سندرم ترک خوردن دندان

سندرم ترک دندان چیست؟

سندرم ترک دندان زمانی اتفاق می‌افتد که یک دندان ترک بسیار کوچکی دارد که در عکس پرتوی ایکس دیده می‌شود یا ترک در زیر لثه قرار داشته و شناسایی آن دشوار است. معمولا این ترک‌ها در دندانهای آسیاب بزرگ ایجاد میشوند.

ترک خوردن دندان
ترک خوردن دندان

علائم سندرم ترک دندان

بیشتر افرادی که سندرم ترک دندان را تجربه می‌کنند، علائمی مانند درد یا ناراحتی هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا یا هنگام قرار گرفتن دندان در معرض غذاهای سرد یا داغ دارند. درد و ناراحتی ممکن است همانند درد ناشی از پوسیدگی دندان، دائمی و پیوسته نباشد.

ترک خوردن دندان
ترک خوردن دندان

دلایل سندرم ترک دندان

سندرم ترک دندان همانند بسیاری از مشکلات دیگر دهان یک علت مشخص و قطعی ندارد. با این حال عوامل زیر احتمالا در آن نقش دارند:

ترک خوردن دندان
ترک خوردن دندان

• عادت دندان قروچه یا به هم فشردن فکها
• نحوه تماس دندان‌ها با یکدیگر که ممکن است فشار زیادی بر یک دندان و یا بخشی از دندان ایجاد نماید و باعث ترک خوردن آن شود
• دندان‌هایی که بخش بزرگی از آن‌ها پر شده است
• دندان‌هایی که تحت عصب ‌کشی قرار گرفته اند

تشخیص سندرم ترک دندان

بسیاری از افرادی که دچار سندرم ترک دندان هستند ممکن است چندین ماه علائم آن را تجربه کنند چرا که این وضعیت از نظر تشخیص یکی از دشوارترین مشکلات دندانی می‌باشد. معاینه کامل دهان، دریافت سابقه دندانپزشکی، عکس‌برداری از دندان‌ها و استفاده از ابزارهای دندانپزشکی می‌تواند به شناسایی ترک دندان کمک نماید. افرادی که سابقه ترک دندان‌ دارند، بیشتر از دیگران احتمال دارد که دندان‌هایشان ترک خورده باشد و یا در آینده ترک بردارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان عدم تقارن صورت
ترک خوردن دندان
ترک خوردن دندان

پیشگیری از ترک دندان

در ‌صورتی‌ که دندان قروچه دارید یا فکهایتان را به هم فشار می‌دهید، باید هر چه سریع تر موضوع را به دندانپزشک بگویید تا با روش‌های درمانی مناسب شما از آسیب‌های بیشتر جلوگیری نماید. این عادات نامناسب فشار زیادی بر دندان‌ها و مفصل فک وارد می‌کند. برای جلوگیری از دندان قروچه می‌توان از پلاک‌های مخصوص یا محافظ دهان (نایت گارد) در هنگام خواب استفاده کرد. محافظ دهان مانع تماس دندان‌ها با یکدیگر شده و بنابراین نمی‌گذارد دندان‌ها به یکدیگر ساییده شوند.

ترک خوردن دندان
ترک خوردن دندان

همچنین خوردن غذای سرد بلافاصله پس از غذای داغ و یا بالعکس احتمال ایجاد ترک در دندان را افزایش می‌دهد که می‌توانید با ایجاد فاصله بین غذاهای با دمای خیلی متفاوت از این وضعیت پیشگیری کنید.

ترک خوردن دندان
ترک خوردن دندان

درمان ترک دندان

روش‌های درمانی زیادی برای ترک دندان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به باندینگ کامپوزیت، روکش کردن دندان، عصب ‌کشی و یا در موارد شدید کشیدن دندان اشاره کرد. نوع درمان بستگی به شرایط فرد، شدت شکستگی و موقعیت دندان دارد.

عوارض ترک خوردن دندان

در صورتی‌ که به ترک دندان زود رسیدگی نکنید، ممکن است گسترش یافته و بخشی از دندان بشکند و جدا شود. همچنین احتمال عفونت پیرامون دندان شکسته و پوسیدگی دندان و نفوذ باکتری‌ها به بخش مرکزی دندان که پالپ نام دارد افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که ترک گسترش یافته و به ریشه دندان برسد ممکن است ناچار به کشیدن دندان شوید. ممکن است متوجه ایجاد تورم یا جوش در لثه نزدیک دندان شوید که به آن آبسه گفته می‌شود و در اثر تجمع چرک و عفونت در لثه یا نوک ریشه دندان ایجاد می‌شود. در صورتی ‌که هر یک از این علائم را تجربه میکنید باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا جلوی عوارض جدی‌تر عفونت گرفته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع اشعه ایکس در دندانپزشکی

وضعیت‌های مشابه سندرم ترک دندان

دندان‌ها تا حد زیادی مستحکم و مقاوم هستند اما ممکن است در اثر وارد آمدن ضربه یا فشار زیاد مزمن لب پر شده یا دچار شکستگی شود. این وضعیت ممکن است باعث آسیب دیدن عصب‌های دندان و مشکلات مرتبط با آن شود.

۴/۵ (۱ نظر)
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: