ورزش کردن پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

اگر قرار است به زودی ایمپلنت های دندانی دریافت کنید، شاید نخستین پرسشی که به ذهن شما خطور کند به این موضوع مربوط شود که چه زمانی می توانید فعالیت های بدنی خود را از سر بگیرید یا ورزش کنید. روند بهبود برای هر کسی متفاوت است اما یک قانون کلی وجود دارد که می تواند در هر مرحله درمان به شما کمک کند.

جراحی اولیه

نخستین بخش جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی جایگذاری پیچ های تیتانیومی است. این یک جراحی اصلی دهانی محسوب می شود و مستلزم دوره طولانی مدت بهبود برای تثبیت کامل داخل استخوان است. منطقه اطراف پیچ نیاز است بهبود پیدا کند و استخوان نیاز است طی دوره ای به نام اسئواینتگریشن اطراف پیچ شکل بگیرد. این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد تا کاملاً جوش بخورد و بهبود پیدا کند. مراجعات منظم برای چکاپ وضعیت ایمپلنت توسط دندانپزشک برای کمک به مشخص نمودن اینکه پیچ در چه وضعیتی قرار دارد، الزامی است.

 در طول این بازه زمانی انجام هیچ گونه فعالیت شدیدی توصیه نمی شود، بویژه در هیچ گونه ورزش رزمی نباشد شرکت کنید. از آنجه که روند بهبود هر بیماری با بیمار دیگر متفاوت است، بهتر است پرسش های مربوط به هر گونه فعالیت بدنی را با متخصص کاشت ایمپلنت خود مطرح کنید.

ورزش بعد از کاشت ایمپلنت
ورزش بعد از کاشت ایمپلنت

جایگذاری دندان

وقتی پیچ تیتانیومی داخل فک بهبود پیدا کرد، گام بعد درمان کاشت ایمپلنت جایگذاری دندان (های) مصنوعی روی آن است. پس از قرار گیری، منطقه اطراف آن به مدت یک یا دو روز مستعد خونریزی خواهد بود و هر گونه فعالیت بدنی موجب تشدید آن خواهد شد، بنابراین از انجام آنها باید خودداری نمایید. اگر در همان مراحل اولیه طی روند بهبود خیلی فعال باشید، احتمال دارد فشار خون برای منطقه اطراف درمان خیلی بالا باشد و ممکن است تورمی اتفاق بیفتد که می تواند منجر به خونریزی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت (بخش دوم)

با این حال، پس از آن برای از سر گیری ورزش های معمول مشکلی بروز پیدا نخواهد کرد، گرچه هر گونه خطر برخوردی باید برطرف شود، تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت ثبات پیدا کرده است و منجر به بروز هیچ گونه ناراحتی نمی شود.

ورزش طولانی مدت

ایمپلنت های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که وقتی کاملاً بهبود پیدا کردند، تا جایی که امکان داشته باشد به دندان های طبیعی شباهت داشته باشند، بنابراین ورزش کردن نباید هیچ مشکلی بوجود بیاورد. مثل همیشه توصیه می کنیم هنگام مشارکت در هر گونه فعالیتی که احتمال برخورد بدنی وجود دارد، از یک محافظ دندان استفاده کنید استفاده کنید که که به درستی بر اساس دندان های شما قالب گیری شده باشد تا از دندان های شما در برابر ضربات محافظت کند.

مثل همیشه نیاز به چکاپ های منظم خواهید داشت تا متخصص کاشت ایمپلنت دندانی شما بررسی نماید محل جراحی چگونه در حال بهبود است. اگر نگران تأثیر ایمپلنت های دندانی روی مشارکت شما در فعالیت های ورزشی هستید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و سؤال بپرسید.

در زیر ما نگاهی خواهیم داشت به برخی از فعالیت های ورزشی و اینکه فرد بزرگسالی که کاشت ایمپلنت داشته است پس از جراحی چگونه باید آنها را انجام دهد

ورزش بعد از کاشت ایمپلنت
ورزش بعد از کاشت ایمپلنت

دویدن/ پیاده روی

 ممکن است شما دوباره آماده رفتن به پیاده روی باشید، اما انجام این کار با همان شوق و اشتیاقی که قبلاً انجام می دادید ممکن است ایده چندان خوبی نباشد. پیاده روی پیوسته اگرچه فعالیت بدنی بدون تماس است، اما از آنجا که هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین می کوبید، ممکن است محل کاشت ایمپلنت های دندانی شما دچار تروما شود. اگر این اتفاق در مراحل اولیه بهبود رخ دهد می تواند روی بهبود کامل ایمپلنت های دندانی تأثیر بگذارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش مینی ایمپلنت ها در درمان ارتودنسی

فوتبال

تا زمانی که ایمپلنت های دندانی بهبود پیدا کنند، هر گونه ورزشی که خطر برخورد داشته باشد، باید اجتناب شود. در حقیقت، بسته به وضعیت فردی شما، اگر معمولاً ورزش های پر برخورد انجام دهید، بهتر است از پروتزهای مصنوعی استفاده کنید که بتوانند هنگام بازی و ورزش از دهان خارج شوند. حتی یک ایمپلنت دندانی سالم هم می تواند با برخورد یک توپ فوتبال، توپ کریکت، یا حتی آرنج حین فوتبال می تواند به شدت آسیب ببیند. در واقع اگر این اتفاق رخ دهد، آسیب بیشتری ممکن است بروز پیدا می کند، زیرا یک ایمپلنت دندانی مانند دندان های طبیعی به راحتی جابجا نمی شوند. این تنها به ارزیابی خطرات مربوط می شود، و هر جا خطرات حداقل باشد، ایمپلنت می تواند به خوبی در جای خود باقی بماند.

وزنه برداری

شاید چنین به نظر برسد که وزنه برداری یک فعالیت بدون زد و خورد باشد، و برای ایمپلنتی که به تازگی کاشته شده است هیچ مشکلی بوجود نخواهد آورد. اما، در حقیقت این یک فعالیت پر خطر است، مخصوصاً اگر وزنه هایی که بلند می کنید سنگین باشند. این نوع فعالیت های بدنی می توانند فشار زیادی به بدن شما وارد کنند و باعث شوند شما دندان های خود را محکم روی یکدیگر فشار دهید. این فشار روی یک ایمپلنت تازه کاشته شده می تواند آسیب زیادی وارد کند و حتی موجب شکست ایمپلنت های دندانی شود. بنابراین، اگر وزنه برداری می کنید، پس از کاشت ایمپلنت وزنه های سبک تری بردارید.

شنا

تا زمانی که یک شناگر حرفه ای و رقابتی نباشید، شنا به طور کلی یک فعالیت آرام و خوب برای آغاز دوباده ورزش است. اگر از این فعالیت لذت می برید، خطر کمتری وجود خواهد داشت، اگرچه همیشه باید مراقب باشید استخر شلوغ نباشد مبادا از یک شناگر دیگر ضربه بخورید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بدترین عادات برای ایمپلنت های دندانی شما
ورزش بعد از کاشت ایمپلنت
ورزش بعد از کاشت ایمپلنت

یوگا

یوگا یکی دیگر از فعالیت هایی است که پس از درمان با انجام آن می توانید به آرامی بازگشت خود به فعالیت های ورزشی را آغاز کنید، البته کاملاً مراقب باشید تا خطری که ایمپلنت های دندانی را تهدید می کند به حداقل برسد. گرچه ممکن است به شدت دویدن نباشد، اما مطمئناً می تواند به حفظ انعطاف پذیری شما، و باقی ماندن بدن در یک وضعیت بهتر کمک کند تا از بروز آسیب های جدی پیشگیری شود.

در نهایت، ایمپلنت های دندانی روشی خارق العاده برای جایگزینی دندان یا دندان های از دست رفته هستند، اما لازم است در طول چند ماه نخست پس از جایگذاری ایمپلنت دندانی از آنها مراقبت ویژه کنید تا مطمئن شوید که به خوبی با استخوان جوش خورده اند. اگر از قبل خود را برای این اتفاق آماده کنید، و برای بازگشت آرام خود به عرصه ورزش برنامه ریزی کنید، قادر خواهید بود با حداقل خطر ممکن برای دندان تازه کاشته شما، به فعالیت های معمول خود باز گردید.

۱/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: