تأثیر آلرژی های فصلی روی سلامت دهان و دندان ها

اگر شما هم از آلرژی های فصلی رنج می برید، می دانید آنها چقدر می توانند احساسات ناراحت کننده ای بوجود بیاورند. درخت هایی که در حال جوانه زدن هستند، گل هایی که شکوفه کرده اند، و چمن هایی که در حال رشد هستند می تواند احساس گرفتگی بینی و ناخوشایندی در شما بوجود بیاورند. همین اتفاق هر ساله همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز که رنگ درختان تغییر می کند نیز رخ می دهد.

علاوه بر عطسه کردن، خارش و آبریزش از چشم، و سوزش گلو، ممکن است دندان درد و بسیاری مشکلات ناخوشایند دهانی را نیز تجربه کنید. در زیر برای شما توضیح خواهیم داد آلرژی ها چگونه می توانند روی دندان های شما تأثیر بگذارند.

خشکی دهان

وقتی در نتیجه گرده های موجود در هوا بینی شما می گیرد، بیشتر تمایل دارید از راه دهان نفس بکشید. یا ممکن است آبریزش بینی را تجربه کنید، یا سینوس های شما در نتیجه تورم به طور کامل بسته شوند، تنفس از راه دهان تنها گزینه ممکن باشد. متأسفانه، این برای سلامت دهان شما خوب نیست.

وقتی شما از راه دهان نفس می کشید، بزاق دهان خشک می شود. این باعث می شود شرایطی تحت عنوان خشکی دهان برای شما بوجود بیاید. خشکی دهان محیطی بوجود می آورد که برای حفره های دندان ایده آل است. بزاق نه تنها به هضم کمک می کند، بلکه ذرات غذای باقی مانده داخل دهان را می برد در حالی که اسیدیته را نیز خنثی می کند. ذرات غذا و اسیدیته هر دو در تشکیل حفره های دندانی نقش دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت تمیز کردن دندان با ایمپلنت

علاوه بر تأثیرات طبیعی که آلرژی دارد، آنتی هیستامین ها نیز با خشکی دهان ارتباط دارند. این داروهای آلرژی مخاط موجود در سینوس ها و بزاق دهان را خشک می کنند.

آلرژی های فصلی و مشکلات دهان و دندان
آلرژی های فصلی و مشکلات دهان و دندان

دندان درد

دندان درد یکی دیگر از تأثیراتی که آلرژی ها روی دندان ها دارند. آلرژی ها می توانند باعث شوند شما درد احساس کنید، مخصوصاً در دندان های مولر. آلرژی های فصلی سینوس های ماگزیلاری شما را تحت تأثیر قرار می دهند. احتقان و فشاری که به آنها وارد می شود. این باعث ایجاد فشاری می شود که شما در سر و صورت خود احساس می کنید، بلکه به ریشه های دندان های شما نیز فشار وارد می کند.

نوک ریشه های دندان های مولر خیلی نزدیک به سینوس های شما واقع شده است. همان فشاری که شما داخل سر و صورت خود احساس می کنید به ریشه های دندان های شما نیز فشار وارد می کند. نتیجه درد و التهابی است که در دندان های مولر فک بالا بوجود می آید.

آلرژی های فصلی و مشکلات دهان و دندان
آلرژی های فصلی و مشکلات دهان و دندان

بوی بد دهان

یکی از شایع ترین علائم آلرژی های فصلی آبریزش از بینی است. آلرژی های شما موجب افزایش تولید مخاط داخل سینوس ها و بینی شما می شوند. ترشحات بینی که این موقعیت بوجود می آورند می توانند به پایین حلق سر یخورند، جایی که باکتری های دهانی را ارائه می دهد و محلی فوق العاده برای تکثیر شدن آنها است. افزایش باکتری ها موجب بروز بوی بد دهان می شود.

هر چه تأثیر آلرژی روی شما طولانی تر باشد، این مشکل وخیم تر خواهد شد. بعلاوه، به دلیل ترشحات بینی ممکن است گلو درد را نیز تجربه کنید. در کنار ترشح از راه دهان، این تبدیل به یک چرخه معیوب می شود که وقتی آغاز می شود شکستن آن دشوار خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پالپیت چیست؟

تورم لثه ها

تورم لثه ها می تواند دردناک و ناخوشایند باشد. در حالی که باکتری ها و مسواک زدن شدید و محکم می توانند باعث تورم لثه ها شوند، اما آلرژی های شما نیز می توانند چنین پیامدی در پی داشته باشند. ترشحات پشت بینی نیز در حال کار هستند. وقتی ترشحات پشت بینی با خشکی دهان ترکیب می شوند، شما ممکن است تورم، قرمزی، و سوزش لثه ها را تجربه کنید.

لثه های متورم می توانند باعث شوند شما نسبت به لبخند خود حساس شوید، و این می تواند باعث شود مسواک زدن دندان ها دشوار شود. وقتی درد مانع مسواک زدن به اندازه ای می شود که شما به آن نیاز دارید، باعث می شود دسترسی به برخی مناطق دشوار شود. به مرور زمان، این می تواند باعث بروز ژنژیویت و بیماری لثه و نیز آفت داخل دهان شود. این مسائل می توانند ادامه پیدا کنند تا مدتها بعد اینکه آلرژی شما فروکش کند موجب بروز مشکلاتی شوند، بنابراین، در صورتی که متوجه هر یک از این علائم شدید، مهم است به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشید.

چگونه می توان در طول آلرژی های فصلی از دندان ها محافظت کرد؟

اگر از آلرژی های فصلی رنج می برید، و یا حتی اگر از جمله افرادی هستید که گاهگاهی دچار آلرژی می شوند- دندانپزشکان توصیه می کنند نکات مراقبتی زیر را دنبال کنید تا دندان های خود را حفظ کنید.

  • مقدار زیادی آب بنوشید. هیدراته نگهداشتن دندان ها می تواند به کاهش تأثیرات خشکی دهان کمک کند.
  • در روزهای پر گرده در منزل بمانید. عموماً، گرده ها صبح ها تا اواسط روز بیشترین مقدار هستند. اگر مستعد آلرژی هستید، ممکن است بهتر باشد در طول این زمان ها از بیرون رفتن بپرهیزید. بعلاوه، پنجره ها را نیز طی این زمان ها بسته نگه دارید.
  • کارهای بیرونی خود را برای بعد از ظهرها برنامه ریزی کنید. اگر می خواهید بیرون از منزل بروید، کارهای خود را برای عصرها برنامه ریزی کنید.
  • مراقبت های دهانی خود را ادامه دهید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را طبق معمول انجام دهید، مخصوصاً وقتی بیمار می شوید.
  • فیلترهای منزل خود را تعویض کنید. در طول فصل گرده ها و فصول پاییز و زمستان، فیلترهای هواکش های منزل خود را حداقل یک مرتبه در ماه تعویض کنید. این کار به شما کمک می کند از شر گرده ها و غبار و میکرو آلرژن های موجود در هوا رها شوید.
  • دارو مصرف کنید. داروهای بدون نسخه متعددی هستند، مانند آنتی هیستامین ها، اسپری های بینی، و ضد احتقان ها، که می توانند به تحت کنترل نگهداشتن علائم آلرژی و راحت نفس کشیدن شما کمک کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان در طول دوران بارداری بلیچینگ دندان ها را انجام داد؟

از مشکلات دهانی طولانی مدت اجتناب کنید.

برای زیبا نگهداشتن لبخند و سالم نگهداشتن دهان خود، با داروهای مناسب حساسیت های فصلی خود را درمان کنید و چکاپ های روتین دندانی خود را ادامه دهید. در صورت داشتن هر گونه دندان دردی به دندانپزشک مراجعه کنید، حتی اگر بیمار هستید. دندانپزشک می تواند به شما کمک کند از وخیم شدن هر گونه مشکلات دهانی پیشگیری کنید. تنها نکته لازم این است که از قبل به کارکنان ما اطلاع دهید بیمار هستید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم سلامت دهان خود را حفظ کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: