تشخیص و درمان بیماری های لثه

بیماری لثه در حال حاضر به عنوان یکی از دلایل اصلی از دست رفتن دندان ها در بین بزرگسالان است. اما آیا این بیماری قابل درمان است؟ چه روش‌هایی برای کنترل آن وجود دارد؟ علائم و نشانه‌های اولیه آن چیست؟ این سؤالات مواردی هستند که اکثر افراد از متخصصین ریشه دندان و اندودنتیست ها می‌پرسند و باید به شکل‌های مختلفی به آنها پاسخ داده شود. در این مقاله سعی داریم تا بتوانیم به این سؤال و چند سؤال دیگر به شکل ساده و مؤثر پاسخ دهیم. اما در حالت کلی، می‌توان اظهار داشت که بیماری لثه قابل درمان است و می‌توان آن را به کمک اندودنتیست کنترل کرد.

تشخیص و درمان بیماری های لثه
تشخیص و درمان بیماری های لثه

تشخیص علائم اولیه بیماری لثه

اولین شرط در درمان بیماری لثه و برگشت وضعیت دهان به حالت طبیعی خود، مشاهده کردن نشانه‌های اولیه آن است. برخی از این علائم عبارتند از:

• خونریزی لثه
• درد
• التهاب و ورم
• کاهش اندازه لثه‌ها
• شل شدن دندان ها
• بوی بد دهان
• طعم بد در دهان.

این موارد شایع‌ترین نشانه‌های التهاب لثه هستند که به عنوان فاز اولیه بیماری لثه شناخته می‌شود. در این مرحله کنترل و درمان بیماری قابل انجام است؛ اما وظیفه شما این است که بلافاصله پس از مشاهده یکی از این علائم به دنبال کمک باشید و به سراغ دندان پزشک یا یک متخصص ریشه دندان بروید.

تشخیص و درمان بیماری های لثه
تشخیص و درمان بیماری های لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان

چیزی که باید انجام دهید این است که سلامت دهان و دندان خود را بهبود دهید. درحقیقت اگر بخواهید بیماری لثه خود را در سطوح اولیه و در مرحله التهاب لثه درمان کنید، لازم است که به وضعیت بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید. دندان‌های خود را به طور مرتب و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. ترجیحا این کار باید قبل از خواب و بعد از بیدار شدن از خواب صبح باشد که تأثیر آن بیشتر باشد. همچنین استفاده از مسواک‌های الکترونیکی جدید کمک می‌کند که تمیزکاری سطح دندان‌ها به شکل بهتری انجام شود.
اکثر مردم احساس می‌کنند که تنها با مسواک زدن خالی می‌توانند نیاز خود را در رعایت بهداشت دهان و دندان برطرف کنند؛ اما اگرچه این کار ضروری است، کافی نیست. همچنین شما باید پس از خوردن هر وعده غذایی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از نخ دندان کمک می‌کند که منطقه بین دندان‌ها که مسواک توانایی تمیز کردن آنها را ندارند، به خوبی تمیز شود. حتی بعد از استفاده از نخ دندان، هنوز هم ممکن است تکه‌های کوچکی از غذا در بین دندان های شما گیر کرده باشد. این تکه های غذا بسیار مضر است و ممکن است یک فضای بالقوه برای رشد باکتری‌ها در دهان و ضعف دندانها و لثه هام به وجود بیاورد.
همچنین برای پاک کردن دهان از باکتری ها و جلوگیری از بیماری لثه، باید از دهانشویه همراه با مسواک و نخ دندان استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به محلول دهانشویه صنعتی، می‌توانید از آبلیمو به عنوان دهان شویه استفاده کنید. سعی کنید از محصولاتی که درصد الکل بالایی دارند بپرهیزید، زیرا الکل‌ها باعث خشک شدن بزاق دهان شده و این به رشد باکتری کمک می‌کند. اگرچه الکل ممکن است احساس تازه‌ای به دهان شما ببخشند، اما توجه داشته باشید که در بلندمدت ممکن است به لثه‌ها آسیب برسانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ریشه یا عصب کشی برای همه دندانها قابل استفاده است؟
تشخیص و درمان بیماری های لثه
تشخیص و درمان بیماری های لثه

تغییرات مهم در سبک زندگی

اگر می‌خواهید تغییرات مهمی در شیوه زندگی خود داشته باشید، می‌توانید به طور همزمان به درمان بیماری لثه خود کمک کنید. اما به چه شکلی می‌توان این تغییرات را به وجود آورد؟ در مرحله اول، شما باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و وضعیت آن را بهبود بخشید. برخی از مواد غذایی به طور بالقوه به افزایش باکتری‌ها و تشکیل پلاک بر سطح دندان‌ها منجر می‌شوند. به عنوان مثال، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های با محتوای قند بالا، سریع‌تر محیط دهان را اسیدی کرده و به تشکیل پلاک بر سطح دندان‌ها کمک می‌کند. مصرف این خوراکی ها باید کاهش یابد و حتی در صورت امکان کاملاً اجتناب شود.
سعی کنید از غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین تلاش کنید که نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه‌ها را از برنامه خود حذف کنید و بیشتر به سمت آبمیوه و نوشیدن چای سبز حرکت کنید. عادت کردن به خوردن ویتامین‌های مختلف از طریق شیوه‌های درمانی یا مواد غذایی به کنترل بیماری لثه کمک می‌کند. این شیوه‌ها نه تنها سلامتی شما را بهبود می‌بخشند، که باعث می‌شود که دندان‌ها و لثه‌ها قوی‌تر شوند. بیماری لثه از وجود عفونت در آن نشأت می‌گیرد و خوردن ویتامین D و رساندن آن به بدن باعث کمک به کنترل آن می‌شود.
در نهایت برای حفظ لثه‌ها، لازم است که عادت‌های بدی مانند مصرف سیگار و مصرف دخانیات را کنار بگذارید. اگر توصیه‌ها و دستورالعمل‌های فوق را دنبال کنید، می‌توانید امیدوار باشید که به بهترین شکل ممکن بیماری لثه خود را کنترل و درمان کنید. گروه ما نیز به عنوان یک تیم حرفه‌ای در کنار شما هستیم و اطلاعات لازم را در مورد درمان ریشه دندان در اختیار شما قرار خواهیم داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از کجا بفهمیم دندان دیگر زنده نیست؟
۴/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: