خارج کردن ایمپلنت های دندانی: چرا و چگونه؟

در اکثر مواقع، خارج کردن ایمپلنت های دندانی ضروری نیست، زیرا ایمپلنت های دندان برای تمام عمر باقی می مانند و به ندرت منجر به بروز عوارض می شوند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است لازم باشد ایمپلنت را خارج کنید.

این مقاله بایدها و نبایدهای مربوط به خارج کردن ایمپلنت های دندانی را پوشش می دهد تا بدانید در صورت نیاز به این فرایند چه انتظاری باید داشته باشید. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا از همه چیز اطلاع پیدا کنید:

  • دلایل خارج کردن ایمپلنت دندان
  • موارد اورژانسی خارج کردن ایمپلنت های دندان
  • جایگزینی ایمپلنت دندان
  • … و اطلاعات دیگر

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کنند تا درک کاملی از فرایند خارج کردن ایمپلنت دندانی، علت اینکه چرا ممکن است نیاز باشد انجام شود، و اقداماتی که باید انجام دهید پیدا کنید.

خارج کردن ایمپلنت دندانی عفونی
خارج کردن ایمپلنت دندانی عفونی

آیا ایمپلنت های دندانی قابل برداشتن هستند؟

آری، ایمپلنت های دندانی را می توان برداشت، گرچه بسیار نادر است که فردی به این فرایند نیاز داشته باشد. هدف از کاشت ایمپلنت های دندانی این است که تمام عمر دوام داشته باشند- یکی از بزرگترین مزایای ایمپلنت- و اکثر ایمپلنت ها موفق هستند.

عواملی که می توانند موفقیت ایمپلنت های دندانی را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از موقعیت ایمپلنت هنگام قرار دادن آن، و سلامت بافت استخوانی بیمار. پس از خارج کردن ایمپلنت دندانی، در صورتی که بافت استخوانی سالم کافی در فک بیمار باقی مانده باشد، می توان ایمپلنت را جایگزین کرد.

نحوه خارج کردن ایمپلنت های دندانی

دو روش برای برداشتن ایمپلنت دندان وجود دارد که بیشترین استفاده را دارند. در یکی از این تکنیک ها، از مته نازک (نوعی ابزار برش) برای برش بافت استخوانی اطراف ایمپلنت استفاده می شود. ابزار برش بسیار دقیق است و تنها بخش کوچکی از استخوان را به اندازه ۱ میلی متر برش می دهد. این برش امکان سست شدن ایمپلنت و برداشتن آن را فراهم می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت های زاویه دار

سپس آن ناحیه پاکسازی می شود و جراح مشخص خواهد کرد که برای جایگزینی بافت از دست رفته آیا به پیوند استخوان نیاز دارید یا خیر. این امر بویژه زمانی مهم است که بیمار بخواهد ایمپلنت جایگزین را دریافت کند.

راه دیگر برای برداشتن ایمپلنت دندان استفاده از آداپتور است. با آداپتور، جراح نیازی به بریدن هیچ بافت استخوانی ندارد. در عوض، آداپتور سطوح بالایی از گشتاور را برای خارج کردن ایمپلنت ایجاد می کند.

در حالی که استفاده از آداپتور یک روش مدرن تر و کمتر تهاجمی است، اما همیشه امکان پذیر نیست. بافت استخوانی که ایمپلنت را نگه می دارد ممکن است پیوند بسیار قوی با ایمپلنت ایجاد کرده باشد، بنابراین استخوان باید برداشته شود تا امکان آزاد شدن ایمپلنت فراهم شود.

در مواردی که می توان از آداپتور استفاده کرد، جایگزینی فوری ایمپلنت اغلب امکان پذیر است.

خارج کردن ایمپلنت دندانی عفونی
خارج کردن ایمپلنت دندانی عفونی

دلایل خارج کردن ایمپلنت های دندانی

دلایل نیاز به خارج کردن ایمپلنت معمولاً به سه دسته تقسیم می شوند: شکست زودرس، شکست دیررس یا تغییر موقعیت ایمپلنت. حالا بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم:

آیا ایمپلنت دندان برداشته می شود درد ممکن است نشان دهنده شکست ایمپلنت باشد

  • شکست زودرس ایمپلنت: در صورت شکست زود هنگام ایمپلنت، ایمپلنت به درستی به استخوان فک متصل نخواهد شد. شاید علت عفونت یا رد ایمپلنت توسط بدن بیمار باشد. شکست زود هنگام ایمپلنت معمولاً در سه ماه نخست پس از کاشت آن رخ می دهد.
  • شکست دیر هنگام ایمپلنت: این نوعی شکست ایمپلنت است که حداقل یک سال پس از کاشت ایمپلنت برای بیمار رخ می دهد. این می تواند به دلیل عفونت داخل دهان، یا به دلیل عدم اتصال صحیح ایمپلنت با استخوان فک رخ دهد. دلیل دیگر شکست دیر هنگام ایمپلنت زمانی است که ایمپلنت فشار زیادی را تحمل می کند، که باعث سست شدن آن می شود.
  • تغییر موقعیت: در برخی موارد، ایمپلنت ها می توانند از تراز خارج شوند و باعث بروز مشکلات بایت شوند. ممکن است علت آن، محل قرارگیری اولیه نادرست ایمپلنت کمی خارج از محل درست باشد، یا اینکه ایمپلنت به مرور زمان جابجا شده است.
  • مشکلات لثه: اگر لثه های شما نازک یا تحلیل رفته باشند، و ایمپلنت دندانی شما از زیر لثه های شما نمایان است، این ممکن است دلیلی برای برداشتن آن باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان عقل می تواند باعث گلو درد شود؟

به طور کلی، وقتی صحبت از شکست زود هنگام و دیر هنگام ایمپلنت های دندانی به میان می آید، پری ایمپلنتایتیس (عفونت) یا تحلیل استخوان شایع ترین دلایل هستند.

هزینه برداشتن ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

هزینه برداشتن ایمپلنت های دندانی از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار متغیر است. این فرایند پر هزینه است زیرا لازم است یک جراح دهان این فرایند را انجام دهد. برداشتن ایمپلنت به دلیل شکست زود هنگام ایمپلنت نسبت به برداشتن آن به دلیل شکست دیر هنگام ایمپلنت، احتمالاً هزینه کمتری دارد.

برداشتن اورژانسی ایمپلنت های دندانی

اگر در محل ایمپلنت دندانی خود درد شدید احساس می کنید، ممکن است به برداشتن اورژانسی ایمپلنت دندانی نیاز داشته باشید. این درد ممکن است نشان دهنده وجود عفونت باشد، و شما در حال تجربه شکست زود هنگام یا دیر هنگام ایمپلنت هستید.

اگر در اطراف ایمپلنت دندانی کاشته شده خود- یا هر دندان دیگری- درد شدیدی را تجربه می کنید، ضروری است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر کاملاً مطمئن هستید که درد به ایمپلنت شما مربوط می شود، در صورت امکان با پزشکی که ایمپلنت شما را کاشته است تماس بگیرید.

خارج کردن ایمپلنت دندانی عفونی
خارج کردن ایمپلنت دندانی عفونی

مراقبت های بعد از برداشتن ایمپلنت دندان

به منظور اجتناب از بروز عوارض برداشتن ایمپلنت دندان، مراقبت خوب از محل ایمپلنت پس از برداشتن ایمپلنت دندان بسیار مهم است. مراقبت هایی که لازم است انجام دهید شبیه مراقبت هایی هستند که پس از دریافت ایمپلنت ها برای نخستین بار انجام می دهید.

همیشه باید دستورالعمل هایی که جراح دهان به شما داده است را دنبال کنید، اما آنها معمولاً شامل پرهیز از مایعات داغ، عدم لمس ناحیه، و انجام ندادن ورزش های شدید در روزهای بعد از عمل است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل شکست ایمپلنت های دندانی

حدود ۵ روز پس از عمل باید متوجه بهبودی تقریباً کامل خود شوید. در طول این مدت، تجربه کردن درد و ناراحتی دور از ذهن نیست.

جایگزینی ایمپلنت دندان

پس از برداشتن ایمپلنت دندان، باید راهی برای جایگزینی آن پیدا کنید. بهترین گزینه، دریافت یک ایمپلنت دیگر است، اما در برخی موارد، ممکن است برای کاشت یک ایمپلنت دندانی دیگر خیلی دیر شده باشد.

در بیشتر موارد، شما به پیوند استخوان نیاز خواهید داشت که قبل از دریافت یک ایمپلنت دندانی جدید، به چند ماه بهبود نیاز خواهد داشت.

تا زمانی که هیچ عفونتی در دهان شما وجود نداشته باشد و استخوان کافی دارید، می توانید برای ایمپلنت دندانی خود جایگزین قرار دهید.

علاوه بر این، ممکن است بخواهید به فکر پروتزهای مصنوعی نیز باشید، گرچه این گزینه نسبت به ایمپلنت های دندانی چندان ایده آل تر نیست.

نتیجه گیری

خارج کردن ایمپلنت های دندانی بسیار نادر است اما در برخی موارد ممکن است نیاز باشد، زیرا مهم ترین چیز سلامت دهان است. سه دلیل اصلی که ممکن است به برداشتن ایمپلنت نیاز داشته باشید عبارتند از شکست زود هنگام ایمپلنت، شکست دیر هنگام ایمپلنت و نیاز به تغییر موقعیت ایمپلنت.

شکست ایمپلنت های دندانی معمولاً به دلیل عفونت یا از دست دادن استخوان است، که هر دوی آنها قبل از جایگزینی ایمپلنت باید به ترتیب با آنتی بیوتیک و تمیز کردن، و پیوند استخوان برطرف شوند.

اگر دندان کاشته شده شما باعث بروز درد می شود، این نشانه آن است که مشکلی پیش آمده است، و باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: