بریج های دندانی و آنچه باید در مورد آنها بدانید!

در این نوشته می خوانید:

از دست دادن یک دندان اصلاً با مزه نیست، و پر کردن این شکاف برای سلامت دهان و دندان های شما مهم است. امروزه چندین راه حل دندانپزشکی ترمیمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارند، و در این مقاله ما روی بریج های دندانی تمرکز خواهیم کرد.

بریج راهی برای پر کردن شکاف حاصل از افتادن یک یا دو دندان بین دو دندان سالم است که به دندان های مجاور ثابت می شوند.

در این مقاله به پرسش های شما در مورد بریج های دندان پاسخ خواهیم داد، از جمله:

  • بریج دندان چیست؟
  • آیا می توان برای دندان های جلو بریج دریافت کرد و آیا بریج دندان های جلو هزینه بیشتری دارد؟
  • تفاوت بین بریج، ایمپلنت و دندان مصنوعی چیست؟
  • مزایا و معایب این گزینه های مختلف چیست؟
  • هزینه بریج دندان حدوداً چقدر است؟
  • تفاوت بین یک بریج ثابت سنتی و یک بریج چسبانده شده چیست؟

ما این راهنمای بریج دندان را تا حد امکان به صورت جامع توضیح داده ایم تا بتوانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در یک مکان پیدا کنید. ما همچنین تعداد زیادی عکس بریج دندان ارائه کرده ایم تا بدانید از لبخند جدید خود چه انتظاری باید داشته باشید. امیدواریم این به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا بریج بهترین گزینه برای شما است یا خیر.

بریج دندان چیست؟

ما می توانیم بریج دندان را به عنوان نوعی پروتز مصنوعی دندانی تعریف کنیم که به معنای واقعی کلمه فاصله بین دو دندان را پر می کند. اگر در نتیجه پوسیدگی یا تصادف یک یا دو دندان را از دست داده اید، یک بریج می تواند لبخند شما را دوباره کامل کند.

در مواردی که بیش از دو دندان کنار یکدیگر از دست رفته باشند، یک بریج بر پایه ایمپلنت ممکن است گزینه بهتری باشد- در بخش های بعد بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

از دندانپزشک بپرسید: مزایای بریج دندان چیست؟

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید، احتمالاً متوجه تأثیر منفی آن روی عملکرد، ظاهر و سلامت لبخند خود شده اید. ممکن است صحبت کردن، جویدن و غذا خوردن به طور معمول دشوارتر باشد و به دلیل شکاف هایی که در اثر از دست دادن دندان ها ایجاد شده اند، ممکن است از لبخند خود احساس خجالت کنید. برای جایگزینی دندان های از دست رفته و احیاء لبخند و اعتماد به نفس، دندانپزشک شما ممکن است یک بریج دندان را توصیه کند. بریج برای جایگزینی یک دندان از دست رفته یا چند دندان از دست رفته کنار یکدیگر استفاده می شود. بریج ها هنگامی که در جای خود قرار دارند، به دلایل زیر می تواند لبخند شما را بهبود بخشد:

  • بازگرداندن شکل و حجم طبیعی صورت شما
  • بهبود توانایی شما برای صحیح جویدن، صحبت کردن و غذا خوردن
  • افزایش زیبایی لبخند شما
  • جلوگیری از حرکت دندان های باقی مانده به سمت فضای به جا مانده از دندان های از دست رفته
  • از بین بردن فشار ناهموار روی بایت
  • جایگزینی پروتز پارسیل متحرک نامطوب (بریج دندانی متحرک)
بریج های دندانی
بریج های دندانی

مواد بریج های دندانی

بریج های دندان دارای مواد و پوشش های مختلفی هستند. در اینجا نگاهی اجمالی خواهیم داشت به مزایا و معایب هر کدام از آنها:

تمام فلزی

آلیاژهای فلزی معمولاً ارزان ترین گزینه هستند، اما این نقطه ضعف آشکار را دارند که شبیه دندان های طبیعی به نظر نمی رسند. اگر هنگام لبخند زدن، نگهدارنده و پونتیک خیلی قابل مشاهده نیستند، بریج فلزی دندان می تواند انتخاب خوبی باشد.

تمام سرامیکی

بریج های پرسلن، سرامیکی و زیرکونیا، اگر خوب ساخته شوند، دقیقاً شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسند. بنابراین آنها مواد ترجیحی برای بریج دندان جلو هستند. با این حال، به دلیل مواد و کار آزمایشگاهی، هزینه بسیار بالاتری دارند. گاهی اوقات از فناوری دندانپزشکی CAD/CAM برای تولید بریج استفاده می شود.

بریج های سرامیکی هنگامی که برای نخستین بار معرفی شدند، مشکل آنها عدم دوام بود. اما به لطف فناوری های مدرن و مواد مورد استفاده در دندانپزشکی، آنها بسیار قوی تر شده اند و گزینه هایی مانند روکش های Emax را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده اند.

پرسلن مونتاژ شده روی فلز (PFM)

راه حلی که هزینه را با ظاهر متعادل می کند، بریج ساخته شده از سرامیک یا پرسلن است که روی یک پایه فلزی مونتاژ شده است. این نوع بریج به مرور زمان زیبایی ظاهری خود را از دست می دهد، زیرا سرامیک نازک می شود و فلز زیر آن در معرض دید قرار می گیرد.

بعلاوه، ممکن است یک بریج PFM به اندازه نمونه تمام سرامیکی آن قوی نباشد. بهترین مواد برای ترمیم دندان به بودجه شما و موقعیت دندان های از دست رفته شما بستگی خواهد داشت.

انواع بریج دندان

بریج های سنتی دندان از دندان های مجاور به عنوان تکیه گاه برای پروتزهای مصنوعی دندانی استفاده می کنند. دو راه برای قرار دادن بریج روی دندان های موجود وجود دارد: ثابت یا چسبانده شده.

بریج ثابت

بریج ثابت متداول ترین نوع بریج دندانی است زیرا روشی محکم و بادوام برای جایگزینی یک یا دو دندان مجاور ارائه می دهد.

پروتز مورد استفاده برای یک بریج ثابت از یک روکش در دو طرف و یک یا دو پونتیک (دندان مصنوعی) در وسط تشکیل شده است. روکش ها توخالی هستند و روی دندان های مجاور قرار می گیرند تا بریج را در جای خود محکم کنند.

برای اینکه روکش ها به درستی قرار بگیرند، به عنوان بخشی از فرایند دریافت بریج های دندانی، دندان های تکیه گاه باید از اندازه اصلی خود تراش داده شوند. این دو دندان باید به اندازه کافی محکم باشند تا بریج را نگه دارند و فشار اضافی بایت را تحمل کنند. دندانپزشکان قبل از برداشتن مقدار لازم مینای دندان، ممکن است درمان ریشه را روی دندان های تکیه گاه انجام دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهای خانگی کنترل بیماری لثه تا زمان مراجعه به دندانپزشک

بعد از آماده سازی دندان های تکیه گاه، مرحله بعدی در فرایند دریافت بریج دندان، قالب گیری از دندان ها است. این قالب برای یک لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود که بریج شما دقیقاً بر اساس اندازه گیری های انجام شده ساخته شده است. در این فاصله زمانی، دندانپزشک شما برای محافظت از دندان ها و لثه های شما که در معرض دید قرار دارند، ممکن است یک بریج موقت برای شما قرا دهد.

هنگامی که بریج دائمی شما آماده شد، دندانپزشک شما آن را داخل دهان شما قرار می دهد و از شما می خواهد که احساسی که از آن دارید را تست کنید. دندانپزشک آن را با استفاده از چسب دندانی قوی در جای خود محکم می کند، به شرطی که از تناسب آن راضی باشید. گاهی اوقات، اما نه همیشه، برای بهبود تناسب به مراجعات بیشتر نیاز است.

اشکال اصلی بریج دندانی ثابت این است که باید دو دندان سالم را «قربانی» کرد. اگر بعداً تصمیم بگیرید که بریج خود را با ایمپلنت دندانی جایگزین کنید، دندان های مجاور به روکش های دندانی نیاز خواهند داشت زیرا برداشتن مینای دندان دائمی است.

همچنین با تمیز کردن بریج دندان و نخ دندان کشیدن باید مراقب آن باشید. استفاده از نخ دندان می تواند این فرآیند را سریع تر، آسان تر و مؤثرتر کند.

تمیز کردن بریج دندانی به بسیاری از مراحل مشابه تمیز کردن پروتزهای بر پایه ایمپلنت مانند All- On- 4 نیاز دارد.

جدای از آن، بریج ثابت راه حلی محکم و بادوام است. اگر به دنبال استفاده از بریج سرامیکی یا پرسلن هستید، هیچ کس قادر نخواهد بود متوجه شود که دندان های شما طبیعی نیستند.

بریج دندان های جلو

بریج دندانی برای دندان های جلو ممکن است به دو روکش در دو طرف نیاز داشته باشد زیرا فشار بایت روی دندان های پیشین جلو بسیار زیاد است.

اگر یک یا چند دندان جلوی خود را از دست داده اید، یا به شما گفته شده است که باید دندان شما کشیده شود، دندانپزشک شما قادر خواهد بود در مورد بهترین نوع بریج برای دندان جلو، شما را راهنمایی کند.

بریج چسبانده شده

هنگامی که تنها یک دندان به تعویض نیاز دارد، دندانپزشک شما ممکن است یک بریج چسبانده شده با رزین (که بریج مریلند نیز نامیده می شود) را نصب کند.

این نوع بریج، به جای اینکه با روکش روی دندان های مجاور نصب شود، دارای “بال های” فلزی یا پرسلن در هر طرف است که به لبه داخلی دندان های مجاور متصل می شوند.

البته یک بریج چسباند شده مزیت حفظ سلامت دندان های مجاور را دارد. نقطه ضعف اصلی آنها این است که به اندازه یک بریج ثابت پایدار نخواهند بود. با گذشت زمان چسب دندانی که آن را در جای خود نگه می دارد می تواند ضعیف شود و باعث شکسته یا سست شدن بریج شود.

با هر نوع بریج برای دندان، فقط روکش دندان است که در حال تعویض است. همچنان ریشه وجود ندارد و این می تواند باعث تحلیل رفتن استخوان فک در طول زمان شود.

در دراز مدت، این ممکن است باعث فرو رفتگی اطراف صورت شود. اگر تصمیم به کاشت ایمپلنت در آینده دارید، ممکن است ابتدا به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. این واقعاً مشکل اصلی بریج دندان است که بیماران باید از آن آگاه باشند.

بریج های دندانی
بریج های دندانی

بریج دندان در مقایسه با ایمپلنت در مقایسه با پروتزهای مصنوعی دندانی

بریج های دندانی، ایمپلنت ها و پروتزها همگی راه حل های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. هر کدام نسبت به سایرین مزایا و معایبی دارند که در زیر به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم. با این حال، بهترین راه برای تعیین اینکه کدام یک برای شما مناسب است، مشاوره با دندانپزشک است.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی مستقیماً داخل استخوان فک شما قرار می گیرند، جایی که ریشه دندان شما قرار داشته است. آنها معمولاً از تیتانیوم ساخته می شوند، ماده ای بسیار محکم که با بدن ما سازگاری زیستی دارد (به این معنی که نباید هیچ واکنش آلرژیک یا پس زدن ایمپلنتی وجود داشته باشد).

یک اباتمنت روی ایمپلنت نصب می شود و این همان چیزی است که روکش (دندان جایگزین) را در جای خود نگه می دارد.

مزایای اصلی ایمپلنت نسبت به بریج عبارتند از:

  • آنها روی دندان های مجاور تأثیر نمی گذارند.
  • آنها راه حل بادوام تری هستند و می توانند یک عمر دوام داشته باشند.
  • حفظ بهداشت دهان و دندان با ایمپلنت آسان تر است (احتمال کمتر پوسیدگی و بیماری لثه)
  • آنها به حفظ ساختار استخوان فک و شکل صورت کمک می کنند.

از نظر نقطه ضعف های آنها باید گفت، ایمپلنت ها به مقداری جراحی نیاز دارند و بسیار گران تر از بریج نصب شده روی دندان هستند. اگر هزینه مادام العمر و ناراحتی های همراه با تعویض بریج خود را در نظر بگیرید، ایمپلنت ها ممکن است در دراز مدت سرمایه گذاری خوبی باشند.

زمان درمان یکی دیگر از موارد مورد توجه برخی از بیماران است. روند قرار دادن ایمپلنت های سنتی چندین ماه طول می کشد، زیرا ایمپلنت به زمان نیاز دارد تا قبل از چسباندن اباتمنت و روکش، جای بگیرد شود و با استخوان جوش بخورد. برای برخی از بیماران این مدت زمان زیادی برای انتظار است، بنابراین یک بریج راه حل بهتری است.

اگر به دلیل تروما دندانی را از دست داده اید، ممکن است قبل از شروع فرآیند کاشت ایمپلنت به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشید.

بریج های دندانی بر پایه ایمپلنت های دندانی

برای بیمارانی که چندین دندان پشت سر هم از دست می دهند یا دندان های باقی مانده آنها به اندازه کافی سالم نیستند که به عنوان تکیه گاه استفاده شوند، یک بریج بر پایه ایمپلنت ممکن است گزینه مناسبی باشد. دندانپزشکان می توانند ایمپلنت ها را به جای دندان های تکیه گاه قرار دهند و سپس یک بریج (ساخته شده از دو روکش و یک یا دو پونتیک) روی آنها نصب کنند.

این گزینه مقرون به صرفه تر از جایگزینی هر دندان با یک ایمپلنت جداگانه است زیرا از ایمپلنت کمتری استفاده می کند.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی چیزی است که اکثر افراد از آنها تحت عنوان “دندان مصنوعی” یاد می کنند. آنها از یک یا چند دندان مصنوعی تشکیل شده اند که روی یک قاب ساخته شده از پلاستیک و فلز ثابت می شوند که به دور دندان های موجود چفت می شود. تطبیق پذیری دندان های مصنوعی به این معنی است که می توان آنها را به گونه ای ساخت که در اطراف هر تعداد دندان سالم باقی مانده قرار بگیرند. افرادی که همه دندان های خود را از دست داده اند می توانند یک دست دندان مصنوعی کامل را دریافت کنند.

گرچه پروتزهای پارسیل مقرون به صرفه ترین گزینه برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند، اما کمترین راحتی را برای زندگی کردن با آنها دارند. افرادی که از آنها استفاده می کنند باید مراقب آنچه می خورند باشند، زیرا برخی غذاها باعث سست شدن یا آسیب دیدن دندان های مصنوعی می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

به دلیل نحوه تغییر دهان ما در طول زمان (مخصوصاً زمانی که دندان از دست رفته است)، دنچرها قبل از لق شدن ممکن است فقط چند سال دوام بیاورند. آنها اگر تعویض نشوند، ممکن است ناراحت کننده شوند و باعث بروز زخم هایی داخل دهان شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که آنها وسط حرف زدن از دهان خارج شوند.

مقایسه گزینه ها

در زیر جدول مقایسه ای برای گزینه های جایگزینی دندان از دست رفته که در بالا توضیح داده شده اند آورده شده است:

بریج دندان ایمپلنت و روکش دندان دندان مصنوعی
ماندگاری روی دندان های مجاور ثابت می شود؛ غیر قابل جابجایی داخل استخوان فک کار گذاشته می شود، در جای خود ثابت شده است قابل جابجایی
طول عمر ۵ تا ۱۵ سال، احتمالاً بیشتر بیشتر از ۲۰ سال ۵ تا۱۰ سال، احتمالاً بیشتر
راحتی مانند دندان های طبیعی، اگر به خوبی روی آنها قرار بگیرند مانند دندان های طبیعی به مرور زمان ممکن است سست شوند و باعث ناراحتی شوند
ظاهر مانند دندان های طبیعی مانند دندان های طبیعی ممکن است مصنوعی به نظر برسند.؛گیره های فلزی ممکن است قابل مشاهده باشند.
عملکرد مانند دندان های طبیعی مانند دندان های طبیعی از برخی غذاها باید اجتناب کرد؛ برای تمیز کزدن لازم است از دهان خارج شوند.
هزینه متوسط بالا پایین
مزایا یا معایب دیگر به تراش مینای دندان های مجاور نیاز دارد شامل جراحی می شود؛ خطر اندک عفونت می تواند از جای خود لیز بخورد؛ ممکن است با راحتی گم شود یا حین خارج کردن آن از دهان آسیب ببیند.

به خاطر داشته باشید که هر نوع دندان مصنوعی یا پوشش دندان، تحت تأثیر سفید کردن دندان قرار نخواهد گرفت. اگر بریجی دارید که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است،مهم است که این نکته را به خاطر بسپارید.

هزینه بریج دندان چقدر است؟

هزینه بریج دندان به طور متوسط ​​۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای روکش و بریج ثابت سنتی و ۲۳۰۰ دلار برای بریج چسبانده شده است. هزینه ها به مواد و دندانپزشک شما بستگی دارند.

بریج های دندانی
بریج های دندانی

هزینه یک بریج بر پایه ایمپلنت چقدر است؟

بهترین نوع بریج، بریج بر پایه ایمپلنت است، اما این گزینه گران ترین نیز است. هزینه های بریج بر پایه ایمپلنت از ۵۰۰۰ دلار آغاز می شوند، که برای اکثر افراد پرداخت آن از جیب بسیار زیاد است.

هزینه بریج دندان با بیمه چقدر است؟

اگر به بریج نیاز دارید اما استطاعت پرداخت هزینه های آن را ندارید، ممکن است بتوانید بیمه دندانپزشکی را پیدا کنید که بریج ها را پوشش می دهد. حتی طرح هایی وجود دارند که تا ۵۰ درصد درمان را پوشش می دهند.

سایر عوامل دخیل در هزینه بریج های دندانی

هزینه بریج شما همچنین به مواد مورد استفاده و نوع بریج انتخابی و همچنین هزینه های دندانپزشک برای مشاوره، نصب و غیره بستگی خواهد داشت. کلینیک محلی شما احتمالاً می تواند قبل از مشاوره، به صورت تلفنی یا در وب سایت آنها، به شما ایده ای از قیمت ها ارائه دهد. به خاطر داشته باشید که هزینه بریج سه واحدی تنها برای یک دندان، بیشتر از یک بریج دو واحدی، و هزینه بریج دو واحدی بیشتر از تکی آنها خواهد بود.

دندانپزشک شما مطمئناً قبل از تأیید طرح درمان شما و ارائه تخمین نهایی هزینه بریج دندان، می خواهد دهان و وضعیت دندان های باقی مانده شما را بررسی کند.

اگر طرح دندانپزشکی داشته باشید، ممکن است تخفیفی برای درمان ترمیمی با بریج به شما ارائه دهد. برخی از طرح ها حتی به هزینه ایمپلنت های دندانی نیز کمک می کنند.

مشکلات بریج های دندان

گرچه بریج های دندانی راهی عالی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند، البته ممکن است عوارضی نیز رخ دهند- درست مانند هر نوع درمان دندانپزشکی دیگر. اگر نگران خطرات بریج های دندانی هستید، در اینجا برخی از شایع ترین مشکلات مربوط به بریج های دندانی که ممکن است با آنها مواجه شوید، آورده شده اند.

عفونت زیر بریج دندان

سه علت اصلی برای عفونت زیر و اطراف بریج دندان وجود دارند:

  • بهداشت ضعیف دهان
  • یک بریج نامناسب که لثه ها را تحریک می کند
  • پوسیدگی در دندان های حمایت کننده از بریج

هنگامی که برای نخستین بار بریج دندان شما نصب می شود، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد که چگونه زیر بریج دندان و همچنین سطوح آن را تمیز کنید. دنبال کردن این توصیه به شما کمک خواهد کرد تا از بروز عوارضی مانند عفونت در دندان های اطراف جلوگیری کنید. اگر فکر می کنید بریج دندان شما عفونی شده است، قبل از اینکه به مسئله جدی تری، مانند آبسه دهان، تبدیل شود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

حساسیت زیر بریج دندان

دهان و لثه های شما باید به شکل دندان های جدید شما عادت کنند، بنابراین طبیعی است که تا چند روز بعد از قرار دادن بریج، در اطراف دندان ها و لثه های خود حساسیت داشته باشید. این امر بویژه در صورتی صادق است که درمان ریشه نیز داشته باشید.

اگر حساسیت بیش از دو هفته ادامه داشت، ممکن است به دلیل مشکل در قرار دادن بریج دندان باشد. بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند وضعیت را ارزیابی کند. همچنین اگر زیر یک بریج قدیمی حساسیت یا درد شدید داشتید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

گیر افتادن غذا زیر بریج دندان

شما باید هنگام تمیز کردن اطراف بریج دندانی خود بیشتر مراقب باشید، زیرا ممکن است در فضاهای کوچک بین پونتیک و لثه، غذا گیر کند. این نه تنها ناراحت کننده است، بلکه به زودی شروع به ایجاد بوی بد می کند و باکتری هایی تولید می کند که باعث پوسیدگی می شوند.

استفاده از نخ دندان به شما کمک می کند تا مواد غذایی که زیر بریج دندان گیر افتاده اند را خارج کنید. به عنوان مثال، نخ دندان برای تمیز کردن اطراف بریج ها و روکش های دندان مؤثر است.

ظاهر شدن فلز در پایه دندان

یکی از نقاط ضعف بریج پرسلن مونتاژ شده روی فلز (PFM) این است که به مرور زمان، پرسلن می تواند فرسوده شود و خط فلزی در خط لثه ظاهر شود. این لزوماً نشانه این نیست که مشکلی برای بریج بوجود آمده است، اما می تواند ناخوشایند باشد، بخصوص با بریج دندان برای دندان های جلو.

دندانپزشک شما بسته به وضعیت کلی بریج شما می تواند بهترین روش را به شما توصیه کند. اگر می خواهید از بروز این مشکل جلوگیری کنید، به جای بریج دندانی که حاوی فلز است، یک بریج دندان تمام سرامیکی را انتخاب کنید.

بریج دندان احساس تنگ شدگی بوجود آورده است

ممکن است در ابتدا بریج شما کمی سفت یا تنگ باشد. مدتی طول می کشد تا به احساس بریج دندان جدید خود عادت کنید. ممکن است در ابتدا احساس تنگ بودن- حتی دردناک- داشته باشید زیرا روی دندان های حمایت کننده فشار اضافی وجود دارد. اگر بعد از یک هفته یا بیشتر این احساس برطرف نشد، به راحتی آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های غلط دهان و دندان - بخش اول

سست شدن بریج دندان

اگر بریج دندان شما بلافاصله بعد از نصب احساس سست بودن داشت، دندانپزشک شما باید آن را دوباره بچسباند. اگر احساس می کنید بریج دندان شما می لغزد و حرکت می کند، فوراً یک نوبت بگیرید تا قبل از بروز هر گونه آسیبی، آن را تعمیر کنید.

به مرور زمان، چسب دندانی که یک بریج دندان را در جای خود نگه می دارد شروع به از بین رفتن می کند و این ممکن است باعث شود که بریج قدیمی سست شده یا حتی بیفتد. اگر دندان های حمایت کننده هنوز در شرایط خوبی باشند، ممکن است بتوان آن را دوباره چسباند. در غیر این صورت باید تعویض شود.

نحوه اصلاح یک بریج دندان سست شده در منزل

شما می توانید چسب تعمیر بریج دندان را به صورت آنلاین خریداری کنید. دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و ممکن است برای چندین ماه یک بریج یا روکش را در جای خود نگه دارید.

استفاده از چسب دندان برای تعمیر بریج در منزل، به ندرت به اندازه درمان حرفه ای آن مؤثر است. فقط زمانی که منتظر ملاقات با دندانپزشک خود هستید، از آن به عنوان یک راه حل برای تعمیر موقت بریج دندانی استفاده کنید.

اگر بریج دندانی خود را قورت دهم چه باید بکنم؟

اگر بریج دندانی شما هنگام غذا خوردن یا خوابیدن از جای خود جدا شد، ممکن است به طور تصادفی آن را قورت دهید. نگران نباشید- مطمئناً شما اولین کسی نیستید که این کار را انجام داده است و به راحتی حل می شود.

بسیاری از افرادی که بریج دندان خود را قورت می دهند متوجه می شوند که به طور طبیعی بدون هیچ مشکلی دفع می شود. با این حال، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر بعد از ۲۳ روز چیزی ظاهر نشد، زیرا می تواند در سیستم گوارش شما گیر کند و منجر به بروز مشکلات جدی تری شود.

بریج های دندانی
بریج های دندانی

تعویض بریج دندانی

اکثر افرادی که بریج های دندانی دارند ظرف یک دهه یا بیشتر به تعویض نیاز دارند. بیایید به برخی از متداول ترین پرسش هایی بپردازیم که افراد در مورد تعویض بریج دندان دارند.

آیا بریج دندان قابل تعویض است؟

آری. بریج های دندانی می توانند ۱۰ تا ۱۵ سال یا بیشتر دوام داشته باشند. با این حال، با گذشت زمان، مواد شروع به تخریب شدن می کنند، در این مرحله، دندانپزشک شما بریج شما را تعویض خواهد کرد.

بریج دندان چقدر دوام خواهد داشت؟

بریج دندان می تواند ۱۰ تا ۱۵ سال یا بیشتر دوام داشته باشد. یک مطالعه روی ۸۰۰۰۰ بیمار نشان داد که ۷۲ درصد از اباتمنت های بریج دندانی معمولی پس از گذشت ۱۰ سال دوام داشته اند؛ تقریباً به همان میزان بقای روکش های دندانی. پس از این مدت، مواد شروع به خراب شدن می کنند و دندان های حمایت کننده بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند. دندانپزشک شما در معاینات دندانپزشکی بریج شما را بررسی خواهد کرد و زمانی که به تعویض نیاز داشته باشد به شما اطلاع خواهد داد.

هزینه تعویض بریج های دندانی می تواند در طول سال ها افزایش یابد، بنابراین ممکن است به جای آن، روی ایمپلنت های دندانی سرمایه گذاری کنید. ایمپلنت ها بسیار با دوام تر هستند- احتمالاً یک عمر- بنابراین در دراز مدت می توانند مقرون به صرفه تر باشند.

آیا می توان بریج دندان را برداشت و دوباره گذاشت؟

آری، در صورتی که بریج شما به درستی جای نگرفته باشد، در برخی موارد دندانپزشک شما ممکن است قادر باشد بریج شما را خارج کند و در صورتی که بریج شما شل نشده باشد، آن را مجدداً بچسباند. فقط دندانپزشک شما می تواند این کار را انجام دهد، بنابراین سعی نکنید این کار را در منزل انجام دهید.

آیا بریج دندان قابل برداشتن و استفاده مجدد است؟

در برخی موارد، آری. در صورت لزوم، دندانپزشک شما ممکن است بتواند بریج شما را بردارد و دوباره از آن استفاده کند. با این حال، ممکن است همیشه اینطور نباشد و برداشتن بریج ممکن است به بریج آسیب بزند.

نتیجه گیری

هم پروتزهای مصنوعی دندانی و بریج ها برای دندان ها نسبتاً مقرون به صرفه و قابل استطاعت هستند و ممکن است تحت پوشش بیمه قرار گیرند، بنابراین دریافت یک دندان مصنوعی به پول هنگفتی نیاز ندارد. برای افرادی که خواستار روشی با ظاهری طبیعی و دائمی برای پر کردن شکاف بین دندان های خود هستند، بریج ها بهترین گزینه هستند. بعد از نصب آنها، ممکن است فراموش کنید که آن یکی از دندان های طبیعی شما نیست.

ایمپلنت ها راه حلی دراز مدت تر هستند و به حفظ استخوان فک و شکل صورت بیمار کمک می کنند. با این حال، هزینه آنها بسیار بیشتر از بریج است. خوشبختانه، اگر این گزینه ای است که می خواهید انتخاب کنید، راه هایی وجود دارند که می توانید در هزینه ایمپلنت های دندان صرفه جویی کنید.

پرسش های متداول

آیا می توان بریج دندان را برداشت؟

خیر، بریج دندان به گونه ای طراحی شده است که به طور دائم در جای خود ثابت شود. از طرف دیگر، می توان آن را خارج کرد. اگر بریج دندان شما به خوبی جای نگرفته باشد، دندانپزشک شما می تواند آن را بردارد، سپس با تناسب بهتری آن را بچسباند.

دریافت بریج دندان چقدر طول می کشد؟

حداقل به دو مرتبه مراجعه با دندانپزشک، و یک یا دو هفته، برای ساختن خود بریج دندانی، نیاز دارید. با این حال، برخی از دندانپزشکان ممکن است به فناوری دسترسی داشته باشند که این امر را بسیار سریع تر می کند. اگر مهم است که بریج دندانی جدید خود را به سرعت تهیه کنید، با چند دندانپزشک در مورد زمان ساخت آنها مشورت کنید.

چه مدت طول می کشد تا بریج دندان جای بگیرد؟

بریج دندان جدید شما ممکن است برای چند روز یا حتی چند هفته احساس عجیبی داشته باشد زیرا دهان شما در حال عادت کردن به آن است. در طول این مدت ممکن است حساسیت دندان ها و لثه ها را تجربه کنید.

اگر درد شدیدی دارید یا بریج شما روی بایت طبیعی شما تأثیر می گذارد، آن را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

هزینه بریج دندان چقدر است؟

میانگین هزینه جایگزینی یک دندان با بریج بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است. با این حال، برای بریج چسب شونده آنها می توانند تا ۲۳۰۰ دلار هزینه داشته باشند و هزینه بریج بر پایه ایمپلنت از ۵۰۰۰ دلار شروع می شود.

چقدر طول می کشد تا به بریج دندان عادت کنیم؟

برای اکثر بیماران، ممکن است چند هفته طول بکشد تا با یک بریج جدید عادت کنند. در این مدت توصیه می شود از خوردن غذاهای گرم و سرد یا سفت خودداری کنید و از خمیر دندان  مخصوص حساسیت دندان ها استفاده کنید.

۴/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: