چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟

دندانپزشکان و اکثر متخصصان دندانی واقعاً به صورت خستگی ناپذیری برای ادامه آموزش دادن به بیماران خود کار می کنند. اگر کسی مجبور باشد تنها یک محصول را برای استفاده انتخاب کند، خواه مسواک یا خمیر دندان، باید نخ دندان را انتخاب کند! نخ دندان کشیدن بهتر از مسواک زدن، پاکسازی سطوح بیشتری را پوشش می دهد (البته درست نخ دندان کشیدن). نخ دندان کشیدن یک عادت انتخابی یا اختیاری نیست و همیشه باید به درستی انجام شود.

تحقیقی که توسط انجمن دندانپزشکان انجام شد نشان داد که از هر ۱۰ نفر تنها ۴ نفر هر روز دندان های خود را نخ دندان می کشد، و ۲۰% از افراد هرگز نخ دندان نمی کشند! اکثر افراد اهمیت نخ دندان کشیدن را نادیده می گیرند یا نمی دانند چکونه این کار را به درستی انجام دهند. بر اساس تحقیقات، ۵۰% افراد هرگز نخ دندان نمی کشند و حدود ۲۵% آنها به ندرت نخ دندان می کشند. پس تنها ۲۵% افراد تقریباً ۵ مرتبه در هفته نخ دندان می کشند.

نخ دندان کشیدن چه مزایایی دارد؟

نخ دندان کشیدن مزایای متعددی دارد:

پیشگیری از مرگ دندان

به طور کلی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با یکدیگر کار می کنند تا سلامت دندان ها را حفظ کنند. حداقل ۳۵% از سطح دندان ها تمیز نخواهد شد اگر فقط مسواک بزنید و نخ دندان نکشید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سلامت دندان ها و لثه ها را ارتقاء می دهد، به پیشگیری از بروز بیماری های دهانی و از دست رفتن دندان ها کمک می کند.

فرصتی برای بررسی دهان

نخ دندان کشیدن به صورت منظم می تواند به شما کمک کند دهان، دندان ها، لثه ها، و زبان را به صورت دقیق تر برای وجود هر گونه تغییری مورد بررسی قرار دهید، از جمله هر گونه قرمزی، سوزش، یا تورم. شرایط سلامتی مانند ایدز، برخی سرطان های خاص، اختلالات خوردن، و سوء مصرف مواد ممکن است باعث بروز قرمزی و تورم در لثه ها و ضایعات داخل دهان شوند. خونریزی با نخ دندان کشیدن اغلب یکی از نخستین علائم ژنژیویت است و باید شما را به مراجعه فوری به دندانپزشک وا دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا اعصاب دندان می توانند دوباره رشد کنند؟
نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن

دندان های شما را تمیز نگه می دارد.

آیا میوه خشک، آبنبات های چسبناک، یا غذاهای خشک می خورید؟ ذرات غذا اغلب می توانند بین دندان ها گیر کنند. همه سطوح دندان ها، هر ۲۴ ساعت یک مرتبه، به پاکسازی تا حد امکان صحیح نیاز دارند. علاوه بر این، میوه های خشک مملو از قند هستند که می تواند انباشته شدن پلاک روی دندان ها را افزایش دهد و منجر به پوسیدگی دندان ها شود. خوشبختانه، نخ دندان کشیدن، صرف نظر از آنچه می خورید، به تمیز نگه داشتن دندان های شما کمک خواهد کرد.

نخ دندان کشیدن چگونه عمل می کند؟

اکثر افراد نخ دندان کشیدن را نادیده می گیرند، زیرا آنها به درستی برای آنها توضیح داده نشده است که چرا باید نخ دندان بکشند. آنها وقتی خون می بینند، واکنش شایعی که نشان می دهند این است که از نخ دندان کشیدن دست می کشند یا به عنوان توجیهی برای نخ دندان نکشیدن می گویند “لثه های من همیشه خونریزی دارند!”

خونریزی به این معنا است که فرد به نخ دندان کشیدن بیشتر یا کمک یک دندانپزشک نیاز دارد! خونریزی به دلیل انباشته شدن باکتری ها و پس از یک دوره طولانی عدم درمان، انباشته شدن تارتار و جرم (رسوب سفت شده) با التهاب لثه ها وجود خواهد داشت، که نشان دهنده این است که نیاز بیشتری به معاینات و مراقبت های تخصصی دندانی وجود دارد. وقتی این رسوبات سفت شده وجود داشته باشند، فرد دیگر قادر نیست برای زدودن آنها نخ دندان بکشد یا مسواک بزند. اکنون دیگر باید آنها توسط دندانپزشک متخصص از روی دندان ها تراشیده شوند.

اگر قبلاً هرگز نخ دندان نکشیده اید، ممکن است لثه های شما در یک یا چند ناحیه خونریزی کنند. خونریزی می تواند ظرف یک یا دو هفته متوقف شود، اما فرد هنوز هم به معاینات تخصصی دندانپزشکی و ویزیت بهداشتی نیاز دارد. نادیده گرفتن نخ دندان اجازه می دهد باکتری ها و پلاک های مضر داخل دهان انباشته شوند، و باعث بروز حفره های دندانی و بیماری پریودنتال شوند. مسواک زدن به پاکسازی دهان و دندان ها کمک می کند، اما تمیز کردن بین دندان ها بدون نخ دندان دشوار خواهد بود. به همین دلیل است که دندانپزشکان به بیماران خود توصیه می کنند نخ دندان کشیدن را در عادات بهداشتی روزانه دهان و دندان های خود بگنجانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان
نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن

دلایلی برای اهمیت نخ دندان کشیدن

پیشگیری از بیماری لثه

پلاک روی دندان ها تنها باعث ایجاد لکه روی آنها نمی شود، بلکه می تواند منجر به بروز بیماری لثه نیز شود. با پیشرفت بیماری، به بافت های نرم لثه ها و الیاف پریودنتال لیگامان و استخوان ها نیز آسیب وارد می شود و باعث بروز پریودنتیت می شود، شکل پیشرفته بیماری لثه. پریودنتیت اگر درمان نشده باقی بماند می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود. با این حال، نخ دندان کشیدن پلاک بین دندان های شما را تمیز می کند و به پرهیز از بروز شرایط زیر کمک می کند:

  • تحلیل لثه ها
  • خونریزی لثه ها
  • تحلیل دندان و استخوان

پیشگیری از بیماری قلبی

اگر نخ دندان نکشید لثه های شما خونریزی خواهند داشت و این نشانه ژنژیویت است. با این حال، ژنژیویت در مراحل اولیه با بهداشت خوب دهانی می تواند معکوس شود. در غیر اینصورت، اجازه می دهد پلاک و باکتری وارد جریان خون شوند، و باعث شود پلاک ها در عروق انباشته و احتمالاً منجر به بروز بیماری قلبی شوند. بر اساس تحقیقات، فردی که بیماری لثه دارد، احتمال بیماری قلبی در او ۲۰% بیشتر است. بنابراین، نخ دندان کشیدن برای کاهش این خطر ضروری است.

کاهش بوی بد دهان

انباشته شدن پلاک و باکتری باعث بروز بوی بد دهان می شود. با این حال، نخ دندان کشیدن باعث تازگی بوی دهان و از بین رفتن بوی بد می شود. بیماری پریودنتال بوی خاصی دارد و برای افراد مبتلا به آن مشکل آفرین است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت ها چه تأثیری روی سلامت دهان دارند؟

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

آبنبات های چسبناک یا میوه های خشکی که بین دندان های شما گیر می کنند می توانند منجر به تولید پلاک هایی شوند که پس از چند روز باعث پوسیدگی های دندانی و در نتیجه بروز حفره های دندانی می شوند. با این حال، نخ دندان کشیدن پلاک ها را از بین دندان ها می زداید.

دندان ها را سفیدتر می کند.

نخ دندان کشیدن ذرات باقی مانده غذا و پلاک انباشته شده بین دندان ها را برطرف می کند و باعث می شود آنها درخشان تر به نظر برسند.

نخ دندان کشیدن
نخ دندان کشیدن

نکات مفید برای درست نخ دندان کشیدن

اطلاع داشتن و درک اهمیت نخ دندان کشیدن شما را با انگیزه نگه خواهد داشت، حتی اگر به نظر شما فرایند خسته کننده ای باشد. برای تبدیل نخ دندان کشیدن سریع و ماهرانه به یک عادت، باید مانند هر مهارت دیگری در زندگی در انجام آن تمرین داشته باشید تا در انجام آن استاد شوید. ناامید نشوید! ما در مورد سلامتی شما حرف می زنیم؛ این یک مهارت ضروری برای کل عمر است!

  • حدود ۱۸ تا ۲۴ اینچ نخ ببرید.
  • برای نگه داشتن صحیح آن، هر سر نخ را به دور انگشت های وسط بپیچید و تنها ۱ تا ۲ اینچ آن را برای دندان ها باقی بگذارید.
  • نخ را با انگشت های اشاره و شست نگهدارید و آن را بین دو دندان فرو ببرید. نخ را به آرامی به بالا و پایین بلغزانید و ذرات باقی مانده غذا را خارج کنید.
  • حتماً نخ را به آرامی تا لثه ها بلغزانید و تا جایی که مقاومت وجود دارد دست نگهدارید. وقتی نخ به لثه رسید، آن را به دور پایه دندان ها به شکل C بپیچانید، و اجازه دهید وارد فضای بین دندان ها و لثه ها شود.
  • همین گام ها را برای همه دندان ها تکرار کنید و به خاطر داشته باشید که باید هر دو طرف دندان ها، شامل دندان های آخر هر قوس دندانی را نخ دندان بکشید.
۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: