چرا کم خوابی برای سلامت دهان و دندان ها خطرناک است؟

از کسی پنهان نیست که خواب ضروری است، و همه ما می دانیم که برای داشتن عملکرد خوب، هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی، به استراحت نیاز داریم. اما بسیاری از افراد نمی دانند که کیفیت خواب می تواند روی سلامت دهان و دندان ها نیز تأثیر بگذارد. ممکن است از شنیدن آن متعجب شوید، اما کم خوابی می تواند منجر به بروز بسیاری از مشکلات دندانی از جمله حفره، بیماری لثه و از دست دادن دندان شود.

در طول ساعات خواب، بدن شما می تواند استراحت کند و خود را ترمیم کند. ممکن است متوجه نشوید، اما بدن شما در ساعات ابتدایی شب به سختی کار می کند. به عنوان مثال، خواب زمانی است که بدن شما هورمون رشد خود را تولید می کند که برای ترمیم بافت حیاتی است. همچنین خواب برای لثه ها و دندان ها بسیار مهم است.

دیگر عملکردهای حیاتی بدن در طول خواب تولید بزاق و رفلاکس بلع هستند. بزاق به حذف غذا و باکتری ها از دندان های شما کمک می کند و رفلاکس بلع با چرخاندن بزاق به اطراف برای تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند.

زندگی مدرن پر هیجان است. بین محل کار، خانواده، دوستان و رسانه های اجتماعی که همیشه حضور دارند، ممکن است به نظر برسد که هیچ زمانی برای استراحت و داشتن یک خواب خوب شبانه وجود ندارد. بسیاری از ما در واقع کمبود خواب خود را به عنوان نشان افتخار می دانیم که نشان می دهد چقدر موفق و محبوب هستیم. اگر خواب کافی نداشته باشید، بدن شما نمی تواند عملکردهای حیاتی خود را به طور مؤثر انجام دهد، در نتیجه منجر به بروز مشکلات مختلف برای سلامت جسم و حتی روان شما می شود. در نتیجه، این کمبود خواب برای سلامت دندان ها نیز بسیار خطرناک است.

کم خوابی می تواند منجر به بیماری قلبی، دیابت و اضافه وزن شود

مطالعات نشان می دهند که کمبود خواب می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شود از جمله چاقی، بیماری قلبی و دیابت.

کمبود خواب باعث اختلال در ترشح هورمون های بدن می شود. وقتی به اندازه کافی استراحت نمی کنید، بدن شما کورتیزول تولید می کند و میل شما به خوردن غذاهای ناسالم را افزایش می دهد. همچنین می تواند منجر به فشار خون بالا و افزایش خطر حمله قلبی شود. کمبود خواب همچنین روی تولید انسولین تأثیر می گذارد که می تواند منجر به دیابت شود. در واقع، افرادی که کم خواب هستند تا دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. علت این است که خواب برای تنظیم سطح قند خون بسیار مهم است و زمانی که فردی به اندازه کافی استراحت نمی کند، احتمال بالا رفتن قند خون او افزایش می یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانپزشکی طی دوران بارداری

خواب اندک می تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود

کم خوابی می تواند باعث به هم خوردن تعادل شیمیایی در مغز شود و روی خلق و خو تأثیر بگذارد. اگر به اندازه کافی نمی خوابید، بدن شما سروتونین انتقال دهنده عصبی کمتری تولید می کند، که مسئول تنظیم خلق و خو است. کمبود سروتونین می تواند احساس ناراحتی و تحریک پذیری ایجاد کند. اگر افسرده یا مضطرب باشیم، کمبود سرتونین باعث می شود به انتخاب های ضعیف و نادیده گرفتن سایر بخش های زندگی سوق پیدا کنیم، مانند انتخاب بد مواد غذایی که در نهایت روی سلامت دهان و دندان ما تأثیر می گذارد.

کم خوابی و مشکلات دهان و دندان
کم خوابی و مشکلات دهان و دندان

نخوابیدن به اندازه کافی، شما را مستعد ابتلا به بیماری می کند

سیستم ایمنی بدن شما به میزان استراحت و ریکاوری بستگی دارد که بدن شما دریافت می کند. در شب، بدن شما خود را از هر گونه آسیب، از جمله آسیب ناشی از عفونت، التهاب و حتی استرس ترمیم می کند. کم خوابی باعث کاهش گلبول های سفید خون می شود، که برای مبارزه با عفونت ضروری هستند.

یکی دیگر از پیامدهای عدم استراحت کاهش تولید آنتی بادی است. اگر دچار یک بیماری یا عفونت شده اید، بهبودی بدن شما دشوارتر خواهد بود.

مشکلات دندانی که می تواند ناشی از کمبود خواب باشد

مشکلات دندانی متعددی می تواند ناشی از کم خوابی باشند، از جمله:

  • پوسیدگی دندان- وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، بدن شما بزاق کمتری تولید می کند که منجر به پوسیدگی دندان می شود. بزاق به حذف غذا و باکتری هایی از روی دندان ها کمک می کند که با ماندن روی دندان ها شروع به تولید اسیدی می کنند که باعث تخریب مینای دندان ها و ایجاد حفره روی دندان ها می شود.
  • زخم های دهان- کمبود خواب همچنین می تواند منجر به ایجاد زخم های دهان شود که دردناک هستند و به آرامی بهبود می یابند.
  • حفره های دندانی- حفره های دندانی یکی از شایع ترین مشکلات دندانی هستند و می توانند ناشی از عوامل زیادی از جمله کم خوابی باشند.
  • از دست دادن دندان- یکی از شدیدترین مشکلات دندانی که می تواند ناشی از کم خوابی باشد، از دست دادن دندان است. بیماری لثه و پریودنتیت در صورت عدم درمان، می توانند منجر به از دست دادن دندان شوند.

آیا آپنه خواب مقصر کم خوابی شماست؟

اگر کم خواب هستید، ممکن است به دلیل آپنه خواب باشد. آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث می شود تنفس فرد برای مدت کوتاهی در طول خواب متوقف شود و چرخه خواب مختل شود. اگر فکر می کنید ممکن است آپنه خواب داشته باشید، با یک متخصص مانند یک پزشک یا دندانپزشک آپنه خواب صحبت کنید.

درمان آپنه خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب و سلامت عمومی شما کمک کند. چندین روش درمانی برای آپنه خواب در دسترس هستند، از جمله ابزارهای دندانپزشکی، تغییر شیوه زندگی و جراحی.

کم خوابی و مشکلات دهان و دندان
کم خوابی و مشکلات دهان و دندان

ارتباط کمبود خواب با پریودنتیت

یکی از عملکردهای اصلی خواب تولید بزاق است که به تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که اگر به اندازه کافی نخوابید، احتمال ابتلا به بیماری لثه بیشتر است. در واقع، مقدار خواب خوب شبانه شما ارتباط مستقیمی با شروع پریودنتیت دارد، که اساساً عبارت است از ایجاد پاکت های عمیق بین لثه ها و دندان ها. این پاکت ها باعث لق شدن و حرکت دندان های شما می شوند و همچنین استخوانی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد را تحلیل می برند. ژنژیویت نوعی عفونت لثه است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. پریودنتیت شکل شدیدتری از بیماری لثه است که می تواند به بافت و استخوان نگهدارنده دندان آسیب برساند و حتی منجر به از دست دادن دندان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکاف کام و لب و نیاز به کاشت ایمپلنت

در یک مطالعه بررسی شد که چگونه برخی از عوامل سبک زندگی (خواب، رژیم غذایی، ورزش، سطح استرس) ممکن است عوامل خطر پریودنتیت در ۲۰۰ کارگر باشند. آنها دریافتند کارگرانی که هر شب هفت تا هشت ساعت می خوابند خطر کمتری برای ابتلا به پریودنتیت دارند.

خواب کمتر، سطوح بالاتر التهاب

دلیل اصلی اینکه کمبود خواب می تواند منجر به بروز پریودنتیت شود، افزایش سطح التهاب در لثه ها است. به گفته محققان، بدن وقتی بدون خواب کافی کار می کند، هورمون های التهابی بیشتری تولید می کند و این التهاب می تواند ابتدا به ژنژیویت و سپس به پریودنتیت منجر شود.

همچنین، سطوح بالای التهاب می توانند خطر سکته مغزی، بیماری قلبی، چاقی و حتی بیماری آلزایمر را افزایش دهند. کمبود خواب همچنین می تواند توانایی شما برای تصمیم گیری خوب را مختل کند. بنابراین تمام جنبه های سلامت شما واقعاً می توانند تحت تأثیر کمبود خواب باشند. سطوح بالاتر التهاب در بدن شما واقعاً می توانند برای بدن شما مضر و مخرب باشند، بنابراین زمان آن رسیده که دوباره خواب را در اولویت قرار دهید. شما همین حالا لیاقت رسیدن به آن را دارید؟

کم خوابی و مشکلات دهان و دندان
کم خوابی و مشکلات دهان و دندان

داشتن خواب خوب شبانه راحت تر از چیزی است که فکرش را بکنید!

مهم است بدانید که لزوماً تعداد ساعات خواب مهم نیست. این بیشتر به کیفیت خواب مربوط می شود. برای محافظت بهتر از دندان ها و لثه های خود، به هفت تا هشت ساعت خواب کامل نیاز دارید. اگر در طول شب از خواب بیدار می شوید و زیاد غلت می زنید، از این مزایا برخوردار نخواهید شد.

در اینجا چند نکته برای داشتن خواب بهتر در شب آورده شده اند:

  • خواب را در اولویت قرار دهید. این مهم ترین کاری است که باید انجام دهید. در غیر این صورت فهرست طولانی شما از کارهایی که باید انجام دهید همیشه مانع خواهد شد. شما باید با خودتان مهربان تر باشید و اجازه دهید بعضی چیزها از بین بروند. لازم نیست قبل از رفتن به رختخواب خانه تمیز باشد. مهم تر این است که استراحت و سلامتی داشته باشید.
  • یک روتین خواب تنظیم کنید که با برنامه شما قابل انجام باشد. اگر انتظارات غیر واقعی داشته باشید، هرگز برآورده نخواهند شد. با هر شب کمی زودتر رفتن به رختخواب شروع کنید تا زمانی که میزان خواب مناسبی را پیدا کنید که اجازه می دهد استراحت کنید و تحت استرس ناشی از فهرست انجام کارهای خود قرار نمی گیرید. هنگامی که برای مدتی روتین جدید خود را دنبال کردید، بدن شما شروع به فهمیدن زمان استراحت و مقداری خوابیدن می کند.
  • اگر فکر می کنید از آپنه خواب رنج می برید، دیگر منتظر مطالعه خواب خود نباشید تا ببینید آیا به خوابیدن با دستگاه CPAP نیاز دارید یا خیر.
  • برخی از مشکلات دندانی مانند فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر (براکسیسم یا دندان قروچه) می تواند خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر مشکوک به انجام این کار هستید، با دندانپزشک خود در مورد ابزارهایی صحبت کنید که می توانید با استفاده از آنها استرس شبانه خود را بهتر کنترل کنید.
  • فقط مدت زمان خوابیدن مهم نیست. زمانی که از خواب بیدار می شوید نیز مهم است. مطمئن شوید که به طور مداوم در یک زمان مشخص به رختخواب می روید و از خواب بیدار می شوید. در غیر این صورت ریتم شبانه روزی طبیعی بدن خود را به هم می زنید.
  • سعی کنید بعد از ساعت ۷ بعدازظهر چیزی نخورید. و از مصرف تمام نوشیدنی های کافئین دار و شیرین قبل از خواب نیز اجتناب کنید.
  • اگر قبل از خواب به کمی آرامش نیاز دارید، مقداری بابونه یا هر دمنوش دیگری را امتحان کنید. این به بدن شما کمک می کند تا استراحت کند و برای زمان خواب آماده شود.
  • در اتاق خواب خود پناهگاهی ایجاد کنید که بتوانید تمام مشکلات خود را کنار بگذارید. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما تمیز و مرتب است و تخت شما راحت است. همچنین تاریک، خنک و ساکت نگه داشتن اتاق خواب به شما کمک می کند تا زیر پتو بخوابید و خیلی زودتر به خواب بروید.
  • اگر ذهن شما تمایل دارد شب ها با تمام کارهایی که باید انجام دهید رقابت کند، یک دفترچه یادداشت و خودکار روی میز کنار تخت بگذارید تا بتوانید فهرستی را برای فردا بنویسید و دوباره بخوابید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت با لیزر

علاوه بر تلاش برای خواب بیشتر، راه های زیادی وجود دارند که می توانید سلامت دندان های خود را بهبود دهید. ساده ترین کار رعایت بهداشت دهان و دندان ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح است.

اگر خونریزی لثه، لق شدن دندان ها یا هر گونه درد یا ناراحتی دهانی دیگری دارید، مهم است که برای تمیز کردن و ارزیابی خوب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. او می تواند به شما اطلاع دهد که در دهان شما چه می گذرد و بهترین روش برای مبارزه با هر مشکلی چیست. گزینه های درمانی متعددی وجود دارند، از پر کردن دندان گرفته تا کاشت ایمپلنت دندانی. اگر دهان کوچکی دارید و دندان های شما واقعاً فشرده و نامنظم هستند، ممکن است بخواهید بریس ها را در نظر بگیرید. دندانپزشک به شما کمک می کند تا درمان مناسب را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنید.

اگر پوسیدگی دارید یا ژنژیویت یا پریودنتیت شروع شده است، اکنون زمان آن است که آن را درمان کنید تا مشکلات بدتری پیش روی شما نباشند. مطمئن شوید که هیچ یک از معاینات شش ماهه خود را از دست نمی دهید. همیشه بهتر است به جای واکنش پذیری، فعال باشید. یک تیم متخصص می تواند در بهبود سلامت و بهبود لبخند به شما کمک کند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: