کدامیک بهتر است؟ ونیر کامپوزیت یا لمینت؟

آیا تا به حال پیش آمده ایت که به دلیل بد رنگ بودن دندان های خود، لب پر بودن یا ترک داشتن آنها سعی کنید لبخند خود را پنهان کنید؟ به راحتی و با انتخاب ونیرهای دندانی می توانید اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابید و لبخندی به پهنای صورت بزنید.

ونیرها می توانند دامنه وسیعی از نقائص دندان ها را پوشش دهند. در صورتیکه دندان های لب پر شده، فواصل اندک بین آنها، همپوشانی جزئی، یا لکه هایی دارید که به درمان های سفید کردن دندان ها پاسخ نمی دهند، شما گزینه خوبی برای استفاده از وینرهای دندانی هستید.

اما چه نوع ونیری برای شما مناسب تر است: پرسلن (لمینت) یا کامپوزیت؟ گرچه دندانپزشک شما می تواند بهترین روش درمان را برای شرایط شما توصیه کند، اما سعی کنید با یادگیری بیشتر در مورد این دو گزینه خودتان به دندانپزشک در مورد انتظاراتی که از نتیجه درمان دارید کمک کنید.

ونیر دندان چیست؟

ونیرهای دندانی پوتسته های سفارشی و شبیه ناخن مصنوعی هستند که به صورت دائمی به سطح جلوی دندان های شما چسبانده می شوند. ونیرهای دندانی که از لایه های نازک پرسلن یا رزین کامپوزیت های محکم ساخته می شوند نسبت به روکش های دندانی مقدار بیشتری از دندان طبیعی شما را حفظ می کنند. بعلاوه اینکه، ونیرهای دندانی کمتر از روکش های دندان تهاجمی هستند، و عموماً برای استحکام بخشیدن به دندان هایی استفاده می شوند که به شدت پوسیده شده اند یا دچار شکستگی شده اند.

بیمه های درمانی معمولاً ونیرها را تحت پوشش قرار نمی دهند زیرا آنها دندانپزشکی زیبایی تلقی می شوند. اما آنها برای بسیاری افراد واقعاً ارزش هزینه کردن دارند.

ونیر کامپوزیت یا لمینت
ونیر کامپوزیت یا لمینت

ونیر پرسلن (لمینت) چیست؟

ونیرهای پرسلن که از نظر رنگ و شکل تطابق زیادی با دندان های دائمی طبیعی دارند، آنقدر طبیعی به نظر می رسند که به سختی می توان تشخیص داد آنها با دندان های دیگر تفاوت دارند. مزایای دیگری که وینرهای پرسلن دارند عبارتند از: آنها بسیار قوی هستند، در برابر ایجاد لکه مقاوم می باشند، و با طول عمری بین ۱۰ تا ۲۰ سال بسیار با دوام می باشند.

اگر به فکر استفاده از ونیرهای پرسلن هستید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • فرایند انجام آنها بازگشت ناپذیر است، زیرا دندانپزشک مقداری از مینای دندان های شما را برای جایگذاری ونیر روی آنها تراش خواهد داد.
  • هزینه های آنها نسبت به گزینه های دیگر بسیار بالاتر است.

قرار دادن لمینت دندانی روی دندان

اگر می خواهید لمینت های دندانی را داشته باشید، نیاز خواهد بود برای تکمیل فرایند دو تا سه مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • برای جلسه مشاوره با دندانپزشک زیبایی برنامه ریزی کنید تا مشخص نمایید چه معیارهایی مد نظر شما هستند. ممکن است در این جلسه دندانپزشک یک تصویر نمونه برای شما شبیه سازی کند که این امکان را برای شما فراهم می آورد بتوانید قبل از انجام فرایند نتیجه آن و لبخند آینده خود را ببینید.
  • وقتی شما موافقت خود را با طرح درمان اعلام کردید، دندانپزشک مقدار لازم از مینای دندان های شما را از سطوح جلو و طرفین دندان ها برخواهد داشت که قرار است ونیرها روی آنها قرار بگیرند.
  • سپس از دندانهای شما قالب گیری خواهد شد، ورنگ مورد نظر شما برای ساخت لمینت ها انتخاب خواهد شد.
  • تا زمانی که ونیرهای دائمی شما ساخته شوند، دندانپزشک ونیرهای موقتی را روی دندان های شما قرار خواهد داد.
  • قالب دندان های شما و شماره رنگی که انتخاب کرده اید برای ساخت ونیرهای دائمی به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شوند. ظرف یک تا دو هفته ونیرهای دائمی آماده خواهند شد.
  • وقتی ونیرها آماده و از لابراتوار ارسال شدند، در صورتی که شما و دندانپزشک شکل، رنگ، و تناسب ونیرها را تأیید کردید، دندانپزشک ونیرهای نهایی را با نوعی چسب که به نور حساس است به سطح دندان های شما می چسباند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل شکست ایمپلنت های دندانی
ونیر کامپوزیت یا لمینت
ونیر کامپوزیت یا لمینت

ونیر کامپوزیت چیست؟

رزین کامپوزیت ماده ای با قیمت مناسب است که همرنگ دندان است و پیوسته برای ساخت ونیرهای دندانی از آن استفاده می شود. ونیرهای کامپوزیتی نیاز به کمترین میزان تراش دندان ها برای قرار گرفتن روی آنها نیاز دارند. کامپوزیت روی دندان های موجود شما قرار می گیرند و کمک می کنند آنها به شکل مطلوب درآیند. ونیرهای کامپوزیتی برای اصلاح لب پر شدگی ها یا ترک های جزئی دندان ها ایده آل هستند زیرا نیازی نیست کل دندان پوشش داده شود. ونیرهای رزین کامپوزیتی در مقایسه با معادل پرسلنی خود، سریع تر دچار فرسایش می شوند، که باعث می شود طول عمر کوتاه تر و حدود ۵ تا ۷ سال داشته باشند. با این حال، ترمیم آنها راحت تر است و هزینه آنها کمتر.

اگر لازم باشد کامپوزیت شما در لابراتوار ساخته شود، فرایند ساخت آن شبیه ونیرهای پرسلن است. با این حال، ونیرهای کامپوزیتی نیاز به تراش کمتری از مینای دندان ها دارند، و در برخی موارد چیزی از مینای دندان ها کاسته نمی شود. دندانپزشک می تواند آنها را در یک جلسه روی دندان های شما کار بگذارد.

فرایند یک جلسه ای قرار دادن کامپوزیت ها روی دندان ها

  • دندانپزشک با مشورت شما، رنگ کامپوزیت را انتخاب می کند. دندان ها به کمترین میزان آماده سازی و اچ شدن نیاز دارند. سپس دندانپزشک مقدار ماده چسبنده روی دندان ها اعمال می کند و پس از آن مواد را مستقیماً روی دندان قرار داده و همانجا آن را شکل می دهد تا ونیری ساخته شود که از هر نظر به لبخند شما بیاید.
  • نور با تراکم بالا به خشک شدن کامپوزیت کمک می کند.
  • مرحله نهایی صیقلی کردن و پولیش کردن رزین کامپوزیت است، تا جایی که جلوه ی طبیعی حاصل شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فیشور سیلانت - حفظ دندان کودکان در برابر پوسیدگی

ونیرها درمان هایی دائمی هستند، بنابراین قبل از تصمیم گیری برای اینکه کدام ماده برای شما بهتر است، سعی کنید اطلاعات کامل در مورد آنها کسب کنیی.

با همکاری نزدیک با دندانپزشک می توانید مشخص نمایید آیا شما گزینه مناسبی برای ونیرهای دندانی هستید یا خیر.

آیا امکان برداشتن آنها وجود دارد؟

از آنجا که فرایند ونیرهای کامپوزیتی بسیار اندک تهاجمی است، کامپوزیت ها می توانند در آینده برداشته شوند، و دندان ها به شکل اصلی خود بازگردند. این ویژگی باعث شده است آنها راهکاری ایده آل برای افراد باشند که می خواهند ظاهر دندان های خود را بهبود دهند بدون آنکه در شکل و اندازه اصلی آنها تغییری ایجاد کنند.

لمینت های دندانی قابل برداشته شدن نیستند، زیرا برای قرار گرفتن آنها روی دندان ها لازم است مقدار زیادی از مینای دندان ها تراشیده شود و شکلی که به آنها داده می شود دائمی است و از آنجا که مینای دندان ها برداشته می شود دندان ها برای همیشه نیاز به پوشش خواهند داشت. تنها زمانی که می توان ونیرهای پرسلن را برداشت هنگام تعویض آنها است.

آیا هیچ خطری وجود دارد؟

برای هر دو نوع ترمیم دندانی خطراتی وجود دارد. مثلاً برای ونیرهای کامپوزیتی این خطر وجود دارد که آنها راحت تر از لمینت های دندانی لب پر می شوند به همین دلیل هنگام فشار وارد کردن به آنها باید بیشتر مراقب بود. علاوه بر این، احتمال جدا شدن رزین کامپوزیت از دندان ها وجود دارد، که زمانی می تواند اتفاق بیفتد که مقدار اندکی ماده چسبنده استفاده شده باشد. با این حال، زمانی که شما درمان خود را با یک دندانپزشک مجرب و قابل اعتماد به اتمام می رسانید با این مشکل مواجه نخواهید شد.

احتمال کنده شدن یا ترک خوردن و شکستن لمینت های دندانی نیز وجود دارد. با این حال، خطر بزرگ تر ناشی از تراشیدن مینای دندان ها است- افزایش حساسیت دندان ها. پس از اتمام روند درمان ممکن است برای مدتی کوتاه دندان های شما حساس باشند، گرچه این مشکل پس از مدتی از بین خواهد رفت، حساسیت جزئی ممکن است کمی ادامه پیدا کند.

ونیر کامپوزیت یا لمینت
ونیر کامپوزیت یا لمینت

نحوه نگهداری از ونیرها و لمینت های دندانی

نحوه نگهداری از هر دو نوع ونیرهای کامپوزیتی و لمینت های دندانی به یک صورت است. اولاً، باید همیشه بهداشت دهانی را با مسواک زدن با استفاده از خمیر دندان های دارای تأییدیه وزارت بهداشت و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه به خوبی رعایت کنید. علاوه بر این، برای چکاپ دندانی نیز باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

دوماً، باید از جویدن چیزهای سفت مانند یخ و آبنبات خودداری کنید. اینها در حقیقت می توانند به ونیرهای دندانی شما آسیب وارد کنند و باعث ترک خوردن یا لب پر شدن آنها شوند. به همین دلیل، سعی کنید از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لق شدن دندان

ونیرها نیز مانند دندان های طبیعی لک می شوند، بنابراین نوشیدن و خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ را محدود کنید تا درخشش آنها را حفظ کنید. علاوه بر اینها، توصیه می کنیم از کشیدن سیگار خودداری کنید.

در نهایت اینکه، هر گونه مشکلی که ممکن است روی ونیرهای شما تأثیر نامطلوب داشته باشند را درمان کنید، مانند دندان قروچه. دندان قروچه موجب فرسایش ونیرها و دندان های طبیعی شما می شود. توصیه می کنیم برای سالم نگهداشتن دندان ها و ونیرهای خود از محافظ دندان استفاده کنید.

سخن پایانی

با تمام این تفاصیر، کدام گزینه برای شما مناسب تر است؟

ونیرهای کامپوزیتی تنها مقدار اندکی تهاجمی هستند، و گاهی اوقات اصلاً تهاجمی نیستند. آنها درمانی سریع برای دستیابی به لبخندی هستند که همیشه رویای رسیدن به آن را داشته اید. بعلاوه، آنها برای ترمیم لب پر شدگی ها و ترک های جزئی دندان ها فوق العاده هستند.

با این حال، اگر زیاد سیگار می کشید، به هیچ عنوان ونیرهای کامپوزیتی را به شما پیشنهاد نمی دهیم، زیرا آنها با سیگار کشیدن به راحتی لک می شوند و ظاهری زننده پیدا می کنند. اگر عادت ناخن جویدن را دارید نیز ونیرهای کامپوزیتی را به شما توصیه نمی کنیم، زیرا این کار باعث لب پر شدن یا حتی ترک خوردن  آنها می شود.

لمینت های دندانی برای افرادی فوق العاده هستند که به دنبال راهکاری دائمی می باشند، زیرا آنها با دوام تر هستند و به طور کلی در برابر لک شدن مقاوم تر می باشند. علاوه بر این، لمینت ها ظاهری طبیعی تر از ونیرهای کامپوزیتی دارند. پرسلن برای خط لثه کمتر ایجاد مشکل می کند، به همین دلیل توصیه می کنیم افراد مسن تر از این درمان استفاده کنند.

علاوه بر این، برای افرادی که دچار وسواس فکری هستند و ممکن است در آینده بخواهند ترمیم دندانی خود را بردارند و دندان های خود را به شکل اول بازگردانند لمینت های دندانی گزینه مناسبی نیستند، زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم، آنها تنها برای ترمیم یا تعویض قابل برداشته شدن هستند و دندان ها برای همیشه به آنها نیاز خواهند داشت.

هزینه های اولیه نیز ممکن است عامل تعیین کننده دیگر باشد. اگر بخواهید همزمان تعداد زیادی از دندان های خود را ترمیم کنید، اگر از نظر بودجه محدود دارید، کامپوزیت ها برای شما گزینه مناسب تری هستند.

گذشته از همه نکاتی که ذکر شد، دندانپزشک بهترین مشاور برای شما در این زمینه است. اگر فکر می کنید نمی توانید تصمیم قطعی بگیرید، با دندانپزشک خود گفتگو کنید و شرایط مد نظر خود را عنوان کنید تا شما را راهنمایی کند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: