کشیدن سیگار و ایمپلنت های دندانی

اگر در حال بررسی درمان ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود هستید، پرسشی که می توانید انتظار داشته باشید دندانپزشک از شما بپرسد این است که “آیا سیگار می کشید؟”

همه با تأثیرات کشیدن سیگار روی سلامت عمومی آشنا هستیم. این عادت یکی از بزرگترین علل مرگ و بیماری در سراسر دنیا است. بر اساس NHS هر ساله میلیون ها مرگ به کشیدن سیگار ارتباط پیدا می کنند و تعداد خیلی بیشتری افراد با بیماری های مربوط به کشیدن سیگار زندگی می کنند. این بیماری ها عبارتند از بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، و ذات الریه، و سرطان های مختلف.

بسیاری از افراد اهمیتی به آسیبی که سیگار کشیدن به سلامت دهان آنها وارد می کند نمی دهند. این آسیب ها می توانند منجر به لک شدن دندان ها، بیماری لثه، از دست رفتن دندان، و در موارد وخیم تر، سرطان دهان شود. تنباکو می تواند روی ایمپلنت های دندانی نیز تأثیر منفی داشته باشد. این ماده می تواند روی بهبود، اسئواینتگریشن (جوش خوردن با استخوان فک)، و حفظ بهداشت دهانی اطراف ایمپلنت های دندانی تأثیر بگذارد.

آیا افرادی که سیگار می کشند می توانند ایمپلنت دندانی بکارند؟

اگر سیگاری هستید، ممکن است بتوانید تحت درمان کاشت ایمپلنت های دندانی قرار بگیرید. اما هر کسی مجاز به انجام این درمان نیست. دندانپزشکی که قرار است کاشت ایمپلنت های دندانی شما را انجام دهد تصمیم خواهد گرفت آیا شما گزینه مناسبی هستید یا خیر.

کشیدن سیگار می تواند تأثیر منفی روی کاشت موفق ایمپلنت های دندانی داشته باشد. ممکن است دندانپزشک شما را تشویق کند قبل از آغاز درمان کاشت ایمپلنت های دندانی کشیدن سیگار را به طور کامل ترک کنید یا کاهش چشمگیری در مقدار سیگاری که می کشید بدهید. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند که شما باید تعداد سیگارهایی که می کشید را به کمتر از ۱۰ نخ در روز برسانید. اگر سیگاری شدید هستید، برخی دندانپزشکان ممکن است حتی از درمان شما امتناع کنند. مهم است اگر سیگاری هستید، دندانپزشک تمام عوارض احتمالی انجام درمان کاشت ایمپلنت های دندانی را با شما در میان بگذارد. آنها قبل از شروع درمان به رضایت آگاهانه شما نیاز دارند.

برای بهبود موفقیت درمان خود بایستی اقدامات خاصی را انجام دهید. دندانپزشک پس از بررسی کامل مشکلات دندانی شما، جمع آوری اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی و عادات اجتماعی و سیگار کشیدن شما، دندانپزشک ارزیابی کاملی از دهان شما انجام خواهد داد و سلامت دندان های باقی مانده شما را بررسی خواهد کرد. برای حصول اطمینان از بهترین نتایج ممکن، لازم و حیاتی است که بهداشت دهانی شما خوب باشد، و لثه های شما سالم باشند. هر گونه مشکل مربوط به سلامت دهان که از قبل وجود داشته باشد، مانند بیماری پریودنتال (لثه) یا پلاک های دندانی باید درمان شوند و تحت کنترل قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی

سیگار کشیدن و پیوند استخوان

یکی از ملزومات اصلی برای درمان ایمپلنت های دندانی داشتن استخوان کافی در فک است. یک پایه محکم و قابل اعتماد برای قرار گرفتن به عنوان تکیه گاه ایمپلنت لازم است. اگر نیاز باشد حجم استخوان شما افزایش پیدا کند، ممکن است بتوانید آن را بسازید. یک پیوند استخوان موفق اجازه می دهد فک شما به اندازه کافی قوی باشد تا ایمپلنت های دندانی را حمایت کند. کشیدن سیگار ممکن است تأثیر منفی روی بهبود داشته باشد و موفقیت پیوند استخوان و جایگذاری ایمپلنت های دندانی پس از آن را به خطر بیاندازد.

کشیدن سیگار چگونه ایمپلنت های دندانی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

کشیدن سیگار یکی از دلایل اصلی از دست رفتن دندان است و ممکن است دلیل نیاز شما به ایمپلنت دندان باشد. علاوه بر این، روند بهبود را به شکل باور نکردنی محدود می کند. نیکوتین موجود در سیگار عروق خونی را منقبض می کند و جریان خون به بافت های نرم را کاهش می دهد، که می تواند واکنش ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این روند بهبود را کند می کند و در دراز مدت روی سلامت لثه و استخوان تأثیر می گذارد. کشیدن سیگار باعث اختلال در اسئواینگریشن می شود و خطر عدم بهبود درست ایمپلنت پس از جایگذاری آن را کاهش می دهد.

دودی که استنشاق می کنید ممکن است بافت های موجود داخل دهان شما را بسوزاند. به مرور زمان، این موجب ضخیم شدن لایه رویی سلول های پوستی می شود و کراتوز تولید می کند (لکه های )، که می تواند به غدد بزاقی آسیب بزند یا آنها را مسدود کند. بزاق برای شستن پلاک و اسید لازم است، که می تواند به لثه ها و استخوانی که از ایمپلنت های دندانی حمایت می کند آسیب بزند. کمبود بزاق نیز می تواند منجر به خشکی دهان شود که می تواند تولید باکتری ها را افزایش دهد.

نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی

پس از کاشت ایمپلنت های دندانی چه مدت باید برای شروع کشیدن سیگار منتظر بود؟

دندانپزشک به شما دستورالعمل هایی می دهد که توضیح می دهند بلافاصله پس از فرایند درمان چگونه از دهان خود مراقبت کنید. مهم است هر مدت که می توانید و ممکن است از کشیدن سیگار اجتناب نمایید. برای آنکه بهبود و اسئواینتگریشن زود هنگام ممکن شود، نکشیدن سیگار به مدت حداقل سه ماه پس از جایگذاری ایمپلنت های دندانی کمک کننده و مفید خواهد بود. این مدت منتظر ماندن قبل از شروع دوباره کشیدن سیگار برای برخی بیماران دشوار خواهد بود و شما باید در مورد بازه زمانی با دندانپزشک خود گفتگو کنید و به توافق برسید.

در روزهای بلافاصله پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی، باید از شستشوی دهان خودداری نمایید و سعی کنید محل جراحی را با زبان یا انگشتان خود لمس نکنید. این کار با شل کردن لخته خونی که شکل گرفته است ممکن است باعث بروز خونریزی شود. تف نکنید، از نی استفاده نکنید، سیگار نکشید. این کارها باعث می شوند به لخته خون آسیب برسد و روند بهبود کند شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه دندان یا عصب ‌کشی
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی

کشیدن سیگار و خشکی حفره دندان

اگر سیگار می کشید و احتمالاً قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی قرار است یکی از دندان های شما کشیده شود، باید بدانید در معرض خطر “خشکی حفره دندان” قرار دارید. این وضعیت دردناک دندانی است که گاهی اوقات ممکن است پس از کشیدن دندان های دائمی اتفاق بیفتد. خشکی حفره دندان زمانی اتفاق می افتد که لخته خون روی محل دندان کشیده شده نمی تواند به خوبی تشکیل شود یا قبل از بهبود کنده می شود. لخته خون مانند یک لایه محافظ عمل می کند، که استخوان زیرین و پایانه های عصبی را پوشش می دهد. علاوه بر این، به رشد بافت نرم و استخوانی جدید کمک می کند.

کشیدن سیگار و استفاده از فراورده های تنباکو خطر خشکی حفره دندان را در شما افزایش می دهند. مواد شیمیایی موجود در فراورده های تنباکو ممکن است مانع روند بهبود شوند یا سرعت پیشرفت آن را کند کنند و باعث عفونی شدن محل جراحی شوند. نیروی فیزیکی مکیدن که به سیگار وارد می شود نیز می تواند موجب جدا شدن دائمی لخته خون شود. بدون پوشش باقی ماندن اعصاب و استخوان می تواند منجر به بروز درد شدید شود و حفره دندان را در برابر ذرات باقی مانده غذا و باکتری ها باز نگه می دارد.

نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی

آیا سیگارهای الکترونیکی برای ایمپلنت های دندانی خطر دارند؟

شاید سیگارهای الکترونیکی در بازار به عنوان نمونه بی خطر سیگارهای سنتی تبلیغ شده باشند، با این حال، هنوز تأثیرات کامل سیگارهای الکترونیکی روی بدن کاملاً شناخته شده نیستند. سیگارهای الکترونیکی شامل یک واحد گرم کننده کوچک هستند که یک مایع را تبخیر می کند. هیچ دودی وارد دهان نمی شود، اما دودی که حاوی نیکوتین و دیگر مواد شیمیایی است استنشاق می شود. از جمله عوارض جانبی استفاده از سیگارهای الکترونیک که عموماً گزارش می شوند عبارتند از خشکی و حساسیت گلو. این عوامل به روند بهبود پس از کاشت ایمپلنت های دندانی کمک نمی کنند و ممکن است محیطی بوجود بیاورند که پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد.

مطالعه مروری که در آگوست ۲۰۱۵ توسط Public Health England منتشر شد حاکی از این بود که سیگارهای الکترونیکی ۹۵ درصد کمتر از تنباکو برای سلامتی ضرر دارند و تأثیر اصلی آنها در کمک به افراد به ترک سیگار است.

رئیس اجرایی بنیاد بهداشت دندانپزشکی انگلستان ابراز داشته است که “اخیراً گرایش عمده ای به سمت استفاده از سیگارهای الکترونیکی وجود داشته است، و اکنون آنها کمک شماره یک ترک سیگار هستند که توسط افراد سیگاری استفاده می شوند. وادار کردن افراد سیگاری به استفاده از نمونه های بی خطر نیکوتین اینها، در کمک به افراد برای ترک می تواند فوق العاده مؤثر باشد و گاهی اوقات چیزی است که ما کاملاً از آن پشتیبانی می کنیم. لازم است این پیام را منتشر کنیم که سیگارهای الکترونیکی، گرچه بی خطر نیستند، اما خطر آنها از سیگارهای معمولی کمتر است، زیرا در حال حاضر تقریباً نیمی از جمعیت از این موضوع اطلاع دارد”.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه اتصال روکش ایمپلنت
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی
نقش سیگار روی ایمپلنت دندانی

وقتی سیگار می کشید چگونه باید از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنید؟

اگر ایمپلنت دندانی دارید و به کشیدن سیگار ادامه دهید، مجبور خواهید بود توجه ویژه ای به حفظ سلامت دهان خود و نگهداری از ایمپلنت خود داشته باشید. کشیدن سیگار می تواند موجب شود بیماری لثه سریع تر پیشرفت کند. افراد سیگاری می توانند بیشتر مستعد پلاک های دندانی باشند.

در صورتی که ایمپلنت های دندانی نادیده گرفته شوند تارتار و پلاک های دندانی گسترش پیدا می کنند و می توانند تحت تأثیر باکتری ها نیز قرار بگیرند، که ممکن است منجر به بیماری لثه شود. در صورتی که این مشکل درمان نشده باقی بماند، می تواند منجر به بروز پری ایمپلنتایتیس شود، که قابل مقایسه با بیماری پریودنتال اطراف دندان های طبیعی است. این شرایط احتمالاً موجب بروز زخم و سوزش، خونریزی، ناراحتی عمومی، و در نهایت تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت ها می شود. هم دندان های طبیعی و هم ایمپلنت های دندانی به سلامت بافت های اطراف برای حمایت وابسته هستند.

هدف شما باید پاکسازی اطراف هر ایمپلنت دو مرتبه در طول روز باشد. باید همه سطوح ایمپلنت های دندانی یا دندان هایی را مسواک بزنید که می توانید با مسواک های مرسوم، خواه دستی یا برقی، به آنها دسترسی داشته باشید. برای سطوحی که به آنها دسترسی ندارید هم نخ دندان، یا مسواک های بن دندانی و/ یا ابزارهای شستشوی دهان ممکن است استفاده شوند.

یکی از اثرات سیگار کشیدن لک شدن دندان ها در نتیجه نیکوتین و تار موجود در تنباکو است. بیمارانی که سیگار می کشند و ایمپلنت های دندانی دارند باید از یک دسته خمیر دندان های موجود در بازار بپرهیزند که حاوی مقادیر زیادی مواد ساینده هستند. جوش شیرین، مواد پاک کننده لکه های دندان ها، و خمیر دندان های مخصوص افراد سیگاری می توانند موجب ساییدگی آکریلیک شوند و می توانند لعاب پرسلن را از بین ببرند.

چکاپ های دندانی و مراجعات منظم به دندانپزشک بخش بسیار مهمی از حفظ سلامت ایمپلنت های دندانی هستند. طی چند ماه نخست پس از جایگذاری ایمپلنت های دندانی، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد برای درمان اضافی، پاکسازی دقیق و نظارت دقیق بر وضعیت سلامت دهان شما، تعداد مراجعات را افزایش دهید.

بهترین کاری که می توانید برای افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی و سلامت عمومی خود انجام دهید، ترک کامل سیگار است. این نه تنها گزینه ساده ای برای بسیاری از افراد است، بلکه حمایت و برنامه ریزی درست می تواند به شما کمک کند عادت را ترک کنید.

اگر افراد سیگاری قصد کاشت ایمپلنت های دندانی را دارند ارزش دارد برای مشاوره به دندانپزشک مراجعه کنند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: