دلیلی ندارد به سراغ چیپس ها و چوب شورها بروید.

بهترین گزینه ها: کرفس، سیب، خیار، هویچ.

غذاهای غنی از ویتامین D

ویتامین D برای سلامت عمومی شما حیاتی است، اما اگر شما دندان های سالمی نیز می خواهید، این ماده واقعاً مهم است. مهم ترین دلیل این است که این ماده به بدن شما کمک می کند کلسیم را بهتر جذب کند.

بهترین منابع: نور خورشید (شما نمی توانید نور خورشید بخورید اما قرار گرفتن در معرض آن بهترین منبع طبیعی ویتامین D است)، ماهی، زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی.

غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین C قدرتمند است! می تواند به عروق خونی استحکام ببخشد و التهاب را کاهش دهد، که می تواند به لثه ها کمک کند سالم تر بمانند. علاوه بر این، ویتامین C برای تولید کلاژن نیاز است، یک پروتئین اصلی که به شما کمک می کند با بیمار لثه مبارزه کنید. بدون ویتامین C لثه های شما حساس می شوند و بیشتر مستعد افزایش باکتری هایی می شوند که موجب بروز بیماری پریودنتال می شوند.

بهترین منابع: فلفل دلمه ای، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم پیچ.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان

وقتی نوبت به مزایای آنتی اکسیدان ها برای سلامتی می رسد، آنها تقریباً بیشترین شهرت را دارند. چگونه آنها به سلامت دهان شما کمک می کنند؟ آنتی اکسیدان ها با باکتری های ایجاد کننده التهاب و بیماری های پریودنتال مبارزه می کنند. آنها به محافظت از لثه ها و سایر بافت ها در برابر آسیب های سلولی و عفونت های باکتریایی کمک می کنند.

بهترین منابع: سیب، توت ها، انگور، کشمش، آجیل، لوبیا.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه
بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

غذاهای حاوی پروبیوتیک ها

وقتی صحبت از باکتری های موجود داخل بدن می رسد، مقادیر زیادی نوع باکتری خوب و بد وجود دارند. پروبیوتیک ها برخی از انواع خوب آنها هستند. در اینجا نیاز به تحقیقات بیشتر است، اما از قبل شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش پلاک ها و ارتقاء سلامت لثه ها کمک کنند.

بهترین منابع: ماست، کومبوچا، کلم ترش، میسو، و سایر غذاهای تخمیر شده.

غذاهای غنی از آنتوسیانین، آرژنین، و پلی فنول

عناصر بسیاری وجود دارند که ممکن است برای سلامت دهان مفید باشند. تحقیقات بیشتری نیاز است. اما برخی از امیدوار کننده ترین کاندیداها آنتوسیانین ها (که ممکن است از اتصال پلاک روی دندان ها جلوگیری کرده و با سرطان دهان مقابله کنند)، آرژنین (اسید آمینه مهمی که ممکن است در ایجاد پلاک اختلال ایجاد کند و احتمال ایجاد حفره های دندانی را کاهش دهد)، و پلی فنول ها (که ممکن است رشد باکتری هایی که منجر به ایجاد پلاک می شوند را کاهش دهد و از بیماری لثه، حفره های دندانی، و بوی بد دهان جلوگیری کند) هستند.

بهترین منابع آنتوسیانین: توت ها، انگور، گیلاس، آلو، بادمجان.

بهترین منابع آرژنین: گوشت، سویا، آجیل ها.

بهترین منابع پلی فنول ها: چای (سیاه و سبز)، توت ها، بذر کتان، کاکائو.

بهترین غذاها برای داشتن دندان ها و لثه هایی سالم

تاکنون ما به این موضوع پرداختیم که چرا رژیم غذایی شما برای دندان های شما مهم است، و نیز به بیان برخی از منابع علمی اساسی پشت ارتباط بین سلامت دهان و آنچه می خورید پرداختیم. آنچه باقی مانده است این است که به شما فهرست کاملی از بهترین غذاها و خوراکی ها برای دهان ارائه دهیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع اشعه ایکس در دندانپزشکی

پنیر

چدار دوست دارید؟ غنی از کلسیم است. بعلاوه، پنیر سطح اسید داخل دهان را کاهش می دهد، که پلاک های از آن متنفر هستند. علاوه بر این، جویدن پنیر سفت تولید بزاق دهان را افزایش می دهد، که برخی از باکتری های موجود داخل دهان را می زداید. اگر به میان وعده هایی مانند چوب شورها علاقه دارید، مقداری چدار به آن بیفزایید تا از آسیب آن بکاهید. تنها به خاطر داشته باشید که، پنیرهای مانده بهترین گزینه هستند.

شیر

وقتی صحبت از مراقبت از دندان ها به میان می آید، شیر و آب بهترین نوشیدنی ها هستند. شیر غنی از کلسیم و دیگر عناصر مهم است. علاوه بر این، سیر سطح اسید داخل دهان را کاهش می دهد، که به مبارزه با پوسیدگی دندان ها کمک می کند.

آب

آب ابر قهرمان دندان های شما است! آب که زدودن ذرات غذا از روی دندان های شما کمک می کند و سطح بزاق دهان را بالا نگه می دارد. بزاق در حقیقت بهترین دفاع دهان شما در برابر پوسیدگی دندان ها است زیرا حاوی پروتئین و مواد معدنی است که به طور طبیعی با پلاک های دندانی مبارزه می کند و اگر بدن شما هیدراته باقی بماند، می توانید منبع نامحدودی از آن داشته باشید.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه
بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

سبزیجات دارای برگ سبز (اسفناج، کلم بروکلی)

سبزیجات دارای برگ سبز که فوق سلامت هستند، غنی از کلسیم، اسید فولیک، و مقادیر زیادی ویتامین ها و مواد معدنی مهم است که دندان ها و لثه های شما آنها را دوست دارند.

ماهی

ماهی (ماهی های چرب، سالمون وحشی، تونا) غنی از مواد معدنی و ویتامین های مهم مانند ویتامین D است و بخش حیاتی رژیم غذایی دوستدار دندان ها است.

گوشت

اکثر گوشت ها برای سلامت دهان شما عالی هستند. آنها سرشار از برخی از مهم ترین مواد مغذی می باشند که در بالا ذکر شدند. گوشت قرمز و حتی گوشت اعضای بدن بویژه مفید هستند.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه
بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

چای سیاه و چای سبز

به پلی فنول فکر کنید! شناخته شده است که پلی فنول ها باعث کاهش باکتری ها و محصولات سمی باکتری ها داخل دهان می شوند. چای بعلاوه سرشار از فلوراید است که برای دندان های سالم ضروری شناخته شده است. بهتر است آن را شیرین نشده بنوشید زیرا شکر و حتی عسل می توانند تخریب کننده باشند.

آجیل ها

آجیل ها سرشار از مزیت برای سلامت دهان هستند. آنها حاوی مقادیر زیادی عنصر مهم مانند کلسیم و فسفر هستند. مفیدترین آنها بادام، آجیل برزیلی، و بادام هندی است که به مبارزه با باکتری هایی که منجر به پوسیدگی دندان ها می شوند کمک می کند.

آدامس

این یکی نیازی به فکر کردن ندارد. آدامس باعث افزایش تولید بزاق دهان می شود و باکتری ها و ذرات غذا را از بین می برد.

قره قاط

قره قاط (دقیقاً مانند چای) سرشار از پلی فنول است که پلاک را از بین می برد، بنابراین خطر ایجاد حفره را کاهش می دهد. قره قاط تازه بویژه در ایجاد اختلال در روند تشکیل پلاک مؤثر است.

پرتقال ها

اکثر مرکبات واقعاً اسیدی هستند که برای سلامت شما خوب نیست، اما پرتقال ها از همه اسید کمتری دارند، و همه مزایای سلامتی که شما از میوه انتظار دارید را دارند.

توت فرنگی ها

اگر دندان های فوق العاده ای می خواهید، بهتر است عاشق توت فرنگی باشید! آنها سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها، و نیز اسید مالیک هستند، که حتی می تواند به صورت طبیعی دندان های شما را سفید کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی دندان در سطح ریشه

ماست

ماست قطعاً چیزی بیشتر از یک مجموعه خوب برای سلامت دهان است. ماست سرشار از کلسیم و پروبیوتیک است که از شما در برابر حفره های دندانی، بیماری لثه، و حتی بوی بد دهان محافظت می کند.

هویچ ها

هویچ ها بسیار خوشمزه هستند و حاوی مقادیر زیادی از مهم ترین مواد معدنی و ویتامین ها برای دهان شما است که شاسیته اشاره خاص هستند. جای تعجبی ندارد که خرگوش ها دندان های خوبی دارند.

سیب ها

آیا خوردن یک سیب در روز دکتر را از شما دور نگه می دارد؟ احتمالاً خیر، اما قطعاً کمک کننده خواهد بود. سیب ها سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند.

سیر

آلیسین موجود در سیر دارای خواص آنتی میکروبیال قوی است. بنابراین، در مبارزه کردن با پوسیدگی دندان ها و مخصوصاً بیماری پریودنتال به شما کمک می کند.

زنجبیل

زنجبیل به چند دلیل حیرت انگیز است. وقتی نوبت به سلامت دهان می رسد، دهان را تازه می کند و مانع رشد باکتری ها می شود.

دانه های کامل

مصرف دانه های کامل (جو دو سر، برنج قهوه ای) خطر بروز بیماری لثه را کاهش می دهد.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه
بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

گلابی

بر خلاف میوه های اسیدی، گلابی به خوبی اسیدها را متعادل می کند، که باعث می شود آنها میان وعده های خوبی در هر زمانی باشند.

کیوی

کیوی یکی از میوه های سرشار از بیشترین میزان ویتامین C می باشد.

پیاز

وقتی به صورت خام خورده می شود، دارای خواص آنتی باکتریال قدرتمندی است، مخصوصاً در برابر باکتری هایی که موجب بروز حفره های دندانی و بیماری لثه می شوند.

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه
بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

قارچ های شیتاکه

این غذای خوشمزه آسیایی کابوس پلاک های دندانی است. آنها حاوی لنتیان هستند، قند طبیعی که در ایجاد پلاک روی دندان های شما اختلال ایجاد می کند.

کرفس

کرفس برای دندان های شما بسیار مفید است و ارزش اشاره خاص دارد. این خوراکی از بسیاری جهات میان وعده ای مناسب برای سلامت دهان و دندان ها است، و چیزی است که نزدیک ترین شباهت را به نخ دندان طبیعی دارد.

سویا

رژیم غذایی که حاوی سویا باشد، ممکن است به ارتقاء سلامت لثه ها کمک کند.

دانه کنجد

دانه کنجد سرشار از کلسیم است و وقتی آنها را می جوید در زدودن پلاک از روی دندان های شما بسیار کارآمد هستند.

سیب زمینی شیرین

دوز سالمی از ویتامین A فواید زیادی برای مینای دندان ها و لثه های شما خواهد داشت.

کشمش

شاید این تیتر غافل گیر کننده باشد، زیرا وقتی نوبت به تأثیر روی دندان ها می رسد، کشمش ها در دسته عناصر بد قرار می گیرند. با این حال، آنها منابع خوبی از مواد شیمیایی مانند اولئانولیک هستند که ممکن است باکتری های حفره های دندان را از بین ببرند. آنها همچنین غنی از آنتی اکسیدان هستند.

قهوه سیاه

یک عنوان شگفت انگیزتر قهوه سیاه است! اما یک دسته از مطالعات اخیر نشان داده اند که قهوه سیاه می تواند از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند و در حقیقت به مبارزه با پلاک های دندانی کمک کند. نکته کوچکی که وجود دارد این است که قهوه باید سیاه و شیرین نشده باشد.

همیشه اصول را به خاطر داشته باشید!

تهیه مواد غذایی خوش طعمی که می دانید برای سلامتی دهان و دندان های شما بسیار مناسب هستند احساس بسیار خوبی دارد. با این حال، آنچه دندانپزشک به شما آموخته است را فراموش نکنید. حتی پس از سالم ترین عناوینی که در این فهرست ذکر شده اند، همیشه ایده خوبی است که دندان های خود را از ذرات باقی مانده مواد غذایی، قندها، و اسیدها تمیز کنید. البته، مسواک زدن باید گزینه اصلی شما باشد. اما اگر در حال حاضر در دسترس نیست، می توانید آدامس بجوید یا حداقل آب بنوشید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: