تفاوت های درمان ریشه کودکان و بزرگسالان

هیچ کس دوست ندارد بشنود دندان او نیاز به درمان ریشه دارد. اما، حتی بدتر از آن، هیچ کس دوست ندارد بشنود که یکی از دندان های کودک او نیاز به درمان ریشه دارد. روی هم رفته، آیا درمان ریشه شدیدترین و دردناک ترین نوع فرایند دندانپزشکی است؟

در حقیقت، نه واقعاً. درمان ریشه آنقدرها هم که مردم تصور می کنند وحشتناک نیست. تکنیک های مدرن به میزان قابل توجهی درد ناشی از آن را کاهش داده است. با این حال، هنوز تفاوت های زیادی بین درمان ریشه برای کودکان و درمان ریشه برای بزرگسالان وجود دارد. در اینجا نگاهی عمیق تر به هر دو خواهیم داشت:

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه که درمان اندودانتیک نیز نامیده می شود، اساساً آخرین گامی است که برای نجات دندان برداشته می شود. وقتی یک حفره، ترک، یا مسائل دیگر دندان را مورد حمله قرار می دهند، عصب داخل دندان یا از بین می رود یا آبسه خواهد کرد. اساساً، بدون درمان ریشه، دندان در حال حاضر تا جایی آسیب دیده است که نیاز به کشیدن خواهد داشت.

در طول درمان ریشه، داخل دندان پاکسازی می شود. اعصاب و پالپ کاملاً تخلیه می شوند. وقتی فرایند کامل می شود، دندان دیگر هیچ اعصاب فعالی ندارد. با این حال، خود دندان اکنون می تواند داخل دهان باقی بماند بدون آنکه موجب بروز هیچ درد یا انتشار هیچ عفونتی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ویتامین D و K2 رمز موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی

چرا درمان ریشه به کشیدن دندان ترجیح داده می شود؟

معمولاً به هر قیمتی از کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با ایمپلنت های دندانی پرهیز می شود. هر دندان یه حمایت از ساختارهای پیرامون خود کمک می کند. کشیدن تنها یک دندان می تواند روی کل دهان و فک شما تأثیر منفی داشته باشد.

اگر یک دندان کشیده شود، دندان های باقی مانده می توانند به سمت آن جابجا شوند، حفره باز می تواند محل تشمیل عفونت شود دیگر مشکلات می توانند اتفاق بیفتند. بعلاوه، تعویض یک دندان با یک ایمپلنت دندانی می تواند بسیار پر هزینه باشد. به طور کلی، درمان های ریشه گزینه های منتخب به جای کشیدن دندان هستند.

تفاوت عصبکشی کودکان و بزرگسالان
تفاوت عصبکشی کودکان و بزرگسالان

آیا دندان های کودکان باید کشیده شوند؟

دندانپزشکان تقریباً همیشه سعی خواهند کرد از کشیدن دندان در افراد بزرگسال اجتناب کنند. اما کودکان چطور؟ روی هم رفته، دندان های کودکان دائمی نیستند. آنها قرار است در نهایت زمانی بیفتند که دندان های دائمی جای آنها را بگیرند. آیا دندان شیری عفونی باید باقی بماند تا به طور طبیعی بیفتد؟

به طور کلی، خیر. دندان های شیری نقش مهمی در رشد دندان های دائمی دارند. آنها به عنوان راهنما برای دندان های دائمی زیرین عمل می کنند. اگر دندان شیری قبل از آماده بودن دندان دائمی برای بیرون آمدن کشیده شود، دندان دائمی به صورت نادرست بیرون خواهد آمد. این می تواند باعث کج شدن یا بد شکل شدن دندان های دائمی شود.

حتی بدتر، اگر یک دندان شیری از دست برود، احتمال منحرف شدن دندان های کناری به سمت فضای خالی زیاد است. وقتی دندان دائمی سعی می کند بیرون بیاید، زیر این دندان های جابجا شده گیر خواهد کرد. این باعث بروز مشکلات ارتودنتیک جدی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلوراید چیست و فلوراید تراپی چگونه است؟

درمان ریشه برای کودکان زمانی انجام می شود که پوسیدگی وجود دارد و آنقدر گسترده است که به لایه دوم دندان و سپس عصب آن می رسد. برای نجات دندان این بخش برداشته می شود و حفره مسدود می شود تا هیچ راهی برای ورود باکتری به داخل دندان وجود نداشته باشد. هدف این است که دندان شیری در جای خود باقی بماند تا زمانی که دندان دائمی بیرون بیاید.

تفاوت عصبکشی کودکان و بزرگسالان
تفاوت عصبکشی کودکان و بزرگسالان

چه زمانی درمان ریشه برای یک کودک ضروری است؟

دندان های شیری عفونی نمی توانند فقط کشیده شوند. بعلاوه، نمی توانند داخل دهان نیز باقی بمانند. پوسیدگی های دندانی می توانند به سرعت به دندان های دیگر منتشر شوند. در حقیقت، دندان های شیری بیشتر از دندان های دائمی در برابر پوسیدگی آسیب پذیر هستند.

درمان ریشه بهترین راه برای درمان یک عفونت است. اگر بخواهیم درست تر بگوییم، درمان ریشه تنها ضمانتی است عفونت باز نخواهد گشت.

آنتی بیوتیک ها چه نقشی در درمان ریشه ایفا می کنند؟

معمولاً چند روز قبل از درمان ریشه به بیمار آنتی بیوتیک داده می شود. این دارو به پاکسازی باکتری های اطراف بافت ملتهب لثه ها کمک می کند. وقتی این باکتری برطرف می شود، دندانپزشک راحت تر می تواند بی حس کننده را اعمال کند، که به طرز باور نکردنی می تواند میزان درد و ناراحتی بیمار را کاهش دهد.

درمان ریشه ها بسیار وجهه بدی دارند زیرا گاهی اوقات فرایندهای اورژانسی باید بدون یک دوره مصرف آنتی بیوتیم انجام شوند. بی حس کننده روی بافت های ملتهب خیلی خوب عمل نمی کنند، که باعث می شود فرایند درناک تر شود. خوشبختانه، درمان ریشه در اکثر کودکان نیاز نیسن به عنوان یک فرایند اورژانسی انجام شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن سیگار و ایمپلنت های دندانی
تفاوت عصبکشی کودکان و بزرگسالان
تفاوت عصبکشی کودکان و بزرگسالان

درمان های ریشه برای کودکان چگونه انجام می شوند؟

فرایندهای اندودانتیک برای کودکان و افراد بزرگسال شباهت های زیادی دارند اما تفاوت های بسیار مهمی نیز دارند.

هم کودکان و هم افراد بزرگسال معمولاً نیاز به پالپوتومی دارند. دندان بی حس می شود و بافت عفونی داخل آن تخلیه می شود. سپس دندان بالغ پر خواهد شد، که دوام آن را بالا خواهد برد. اما دندان های کودکان به طور طبیعی می افتند، بنابراین معمولاً پر نمی شوند. در عوض یک روکش روی آنها قرار می گیرد. این روکش دندان شیری را آنقدر در جای خود نگه می دارد که بتواند به عنوان راهنما برای رشد دندان دائمی جایگزین آن عمل کند.

درمان ریشه در افراد بزرگسال نسبت به تکنیکی که برای انجام آن استفاده می شود بسیار حساس است، بنابراین معمولاً در یک یا احتمالاً دو جلسه انجام می شود. امروزه این فرایند با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: