بوی بد دهان و روکش دندان

منشاء بوی بد دهان

گاهی اوقات با خوردن یک چیز با بوی بد و تند و زننده ممکن است به طور موقت از دهان شما بوی بدی ساتع شود؛ با این حال، این نوع بو عموماً به سرعت از بین می رود. اگر بدون هیچ دلیلی دهان شما همچنان بوی بدی می دهد، بنابراین باید سعی کنید به علت آن پی ببرید.

دندان ها

به دلایل مختلفی ممکن است از دندان بوی بدی به مشام برسد. شایع ترین دلیل برای این اتفاق پوسیدگی دندان است. زمانی که میکرو ارگانیسم های داخل دهان از دندان ها تغذیه می کنند، می توانند بوی بدی تولید کنند. به مرور زمان، این باکتری ها روی دندان ها تکثیر می شوند، از پلاک های روی دندان ها و ذرات غذای موجود داخل دهان تغذیه می کنند و قطعاً خوردگی مینای دندان ها آغاز می شود. با فساد دندان در نتیجه پوسیدگی، بوی بدی از آن ساتع می شود. در صورتی که این مشکل بدون درمان باقی بماند، در نهایت موجب تضعیف دندان می شود و می تواند باعث شود دندان دو نیم ، لب پر یا حتی شکسته شود. اگر فکر می کنید بوی دهان شما نیز مشمئز کننده است، هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

لثه ها

گاهی اوقات نیز بویی که احساس می کنید از خود دندان نیست . در عوض، می تواند از لثه ها احساس شود. وقتی پلاک و تارتار روی دندان ها و لثه ها انباشته می شوند، می توانند به زیر خط لثه ها منتقل شوند و منجر به ایجاد پاکت شوند. این پاکت ها می توانند عفونی شوند که در نهایت باعث بروز بوی بد می شوند. این شرایط تحت عنوان پریودنتیت شناخته می شود  اگر درمان نشده باقی بماند در نهایت دندان از دست خواهد رفت و کنده خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانی برای مبتلایان به دیابت

 

بوی بد دهان و روکش دندان
بوی بد دهان و روکش دندان

آبسه دندان یا لثه

علاوه بر پوسیدگی دندان و پریودنتیت، گاهی اوقات حفره ها یا عفونت های دندانی می توانند موجب بوجود آمدن آبسه دندان یا لثه شوند. این آبسه ها مملو از مایعاتی هستند که با ترشح آنها بوی بد سوخت از آنها به مشام می رسد. وقتی این اتفاق رخ می دهد، درد زیادی نیز احساس خواهید کرد. علت آن هم فشاری است که آبسه به ریشه دندان ها وارد می کند. گاهی اوقات، آبسه ها از روی لثه ها قابل مشاهده هستند. اگر متوجه این موضوع شدید، ضروری است که هر چه سریع تر برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید می توان دندان را نجات داد.

بوی بد دهان و روکش دندان
بوی بد دهان و روکش دندان

روکش و ونیر دندانی

ونیرها یا روکش های دندانی، صرف نظر از بهبودی که در زیبایی لبخند ایجاد می کنند، در صورتی که به درستی روی دندان ها قرار داده نشوند، بیشتر می توانند مستعد انباشته شدن باکتری باشند و بیشتر می توانند مقصر بوی بد دهان شناخته شوند. هر گونه فضای خالی در حاشیه روکش ها یا ونیرها می تواند محلی برای تجمع باکتری هایی باشد که از آنها بوی بد متصاعد می شود. همین موضوع برای ونیرها یا روکش هایی که به درستی روی دندان ها قرار نمی گیرند و بزرگ ساخته شده اند نیز صدق می کند. ذرات غذا زیر بافت لثه ها گیر می کنند و به پلاک هایی تبدیل می شوند که حاوی باکتری نیز هستند.

اگر فکر می کنید روکش دندان شما منشاء بوی بد دهان شماست، یکی از تست های زیر را امتحان کنید:

  • انگشت خود را روی لثه ها، جایی بکشید که به روکش دندان ها با آن تماس پیدا می کند، چند ثانیه صبر کنید و اجازه دهید انگشت شما مقداری خشک شود، سپس آن را بو کنید.
  • مسواک خود را مرطوب کنید و قبل از بو کردن مسواک، آن را چند مرتبه کنار روکش بکشید.
  • طرفین روکش را نخ دندان بکشید و نخ را بو کنید.
  • مکیدن آرام منطقه اطراف روکش دندان نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر مزه بدی همراه با یک بوی بد داخل دهان خود احساس کردید، قطعاً این بو از روکش دندان به مشام می رسد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کدامیک بهتر است؟ ونیر کامپوزیت یا لمینت؟
بوی بد دهان و روکش دندان
بوی بد دهان و روکش دندان

درمان بوی بد دهان

درمانی که برای بوی دهان خود دریافت می کنید به علت بروز این بوئ بستگی دارد. در برخی موارد، تنها پاکسازی دندان ها و زیر خط لثه ها می تواند کفایت کند. در صورتی که دندان پوسیده باشد، طبیعتاً پر کردن حفره می تواند برای درمان مشکل کافی باشد. اگر دندان شما آبسه کرده است، عفونی شده است، یا مشکلات پریودنتال دارید، می توانند درمان های متعددی داشته باشند، از جمله:

  • تخلیه آبسه– این کار شامل ایجاد برش روی لثه، رئی محل آبسه، است تا از طریق آن بتوان مایع عفونی را تخلیه کرد. سپس منطقه با آب ولرم و نمک شستشو داده می شود و یک دوره آنتی بیوتیک برای شما تجویز خواهد شد.
  • انجام درمان ریشه– اگر عفونتی که موجب بروز آبسه شده است شدید باشد، درمان ریشه انجام خواهد شد تا دندان حفظ شود. شکاف کوچکی روی دندان ایجاد می شود و بافت عفونی داخل آن تخلیه خواهد شد. فضایی که در نهایت به جا می ماند با کامپوزیت دندانی پر می شود و یک روکش پرسلاین روی دندان قرار داده خواهد شد تا از آن در برابر آسیب محافظت نماید.
  • کشیدن دندان– اگر نجات دندان امکان پذیر نباشد، دندان کشیده خواهد شد. این کار انجام می شود تا دندان ها، لثه ها، و استخوان اطراف تا حد امکان سالم باقی بمانند. سپس ایمپلنت، بریج های دندانی، یا پروتزهای پارسیل به جای دندان قرار خواهند گرفت.
  • به محضی که متوجه شدید منشاء بوی بد دهان شما روکش دندان های شماست، به دندانپزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که به جای آنکه روکش ترمیم یا اصلاح شود، ممکن است لازم باشد تعویض شود. علاوه بر این، در صورتی که روکش قدیمی باشد، باز هم ممکن است لازم باشد روکش تعویض شود، زیرا به مرور زمان شکل لثه ها تغییر کرده است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پر کردن (عصب‌کشی) و شکستن دندان

گاهی اوقات نیز بوی بد دهان ناشی از روکش دندان نشانه مشکلات متفاوتی می تواند باشد. مثلاً، اگر روکش پس از درمان ریشه روی دندان قرار گرفته باشد، ممکن است عفونت وجود داشته باشد. این مشکل نیز تعویض روکش نیاز دارد.

۲/۵ (۳ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: