آیا سلامت دندان ها روی سلامت دستگاه گوارش تأثیر دارد؟

غذا خوردن، حرف زدن، لبخند زدن- آگاهانه یا ناآگاهانه، و مقدار زیادی از زندگی روزانه ما تحت تأثیر سلامت دهان است. و نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که سلامت دهان می تواند روی سلامت دستگاه گوارش نیز تأثیر بگذارد.

روی هم رفته، گوارش از لحظه ورود غذا به معده شما آغاز نمی شود- بلکه قبل از آنکه قورت داده شود و از نخستین گاز آغاز می شود.

روند هضم به دو طریق آغاز می شود:

جویدن

غذای خود را به درستی بجوید. احتمالاً هر کودکی این توصیه بسیار کمک کننده را شنیده است، زیرا قورت دادن قطعات بزرگ غذا بسیار خطرناک است. اما این کار مزایای خیلی بیشتری دارد! وقتی شما به جویدن ادامه می دهید تا زمانی که آنچه داخل دهان شما است به یک ماده یکدست و خمیر مانند تبدیل شود، یک مزیت مثبت برای دستگاه گوارش شما دارد.

جویدن، کاری است که دندان های ما برای انجام آن طراحی شده اند. دندان های پیشین و نیش ها غذا را گاز می زنند، دندان های مولر آن را خرد و آسیاب می کنند، و ذرات آنقدر کوچک می کنند که می توانند بلعیده شوند. غذا وقتی جویده می شود خرد می شود، و باعث می شود سطح مقطع خیلی بزرگ تری بوجود بیاید که اجازه می دهد آنزیم های هضم کننده داخل بزاق، معده، و روده کوچک مواد مغذی را به صورت مؤثرتر از غذایی که می خوریم استخراج کنند.

اما گرچه درست جویدن غذا منجر به هضم راحت تر می شود، اما مشکلات دندانی می توانند باعث شوندعمل ساده خوردن دشوار و ناراحت کننده شود. از دست دادن دندان ها یا درد دندان می توانند باعث شوند غذا قبل از آنکه به درستی خرد و نرم شود بلعیده شود، که باعث خواهد شد غذای شما راه خود را به پایین مری طی کند و هضم آن کار بیشتری داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلوراید چیست و فلوراید تراپی چگونه است؟
تاثیر دستگاه گوارش روی سلامت دندان
تاثیر دستگاه گوارش روی سلامت دندان

تولید بزاق

همانطور که اتفاق می افتد، علمی پشت عبارت “آب دهان” وجود دارد. هنگامی که ما بوی خوراکی خوشمزه ای را احساس می کنیم، یا لقمه ای برای خوردن داریم، یا حتی وقتی در مورد غذای مورد علاقه خود فکر می کنیم، غدد بزاقی ما تولید خود را افزایش می دهند- و این افزایش بزاق هدف گوارش است.

اهداف بیشتری وجود دارند! وقتی ما چیزی می جویم، بزاق به مرطوب کردن و به هم چسباندن ذرات غذا و تبدیل آن به یک بسته غذایی لغزنده و کوچک به نام bolus کمک می کند، بنابراین بلعیدن غذا راحت تر است. بزاق همچنین به خنثی سازی اسیدها در هنگام خوردن غذا کمک می کند و برای کسانی که از رفلاکس اسید رنج می برند، به بازگشت اسیدها به معده کمک می کند.

پرداختن به مشکلات سلامت دهان

وقتی سلامت دهان شما با مشکل مواجه می شود، عملکرد دستگاه گوارش که به طور طبیعی به صورت روان پیش می رود نیز می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. خوشبختانه شما گزینه هایی دارید:

تسکین دندان درد

وقتی حین خوردن درد احساس می کنید، یا وقتی از فشار وارد کردن روی دندان های لق یا حساس پرهیز می کنید، احتمالاً در حال جویدن با احتیاط بیشتر و ناکامل تر هستید. ممکن است مدام برای خوردن غذاهای نرم و آبکی را انتخاب کنید، و از پروتئین ها، ویتامین ها، و فیبرهای جویدنی تر منوی غذای خود اجتناب کنید.

بروز مکرر دندان درد می تواند به این معنا باشد که زمان آن رسیده است که با دندانپزشک تماس بگیرید. چه حفره دندانی، عفونت، یا التهابی داشته باشید که نیاز به درمان داشته باشد، یا درد ناشی از فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه)، و هر مشکل دیگری که باعث شود غذا خوردن ناراحت کننده شود، ما می توانیم راهکارهایی ارائه دهیم که شما نیاز دارید تا دوباره از غذا خوردن لذت ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاهش هزینه ایمپلنت دندانی
تاثیر دستگاه گوارش روی سلامت دندان
تاثیر دستگاه گوارش روی سلامت دندان

قرار دادن جایگزین برای دندان از دست رفته

از دست دادن یک یا چند دندان، راحت تر از آن چیزی که فکرش را بکنید، تأثیر واقعی روی توانایی گاز زدن و جویدن شما دارد. نه تنها این، وقتی شما یک دندان را از دست داده اید، دندان های دیگر و فک شما نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند.

وقتی به دلیل از دست رفتن یک دندان از نقطه ای خاص، نیروهای جویدن به صورت غیر یکسان توزیع می شوند، شما دندان درد و جابجا شدن دندان ها را تجربه می کنید. ناصاف بودن دندان ها می تواند بایت شما را تغییر دهد و باعث بروز فشار و کشش روی مفاصل فکی گیجگاهی شود. و بدون تحریک گاز زدن و جویدن، استخوان زیرین دندان از دست رفته می تواند شروع به تحلیل رفتن کند.

وقتی یک یا چند دندان از دست می رود، مهم است بلافاصله برای درمان اقدام کنید. اگر یک دندان نیاز به کشیده شدن داشته باشد، مهم است تحت مراقبت تخصصی قرار بگیرد. پس از افتادن یک دندان، شما گزینه های متعددی برای احیاء لبخند خود دارید، از جمله پروتزهای مصنوعی، بریج ها، و ایمپلنت های دندانی.

ایمپلنت ها یکی از مؤثرترین و بادوام ترین روش های احیاء عادت غذا خوردن طبیعی شما هستند. آنها دقیقاً مانند دندان های طبیعی شما عمل می کنند، شبیه آنها هستند، و حین جویدن استخوان فک را تحریک می کنند تا از تحلیل رفتن استخوان به مرور زمان پیشگیری کند. اگر می خواهید بیشتر در مورد فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی یاد بگیرید، با دندانپزشک خود گفتگو کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط بوی بد دهان با ایمپلنت های دندانی

درمان برای خشکی دهان

وقتی غدد بزاقی شما نتوانند بزاق کافی تولید کنند، منجر به بروز شرایطی به نام زروستومیا یا خشکی دهان می شود. بزاق کمتر به معنای وجود آنزیم کمتر برای آغاز روند هضم می باشد. بزاق مزایای زیادی برای سلامت دارد، از جمله شستن دندان ها با مواد معدنی استحکام بخش مینای دندان ها، کاهش خطر بروز زخم های دهانی و برفک دهان، و کمک به خنثی سازی اسیدهای داخل دهان.

خشکی دهان می تواند با بالا رفتن سن تبدیل به یک مشکل شود، یا می تواند در نتیجه برخی بیماری ها، درمان ها، یا داروهای خاص بروز پیدا کند. اگر متوجه شده اید که تولید بزاق شما کاهش پیدا کرده است، با دندانپزشک خود گفتگو کنید. راهکارهایی وجود دارد، از جویدن ساده آدامس گرفته تا ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، داروها، و درمان های محافظتی دندان ها برای موارد پیچیده تر.

نخستین گام برای داشتن هضم سالم از سلامت دهان آغاز می شود. سوء هاضمه، گاز، و نفخ از عوارض جانبی شایع و ناخوشایند هضم ضعیف هستند، اما نکته دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. محدود کردن رژیم غذایی به غذاهای نرم و آبکی، رنج بردن حین وعده های غذایی، مشکل در بلع- اینها همگی مسائل مربوط به کیفیت زندگی و همچنین مسائل مربوط به سلامتی هستند.

اگر مدتی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، هیچ وقت مانند حالا برای انجام آن مناسب نیست. بازگرداندن سلامت دهان و دندان ها باعث خواهد شد هضم راحت تر، صرف غذا لذت بخش تر، و دلیل خوبی برای لبخند زدن می شود.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: