بیماری لثه و کاشت ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی گزینه های معروفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند که افراد بسیاری آنها را انتخاب می کنند. در طول روند کاشت ایمپلنت های دندانی، جراح دهان و دندان یک میله کوچک تیتانیومی را درون بافت لثه می کارد. سپس روند بهبود اتفاق می افتد که اجازه می دهد ایمپلنت با استخوان فک پیوند بخورد به گونه ای که حمایتی قوی برای دندان های پیرامون بوجود می آورد که هم بایت بیمار احیاء می شود، و هم از بروز مال اکلوژن پیشگیری می کند.

بیماری لثه و کاشت ایمپلنت
بیماری لثه و کاشت ایمپلنت

ایمپلنت دندانی به توده استخوانی و بافت سالم لثه نیاز دارند

اکثر افرادی که دندان از دست داده اند گزینه های خوبی برای ایمپلنت های دندانی هستند. اما افرادی که از بیماری پریودنتال (بیماری لثه) رنج برده اند، اغلب فکر می کنند که آنها نمی توانند ایمپلنت دندانی داشته باشند. با این حال، این همیشه صدق نمی کند. بیمارانی که در گذشته بیماری پریودنتال داشته اند، تا زمانی که توده استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت های دندانی وجود داشته باشد، هنوز هم می توانند گزینه های خوبی برای ایمپلنت های دندانی باشند.

بیماری لثه و کاشت ایمپلنت
بیماری لثه و کاشت ایمپلنت

بیماری لثه حتما باید درمان شود

فردی که بیماری پریودنتال دارد و قصد دارد از ایمپلنت های دندانی بهره مند شود، ابتدا باید به فکر درمان برای بیماری پریودنتال خود باشد تا اطمینان حاصل کند که لثه ها و دندان های او سالم هستند. وقتی که بیماری لثه ریشه کن شد و تحت کنترل قرار گرفت، بیمار می تواند به یک جراح دهان و دندان مراجعه کند تا بفمد آیا امکان کاشت ایمپلنت های دندانی وجود دارد یا خیر. جراح دهان و دندان مقدار بافت موجود لثه ها و استخوان را ارزیابی خواهد کرد. وی ممکن است تشخیص دهد که ابتدا باید پیوند استخوان یا لثه انجام شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار کافی بافت لثه و استخوان برای حمایت ایمپلنت های دندانی وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت و شکست کاشت ایمپلنت دندانی

اگر شما اکنون بیماری لثه دارید و به دوست دارید از ایمپلنت های دندانی استفاده کنید، قبل از گرفتن وقت برای کاشت آنها، باید برای درمان بیماری لثه به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید. اگر در گذشته بیماری پریودنتال داشته اید، اما اکنون لثه ها و دندان های سالمی دارید، می توانید به جراح دهان و دندان مراجعه کنید تا پس از انجام بررسی های لازم مشخص نماید آیا شما گزینه مناسبی برای ایمپلنت های دندانی هستید یا خیر.

مهم ترین مشکلاتی که در نتیجه بیماری لثه بروز پیدا می کنند:

  • درد، سوزش، حساسیت، و عفونت لثه هایی که به راحتی در اثر تماس دچار خونریزی می شوند.
  • پوسیدگی ریشه دندان، و در نهایت لق شدن یا حتی از دست رفتن دندان ها.
  • هالیتوزیس (بوی بد مزمن دهان).
  • عفونت دهان، که می تواند به دیگر قسمت های دهان منتقل شود.

مهم ترین مشکلی که ممکن است در ارتباط با بیماری لثه یا ایمپلنت های دندانی بروز پیدا کند به ایمپلنت های دندانی مربوط می شود. بیماری لثه می تواند باعث شود کاشت ایمپلنت های دندانی به تعویق بیفتد تا زمانی که درمان پریودنتال درستی صورت گرفته باشد، اما در اکثر موارد، نمی تواند برای همیشه مانع دریافت ایمپلنت های دندانی شود.

بیماری لثه و کاشت ایمپلنت
بیماری لثه و کاشت ایمپلنت

ایمپلنت گزینه فوق العاده ای برای جایگزینی دندان

ایمپلنت های دندانی روشی خارق العاده برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند و مزایایی دارند که دیگر گزینه های جایگزینی دندان ندارند. به همین دلیل است که امروزه افراد زیادی ایمپلنت های دندانی را به بسیاری از گزینه های دیگر مانند پروتزهای دندانی کامل یا پارسیل ترجیح می دهند، زیرا ایمپلنت های دندانی ظاهر، احساس، و عملکردی شبیه دندان های طبیعی دارند. ایمپلنت های دندانی می توانند  برای جایگزینی یک، چند، یا همه دندان ها استفاده شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خارج کردن ایمپلنت های دندانی: چرا و چگونه؟

به طور طبیعی، بهترین گزینه برای ایمپلنت های دندانی افرادی هستند که از سلامت عمومی و دهانی خوبی برخوردار هستند. داشتن بیماری پریودنتال به صورت خود به خود فرد را از فهرست کاندیدهای مناسب برای دریافت ایمپلنت های دندانی حذف نمی کند. اگر دوست دارید بفهمید آیا می توانید از ایمپلنت های دندانی برخوردار شوید یا خیر بهتر است به یک متخصص مجرب کاشت ایمپلنت های دندانی مراجعه کنید.

بیماری لثه و کاشت ایمپلنت
بیماری لثه و کاشت ایمپلنت

خطرات کاشت ایمپلنت با وجود بیماری لثه

دهان شما باید در شرایط سالمی قرار داشته باشد و هیچ پوسیدگی دندانی یا مشکلات مربوط به لثه ای وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت، شما در معرض خطر عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی، شکست درمان کاشت ایمپلنت، و از دست رفتن ایمپلنت قرار خواهید داشت.

مشکلات ناشی از عفونت

گرچه نرخ موفقیت ایمپلنت های دندانی بالا است، اما حدود ۷۷% از بیماران پس از فرایند با بیماری پری ایمپلنتایتیس مواجه می شوند. این معمولاً نتیجه مراقبت های ضعیف دهانی است و اگر کارهای روتین بهداشتی دهان با دقت انجام شوند، می توانند به حفظ سلامت لثه ها کمک کنند تا خطر بروز عفونت کاهش پیدا کند.

پرهیز از عفونت لثه پس از جراحی کاشت ایمپلنت

برای نگهداشتن ایمپلنت های دندانی در جای خود و سالم نگهداشتن دهان، باید به درستی ایمپلنت های دندانی خود را پاکسازی کنید و از آنها مراقبت کنید. مراقبت های خوب دهانی عبارتند از:

  • دو مرتبه مسواک زدن در طول روز
  • حداقل یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز
  • شستشو و آبکشی دهان به منظور زدودن پلاک ها و باکتری های باقی مانده
  • مراجعه منظم به دندانپزشک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاهش هزینه ایمپلنت دندانی

علاوه بر این اقدامات اساسی بهداشتی دهان، سعی کنید توجه ویژه ای به خط لثه خود داشته باشید تا از سلامت آن مطمئن شوید. مسواک های برقی بهتر می توانند بین دندان ها و زیر خط لثه ها را پاکسازی کنند و باکتری های مضر را خارج کنند. علاوه بر این، می توانید محصولات مراقبت دهان و دندان ها و تقویت کننده های لثه ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برخی خمیر دندان ها هستند که باکتری های پلاک های دندانی را هدف قرار می دهند تا کمک کنند لثه ها تمیز و سالم باقی بمانند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: