خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان

یکی از جملاتی که معمولاً متخصصین ریشه دندان و متخصصین درمان لثه با آن مواجه می شوند، این است که دندان هنگام کشیدن نخ دندان، دچار خونریزی لثه می‌شود. اغلب بیمارانی که با این پدیده مواجه می شوند، نسبت به آن نگرانی های زیادی دارند و به همین دلیل ممکن است کشیدن نخ دندان را برای همیشه کنار بگذارند اما اگر، این پدیده بیشتر از یکبار رخ ندهد، بسیاری دلیل آن را به حساس بودن لثه ها ارتباط می‌دهند و اعلام می‌کنند که همه اعضای خانواده چنین مشکلی دارند. از طرفی برخی دیگر از زنان نیز خونریزی لثه را به دوره ماهانه خود ربط می دهند.
پس از پذیرفتن این پدیده که به خونریزی لثه مبتلا هستند، معمولاً شنیدن این جمله از آنها که کمی خونریزی طبیعی است، چندان تعجب‌برانگیز نیست. برخلاف آنچه که بسیاری از مردم معتقدند، ظاهر شدن خون به هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نه نشانه نرمال بودن است و نشانه سالم بودن.
متأسفانه دیده شدن لکه های خون، در کناره های لثه ها نشان از یک اشتباه در حال وقوع است که مسواک زدن بیش از حد و یا استفاده از مسواک زبر می تواند دلیل آن باشد، مگر اینکه بیمار با لکه های پوستی دست و پنجه نرم کند و با استفاده از روشهای بسیار تهاجمی و خشن، دندان ها و لثه های خود را مسواک بزنند. اما در اغلب موارد چنین نیست و بیمار به احتمال زیادی باید رژیم های دندانپزشکی خود را تحت تاثیر این پدیده تغییر دهد.
لثه های سالم نباید حساس و دارای خونریزی باشند. خونریزی لثه یک نشانه از نبرد زیرپوستی در دهان شما است که ناشی از وجود التهاب بوده و معمولاً باکتری ها در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها باعث ایجاد چنین مسئله ای می شوند. بنابر این نباید این موضوع نادیده گرفته شود یا سبک و بی اهمیت تلقی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ریشه یا عصب کشی برای همه دندانها قابل استفاده است؟
خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان
خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان

چه چیزی ممکن است باعث خونریزی لثه شود؟

اگر به اندازه کافی از مسواک استفاده نشود، اگر روزانه به شکل صحیح از نخ دندان استفاده نشود، به تبع آن پلاک دندان، لایه های چسبناک باکتری و بزاق، بر روی سطح داخلی دهان و زیر خط دندان ها نزدیک به لثه ها رشد می کنند و انباشته می‌شوند. این تجمع باکتری منجر به التهاب لثه، با نام علمی جینجیویت می‌شود.

هر کسی، حتی دندانپزشک های ماهر نیز، اگر به مدت ۲ هفته از نخ دندان استفاده نکنند، در معرض التهاب لثه قرار می گیرند. جینجیویت یک نوع التهاب در بافت های لثه است که هنگامی که پلاک باکتریایی بر روی دندان‌ها و لثه‌ها تشکیل شود، رخ می دهد، و می تواند به شکل ها و درجه شدت خفیف، متوسط، و بسیار تهاجمی باشد. شدت بیماری به نوع باکتری های درگیر در بیماری لثه در ارتباط است. اما نگران نباشید، زیرا این شرایط و این وضعیت پس از تمیز کاری حرفه ای دندان ها یا همان جرم گیری از بین می رود و به طور کامل برگشت پذیر و قابل بهبود است.
هنگامی که پلاک بر روی دندان‌ها و در طول خط لثه به مدت طولانی برداشته نشود، به مرور زمان بافت آن سخت‌تر شده و به لایه مستحکمی تبدیل می‌شود که به مرور زمان باعث فرسوده شدن و از بین رفتن لثه ها می شود که حتی برای استخوان های فک نیز مضر است. آنچه که مردم نمی‌دانند این است که جینجیویت اگر بلافاصله درمان نشود، و با برخی عوامل خطرساز دیگر، مانند سیگار کشیدن، دیابت، استرس و عوامل ژنتیکی همراه باشد، می تواند به بیماری‌های بسیار بدتری (پریودنتیت) منجر شود که برگشت ناپذیر بوده می تواند منجر به از دست دادن دندان‌ها شود.
استفاده روزانه از نخ دندان بهترین راه ممکن برای تمیز کردن بین دندان ها و همچنین زیر خط لثه است که از ایجاد این بیماری جلوگیری می‌کند. کشیدن نخ دندان نه تنها به تمیز کردن این فضاها کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود که از ایجاد پلاک های باکتریایی، که عامل اصلی آسیب به لثه ها و خونریزی لثه است، جلوگیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پولیش دندان و آنچه باید در مورد آن بدانید!
خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان
خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان

توجه داشته باشید که کشیدن نخ دندان نمی‌تواند جایگزین مسواک زدن باشد. اگر بیمار از نخ دندان استفاده نکند، تنها حدود ۵۵ درصد از تمام مناطق دهان تمیز می شود. اما همزمان شدن آنها به تمیز شدن کامل فضای دهان و بین دندان ها منجر می شود.
اگر برای بار اول در روز از نخ دندان استفاده کنید، می توانید انتظار داشته باشید که لثه های شما دچار خونریزی شوند، زیرا لایه های پلاک تشکیل شده هنوز بر روی بافت تأثیر داشته و باعث خونریزی لثه می‌شود. هنگامی که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را به طور صحیح شروع می‌کنید، ممکن است در ابتدا لثه های شما احساس درد و خونریزی داشته باشند که معمولاً در طول یک یا دو هفته کاهش می‌یابد. هنگامی که نخ دندان کشیدن خود را به طور منظم انجام میدهید، بافت لثه بین دندان‌های شما به مرور زمان انعطاف پذیر، تمیز و سالم می‌شود و به مرور زمان خونریزی آن نیز متوقف می‌شود.
اکثر بیماران هنگامی که با پدیده خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان مواجه می شوند، این عمل را متوقف می کنند، در حالی که این کار بسیار اشتباه است. اگر لثه شما هنگام استفاده از نخ دندان دچار خونریزی می شود، باید مسواک زدن و شستن ناحیه مورد نظر را به طور مرتب ادامه دهید. اگر ظرف ۷ تا ۱۰ روز پس از استفاده از مسواک و نخ دندان خونریزی لثه شما متوقف نشد، ضروری است که به یک دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. اگر این متخصصین تشخیص دهند که مشکلات شما حادتر و شدیدتر است، باید به آنها اعتماد کنید و اجازه دهید که از تکنیکهای مختلف برای درمان لثه شما استفاده کنند.
فقط به خاطر داشته باشید که تبدیل کردن استفاده از نخ دندان به یک عادت روزانه به شما کمک می‌کند که یک لبخند سالم و زیبا برای ادامه زندگی خود داشته باشید. اگر در استفاده از نخ دندان یا در روش درست مسواک زدن دچار مشکل هستید، و یا با پدیده خونریزی لثه رو به رو شده اید، برای مشاوره بیشتر با ما در تماس باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب استفاده از روكش (كراون) دندان
۰/۵ (۰ نظر)
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: