به جای عصب کشی چه درمانهایی میتوان انجام داد؟

درمان ریشه (عصب کشی) ممکن است بسیاری از افراد را به وحشت بیندازد چرا که تصور درد و جراحی با عصب کشی عجین شده است در حالی ‌که در واقع چنین نیست. شاید در گذشته درمان ریشه (عصب کشی ) کار سخت و دردناکی بوده است اما امروزه به لطف مواد بی ‌حس کننده و تجهیزات جدید این درمان به راحتی و بدون درد انجام می‌شود. با این حال هنوز بسیاری از افراد به دنبال روش‌های جایگزین عصب کشی هستند. اگر چه بسیاری از روش‌ها ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند.

به جای عصب کشی چه درمانهایی میتوان انجام داد؟
به جای عصب کشی چه درمانهایی میتوان انجام داد؟

درمان ریشه (عصب کشی دندان)

درمان ریشه یا عصب کشی دندان در شرایطی توصیه می‌شود که بخش مرکزی دندان که پالپ نام دارد به شدت آسیب دیده و دچار عفونت شده باشد. در چنین شرایطی عصب کشی برای نجات دندان انجام می‌شود. این شدت آسیب ‌دیدگی معمولاً در اثر ترک خوردن مینا، پوسیدگی‌های عمیق و یا ضربه های شدید اتفاق می‌افتد. پیش از تصمیم‌ گیری برای عصب کشی برای ارزیابی وضعیت ریشه دندان و استخوان پیرامون آن، عکس پرتوی ایکس گرفته می‌شود. سپس در عصب کشی بخش‌های آلوده و عفونی دندان برداشته شده و پالپ تخلیه می‌شود. تمامی این فرایند تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌شود بنابراین دردی احساس نمی‌کنید. سپس محفظه پالپ و ریشه دندان بازسازی و ضد عفونی شده و با مواد مخصوصی به نام گاتاپرچا پر می‌شود. در نهایت معمولاً دندان روکش می‌شود تا از آن در مقابل آسیب‌های بیشتر محافظت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع اشعه ایکس در دندانپزشکی

روش‌های جایگزین عصب ‌کشی

  • کشیدن دندان

در واقع متداولترین روش جایگزین عصب‌ کشی، کشیدن دندان است. پس از آن که دندان آسیب دیده را کشیدید، باید جای خالی آن را با یکی از روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته از جمله دندان مصنوعی، ایمپلنت و یا بریج دندان پر کنید. هر یک از این روش‌ها هزینه‌ های متفاوتی داشته و معایب و مزایای خاص خود را دارند. در صورتی ‌که می‌توان دندان طبیعی را نجات داد، به‌ هیچ‌ وجه به کسی توصیه نمی‌شود آن را کشیده و به جای آن پروتز مصنوعی بگذارد. مگر آن که دندان شیری بوده و مدت زیادی تا بیرون زدن دندان دائمی جایگزین آن باقی نمانده باشد.

  • اپیکواِکتومی

در اپیکواِکتومی که معمولاً پس از شکست درمان عصب کشی اول انجام می‌شود، نوک ریشه دندان که به آن اپکس گفته می‌شود از طریق ایجاد برشی در لثه روی آن، قطع می‌شود. به این عمل جراحی گاهی اوقات اندودنتیکس میکروسکپی گفته می‌شود چرا که با استفاده از میکروسکوپ عمل انجام می‌شود.

  • درمان‌های طبیعی و خانگی

رژیم غذایی تأثیر زیادی بر سلامت دندان‌ها و لثه دارد. هواداران درمان‌های طبیعی بیان می‌دارند می‌توان از طریق رژیم غذایی به التیام بافت‌های دندان و لثه کمک نموده و عفونت را برطرف نمود. مهم‌ترین دستورات غذایی شامل حذف تمام قندهای فرآوری شده از رژیم غذایی، خوردن غذاهای غنی از پروتئین و پرهیز از برخی محصولات غذایی مانند غلات تصفیه شده می‌باشد. تأثیر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بر سلامت دهان و بدن بر کسی ناشناخته نیست. با این حال به خاطر داشته باشید هرگز با رژیم غذایی و مصرف میوه‌ها و سبزیجات نمی‌توان ترک‌ خوردگی دندان را ترمیم کرده و یا پوسیدگی دندان را تخلیه و پر کرد. بنابراین تا زمانی که عامل گسترش عفونت و باکتری‌ها به داخل دندان وجود داشته باشد آسیب ‌دیدگی دندان پیشروی می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بایدها و نبایدهای پس از درمان ریشه

  • گاز ازن

در نظریه های جدید یکی دیگر از روش‌های از بین بردن عفونت ریشه دندان استفاده از گاز ازن است. طبق پژوهش‌ منتشر شده در  Interventional Neuroradiology گاز ازن قابلیت نفوذ در توبولهای دندان به نواحی فراتر از دسترس را دارد. گاز ازن باکتری‌ها را از بین برده و دندانپزشک را قادر می‌سازد بخش بیشتری از را نجات داده و نیاز به عصب کشی را کاهش دهد. علیرغم شواهدی که نشان می‌دهد گاز ازن نواحی زیر مینای دندان را نیز می‌تواند ضد عفونی کنند، اما احتمال باقی ماندن عفونت و بازگشت آن در مراحل بعدی بسیار زیاد است بنابراین در نهایت احتمالاً باید باز هم عصب کشی نیاز باشد.

اگر چه برخی از این روش‌های جایگزین عصب کشی در حال حاضر مورد بحث بوده و چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد اما نوید ‌بخش بوده و امید به درمان‌های ساده ‌تر و مؤثرتر در آینده را زنده می‌کند. توجه داشته باشید بهترین درمان پیشگیری است و بهتر است با رعایت بهداشت دهان و چکاپهای منظم دندان‌پزشکی از نیاز به درمان عصب کشی جلوگیری کنید.

۳/۵ (۱ نظر)
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: