آیا زیاد سیگار کشیدن می تواند باعث دندان درد شود؟

در این نوشته می خوانید:

سیگار کشیدن یک عادت خطرناک است که می تواند منجر به بروز بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان شود. در حالی که بیشتر افراد از ارتباط سیگار با سرطان ریه و بیماری قلبی آگاه هستند، اثرات آن بر دندان ها و لثه ها ممکن است کمتر شناخته شده باشد. این مقاله به بررسی این پرسش می پردازد: آیا سیگار کشیدن بیش از حد باعث دندان درد می شود؟ ما به طور عمیق شواهد علمی را بررسی خواهیم کرد که نشان می دهند سیگار کشیدن چگونه به شدت بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد و مکانیسم هایی را بررسی خواهیم کرد که می تواند باعث دندان درد، درد لثه و سایر دردهای دندانی شود.

سیگار چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد؟

سیگار اثرات مضر متعددی بر سلامت دهان و دندان دارد:

افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال (لثه) یک بیماری التهابی است که بر بافت های اطراف و نگهدارنده دندان تأثیر می گذارد. این وضعیت به دلیل تجمع پلاک، یک لایه چسبناک از باکتری ها ایجاد می شود. سیگار یک عامل خطر اصلی برای بیماری لثه است زیرا به طرق مختلف بر پاسخ ایمنی بدن و توانایی های درمانی تأثیر می گذارد:

  • جریان خون به لثه ها را کاهش می دهد و اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای بافت سالم لثه را محدود می کند. این باعث می شود لثه ها بیشتر مستعد عفونت باکتریایی شوند.
  • با تولید آنتی بادی هایی که با عفونت در لثه مبارزه می کنند تداخل ایجاد می کند. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری آنتی بادی کمتری دارند.
  • عملکرد فیبروبلاست های لثه را که به استحکام بافت پریودنتال کمک می کنند، مختل می کند. این امر اتصال لثه به دندان را ضعیف می کند.
  • رسیدن مواد مغذی به استخوان پشتیبان دندان را محدود می کند. با گذشت زمان، این می تواند باعث تحلیل استخوان و افزایش لقی دندان شود.
  • نتایج درمان پریودنتال را کاهش می دهد. افراد سیگاری به پاکسازی عمقی و پیوند استخوان به خوبی پاسخ نمی دهند.

مجموع این اثرات مضر عروقی و ایمونولوژیک این است که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری پلاک و جرم بیشتر، افزایش تحلیل لثه، پاکت های پریودنتال عمیق تر، تحلیل استخوان های نگهدارنده بیشتر و بیماری لثه پیشرفته تری را نسبت به افراد غیر سیگاری تجربه می کنند.

سیگار چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد؟
سیگار چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد؟

نرخ بالاتر پوسیدگی دندان

مواد سرطان زا و نیکوتین موجود در دود تنباکو تولید بزاق را کاهش می دهد و ترکیب شیمیایی آن را به گونه ای تغییر می دهد که باعث پوسیدگی می شود:

  • بزاق را اسیدی تر می کند. pH از وضعیت خنثی معمولی ۶ الی ۷ به وضعیت اسیدی ۵/۵ کاهش می یابد. این امر به مرور زمان مینای دندان را خورده و غیر معدنی می کند.
  • اجزای معدنی موجود در بزاق مانند کلسیم، فسفات و فلوراید که مینای دندان را تقویت می کنند را کاهش می دهد.
  • عوامل خنثی کننده بزاق که اسیدهای پلاک را خنثی می کنند، را کاهش می دهد.
  • پروتئین های بزاقی مانند ایمونوگلوبولین A که با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کنند را کاهش می دهد.

با بزاق کمتر و کاهش عملکردهای ضد پوسیدگی، دهان کمتر قادر به مقابله با اسیدهای پلاک است که باعث از بین رفتن دندان ها و بروز پوسیدگی می شود. تار تنباکو که چسبناک است به دندان ها می چسبد و محیطی را برای رشد باکتری های پوسیدگی زا فراهم می کند و اسید ایجاد کننده حفره بیشتری تولید می شود.

افزایش لکه و تغییر رنگ دندان

تار و نیکوتین باعث ایجاد لکه های قابل توجهی روی دندان ها و ترمیم های دندانی مانند پرکردگی ها، روکش ها، ونیرها و دندان های مصنوعی می شوند. تار بویژه حاوی ترکیبات رنگدانه ای مانند فنل ها، آکریدین ها، کینولین ها و فلورون ها است که در پلاک روی دندان ها قرار می گیرند.

به مرور زمان، با قرار گرفتن مکرر در معرض دود سیگار، مشتقات تار به داخل منافذ میکروسکوپی در مینا و عاج نفوذ می کنند و باعث ایجاد لکه های سیاه مایل به قهوه ای سرسخت می شوند. نیکوتین به تنهایی می تواند دندان ها را زرد کند و به کریستال های مینا متصل شود و لکه های طولانی مدت ایجاد کند.

هر چه مدت طولانی تری سیگار بکشید و دخانیات بیشتری استفاده کنید، تغییر رنگ قهوه ای مایل به زرد واضح تر می شود. پس از چندین سال سیگار کشیدن شدید، دندان ها ممکن است به شدت لک شوند که از رنگ قهوه ای مایل به زرد تیره تا تقریباً سیاه متغیر است. فرایندهای سفید کننده زیبایی ممکن است در از بین بردن لکه ها در افراد سیگاری کمتر مؤثر باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصول طراحی لبخند

اختلال در التیام پس از اقدامات دندانپزشکی

سیگار از طریق انقباض عروق و اتصال مونوکسید کربن به گلبول های قرمز خون، باعث اختلال در گردش خون و کاهش سطح اکسیژن در بافت های دهان می شود. این امر در توانایی های درمانی بدن پس از فرایندهای دندانپزشکی مانند کشیدن دندان و ایمپلنت اختلال ایجاد می کند. اختلال در بهبودی می تواند عواقب جدی داشته باشد:

  • خطر ابتلا به خشکی حفره (استیت آلوئولی) پس از کشیدن دندان را دو برابر می کند. حفره خشک – درد حاد و ضربانی که زمانی رخ می دهد که لخته خون به درستی در حفره دندان شکل نگیرد – می تواند بسیار دردناک باشد و یک هفته یا بیشتر طول بکشد.
  • این احتمال را افزایش می دهد که استخوان پیوند شده پس از لیفت سینوس یا افزایش برجستگی به خوبی یکپارچه نشود.
  • خطر شکست ایمپلنت را افزایش می دهد. خونرسانی کمتر مانع ادغام بین استخوان و سطح ایمپلنت می شود.
  • پس از جراحی لثه روند بهبودی را کند و پیچیده می کند. این باعث طولانی شدن زمان بهبودی می شود.
اختلال در التیام پس از اقدامات دندانپزشکی
اختلال در التیام پس از اقدامات دندانپزشکی

افزایش خطر ابتلا به لکوپلاکیا و سرطان دهان

لکوپلاکیا به صورت لکه های سفید یا پلاک روی لثه ها، زبان و داخل گونه ها ظاهر می شود. زمانی که در پاسخ به تحریک مزمن اپیتلیوم ضخیم تر می شود، لکوپلاکیا تشکیل می شود. گرچه برخی از ضایعات لکوپلاکیا اغلب خوش خیم هستند، ممکن است بدخیم شوند یا نشان دهنده پیش سرطان باشند. مصرف دخانیات علت اصلی لکوپلاکیا است.

دود تنباکو حاوی بسیاری از مواد سرطان زا مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و نیتروزامین ها است. این مواد شیمیایی مضر باعث ایجاد جهش در سلول های اپیتلیال دهان می شوند که شروع سرطان است. اثرات جهش زا با استفاده طولانی مدت انباشته می شوند.

سیگار کشیدن همراه با مصرف زیاد الکل ۷۵ درصد از موارد سرطان دهان را تشکیل می دهد. افرادی که سیگار می کشند و الکل می نوشند ۳۰ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری یا غیر الکلی در معرض خطر هستند. ادامه سیگار کشیدن پس از تشخیص سرطان دهان نیز میزان بقا را کاهش می دهد.

سیگار کشیدن چگونه باعث دندان درد می شود؟

با توجه به روش های متعددی که سیگار کشیدن بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی می گذارد، جای تعجب نیست که سیگار کشیدن بیش از حد می تواند منجر به دندان درد شود. در اینجا مکانیسم های خاصی معرفی شده اند که سیگار کشیدن باعث درد دندان می شود:

پوسیدگی دندان

از آنجا که سیگار کشیدن باعث افزایش تجمع پلاک و پوسیدگی دندان می شود، می تواند منجر به ایجاد حفره شود. حفره ها به پوشش سخت مینای دندان آسیب می زنند و به تدریج عاج نرم و حساس زیر آن را از بین می برند. با نزدیک شدن پوسیدگی به محفظه پالپ در مرکز دندان، التهاب پالپ و نکروز رخ می دهد.

این فرسایش در عاج باعث تحریک اعصاب داخل دندان و بروز درد دندان می شود که بسته به وسعت و عمق پوسیدگی می تواند از ناراحتی خفیف تا درد شدید، تیز، ضربان دار و غیر قابل تحمل متغیر باشد. حفره های بزرگتر و عمیق تر بیشتر احتمال دارد که به پالپ برسند و باعث التهاب و عفونت حاد شوند که به صورت درد شدید ظاهر می شوند.

تحلیل لثه

بیماری پریودنتال ناشی از سیگار کشیدن باعث جدا شدن لثه ها از دندان ها می شود و باعث تشکیل پاکت های پریودنتال می شود که باکتری ها را در خود جای داده و عفونی می شوند. تحلیل و عقب رفتن لثه ها باعث می شود ریشه های دندان که به جای مینای محافظ، با سمان نازک و حساس پوشانده شده اند، نمایان شوند.

ریشه هایی که در معرض محیط دهان قرار گرفته اند می توانند باعث بروز درد خفیف تا شدید و تیز ناشی از تحریک حرارتی، لمسی، اُسمزی یا شیمیایی مانند غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، چسبناک یا اسیدی شوند. حتی سایش ملایم می تواند درد را تحریک کند. هر چه مساحت سطح ریشه در معرض محیط دهان بیشتر باشد، حساسیت به درد بیشتر خواهد بود.

آبسه دندان

با بیماری پیشرفته لثه، پاکت های عمیق پریودنتال حاوی باکتری های بیماری زا می توانند در اطراف ریشه های دندان ایجاد شوند. باکتری های بدخیم که باعث ایجاد چرک می شوند مانند پورفیروموناس ژنژیوالیس و گونه های ترپونما تکثیر می شوند که منجر به ایجاد ناحیه ای از عفونت شدید به نام آبسه دندانی می شود.

آبسه ها با افزایش فشار زیر دندان باعث ایجاد درد شدید، ضربان دار و مداوم می شوند. عفونت به الیاف های پریودنتال اطراف و استخوان فک گسترش می یابد و التهاب و تحلیل استخوان را تشدید می کند. این درد ضربان دار مداوم اغلب به گوش، شقیقه، گردن و نواحی سینوس در سمت آسیب منعکس می شود.

سیگار کشیدن چگونه باعث دندان درد می شود؟
سیگار کشیدن چگونه باعث دندان درد می شود؟

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان، که سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان آن را بیشتر می کند، شامل درد شدید و انعکاسی است که دندان، استخوان فک، گوش، شقیقه و گردن را در کناره حفره آسیب دیده تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می شود که لخته خون در محل دندان کشیده شده خیلی زود کنده شود و به استخوان و اعصاب اجازه می دهد در معرض هوا، غذا و مایعات قرار گیرند.

درد ۳ تا ۵ روز پس از کشیدن دندان آغاز می شود و می تواند یک هفته یا بیشتر با ضربان و اسپاسم تیز ادامه یابد تا زمانی که استخوان لخت با تشکیل بافت گرانولاسیون دوباره محافظت شود. سیگار کشیدن شدید در عرض ۴۸ ساعت پس از کشیدن دندان، خطر را تا ۷ برابر افزایش می دهد.

سرطان دهان

سرطان دهان بافت سالم دهان را تخریب می کند و باعث ایجاد زخم های دردناک، ضایعات و رشد تومور می شود. اغلب زبان، کف دهان، گونه ها، لثه ها، لب ها و کام را درگیر می کند. محل های سرطان دهان بسیار حساس و دردناک می شوند، بویژه زمانی که با جویدن، بلعیدن غذا و مایعات، مصرف الکل یا تنباکو تحریک می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آبسه دندان

با پیشرفت سرطان، می تواند به نواحی اطراف مانند حلق، حنجره، سینوس و غدد لنفاوی گردن حمله کند و گسترش یابد. این می تواند باعث درد ارجاعی در فک، گوش، گردن و بالای شانه شود. درد شدید و مداوم، معمولاً نشان دهنده پیشرفت در مراحل آخر است.

سیگار کشیدن چقدر می تواند باعث درد دندان شود؟

درد دندان و دهان می تواند ناشی از سیگار کشیدن شدید یا کم باشد. با این حال، خطر و شدت درد و مشکلات دندانی متناسب با مصرف بیشتر تنباکو و وابسته به دوز افزایش می یابد. برخی از ارتباط های کلیدی بین میزان سیگار کشیدن و درد دندان:

  • مصرف ۵ نخ سیگار یا بیشتر در روز، در مقایسه با افراد غیر سیگاری، خطر نیاز به درمان ریشه را دو برابر می کند.
  • کشیدن ۱۰ نخ سیگار یا بیشتر در روز، در مقایسه با افراد غیر سیگاری، منجر به افزایش قابل توجه پلاک، جرم دندان، پوسیدگی دندان، تحلیل لثه، از دست دادن حمایت استخوانی و بیماری پریودنتال پیشرفته می شود.
  • کشیدن ۲۰ نخ سیگار یا بیشتر در روز، در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نمی کشند، خطر ابتلا به سرطان دهان را سه برابر می کند. خطر نسبی برای الگوهای سیگار کشیدن شدیدتر به سرعت افزایش می یابد.
  • در افرادی که روزانه بیش از ۲۰ نخ سیگار می کشند، در مقایسه با افراد سیگاری و غیر سیگاری که کمتر سیگار می کشند، نرخ از دست دادن دندان، تحلیل لثه بیش از ۳ میلی متر، و درد مداوم دندان ناشی از التهاب پالپ به طور قابل توجهی بالاتر است.
  • دفعات سیگار کشیدن نیز مهم است. افراد سیگاری که اولین سیگار خود را در ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن می کشند، تخریب بافت پریودنتال بیشتری دارند.
  • مصرف سیگار در عرض ۵ دقیقه پس از کشیدن دندان به طور چشمگیری خطر ابتلا به خشکی حفره را افزایش می دهد – شیوع آن تا ۷ برابر بیشتر است. سیگاری های شدید بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

از سوی دیگر، مطالعات نشان می دهند که کاهش مصرف دخانیات حتی تا ۵۰ درصد می تواند به طور قابل توجهی سلامت پریودنتال را بهبود بخشد، خونریزی لثه، التهاب، تحرک دندان و درد دندان را کاهش دهد. ترک سیگار مزایای بیشتری برای سلامت دهان و دندان دارد زیرا مشکلات لثه و دندان، ۵ تا ۱۰ سال بعد از ترک کامل دخانیات، تا نزدیک به سطوح غیر سیگاری ها کاهش می یابد.

آیا سیگار الکترونیک همچنین می تواند باعث درد دندان شود؟

استعمال سیگار الکترونیکی بویژه در میان جوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده است، زیرا این تصور وجود دارد که استعمال سیگار ایمن تر و از نظر اجتماعی قابل قبول تر از کشیدن سیگارهای قابل احتراق است. اما تحقیقات نوظهور نشان می دهند که سیگار الکترونیک همچنان دهان را در معرض نیکوتین، مواد سرطان زا و محرک های سمی قرار می دهد که بر سلامت دهان تأثیر می گذارند. نکات کلیدی عبارتند از:

  • نیکوتین جریان بزاق را کاهش می دهد که منجر به خشکی دهان می شود. خشکی دهان به طور قابل توجهی خطر پوسیدگی و ایجاد حفره دندان را افزایش می دهد که در صورت شدید بودن می تواند باعث ایجاد درد شود.
  • یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد در افرادی که منحصراً سیگار الکترونیکی مصرف می کنند، در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده، میزان پوسیدگی دندان و از دست دادن دندان به طور قابل توجهی بالاتر است. این نشان می دهد که سیگار الکترونیکی خطر پوسیدگی را افزایش می دهد.
  • ۱۵ درصد از افرادی که سیگار الکترونیکی استفاده می کردند، در یک نظرسنجی حساسیت، درد و تورم لثه را گزارش کردند. سیگار الکترونیک بافت های دهان را تحریک و ملتهب می کند.
  • سیگار الکترونیکی به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد لیکن پلان دهانی شود – وضعیتی که در آن سلول های پوستی آسیب دیده پوشاننده دهان باعث ایجاد ضایعات دردناک می شوند.

به طور کلی، سیگار کشیدن به طور کلی از نظر سلامت دهان و دندان و درد دندان مضرتر از سیگار کشیدن است. اما برای روشن شدن خطرات، مطالعات طولی بیشتری نیاز هستند، زیرا سیگار الکترونیک یک عادت نسبتاً جدید است. در حال حاضر، اجتناب از سیگار کشیدن و سیگار کشیدن عاقلانه ترین انتخاب برای به حداقل رساندن مشکلات و درد دندان است.

نکاتی برای مدیریت دندان درد ناشی از سیگار کشیدن

در اینجا چند نکته برای کمک به پیشگیری و مدیریت دندان درد ناشی از سیگار کشیدن ذکر شده اند:

  • سیگار کشیدن و استعمال دخانیات را به طور کامل ترک کنید – این مؤثرترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان در طولانی مدت است. برای کمک به ترک سیگار با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در ابتدا ترک عادت خیلی سخت به نظر می رسد، سیگار را به تدریج کاهش دهید. سعی کنید اولین سیگار را تا بعد از ظهر محدود کنید.
  • برای کمک به ترک وابستگی به سیگار، از درمان جایگزین نیکوتین (آدامس، پچ، استنشاقی) استفاده کنید. به تدریج کاهش دهید.
  • برای تحریک جریان بزاق و جلوگیری از خشکی دهان، مقدار زیادی آب بنوشید – حداقل ۲ لیتر در روز.
  • مصرف نوشیدنی های شیرین و آبمیوه های اسیدی که مینای دندان را از بین می برند و ایجاد حساسیت می کنند، را محدود کنید.
  • برای کنترل پلاک، دو بار در روز از خمیر دندان حاوی فلوراید و دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید.
  • به آرامی با مسواک نرم مسواک بزنید و از مسواک زدن بیش از حد خشن که می تواند باعث ساییده شدن بافت لثه شود خودداری کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید تا ذرات از بین دندان ها زدوده شوند. در مورد لثه های متورم با ملایمت رفتار کنید.
  • برای از بین بردن لکه ها و رسوبات سنگ، هر ۶ ماه یک مرتبه پاکسازی تخصصی دندان ها را انجام دهید.
  • آبسه های دندانی را با درمان ریشه یا کشیدن دندان به سرعت درمان کنید. تأخیر عفونت را بدتر می کند.
  • مسکن های ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را بدون نسخه مصرف کنید تا به طور موقت درد دندان خفیف تا متوسط ​​را در دستورالعمل های هر دوز کاهش دهید.
  • روغن میخک که به صورت موضعی استفاده می شود به کاهش درد دندان کمک می کند. حاوی اوژنول با خاصیت ضد درد و ضد باکتری است.
  • اگر دندان درد بیشتر از ۲ روز طول کشید یا به مسکن های OTC پاسخ نداد، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می توانند علت را تشخیص دهند و درمان مناسب را ارائه دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان روی یک دندان پوسیده روکش دندان قرار داد؟
نکاتی برای مدیریت دندان درد ناشی از سیگار کشیدن
نکاتی برای مدیریت دندان درد ناشی از سیگار کشیدن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم هشدار دهنده زیر در مورد مشکلات بالقوه جدی دندان، فوراً با دندانپزشک مشورت کنید:

  • دندان درد شدید و یا درد فک که شما را در شب بیدار نگه می دارد.
  • حساسیت یا درد دندان که حتی با داروهای OTC بیشتر از ۲ روز بدون تسکین ادامه دارد.
  • حساسیت طولانی مدت به دما – پاسخ بیش از حد به محرک های گرم یا سرد.
  • تورم در ناحیه لثه، فک، گونه یا گردن.
  • خونریزی از لثه ها بخصوص هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن.
  • لب پر شدگی ، ترک خوردن یا تغییر رنگ ناگهانی دندان.
  • لکه های سفید یا قرمز، زخم، تورم یا توده در دهان.
  • بی حسی، سفتی یا تغییر حس در دندان ها، لثه ها یا ناحیه اطراف آنها.
  • مشکل یا درد در جویدن، بلعیدن یا باز کردن کامل دهان.
  • بوی بد دهان یا مزه بد دهان که با وجود رعایت بهداشت دهان باقی می ماند.
  • لق شدن دندان ها یا تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها هنگام بستن بایت.

چنین علائمی می توانند نشان دهنده مشکلات بالقوه جدی مانند آبسه، عفونت، ترک خوردگی دندان، خشکی حفره، لکوپلاکیا، سرطان دهان یا سایر مسائلی باشند که به مراقبت و مداخله فوری دندانی نیاز دارند. معطل نکنید – دندانپزشک به طور کامل معاینه انجام می دهد، مشکل را تشخیص می دهد و درمان مناسب را برای رفع درد دندان قبل از تشدید آن ارائه می دهد.

سؤالات متداول

آیا سیگار کشیدن باعث لق شدن و افتادن دندان ها می شود؟

بله، سیگار یک عامل خطر اصلی برای پریودنتیت پیشرفته و از دست دادن دندان است. سیگار کشیدن با آسیب رساندن به بافت های نگهدارنده دندان مانند رباط پریودنتال و استخوان، باعث لق شدن دندان ها و در نهایت افتادن آنها، در صورت عدم درمان بیماری لثه می شود. ترک سیگار به تثبیت آسیب پریودنتال کمک می کند.

چرا وقتی سیگار می کشم بعد از مدتی سیگار نکشید دندان هایم درد می کند؟

هنگامی که برای مدتی از استعمال دخانیات خودداری می کنید، گردش خون و اکسیژن رسانی شما بهبود می یابد. لثه ها کمتر ملتهب می شوند و دندان ها کمتر حساس می شوند. سیگار کشیدن دوباره به طور ناگهانی عروق خونی را منقبض می کند و باعث درد لثه و حساسیت شدید به دما می شود که پس از یک دوره ترک سیگار احساس می شود افزایش یافته است.

آیا کشیدن سیگار الکترونیک e-juice فاقد نیکوتین هنوز هم می تواند بر سلامت دندان ها تأثیر بگذارد؟

بله، حتی هنگام استفاده از سیگار الکترونیک حاوی آب فاقد نیکوتین، بخار حاوی مواد شیمیایی مانند آکرولئین، فرمالدئید و پروپیلن گلیکول است که بافت های دهان را تحریک می کند. این باعث تشدید حساسیت دندانی و بدتر شدن تحلیل لثه، پوسیدگی و فرسایش دندان می شود. بنابراین سیگار الکترونیک فاقد نیکوتین هنوز خطراتی برای سلامت دندانی دارد.

چه مدت پس از ترک سیگار خطر مشکلات دندانی کاهش می یابد؟

تحقیقات نشان می دهند که خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه و از دست دادن دندان در ۵ ۱۰ سال اول پس از ترک سیگار به سرعت کاهش می یابد زیرا گردش خون و قابلیت های درمانی بهبود می یابند. هر چه فرد مدت طولانی تری از مصرف دخانیات خودداری کند، خطر به تدریج کاهش می یابد.

چرا سیگار کشیدن درد ناشی از حفره را سرکوب می کند؟

نیکوتین غدد آدرنال را تحریک می کند تا اندورفین ترشح کند که به عنوان مسکن موقت روی گیرنده های درد عمل می کند. اما این فقط درد پوسیدگی را پنهان می کند – تخریب دندان بدون کاهش در زیر سطح ادامه می یابد. این اثر ضد درد کاذب از تشخیص زود هنگام جلوگیری می کند و باعث ایجاد حفره های شدیدتر می شود.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، استعمال دخانیات و سیگار به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مشکلات مختلف دندانی را افزایش می دهد – از بیماری لثه و حفره ها گرفته تا سرطان دهان. سیگار کشیدن سبک و سنگین می تواند دهان را به گونه ای تحت تأثیر قرار دهد که آسیب پذیری را در برابر شرایط حساس و دردناک مانند پوسیدگی، تحلیل لثه ها، پالپیت و خشکی حفره دندان افزایش دهد. اما فراوانی و شدت مشکلات دندانی متناسب با افزایش مصرف دخانیات افزایش می یابد. ترک سیگار و رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان مؤثرترین راه برای جلوگیری از بسیاری از دردهای دندانی مرتبط با سیگار است. با این حال، اگر دندان درد و دهان درد مداوم، شدید یا مکرر را تجربه کردید، به سرعت با دندانپزشک مشورت کنید تا علت آن را قبل از آسیب ماندگار شناسایی کنید. اکثر مشکلات دندانی مرتبط با سیگار با تشخیص و مداخله زود هنگام، قابل درمان و معکوس کردن هستند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: