انواع دندان درد به چه معنا هستند؟

دندان درد اصلاً حس جالبی نیست، اما نوع دردی که احساس می کنید ممکن است به شما دیدگاهی بدهد در مورد آنچه در حال وقوع است.

هیچ چیز مانند دندان درد نمی تواند روز شما را خراب کند. دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است و علت میلیون ها مراجعه به اورژانس در طول سال است. خبر خوب این است که اکثر دندان دردها ناشی از شرایط بسیار قابل درمانی است که با کمک دندانپزشک قابل برطرف شدن است.

اگر در حال حاضر دندان درد دارید و نمی دانید چه کاری باید انجام دهید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. در این مقاله قصد داریم ۵ نوع دندان درد را بر اساس میزان شدت آنها، آنچه ممکن است درد آن به شما بگوید، چه کاری برای کنترل درد خود انجام دهید و چه زمانی با دندانپزشک تماس بگیرید، بررسی کنیم.

سطح ۱: حساسیت دندان

چه احساسی دارد؟

حساسیت دندان یک نوع دندان درد بسیار شایع است که ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود یا ممکن است یک مشکل مزمن باشد که توسط افراد تجربه می شود. درد حساسیت دندان معمولاً زمانی رخ می دهد که دندان های شما در معرض غذاها یا نوشیدنی های بسیار سرد یا بسیار داغ قرار می گیرند. درد اغلب بسیار ناگهانی است و به محضی که غذا یا نوشیدنی با دندان شما تماس پیدا می کند، اتفاق می افتد. درد ممکن است پس از چند لحظه از بین برود یا ساعت ها ادامه داشته باشد، که دومی به یک مشکل بسیار جدی اشاره می کند.

به چه معنا است؟

حساسیت دندان اغلب با ضعیف شدن مینای دندان یا تحلیل رفتن لثه مرتبط است. اگر به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه می کنید با این حال به طور ناگهانی حساسیت دندان را تجربه کنید، ممکن است به دلیل سایش مینای دندان باشد؛ با این حال، حساسیت شدید دندان می تواند به دلیل پوسیدگی جدی دندان یا ترک خوردگی دندان باشد که منجر به از بین رفتن پوشش ریشه دندان شده است.

چه باید کرد؟

برای حساسیت های جزئی دندانی، تغییر خمیر دندان و استفاده از نمونه های مخصوص دندان های حساس می تواند بسیار کمک کننده باشد. دندانپزشک شما می تواند به هدایت شما به سوی بهترین موقعیت کمک کند. پرهیز از غذاها یا نوشیدنی های سرد و داغ نیز ایده خوبی برای کاهش درد شما است. علاوه بر این، با فرسایش مینای دندان های شما، خوراکی های اسیدی می توانند درد ناشی از حساسیت را تشدید کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهای خانگی کنترل بیماری لثه تا زمان مراجعه به دندانپزشک
انواع دندان درد
انواع دندان درد

سطح ۲: درد مبهم

چه احساسی دارد؟

این نوع درد یک احساس کلاسیک دندان درد است. درد می تواند خفیف تا متوسط ​​باشد، اما مانند یک درد مبهم است، چه در یک دندان، چند دندان، یا رو به پایین در ناحیه فک شما. این نوع دندان دردها اغلب می آیند و می روند، اما از آنجا که با مشکلات جدی تری دندانی مرتبط هستند، تا زمانی که توسط دندانپزشک خود معاینه نشوید، از بین نخواهند رفت.

به چه معنا است؟

درد مبهم می تواند به معنای چیزی نسبتاً ساده باشد، مانند گیرکردن یک تکه غذا در دندان، یا می تواند به این معنی باشد که دندان پوسیده شده است. اگر درد مبهم در عقب دهان خود دارید، ممکن است به دلیل بیرون آمدن دندان عقل شما باشد یا درد شما ممکن است از علائم دندان قروچه شبانه باشد. درد مبهم همراه با احساس فشار در دندان هنگام گاز زدن نیز می تواند نشان دهنده تشکیل آبسه باشد.

چه باید کرد؟

ابتدا دندان های خود را کاملاً نخ دندان بکشید و مسواک بزنید تا مواد غذایی گیر کرده خارج شوند. اگر درد شما ادامه پیدا کرد یا متوجه الگویی در درد خود شدید، مانند هر روز صبح با درد بیدار شدن، وقت آن است که برای کمک با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

انواع دندان درد
انواع دندان درد

سطح ۳: درد شدید دندان

چه احساسی دارد؟

درد شدید می تواند بسیار وخیم باشد و معمولاً زمانی رخ می دهد که دندان مشکل دار شما هنگام بستن بایت، با دندان دیگر یا یک ماده غذایی تماس پیدا کند. این نوع درد اغلب می تواند با احساس درد یا ضربان همراه باشد، اما تفاوت در درد بسیار تیز اولیه است که باعث بروز درد دندان می شود. در برخی موارد، شما حتی ممکن است درد مزمن را احساس نکنید، بلکه تنها زمانی آن را تجربه کنید که به طور ناگهانی بایت خود را” اشتباه”  ببندید.

به چه معنا است؟

یک درد شدید معمولاً می تواند به یک دندان منفرد اشاره کند و معمولاً به این معنی است که نوعی آسیب به آن وارد شده است؛ هنگامی که زبان خود را به آن می زنید، ممکن است قسمتی لب پر شده یا شکسته را روی دندان خود احساس کنید. در برخی موارد، دندان شما حتی ممکن است ترک خورده باشد، اما تنها با نگاه کردن ساده به آینه نمی توانید شکستگی را ببینید. درد شدید در دندان پر شده یا روکش دار می تواند حاکی از یک مشکل زمینه ای در ترمیم شما نیز باشد.

چه باید کرد؟

این نوع درد همیشه نیاز به ویزیت دندانپزشکی دارد، حتی اگر به نظر نرسد که درد شدید ادامه پیدا کند. یک دندان آسیب دیده می تواند به سرعت ساییده شود و از چیزی که می توانست یک پر کردن ساده باشد به چیزی تبدیل شود که در نهایت ممکن است نیاز به روکش دندان داشته باشد. بدتر از آن، یک دندان ترک خورده با فشاری کمتر از آنچه فکر می کنید می تواند کاملاً بشکند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از ایمپلنت های All-On-4

سطح ۴: درد ضربان دار دندان

چه احساسی دارد؟

دندان درد ضربان دار بسیار دردناک و تسکین آن خسته کننده است. این نوع درد می تواند به طور ناگهانی آغاز شود یا به تدریج از درد شدید به درد ضربان دار شدید تبدیل شود. احساس ضربان ممکن است به یک یا چند دندان محدود شود، یا ممکن است به فک یا حتی اطراف صورت شما پخش شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که لثه های شما متورم و قرمز به نظر می رسند.

به چه معنا است؟

درد شدید و ضربان دار دندان دلیلی جدی برای نگرانی است. این درد ممکن است ناشی از شکستگی دندان یا بیماری پیشرفته لثه (پریودنتیت) درمان نشده باشد که باعث از بین رفتن پوشش ریشه ها یا اعصاب دندان شما شده باشد. پوسیدگی درمان نشده دندان نیز می تواند موجب فرسایش شدید مینای دندان شود به گونه ای که لایه پالپ داخل دندان شما را در معرض دید قرار دهد.

چه باید کرد؟

گرچه می توانید داروی بدون نسخه مصرف کنید و برای کاهش درد از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید، این نوع دندان درد هرگز نباید نادیده گرفته شود. مهم است که برای گرفتن کمک فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

سطح ۵: درد شدید یا ناتوان کننده دندان

چه احساسی دارد؟

بدون اقدام فوری، یک دندان درد ضربان دار می تواند به سرعت به درد شدید و ناتوان کننده دندان تبدیل شود. این دندان درد سطح ۵ می تواند باعث شود که شما احساس سرگیجه، بیماری و ناتوانی در انجام کارها، بعلاوه تمرکز روی میزان دردناک بودن دندان خود داشته باشید. حتی ممکن است احساس کنید که باید برای کمک به اورژانس مراجعه کنید.

به چه معنا است؟

درد شدید یا ناتوان کننده می تواند ناشی از مشکلات متعدد و مختلفی باشد، از تروما به دندان ناشی از یک تصادف گرفته تا شکستن دندان و در معرض محیط قرار گرفتن لایه پالپ و اعصاب. اگر فشاری دردناک را نیز تجربه کردید یا متوجه تورم صورت شدید، به احتمال زیاد دچار آبسه شده اید. عفونت های دهان مانند آبسه، یک وضعیت بسیار جدی هستند.

چه باید کرد؟

اگر مطب دندانپزشک شما باز است، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. با این حال، اگر خارج از ساعات کاری دندانپزشک شما است، و درد شما غیر قابل کنترل است، و تب، تورم و دیگر علائم عفونت دارید، مراجعه به اورژانس ایده خوبی است.

انواع دندان درد
انواع دندان درد

دیگر علل دندان دردها

کج و ناهمراستا بودن دندان ها

برخی افراد فکر می کنند بریس ها فقط برای ظاهر هستند، اما آیا می دانستید بریس ها می توانند علت دندان درد شما را برطرف کنند؟

وقتی دندان های شما ناهمراستا باشند، روی بایت شما تأثیر می گذارند. دندان های شما باید به راحتی، روی هم قرار بگیرند، بدون اینکه فشار زیادی به یکدیگر وارد کنید. اگر دندان های شما نامرتب باشد، ممکن است ساییدگی و فشار را تجربه کنید و دندان های شما ممکن است به مرور زمان بیشتر جابجا شوند. اگر فکر می کنید که دندان های شما نامرتب هستند، در مورد ارتودنسی با دندانپزشک خود مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کانتور لثه چیست و چرا انجام می شود؟

دندان عقل نهفته

تخمین زده می شود که ۵ تا ۳۷ درصد از افراد بدون دندان عقل متولد می شوند. متأسفانه، اکثر افراد چندان خوش شانس نیستند و در یک بازه زمانی از زندگی خود مجبور به کشیدن دندان عقل خواهند شد!

دندان عقل نهفته دندانی است که هرگز از لثه بیرون نمی آید. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، دندان زیر لثه عفونت می کند و ممکن است به دندان های مولر شما فشار وارد کند و باعث بروز درد شدید شود. بهترین راه حل برای دندان عقل نهفته کشیدن آن است!

درمان دندان درد

با مراجعه منظم به دندانپزشک برای همیشه می توانید از شر دندان دردهای ناگهانی خلاص شوید. گرچه راهکارهای خانگی دندان درد می توانند به شما کمک کنند تا درد خود را تحت کنترل درآورید و حتی ممکن است به نظر برسد که دندان درد خود را به طور کامل درمان کرده اید، مشکلاتی مانند پوسیدگی درمان نشده دندان به صورت خود به خود از بین نمی روند. برای اطمینان از اینکه سلامت دهان شما بدتر نمی شود، استفاده از راهکارهای خانگی را تنها به عنوان راهی برای کاهش ناراحتی خود تا زمان مراجعه به دندانپزشک توصیه می کنیم.

راهکارهای خانگی برای کاهش دندان درد

شستشو با آب و نمک

قدرت آب نمک را دست کم نگیرید. شستشوی دهان با آب نمک گرم هم درد دندان شما را تسکین می دهد و هم دهان شما را ضد عفونی می کند. با این حال، مطمئن شوید که آب گرم است؛ آب سرد می تواند موجب تشدید حساسیت دندان شما شود. پس از شستشوی دهان با آب نمک، پراکسید هیدروژن داخل دهان خود بچرخانید.

از روغن های گیاهی غافل نشوید.

ثابت شده است که روغن میخک، روغن اکالیپتوس، روغن نعناع و عصاره وانیل اکسیرهای آرامش بخش هستند. یک سواب پنبه ای را به یکی از این روغن ها آغشته کنید و آن را روی دندان و لثه های خود بمالید. این مواد که حتی ممکن است در کابینت های آشپزخانه خود از آنها داشته باشید، به داشتن خواص تسکین دهندگی درد شناخته شده هستند. برای کسب بهترین نتایج، اعمال آن در طول روز را تکرار کنید.

خوردن ماست

خوردن ماست برای دندان درد و دهان درد مفید است. ماست پر از باکتری های سالم است که با درد مقابله می کنند. پس از آن، یک کمپرس سرد روی فک خود قرار دهید.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن را امتحان کنید. دندان درد شما ممکن است ضربان دار و شدید باشد، اما همیشه این احتمال وجود دارد که درد ناشی از گیر کردن نامناسب یک تکه غذا در دندان شما باشد.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: