آمالگام دندانی چیست؟

پر کردن یکی از رایج‌ترین روش‌های دندانپزشکی است که به دنبال درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان انجام می‌گیرد و معمولاً از مواد پرکننده دندانپزشکی مختلف استفاده می‌شود. اگر تا به حال دچار پوسیدگی دندان شده باشید، این شانس را داشته‌اید که با پرکننده‌های دندانپزشکی مواجه شویم. دندانپزشکان از این پرکننده‌ها برای تعمیر و جایگزینی بخش داخلی دندان که در جریان عصب کشی خالی شده است، استفاده می‌کنند. بدون پرکننده‌های دندانپزشکی، عملاً حفره‌های به وجود آمده در معرض عوارض جانبی دیگری مانند عفونت یا آبسه قرار می‌گیرند که تبعات بسیار بدی دارند. از آمالگام گرفته تا سایر پرکننده‌های کامپوزیتی، در این مطلب به بررسی و شناخت کلی آنها در فرآیندهای پزشکی خواهیم پرداخت.

پرکننده‌های دندانپزشکی چگونه عمل می‌کنند؟

هنگامی که دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان مشخص می‌کند که به پرکردن دندان نیاز دارید، ابتدا باید محل مورد نظر را آماده سازی کند. قبل از شروع کار، دندانپزشک با استفاده از بی حس کننده‌های موضعی محل مورد نظر بی حس کرده و برای مراحل بعدی آماده می‌کند. همچنین برای ایجاد احساس آرامش در بیماران، ممکن است دندانپزشک از برخی داروهای آرامبخش نیز استفاده کند. پس از مشخص شدن محل آسیب دیده، با استفاده از ابزارهای ویژه، مانند مته دندانپزشکی، محل آسیب دیده تراش داده می‌شود.
هنگامی که محل پوسیدگی برداشته می‌شود و بخش‌های داخلی آن با استفاده از مواد ضدعفونی پاکسازی می‌شوند، دندانپزشک ناحیه تخلیه شده را با استفاده از پرکننده پوشش می‌دهد. در این مرحله مواد پرکننده با توجه به وضعیت دندان شما شکل‌دهی می‌شوند و در نهایت اگر دندان با کامپوزیت پر شود با استفاده از نور لامپ ماورای بنفش (UV) سفت می‌شود. هنگامی که عملیات پرکردن تکمیل شد، دندانپزشک وضعیت دندان شما را بررسی می‌کند و تنظیمات لازم را برای کسب اطمینان از وضعیت دندان انجام می‌دهد. بسته به اندازه و محل پر کردن دندان، این فرایند ممکن است یک ساعت یا حتی کمتر طول بکشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت هاي پس از درمان ريشه دندان

پرکننده‌های دندانپزشکی از چه موادی ساخته می‌شوند؟

انواع مختلفی از پرکننده‌های دندانپزشکی وجود دارند که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. این موارد عبارتند از:

آمالگام

پرکننده آمالگام، که به عنوان پرکننده نقره نیز شناخته می‌شود، از ترکیبی از جیوه و مخلوطی از چند فلز دیگر ساخته می‌شود. در مقایسه با سایر مواد پرکننده، آمالگام بسیار قوی‌تر است، کار کردن با آن آسانتر است، و استحکام قابل قبولی دارد. آمالگام شایع‌ترین نوع پرکننده دندان پزشکی است که برای بیش از ۱۵۰ سال است که توسط دندانپزشکان استفاده می‌شود. به دلایل زیبایی، برخی از دندانپزشک ها استفاده از آمالگام را کنار گذاشته اند. در مورد استفاده از پرکننده دندانپزشکی آمالگام با دندانپزشک خود صحبت کنید و در مورد آن بپرسید. اگر مایل به استفاده از این نوع پرکننده نیستید، بهتر است از دندانپزشک خود بخواهید که گزینه‌های دیگری به شما معرفی کند.

آمالگام دندانی چیست؟
آمالگام دندانی چیست؟

کامپوزیت‌ها

پرکننده‌های دندانپزشکی کامپوزیتی از رزین های کامپوزیتی ساخته می‌شوند و در میان دندانپزشکان و بیماران به عنوان یک انتخاب محبوب از لحاظ زیبایی و مقرون به صرفه بودن، شناخته می‌شود. درحالیکه پرکننده‌های کامپوزیتی نمی‌توانند طول عمری همانند آمالگام، طلا یا پرسلان داشته باشند، اما هنوز هم به عنوان یک پر کننده قوی شناخته می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. پرکننده‌های کامپوزیتی نیز به دلایل زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به راحتی اندازه، شکل و رنگ آنها را می‌توان تغییر داد. این پرکننده‌ها به عنوان پرکننده‌های زیبایی شناخته می‌شود که رنگی همانند رنگ دندان دارند.

یونومرها

پرکننده‌های دندانپزشکی یونومرهای شیشه‌ای نسبت به سایر مواد پرکننده ضعیف‌تر هستند، و به همین دلیل عمدتاً از آنها در سطوح بدون اتصال دندان مانند بین دندان ها استفاده می‌شود. پر کننده‌های یونومری یک پیوند شیمیایی با ساختار دندان تشکیل می‌دهند که امکان آزادسازی یون فلوراید را نیز فراهم می‌کند. به همین دلیل این پرکننده‌ها حتی می‌توانند به جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهمی که قبل از درمان ریشه دندان باید بدانیم 

پرکننده طلا

پرکننده طلا به عنوان قوی‌ترین، ماندگارترین گرانترین پرکننده دندانپزشکی شناخته می‌شود. برخلاف سایر مواد پرکننده، پر کننده طلا در لابراتوار ساخته می‌شود و سپس توسط دندانپزشک به دندان بیمار متصل می‌شوند. از آنجایی که سایر مواد پرکننده مقرون به صرفه هستند و می‌توان آنها را به رنگ طلا تغییر داد، استفاده از پرکننده‌های طلا چندان رواج ندارد.

پرکننده‌های پرسلن

پرکننده‌های پرسلان در لابراتوار و با استفاده از تکنولوژی دیجیتال طراحی می‌شوند و متخصصان سعی می‌کنند که آنها را مطابق با رنگ دندان بیمار طراحی کنند. از آنجایی که پرکننده‌های پرسلن به طور مستقیم با سطح دندان در ارتباط است، آن‌ها به طور ویژه برای حفره‌های بزرگتر و در مواردی که ساختار دندان از بین رفته باشد، استفاده می‌شوند. همانند پرکننده‌های طلا، پرکننده‌های پرسلن نیز خیلی گران هستند.

آمالگام دندانی چیست؟
آمالگام دندانی چیست؟

اجازه دهید که پزشکان برای شما انتخاب کنند

در مورد پرکننده‌های دندان گزینه‌های زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها خواص ویژه‌ای دارند، با این وجود فقط دندانپزشک متخصص می‌تواند به شما بگوید که امکان استفاده از کدام روش را دارید. علاوه بر جنبه پرکنندگی این مواد، حفظ ظاهر و زیبائی آن‌ها نیز اهمیت دارد که باید با مشورت پزشک آنها را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با این مواد با ما در تماس باشید.

۵/۵ (۱ نظر)
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: