ارتباط بوی بد دهان با ایمپلنت های دندانی

هالیتوزیس (که عموماً تحت عنوان بوی بد دهان شناخته می شود) چیز جدیدی نیست. اکثر ما هر از گاهی به این شرایط دچار شده ایم. علاوه بر این، تصور می شود تقریباً از هر دو نفر یک نفر از بوی بد دهان رنج ببرد. در واقع، رها شدن از شر بوی بد دهان چندان دشوار نیست، زیرا شرایط پزشکی چندان وخیمی نیست. بنابراین، در زیر تعدادی از عوامل معمول را فهرست خواهیم کرد که منجر به بوی بد دهان می شوند.

علت بوی بد دهان

ساعات اول صبح

کاملاً عادی است افراد بسیاری از بوی بد دهان صبحگاهی رنج می برند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که در حین خواب جریان بزاق دهان کاهش می یابد. این باعث خشکی دهان می شود. در صورتی که ذرات غذا داخل دهان باقی مانده باشند، از خود بوی نامطبوع و زننده ای متصاعد می کنند.

برخی غذاها

بوی بد دهان می تواند در نتیجه مصرف برخی غذاها و نوشیدنی های خاص نیز اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، مصرف سیر یا پیاز باعث بروز بوی بد دهان می شود. علاوه بر غذاها، نوشیدنی هایی مانند قهوه و الکل نیز می توانند موجب بوی بد دهان شوند.

کشیدن سیگار

بوی بد دهان یکی از تأثیرات منفی کشیدن سیگار است. علاوه بر این، کشیدن سیگار می تواند باعث ایجاد بی نظمی در سیستم بدن شما شود و افرادی که سیگار می کشند همیشه با مسئله بوی بد دهان مواجه هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه و کاشت ایمپلنت

داروها

گاهی اوقات، داروهایی که توسط پزشک تجویز می شوند نیز می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند. مثلاً داروهای شیمی درمانی که برای درمان بیمارانی استفاده می شوند که از سرطان رنج می برند، به ایجاد هالیتوزیس (بوی بد دهان) معروف هستند. نیترات ها که برای درمان بیماران آنژین استفاده می شوند نیز می توانند بوی بد دهان ایجاد نمایند.

عدم پاکیزگی

مسواک زدن و کشیدن منظم نخ دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تا ذرات غذا داخل دهان باقی نمانند. در صورتی که پلاک و جرم های دندان داخل دهان باقی بمانند، منجر به بروز بوی بد دهان می شوند. علاوه بر این، اگر بهداشت دهان را نادیده بگیرید، غذاها گوشه و کنار دهان گیر خواهند کرد و باکتری ها این ذرات غذا را در هم خواهند شکست و منجر به آزاد شدن گاز خواهند شد. این اصلی ترین علت بوی بد دهان است. بنابراین لازم است بهداشت درست دهان دنبال شود تا بر مسائل بوی بد دهان فائق بیایید.

بنابراین، می توانیم ببینیم که دلایلی هستند که منجر به بوی بد دهان می شوند که برخی از آنها نسبتاً جدی هستند. با این حال، برطرف نمودن بوی بد دهان کار نسبتاً ساده ای است. آنچه باید انجام دهید توجه به بهداشت دهان است. این کار تا حد زیادی موجب کاهش مشکل می شود. به عنوان مثال، لازم است حداقل دو مرتبه در روز با یک مسواک با کیفیت، مسواک بزنید.

 

 بوی بد دهان و ایمپلنت های دندانی
بوی بد دهان و ایمپلنت های دندانی

چرا ایمپلنت دندانی باعث بوی بد دهان شوند؟

در ایمپلنت های دندانی از پست یا فریم های فلزی استفاده می شود که با کمک جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرند و روکش یا همان دندان مصنوعی روی آنها قرار می گیرد. از آنجا که آنها با استخوان فک جوش می خورند، به یک بخش دائمی و با دوام و امن دهان تبدیل می شوند. بر خلاف پروتزهای مصنوعی و بریج ها، ایمپلنت ها در جای خود باقی می مانند تا جایی که نیاز نیست نگران جابجا شدن دندان ها حین غذا خوردن یا حرف زدن شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت و شکست کاشت ایمپلنت دندانی

ایمپلنت ها احساس طبیعی تری نسبت به پروتزهای دندانی بوجود می آورند و دندانپزشک متخصص زیبایی می تواند به شما این اطمینان را بدهد که لبخندی بی نقص خواهید داشت. با این حال، ایمپلنت های دندانی نقاط ضعفی نیز دارند. آنها می توانند موجب برزو بوی بد دهان شوند. خبر خوب اینکه، بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت های دندانی قابل حل است!

در اکثر موارد، بوی بد دهان در افرادی که ایمپلنت دندانی دارند در نتیجه عفونت بروز می یابد. اما گاهی اوقات، علائم عفونت می توانند بسیار ناچیز و جزئی باشند. علائم می توانند به اندازه یک مزه بد داخل دهان، خونریزی از لثه ها، یا تورم لثه ها جزئی باشند.

بوی بد دهان و ایمپلنت های دندانی
بوی بد دهان و ایمپلنت های دندانی

 

علل بروز بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت های دندانی

به لطف پیشرفت هایی که در دندانپزشکی زیبایی صورت گرفته است، خود ایمپلنت ها هرگز نمی توانند منجر به بروز عفونت ایمپلنت دندانی شوند. در عوض، عفونت در نتیجه اشتباهات فرد در استفاده بروز می یابد. افرادی که ایمپلنت دارند، ممکن است توجه زیادی به بهداشت دهان نداشته باشند. در حالی که ایمپلنت های دندانی نیز برای پیشگیری از تشکیل باکتری نزدیک آنها یا جاهای دیگر داخل دهان، همچنان به مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، و پاکسازی نیاز دارند. در صورتی که عفونت درمان نشود، عفونت کنار خط لثه های ایمپلنت های دندانی می تواند منجر به تحلیل استخوان شود، که می تواند منجر به شل شدن ایمپلنت های دندانی یا از دست رفتن آن شود.

راه های پیشگیری از عفونت ایمپلنت های دندانی

  • نفس بکشید
  • دو بار در روز مسواک بزنید
  • یک بار در روز نخ دندان بکشید
  • برای پاکسازی منظم، شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید شدن لثه ها و روش درمان آن

 

بوی بد دهان و ایمپلنت های دندانی
بوی بد دهان و ایمپلنت های دندانی

 

پیشگیری نکته کلیدی است! متخصصان دندانی توصیه می کنند افرادی که ایمپلنت دندانی دارند حداقل دو مرتبه در طول روز مسواک بزنند و حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشند. علاوه بر این، آنها توصیه می کنند از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت زیادی بکنند و قسمت هایی که دسترسی به آنها دشوار است را به خوبی پاکسازی کنند. این کار مستلزم استفاده از مسواک های بین دندانی است. متخصصان توصیه می کنند قبل از انجام جراحی، تا مدتی پس از آن، کشیدن سیگار را متوقف کنند. جویدن چیزهای سفت مانند یخ یا آبنبات های سفت را محدود یا کاملاً قطع کنید. اینها می توانند موجب شکسته شدن روکش ایمپلنت دندانی شوند. بالاخره اینکه، فراموش نکنید هر شش ماه یک مرتبه برای پاکسازی به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت های دندانی

درمان عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی نسبتاً ساده است، مخصوصاً اگر عفونت خیلی زود شناسایی شده باشد. باز هم باید اشاره کرد، پاکسازی های دندانی منظم می توانند کمک کننده باشند. وقتی ایمپلنت های دندانی خیلی زود تشخیص داده می شوند اغلب خیلی ساده و با یک پاکسازی خوب یا مصرف آنتی بیوتیک درمان می شوند. اگر خیلی صبر کنید و عفونت شدید شود، زدودن عفونت مستلزم جراحی و/یا برداشتن ایمپلنت خواهد بود.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: