پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

پیوند استخوان برای ایمپلنت های دندانی

وقتی فردی از سلامت عمومی خوبی برخوردار است اما به واسطه بیماری پریودنتال، حادثه، یا عفونت یک یا چند دندان خود را از دست می دهد، ایمپلنت های دندانی یکی از بی خطرترین، بهترین، و ماندگارترین جایگزین های دائمی برای آنها هستند. ایمپلنت دندان ریشه ای مصنوعی برای دندان مصنوعی است که با کمک جراحی درون استخوان فک قرار می گیرد تا دندان مصنوعی یا بریج را در جای خود نگه دارد. ایمپلنت ها ظاهر و احساسی شبیه دندان های طبیعی برای بیمار خلق می کنند و در پایان فرایند، عملکرد آنها دقیقاً مانند دندان های طبیعی است. بر خلاف دیگر جایگزین های دندان، ایمپلنت ها هیچ ربطی به دندان های دیگر ندارند و برای قرار گرفتن آنها داخل دهان، دندان های مجاور نیاز به دستکاری ندارند، زیرا ایمپلنت ها نیاز به حمایت آنها ندارند. انجام مرحله کاشت ایمپلنت ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشد.

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی
پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت معمولاً طی چند مرحله انجام می شود. ابتدا دندان آسیب دیده کشیده می شود. سپس استخوان فک برای جراحی آماده می شود. در این مرحله، ممکن است نیاز باشد پیوند استخوان انجام شود. پیوند استخوان فرایندی است که در آن برای استخوان از دست رفته (تحلیل رفته) جایگزین قرار داده می شود و در واقع از این طریق بازسازی می شود. این کار می تواند زوایای چهره فرد را بهبود دهد و نیمرخ بهتری برای او بوجود آورد. اگر دندان در نتیجه ضربه و آسیب، پوسیدگی و کرم خوردگی از دست رفته باشد، اغلب استخوان نیز تا حدودی از دست می رود و استخوان پیرامون فک به تدریج تحلیل خواهد رفت. در این صورت، با انجام پیوند استخوان می توان پایه منسجم تری برای ایمپلنت های دندان خلق کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ دندان چیست؟
پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی
پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟

در گذشته برای انجام این فرایند یک تکه استخوان از جای دیگری از بدن خود فرد، مانند فک یا لگن، برداشته می شد و درون قسمت مورد نظر استخوان فک، زیر محلی که قرار بود ایمپلنت کاشته شود قرار می گرفت. امروزه گزینه های دیگری به عنوان منبع استخوان مورد استفاده قرار می گیرند از جمله استخوان جسد افراد اهداء کننده یا استخوان برخی حیوانات. این گزینه ها میزان مرگ و میر بیماران را تا حد قابل توجهی کاهش داده اند، اغلب آنها را از انجام جراحی دوم بی نیاز کرده است، و نرخ موفقیت آنها به اندازه قبل است. پس از این فرایند، ممکن است چند ماه طول بکشد تا استخوان پیوند داده شده به اندازه کافی رشد کند و استخوان جدید شکل بگیرد تا برای قرار گرفتن ایمپلنت آماده شود.

به محض بهبود استخوان فک، روند کاشت ایمپلنت ادامه می یابد. این کار با قرار گرفتن پست تیتانیومی ایمپلنت دندان داخل استخوان فک آغاز می شود. روند بهبود پس از این مرحله نیز ممکن است چند ماه زمان نیاز داشته باشد. در نهایت، با اتمام فرایند بهبود، اباتمنت روی ایمپلنت قرار می گیرد. باز هم باید زمان بگذرد تا بافت نرم بهبود یابد. پس از بهبود، باز هم از دندان ها و استخوان فک قالب گرفته می شود، و دندان های مصنوعی پس از ساخت، روی ایمپلنت پیچ می شوند یا با چسب مخصوص دندانپزشکی چسبانده می شوند.

برای پیوند استخوان چه مقدار استخوان نیاز است؟

تا زمانی که ریشه دندان داخل استخوان فک قرار دارد، فشاری که به سطح آن وارد می شود به استخوان منتقل می شود و موجب تقویت آن می شود. با از دست رفتن دندان این منبع تقویت دیگر وجود ندارد، در نتیجه استخوان به تدریج تحلیل می رود. هر چه زمان بیشتری از بیرون آمدن دندان از داخل حفره بگذرد، این استخوان بیشتر تحلیل می رود و موجب تغییر فرم صورت می شود، تا اینکه در نهایت یک حفره یا فرو رفتگی داخل استخوان فک ایجاد شود. از سوی دیگر زمانی که فرد تصمیم به کاشت ایمپلنت می گیرد، برای فرایند پیوند استخوان به میزان استخوان بیشتری نیاز خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود فرایند کاشت ایمپلنت ظرف مدت کوتاهی پس از افتادن یا کشیده شدن دندان انجام شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع و ساختار دندان
پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی
پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

 

اگر پیوند استخوان درست پس از بیرون آمدن دندان از حفره خود انجام شود، گرانول های استریل استخوان انسان (که مانند ماسه های زبر به نظر می رسند) فوراً داخل حفره دندان قرار داده می شوند. گرانول ها با یک غشاء کلاژنی محافظ پوشانده می شوند و دو بخیه برای بستن حفره زده می شود. این فرایند نسبتاً ساده است و چند هفته پس از آن استخوان برای قرار گرفتن ایمپلنت آماده است.

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی
پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

 

اگر مدت زیادی از افتادن دندان گذشته باشد و حجم زیادی از استخوان تحلیل رفته باشد، فرایند پیوند، استخوان بیشتری لازم خواهد داشت. برای این منظور باید در منطقه اطراف دندان از دست رفته برش ایجاد شود، سطح استخوان آماده شود و گرانول های استخوان پیوند برای بازسازی منطقه قرار گیرند. اگر استخوان اندکی نیاز باشد، از بدن خود فرد و اگر حجم استخوان مورد نیاز زیاد باشد، از دیگر منابع که در بالا توضیح داده شد تأمین خواهد شد.

فرایندهای پس از پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت

هر چند فرایند پیوند استخوان زمان بر است، می تواند یکی از بخش های لازم و ضروری فرایندهای کاشت ایمپلنت باشد. پس از جراحی، بیمار ممکن است مقداری درد داشته باشد و احساس خوبی نداشته باشد، از جمله، تورم یا کبود شدگی لثه یا پوست، خونریزی خفیف. اما این عوارض جانبی که شایع هستند، خیلی زود از بین می روند. بعلاوه، برای رژیم غذایی نیز باید محدودیت هایی وجود داشته باشد، مثلاً تا بهبودی کامل داخل دهان پس از هر مرحله از پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت، بیمار باید تنها غذاهای نرم بخورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آمادگی قبل از ایمپلنت های دندانی

چه کسی برای کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان صلاحیت دارد؟

کاشت ایمپلنت های دندانی و پیوند استخوان، جراحی های گسترده ای هستند که باید تنها توسط متخصص معتبر انجام شوند.

 

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: