فلوراید چیست و فلوراید تراپی چگونه است؟

فلوراید ماده معدنی موجود در استخوان ها و دندان ها است. علاوه بر این، به طور طبیعی در ۀب، خاک، گیاهان، سنگها، و هوا نیز وجود دارد.

فلوراید عموماً در دندانپزشکی به منظور استحکام بخشیدن به مینای دندان ها، که بیرونی ترین لایه دندان است، استفاده می شود. فلوراید به پیشگیری از بروز پوسیدگی و حفره های دندانی کمک می کند. علاوه بر این، در مقادیر اندک به آب شهری افزوده می شود. این فرایند تحت عنوان فلورایده کردن منابع آب شناخته می شود.

به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بیشتر در مورد استفاده از فلوراید و مباحث پیرامون بی خطر بودن آن یاد بگیرید.

استفاده از فلوراید چه فایده ای دارد؟

در رابطه با سلامت انسان، فلوراید اساساً برای بهبود سلامت دندان ها استفاده می شود. شما گاهی اوقات می توانید آن را درون منبع آب شهری و نیز در بسیاری از محصولات OTC، شامل خمیر دندان ها، دهانشویه ها، و مکمل ها بیابید.

اگر احتمال بروز حفره های دندانی در شما زیاد است، دندانپزشک شما استفاده از دهانشویه های تجویزی با فلوراید را پیشنهاد خواهد داد. این دهانشویه ها معمولاً نسبت به گزینه های OTC از غلظت بالاتری برخوردار هستند.

علاوه بر اینها، فلوراید در موارد زیر کاربرد دارد:

  • در اسکن های تصویر برداری پزشکی، مانند اسکن PET
  • به عنوان یک ماده تمیز کننده
  • در آفت کش ها
  • برای ساخت محصولات تفلون، استیل، و آلومینیوم
فلوراید دندان
فلوراید دندان

فلوراید چه مزایایی دارد؟

فلوراید برای دندان ها مفید است زیرا به موارد زیر کمک می کند:

  • بازسازی (معدنی سازی مجدد) مینای تضعیف شده دندان ها
  • کاهش سرعت از دست رفتن مواد معدنی از مینای دندان ها
  • معکوس کردن علائم پوسیدگی دندان ها
  • پیشگیری از رشد باکتری های مضر دهانی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بدترین عادات برای ایمپلنت های دندانی شما

وقتی باکتری های داخل دهان قند و کربوهیدرات ها را تجزیه می کنند، آنها اسیدهایی تولید می کنند که مواد معدنی موجود در مینای دندان ها را از بین می برند. مینای دندان تضعیف شده باعث می شود دندان های شما مستعد جذب باکتری هایی شود که باعث بروز حفره های دندان می شوند.

فلوراید به معدنی سازی مجدد مینای دندان های شما کمک می کند، که می تواند به پیشگیری از بروز حفره های دندانی کمک کند و علائم اولیه پوسیدگی دندان ها را معکوس نماید.

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در ایالات متحده آمریکا، از اواخر دهه ۱۹۶۰ تا اوایل ۱۹۹۰، تعداد میانگین دندان های از دست رفته یا پوسیده در کودکان ۱۲ ساله ۶۸ دردصد کاهش داشته است. این اتفاق در پی فلورایده کردن آب شهری، و افزودن فلوراید به خمیر دندان ها و محصولات دندانی رخ داده است.

فلوراید دندان
فلوراید دندان

آیا مصرف فلوراید عوارض جانبی دارد؟

گرچه فلوراید یک ترکیب طبیعی است، اما در صورت مصرف مقادیر زیاد آن، می تواند موجب بروز عوارض جانبی شود.

فلوئوروزیس دندانی

فلوئوروزیس دندانی زمانی اتفاق می افتد که شما مقادری زیادی فلوراید مصرف می کنید در حالی که هنوز دندان های شما زیر لثه در حال شکل گرفتن هستند. این اتفاق منجر به بروز لکه های سفید رنگ روی سطوح دندان های شما می شود. فلوئوروزیس دندانی علاوه بر ظهور لکه های سفید رنگ موجب بروز هیچ علامت یا مخاطره دیگری نمی شود.

به نظر می رسد این عارضه تنها کودکان زیر ۸ سال را تحت تأثیر قرار دهد که هنوز دندان های دائمی آنها در حال رشد هستند. علاوه بر این، کودکان بیشتر احتمال دارد که خمیر دندان قورت دهند، که حاوی مقادیر قابل توجهی فلوراید بیشتر از فلوراید موجود در آب آشامیدنی است.

شما با نظارت روی نحوه مسواک زدن کودکان خود و حصول اطمینان از اینکه مقادیر زیادی خمیر دندان قورت نمی دهند، می توانید خطر بروز فلوئوروزیس دندانی را کاهش دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  زایلیتول چیست و چه مزایایی برای سلامت دهان دارد؟

فلوئوروزیس اسکلتی

فلوئوروزیس اسکلتی شبیه فلوئوروزیس دندانی است، اما به جای دندان ها استخوان ها را درگیر می کند. علائم اولیه شامل دردو خشکی مفاصل هستند. به مرور زمان، می تواند ساختار استخوان ها را تغییر دهد و موجب کلسیفیکاسیون (رسوب کلسیم و مواد معدنی) الیاف پریودنتال لیگامان شود.

به نظر می رسد این عارضه نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر زیاد فلوراید، اغلب در آب آشامیدنی باشد. عوامل متعددی می توانند موجب بالا رفتن مقدار فلوراید موجود در آب شوند، از جمله آلودگی ناشی از آتش سوزی یا انفجار. در بعضی مناطق، از جمله بخش های وسیعی از آفریقا و آسیا، ذخایر زیادی از فلوراید می توانند موجب آلودگی منابع آب شوند. در ایالات متحده آمریکا مواردی از فلوئوروزیس اسکلتی گزارش شده اند، گرچه این امر نادر است.

آیا آب حاوی فلوراید خطرناک هستند؟

محققان در سراسر دنیا صدها تحقیق و مطالعه انجام داده اند که بی خطر و ایمن بودن افزودن فلوراید با غلظت پایین به آب شرب را مورد بررسی قرار داده اند. هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه فلورایده افزوده شده به منابع آب محلی موجب بروز مشکلات سلامتی شده باشد، جز موارد اندکی از فلوئوروزیس خفیف دندانی.

با این حال، برخی افراد ادعا کرده اند که آب های فلورایده موجب بروز مشکلات متعددی برای سلامتی می شوند، از جمله:

  • پایین آمدن نمرات آی کیو کودکان
  • سرطان استخوان
  • آرتروز
  • بیماری های کلیوی

تحقیقات پشت این ادعا ترکیبی هستند. برای مثال، در مطالعه سال ۲۰۰۶ مشخص شد قرار گرفتن کودکان در معرض آب های فلورایده با نرخ بالاتر سرطان استخوان در مردان ارتباط دارد. با این حال، در مطالعه سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ هیچ ارتباط بین این دو یافت نشد.

مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین فلوراید و نمرات پایین آی کیو در کودکان پرداخته بودند نیز نتایج ترکیبی داشتند. مروری که در سال ۲۰۱۲ روی تحقیقات موجود انجام شد این نتیجه را در پی داشت که ممکن است بین این دو ارتباط وجود داشته باشد، اما اشاره شد که مطالعات بزرگتر، و با کیفیت بالاتری نیاز هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان در طول دوران بارداری بلیچینگ دندان ها را انجام داد؟

اگر نگران دریافت فلوراید هستید، می توانید قرار گرفتن در معرض فلوراید را با روش های زیر کاهش دهید:

  • یافتن منایع جایگزین آب آشامیدنی، مانند آب بطری.
  • استفاده از فیلتر فلوراید برای شیر آب.
  • انتخاب خمیر دندان های فاقد فلوراید.

چگونه می توان فهمید که آب آشامیدنی حاوی فلوراید است؟

آب شرب همه شهرها ممکن است فلورایده نشود. تصمیم گیری برای فلورایده کردن آب هر شهری به منابع طبیعی خود آن شهر بستگی دارد. اگر منابع آب شهری شما فلورایده نیستند، اما شما به مزایای فلورایده برای سلامت خود علاقه مند هستید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • دو مرتبه مسواک زدن با خمیر دندان فلورایده در طول روز.
  • استفاده از دهانشویه های فلورایده یک مرتبه در طول روز (که برای کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود).
  • مشورت با دندانپزشک در مورد درمان تخصصی فلوراید یا فلوراید تراپی.

سخن پایانی

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که در بسیاری از محصولات دندانی برای استحکام بخشیدن به مینای دندان ها و پیشگیری از حفره های دندانی استفاده می شود. علاوه بر این، در بسیاری از شهرها به آب آشامیدنی شهری افزوده می شود.

گرچه مقدار فلوراید افزوده شده به آب آشامیدنی نسبتاً بی خطر تلقی می شود، اما قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد آن هم می تواند با مشکلات متعدد سلامتی ارتباط داشته باشد.

اگر نگران مقدار فلوراید مصرفی خود هستید، با تماس با سازمان آب منطقه خود می توانید از مقدار آن مطلع شوید. علاوه بر این، می توانید از محصولات دندانی فاقد فلوراید استفاده کنید، مخصوصاً اگر کودک خردسال دارید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: