آیا روکش های پرسلن می توانند باعث بوی دهان شوند؟

اگر چیز بو داری بخورید، گاهی اوقات داشتن بوی بد دهان را تجربه خواهید کرد. با این حال، این نوع بو معمولاً به سرعت از بین خواهد رفت. اگر بوی بد بی دلیل مدام داخل دهان شما ظاهر می شود، سعی خواهید کرد علت آن را پیدا کنید.

شناخته شده است که روکش های پرسلن یک روش محبوب در دندانپزشکی زیبایی هستند. آنها به شما کمک می کنند تا عیوب دندانی مانند شکستگی دندان ها، لب پر شدگی دندان ها، از دست دادن دندان ها، عدم وجود دندان ها، لکه دار شدن دندان ها و … را اصلاح کنید.

علل بوی بد دهان ناشی از روکش های دندانی

این امکان وجود دارد که در برخی از موارد، به دلایل زیر، بوی بد دهان پس از درمان روکش های پرسلن ایجاد شود:

  • هنگامی که بوی بد دهان دارید، ابتدا باید دندان های پرسلن خود را بررسی کنید، ممکن است شکاف یا شیارهای دانه دانه ای داشته باشند که ذرات غذا و باکتری ها به آنها بچسبند و منجر به بروز بوی بد دهان شوند.
  • اگر دندان های خود را از دست بدهید و بریج دندان دریافت کنید، اما این کار با استفاده از روش های اشتباه یک دندانپزشک انجام شود، باعث نشت دندانی یا چسبیدن غذا به راحتی به دندان های واقعی خواهد شد که تمیز کردن آنها را دشوارتر می سازد، و در نتیجه باعث بروز بوی بد دهان می شود. مشابه دو مورد فوق، روکش های پرسلن محکم به ریشه های دندان ها نمی چسبند. اگر دهان خود را به دقت تمیز نکنید، ذرات غذا و باکتری ها برای مدت زمان طولانی به صورت عمیق به داخل می چسبند و باعث بروز بوی بد دهان می شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت کلسیم برای سلامت دندان های ما

علاوه بر این، اینکه آیا روکش های دندانی پرسلن باعث بروز بوی بد دهان می شوند یا خیر، باید به مواد دندان پرسلن انتخابی شما نیز اشاره کنیم.

در روکش های دندانی از جنس پرسلن فلزی، پس از مدتی استفاده از آنها، تحت تأثیر محیط داخل حفره دهان، آنها به راحتی اکسید می شوند و در نتیجه باعث تحریک دندان ها و لثه های طبیعی، و ایجاد بوی نامطبوع می شوند.

یکی دیگر از دلایل قابل توجه این است که یک بیمار قبلاً از بوی بد دهان رنج می برده است که تنها پس از اتمام مراحل دریافت روکش های پرسلن، این موضوع برای او پیش آمده است. با این حال، مطلقاً این دندان پرسلن نیست که باعث بروز بوی بد دهان آنها می شود.

دلایل دیگری نیز وجود دارند که افراد در هنگام ظاهر شدن بوی بد دهان، پس از دریافت روکش دندانی پرسلن، ممکن است توجه بیشتری به آنها نشان دهند:

  • برای افرادی که به اجزاء فلزی روکش های دندانی پرسلن فلزی، یا روکش های دندانی پرسلن تیتانیومی حساسیت دارند.
  • زخم های دهانی ناشی از آسیب دیدگی با گاز گرفتن لب ها یا گونه ها هنگام غذا خوردن هستند.
  • برای افرادی که بیماری های گوارشی دارند.
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان، استفاده نادرست، یا عدم استفاده از نخ دندان بعد از غذا خوردن، و …
  • گاهی اوقات بوی بد ناشی از روکش، نشان دهنده مشکل دیگری است. به عنوان مثال، اگر بعد از فرایند درمان ریشه روی دندان روکش قرار داده شود، ممکن است عفونت داشته باشید. این نیز به درمان فوری نیاز دارد.
بوی دهان ناشی از روکش پرسلن
بوی دهان ناشی از روکش پرسلن

تست بویایی روکش

اگر مشکوک هستید که روکش دهان شما بوی بدی می دهد، یک یا چند مورد از تست های بویایی زیر را امتحان کنید:

  • انگشت خود را در امتداد لثه های خود، در جایی که به روکش می رسد مالش دهید و سپس چند ثانیه صبر کنید تا انگشت شما کمی خشک شود و سپس آن را بو کنید.
  • مسواک خود را خیس کنید و قبل از اینکه مسواک را بو کنید، چند بار آن را در بالای روکش مسواک بزنید.
  • دو طرف روکش را نخ دندان بکشید و نخ را بو کنید.
  • مکیدن آرام ناحیه اطراف روکش نیز ممکن است کمک کند. اگر همراه با تست مثبت بو، طعم بدی نیز داخل دهان خود احساس کردید، تقریباً به طور قطعی بو از روکش است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط افزایش سن و سلامت دهان و دندان ها
بوی دهان ناشی از روکش پرسلن
بوی دهان ناشی از روکش پرسلن

راه های درمان بوی بد دهان پس از دریافت روکش های پرسلن

وقتی متوجه شدید که در اثر روکش های دندانی پرسلن دچار بوی بد دهان شده اید، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا پزشک بررسی کند که آیا دندان ها و لثه ها به یکدیگر نزدیک هستند یا نه، قسمت بریج باز است، غذا گیر کرده است یا خیر.

اگر تکنیک های قبلی دریافت پرسلن های دندانی برای دندان های شما نامناسب باشد و بدون هیچ بهبودی باعث بوی بد دهان شود، پزشک روکش دندانی پرسلن دیگری را برای شما بازسازی خواهد کرد. همچنین درک فرآیند ساخت روکش های پرسلن و نتیجه آن بسیار مهم است، که در جلوگیری از بروز عوارض احتمالی بعد از درمان کمک زیادی به شما می کند. از این رو، می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

مراقبت های دندانی بعد از روکش های پرسلن عامل مهمی در حفظ طول عمر دندان های پرسلن شما یا جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان ایفا می کنند.

آنچه که شما باید از آن آگاه باشید و آن را به درستی انجام دهید این است که خود را عادت دهید که کارهای بهداشتی دهان و دندان را به درستی رعایت کنید، جرمگیری و چکاپ های دندانی خود را هر ۶ ماه یک مرتیه انجام دهید تا بتوانید با درمان فوری، ناهنجاری های روی دندان های خود را بررسی کنید.

در برخی موارد، اگر غذا در ناحیه لثه یا بین دندان های مجاور گیر کند، روکش های دندانی کمی بو می دهند. روکش و دندان های اطراف آن را به خوبی مسواک بزنید، سپس روکش را نخ دندان بکشید. اگر ذرات غذا منبع بوی بد دهان باشند، پس باید بو به سرعت برطرف شود. اگر این اتفاق نیفتاد، ممکن است خود روکش مشکل داشته باشد. تشخیص این موضوع ممکن است دشوار باشد. با این حال، در آینه به روکش نگاهی بیندازید. اگر می توانید ترک یا لب پر شدگی را مشاهده کنید، این می تواند دلیل ایجاد بو باشد. اگر سطح روکش کامل نباشد، به باکتری اجازه ورود می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خارج کردن ایمپلنت های دندانی: چرا و چگونه؟

برای ارزیابی روکش دندان در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر آسیب نقطه ای ایجاد کرده اید، یا اگر دندانپزشک شما مشکلی را پیدا کند که نمی توانید آن را مشاهده کنید، دندانپزشک شما می تواند این مشکل را برطرف کند. به خاطر داشته باشید که روکش ممکن است به جای تعمیر به تعویض نیاز داشته باشد. این همچنین در صورتی صدق می کند که روکش قدیمی باشد و مقداری از تناسب خود را از دست داده باشد، زیرا لثه های شما در طول سال ها تغییر شکل داده اند.

همانطور که همه ما می دانیم، یک مجموعه دندان بی نقص، نه تنها سفید مرواریدی است، بلکه بوی خوبی نیز می دهد. با آرزوی لبخندی شاد و زندگی زیبا برای همه!

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: