آیا شما هم از دندانپزشک می ترسید؟ شما تنها نیستید!

رفتن نزد دندانپزشک ممکن است چندان خوشایند نباشد. اغلب، بودن دست کسی داخل دهان و نیز صدای بلند ابزارهای دندانپزشکی می تواند آزار دهنده باشد. دریل و ساکشن کردن به ندرت تجربه های لذت بخشی هستند. اسپری هوای سرد وجود دارد، لب های خشک و ترک خورده، قلاب تیزی که برای تراشیدن تار تار روی دندان ها استفاده می شود، روپوش سنگینی که برای محافظت از شما در برابر اشعه در طول گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس استفاده می شود. علاوه بر این، اجازه دهید تلاش های شدید برای پاسخ دادن به پرسش های دندانپزشک وقتی دست او داخل دهان شماست را فراموش نکنیم.

با این حال، اکثر افراد هنگام مراجعه سالانه به دندانپزشک لبخند می زنند و تحمل می کنند، زیرا در مجموع تجربه مثبتی از انجام این کار دارند. معمولاً پرسنل مهربان هستند و به فکر مزایایی هستند که این مراجعه برای ما دارد. امکان تجربه کردن هر دردی نادر است و درمان ها با بی حسی انجام می شوند. و دانستن این نکته که مراجعه منظم به دندانپزشک بخش مهمی در حفظ سلامت است، ارزش مقابله با مقداری ناراحتی را دارد.

اما اگر احتمال مراجعه به دندانپزشک باعث به هم ریختن شما شده است، قطعاً تنها نیستید. در حقیقت، ۵ تا ۸ درصد از افراد به حدی از مراجعه به دندانپزشک می ترسند که کلاً از انجام آن اجتناب می کنند. ۲۰ درصد کامل از افراد به اندازه کافی از رفتن به دندانپزشک هراس دارند که تنها زمانی این کار را انجام می دهند که واقعاً ضروری باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا عفونت سینوس می تواند به دندان ها منتشر شود؟
ترس از دندانپزشکی

چرا افراد از دندانپزشک می ترسند؟

به چند دلیل ممکن است از رفتن نزد دندانپزشک خودداری کنید:

اولاً، کنترل وجود ندارد. شما روی یک صندلی خمیده دراز کشیده اید و دست های فردی داخل دهان شما است و مانع صحبت کردن یا مخالفت کردن شما می شود. برای بیمارانی که ضربه ای را تجربه کرده اند که عدم کنترل در آن نقش داشته است- برای مثال، کودک آزاری- این احساسات ممکن است شدیدتر هم باشند.

مسئله بعدی برنامه ریزی بیولوژیکی ماست. تحقیقات در زمینه دنتوفوبیا یا ترس از دندانپزشکی نشان داده اند که به عنوان یک مسئله برای زنده ماندن، انسان ها به صورت بیولوژیکی برای محافظت از مجرای تنفسی خود برنامه ریزی شده اند. آن تعداد از اجداد ما که از مجرای تنفسی خود محافظت کرده اند به احتمال زیاد زنده مانده اند. از آنجا که دهان یکی از آسیب پذیرترین قسمت های بدن ماست- ما از آن برای خوردن و نفس کشیدن، که نیازهای اولیه برای زنده ماندن هستند، استفاده می کنیم- طبیعتاً غریزه ما این است که اجازه ندهیم کسی وارد آن شود. برای افرادی که ترس شدید دارند، ایده مراجعه به دندانپزشک می تواند واکنش دعوا یا پرواز آنها را تحریک کند.

ترس از دندانپزشکی

از سوی دیگر، ابزارهای فلزی تیز وجود دارند، دستگاه هایی که صداهای بلندی ایجاد می کنند و احتمالاً درد نیز تولید خواهند کرد. تحقیقات نشان می دهند که فضا و تجهیزات دندانپزشکی منبع قابل توجه ترس هستند، بویژه برای کودکان، که ممکن است فضا از نظر آنها ترسناک یا نا آرام باشد.

صحبت از تجهیزات و سوزن ها منشاء اصلی ترس بسیاری از افراد است. ترس از سوزن ها و تزریق ها در حقیقت رده ششم ۱۰ ترس اول مردم دنیا را دارد. اگر شما بین این گروه هستید، احتمال مواجه شدن با سوزن ها برای منصرف شدن از انجام کاری کافی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات باور نکردنی عفونت دندان روی بدن

از سوی دیگر، بدتر این است که اگر مدتی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، ممکن است دندان های شما در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند، بنابراین احتمال تجربه احساس درد ناشی از فرایند حتی بیشتر نیز هست.

اضطراب دندانپزشکی ممکن است ریشه در کودکی داشته باشد، زیرا ممکن است اتفاقات ترسناک یا درناکی در دندانپزشکی اتفاق افتاده باشند- به عنوان مثال، بی حسی نا کافی یا خراش تصادفی لثه. یا ممکن است به سادگی مسئله انتقال ترس از والدین به فرزندان باشد. حتی یک اظهار نظر معمولی، یا یک عبارت مسخره آمیز از طرف هم سن و سالان یا والدین- “دندانپزشک دندانت را خواهد کشید”- می تواند ترسی غیر عادی و غیر منطقی برای تمام عمر کودک بوجود بیاورد.

دندانپزشکان و کارکنان آنها نیز می توانند نقش اصلی را در ایجاد ترس ایفا کنند. بداخلاقی، مهارت اندک در انجام فرایندها، عدم اهمیت اخلاقیات، عدم آموزش یا صبر با افرادی که از قبل عصبی هستند، همگی می توانند از نظر ایجاد یا بدتر شدن ترس بیماران فاجعه آور باشند.

سایر افراد ممکن است به سادگی اختلالات اضطرابی عمومی داشته باشند، و برای این افراد، ترس از چیزهای ناشناخته ممکن است باعث شود آنها از رفتن نزد دندانپزشک خودداری کنند. ممکن است آنچه بیماران از آنها می ترسند، چندان به دندانپزشکی مربوط نمی شود، بلکه مسئله دیگری است. افرادی که اضطراب اجتماعی، ترس از حضور در جایی که میکروب وجود دارد، و نیز ترس از ترک منزل یا حتی حساسیت بیش از حد رفلکس گگ دارند، ممکن است دلایلی برای اجتناب از رفتن نزد دندانپزشک باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهای خانگی کنترل بیماری لثه تا زمان مراجعه به دندانپزشک

علت ریشه ای ترس هر چه باشد، لازم است شما با مشکل روبرو شوید. وضعیت دندان های شما احتمالاً روی اعتماد به نفس شما تأثیر می گذارد، لازم نیست به درد ناشی از حفره های دندانی، ترک ها یا بیماری لثه اشاره کنیم. اضطراب دندانپزشکی می تواند باعث بروز استرس قابل توجه، و حتی بی خوابی شود. مهم تر از همه اینکه، با اجتناب از رفتن نزد دندانپزشک، می توانید سلامت عمومی خود را در معرض خطر قرار دهید. بیماری لثه عفونت جدی است که می تواند به بیماری قلبی، سکته، و دیابت، و نیز مشکلات دیگر مربوط شود.