بهترین دهانشویه برای دندان های حساس چیست؟

اگر به فکر خرید بهترین دهانشویه برای تسکن درد دندان های حساس خود هستید، ممکن است متوجه شوید که انواع بسیار متفاوتی از آنها حاوی مواد مختلف وجود دارند. پیدا کردن دهانشویه مناسب برای نیازهای خود مهم است، اما از کجا می دانید که کدامیک برای شما مفیدتر است؟

شما می توانید هر دهانشویه مخصوص حساسیتی را انتخاب کنید، اما بسته به علت حساسیت دندان ها و لثه های شما، ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد. در این مقاله به بحث در مورد انواع مختلف دهانشویه های موجود، مواد تشکیل دهنده آنها و موضوعات و پرسش های زیر می پردازیم:

  • حساسیت دندان چیست و علت بروز آن چیست؟
  • کدام دهانشویه برای شما مناسب است؟
  • در دهانشویه مخصوص حساسیت چه موادی وجود دارد؟
  • بهترین دهانشویه برای دندان های حساس کدام است؟
  • آیا کار دیگری وجود دارد که بتوان برای کمک به حساسیت دندان ها و لثه ها انجام داد؟

استفاده از دهانشویه به تنهایی برای مدیریت دندان های حساس کافی نخواهد بود، اما استفاده از آن در کنار یک روتین بهداشتی دهان و دندان می تواند کمک کننده باشد.

بهترین دهانشویه برای دندان های حساس
بهترین دهانشویه برای دندان های حساس

حساسیت دندان چیست و علت آن چیست؟

اگر دندان های حساسی دارید، ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، شیرین یا اسیدی دچار درد شدید یا درد مبهم در دندان های خود شوید. این شرایط همچنین ممکن است با تنفس ساده در هوای سرد یا مسواک زدن دندان ها ایجاد شود.

این می تواند ناامید کننده باشد و باعث شود شما از لذت خوردن غذا یا نوشیدنی های مورد علاقه خود دست بکشید، و برای برخی می تواند بسیار نگران کننده باشد.

حساسیت دندان ها و لثه ها تنها یک علت ندارد و گاهی اوقات ممکن است به دلیل مشکلات زمینه ای ایجاد شود. بسیاری از افراد از دندان های حساسی که می توانند بیایند و بروند دچار درد و ناراحتی می شوند، اما اگر برای مدت طولانی طول بکشد یا درد شدید باشد، مهم است که از دندانپزشک وقت ویزیت بگیرید.

برخی از دلایل حساس شدن دندان ها و لثه ها عبارتند از:

  • نازک یا فرسوده شدن مینای دندان ها
  • ترک خوردن یا آسیب دیدن دندان ها
  • از بین رفتن پوشش محافظ ریشه های دندان ها
  • ژنژیویت (التهاب لثه)
  • فرسایش لثه
  • فرسایش، نامناسب بودن، یا جدید بودن پر شدگی
  • بارداری
  • پوسیدگی و حفره های دندانی

بسته به علت حساسیت دندان ها یا درد لثه ها، ممکن است به درمان دندانپزشکی نیاز داشته باشید، و همیشه بهتر است در صورت داشتن نگرانی با دندانپزشک خود مشورت کنید. با این حال، برخی از راهکارهای حساسیت دندان وجود دارند که با آنها می توانید به کاهش هر گونه درد و ناراحتی موقتی تا زمانی که منتظر یک قرار ملاقات هستید کمک کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا کم خوابی برای سلامت دهان و دندان ها خطرناک است؟
بهترین دهانشویه برای دندان حساس
بهترین دهانشویه برای دندان حساس

کدام دهانشویه برای شما مناسب است؟

صدها دهانشویه مختلف در بازار وجود دارند، اما تعداد اندکی از آنها مخصوص دندان های حساس هستند. گرچه حجم انتخاب ها زیاد نیست، اما مهم است که گزینه ای را انتخاب کنید که بتواند نیازهای خاص شما را برطرف کند.

بهترین دهانشویه برای دندان های حساس، دهانشویه ای است که با نیاز شما متناسب باشد.

دو نوع اصلی دهانشویه مخصوص حساسیت وجود دارند، درمانی و ملایم. دهانشویه های درمانی به درمان این بیماری کمک می کنند، در حالی که دهانشویه های ملایم باعث تشدید بیشتر مشکلات دندان ها و لثه های شما نمی شوند.

علت درد و ناراحتی شما باید در تصمیم گیری شما نقش داشته باشد. اگر حساس دندان ها و دردناک بودن لثه های شما ناشی از التهاب لثه های شما باشد، ممکن است لازم باشد دهانشویه ای با ویژگی های ضد باکتریایی را انتخاب کنید. این نوع دهانشویه ها فقط باید به عنوان یک راه حل کوتاه مدت استفاده شوند.

اگر مینای دندان های شما نازک شده یا فرسوده شده اند، یک دهانشویه حاوی فلوراید یا حاوی مواد معدنی می تواند به تقویت و معدنی سازی مجدد مینای دندان های شما کمک کند.

مواد تشکیل دهنده نیز ممکن است تصمیم شما را تحت تأثیر قرار دهند. برخی از مردم یک دهانشویه فاقد فلوراید، یک دهانشویه خانگی یا یک دهانشویه با مواد طبیعی می خواهند.

در دهانشویه مخصوص دندان های حساس چه موادی وجود دارند؟

هنگام خرید یک دهانشویه مؤثر برای دندان های حساس، می توانید به دنبال مواد خاصی باشید که ثابت شده است به حساسیت یا درد لثه ها کمک می کنند. برخی از آن مواد شامل موارد زیر هستند:

  • دی پتاسیم اگزالات مونوهیدرات: این ماده اغلب برای کمک به مسدود کردن توبول های عاج و کاهش حساسیت استفاده می شود، اما شواهد متناقضی در مورد اثربخشی آن وجود دارد.
  • آرژنین: ثابت شده است که این ماده به طور مؤثر توبول های عاجی که در معرض محیط دهان قرار گرفته اند (پوشش محافظ آنها از بین رفته است) را مسدود می کند تا هنگام استفاده از دهانشویه حساسیت را کاهش دهد.
  • یون های کلسیم و پتاسیم: این ماده برای بازسازی مجدد مینای دندان ها استفاده می شود و به کاهش تعداد توبول های عاجی که در معرض محیط دهان قرار گرفته اند (مینای محافظ آنها از بین رفته است) کمک می کند.
  • سیترات پتاسیم: حساسیت اعصاب دندان های شما را از بین می برد، که به کاهش حساسیت کمک می کند.
  • نیترات پتاسیم: این ماده به جلوگیری از انتقال پیام درد توسط اعصاب و کاهش احساس حساسیت کمک می کند.
  • کلرهگزیدین دی گلوکونات: این ماده حساسیت را درمان نمی کند. در عوض، یک ماده آنتی باکتریال است که به درمان ژنژیویت کمک می کند، که به درد لثه ها کمک می کند که گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان ها شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شرایط کاشت ایمپلنت دندان

اگر مینای دندان های شما نازک شده یا ساییده شده اند، استفاده از دهانشویه با موادی که معدنی سازی مجدد را انجام می دهند می تواند به جلوگیری از حساسیت دندان ها کمک کند. با این حال، اگر لثه های شما دردناک هستند و باعث حساسیت بیشتر دندان های شما می شود، ممکن است بخواهید دهانشویه ای با ترکیب کلرهگزیدین دی گلوکونات امتحان کنید.

این مطالعه نشان می دهد که استفاده از دهانشویه حاوی کلرهگزیدین در صورت استفاده به مدت ۴ تا ۶ هفته در کنار مسواک زدن منظم، در برابر ژنژیویت مؤثر است. برای مؤثر بودن دهانشویه در برابر بیماری لثه، به غلظت بین ۱۲/۰ درصد و ۲/۰ درصد کلروهگزیدین نیاز است، بنابراین قبل از خرید حتماً این مورد را بررسی کنید.

اگر دندان های حساسی دارید از چه چیزی در دهانشویه باید اجتناب کنید؟

در حالی که هنگام خرید دهانشویه برای دندان ها و لثه های حساس گزینه های زیادی وجود ندارند، اما چند چیز وجود دارند که می توانید از آنها اجتناب کنید. برخی از مواد خاص تشکیل دهنده می توانند باعث تشدید دندان ها و لثه های شما شوند، که اگر بدانید آنها چه هستند، می توانید به راحتی از آنها اجتناب کنید! این مواد عبارتند از:

  • الکل- می تواند باعث تحریک لثه یا احساس سوزش شود که می تواند باعث حساسیت دندان ها شود.
  • SLS می تواند باعث تحریک لثه ها و تحریک بیشتر دندان ها شود.
  • طعم تند نعناع- نعناع می تواند برای برخی افراد حساسیت ایجاد کند، بنابراین اگر متوجه شدید که دهانشویه مخصوص حساسیت شما کمکی نمی کند، ممکن است به همین دلیل باشد.
بهترین دهانشویه برای دندان حساس
بهترین دهانشویه برای دندان حساس

نحوه استفاده از دهانشویه برای دندان ها و لثه های حساس برای گرفتن بهترین نتیجه

اکثر افراد تصور می کنند که استفاده از دهانشویه بلافاصله بعد از مسواک زدن بهتر است، اما این کاملا درست نیست!

بهترین زمان برای استفاده از دهانشویه بعد از غذا یا در وسط روز است، زمانی که نمی توانید دندان های خود را مسواک بزنید. به همین دلیل است که اگر مستقیماً بعد از مسواک زدن از آن استفاده کنید، تمام مزایای خمیر دندان که هنوز در حال انجام جادوی خود هستند، را از دست می دهید.

برخی از گام های استفاده از دهانشویه مخصوص دندان های حساس عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که برچسب را به درستی خوانده اید و دستورالعمل ها را دنبال می کنید.
  • مقدار صحیح را اندازه گیری کنید.
  • بدون بلعیدن آن را داخل دهان خود بچرخانید.
  • تف کنید.
  • بعد از آن دهان خود را با آب نشویید؛ قبل از خوردن یا آشامیدن اجازه دهید دهانشویه برای ۳۰ دقیقه باقی بماند تا عمل کند.

چه کارهای دیگری می توانید برای کمک به کاهش حساسیت دندان ها انجام دهید؟

حتی اگر از بهترین دهانشویه برای دندان ها و لثه های حساس استفاده کنید، متوجه خواهید شد که دهانشویه به تنهایی برای کمک به کاهش درد و ناراحتی کافی نیست. داشتن یک روتین خوب برای بهداشت دهان و دندان با مبارزه با التهاب لثه، پوسیدگی دندان و حفره، به کاهش حساسیت کمک می کند و حتی در صورت استفاده از محصولات مناسب می تواند به بازسازی مجدد مینای دندان کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم و تقویت دندان برای موفقیت درمان ریشه

برخی از کارهایی که می توانید برای کمک به دندان ها و لثه های حساس انجام دهید عبارتند از:

  • برای دندان های حساس، از مسواک دستی یا برقی دارای فرچه نرم استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هنگام مسواک زدن فشار زیادی وارد نمی کنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین یا اسیدی را محدود کنید.
  • اگر دندان قروچه می کنید، هنگام خواب از محافظ دندان استفاده کنید.
  • از محصولات سفید کننده مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.
  • دندان های خود را با خمیر دندان های مخصوص دندان ها و لثه های حساس مسواک بزنید.
  • راهکارهای حساسیت دندان را به برنامه بهداشت دهان خود اضافه کنید.

افزودن خمیر دندان مخصوص به روتین بهداشتی دهان و دندان تا حد زیادی می تواند درد و ناراحتی ناشی از حساسیت را کاهش دهد و به تقویت و محافظت از مینای دندان ها کمک کند. آنها همچنین به محافظت از دندان ها در برابر اسیدها و قندها کمک می کنند.

ترکیبات موجود در برخی از این دهانشویه ها شامل کلسیم و فسفات هستند که به پر کردن هر گونه حفره درون مینای دندان و مسدود کردن توبول های عاج کمک می کنند که مسئول احساس حساسیت هستند.

نتیجه گیری

تعداد چندان زیادی از دهانشویه ها برای دندان ها و لثه های حساس در بازار وجود ندارد، اما انواع مختلفی دارند، بنابراین مطمئن شوید که دهانشویه مناسب را متناسب با نیاز خود، انتخاب کنید. دهانشویه های مخصوص دندان های حساس وجود دارند که برای بیماری هایی مانند ژنژیویت و پوسیدگی دندان، و برخی برای ساییدگی و نازک شدن مینای دندان بهتر هستند.

برخی از دهانشویه های حساس با مسدود کردن پیام های درد یا پر کردن توبول های دندان عمل می کنند، بنابراین اعصاب کمتر در معرض محیط دهان قرار می گیرند و برخی فقط ملایم هستند و درد و ناراحتی دندان ها و لثه های شما را بیشتر تشدید نمی کنند.

بهترین دهانشویه مخصوص حساسیت برای یک فرد ممکن است برای شما بهترین نباشد، بنابراین مطمئن شوید که نمونه ای را برای شرایط خود انتخاب کرده اید. و به خاطر داشته باشید که دهانشویه به تنهایی برای دندان ها و لثه های حساس کار نمی کند. شما باید یک روتین بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و در کنار دهانشویه از سایر داروهای مخصوص حساسیت دندان استفاده کنید.

اگر برای مدت طولانی دندان های حساس یا درد شدید داشته اید، ممکن است مشکلات دندانی زمینه ای داشته باشید که باید برطرف شوند. در صورت داشتن هر گونه نگرانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: