آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

امروزه نگرانی های زیادی در مورد بیماری های مسری پیرامون ما وجود دارد. از ویروس کرونا گرفته تا آبله مرغان، نگرانی های معتبر زیادی در مورد انتقال باکتری ها به دیگران وجود دارد. شاید تعجب آور باشد که بدانید پوسیدگی های دندان منتقل می شوند و مسری هستند. مانند ابتلا به تبخال، دندان های شما با قرار گرفتن در معرض آب دهان فردی که پوسیدگی دندان دارد می توانند پوسیده شوند. می توان حفره ها و پوسیدگی های دندانی را مسری تلقی کرد، بخصوص برای کودکان خردسال و نوزادان. باکتری استرپتوکوک موتانس از قند موجود در دهان تغذیه می کند و اسیدی ایجاد می کند که مینای دندان ها را فرسوده می کند. ۳۰ درصد از کودکان سه ماهه، ۶۰ درصد از کودکان شش ماهه و ۸۰ درصد از کودکان دو ساله به استرپتوکوک موتانس مبتلا هستند. مانند هر بیماری مسری دیگری، اگر مراقب نباشید، این باکتری می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. محققان بر این باورند که در کودکان، باکتری ها توسط والدین یا سرپرستان آنها، با بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن وسایل با کودکان منتقل می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا عفونت سینوس می تواند به دندان ها منتشر شود؟

حفره چیست؟

حفره سوراخی در دندان است که به دلیل پوسیدگی درمان نشده دندان ایجاد می شود. حفره می تواند بافت های سخت (مینای دندان، عاج و سمنتوم) و بافت نرم (پالپ) دندان را تحت تأثیر قرار دهد. حفره ها به صورت کوچک شروع می شوند، اما در صورت عدم درمان به تدریج بزرگ می شوند.

از آنجا که پوسیدگی دندان همیشه باعث بروز درد نمی شود، پیشرفت حفره دندان اغلب می تواند مورد توجه قرار نگیرد. با این حال، هنگامی که پوسیدگی به دندان ها و لثه ها می رسد، مشکل جدی تر است.

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟
آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

باکتری های ایجاد کننده حفره می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند

همه می دانند که شما می توانید سرماخوردگی یا آنفولانزا را از شخص دیگری بگیرید، اما محققان دریافته اند که نه تنها امکان انتقال پوسیدگی دندان وجود دارد، بلکه اغلب اتفاق می افتد. همانطور که ویروس سرماخوردگی می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، باکتری های ایجاد کننده حفره نیز می توانند منتقل شوند. بویژه نوزادان و کودکان آسیب پذیر هستند. میکروب ها می توانند به سرعت از طریق غذا و ظروف مشترک، عطسه، بوسیدن و غیره از دهان یک فرد به دهان فرد دیگر منتقل شوند.

نکاتی برای جلوگیری از کاهش سرایت پوسیدگی دندان به افراد دیگر

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی بین اعضای خانواده آورده شده اند:

روی آنچه که به اشتراک می گذارید، نظارت داشته باشید.

از گاز زدن غذا از روی چنگال همسرتان گرفته تا نوشیدن از لیوان شخص دیگر، در صورت به اشتراک گذاشتن این گونه وسایل، ممکن است هدف باکتری استرپتوکوک قرار بگیرید که به دهان شما حمله کند. باکتری های ایجاد کننده حفره که در دهان شما زندگی می کنند، می توانند به سرعت از طریق بزاق پخش شوند. به اشتراک گذاشتن غذاها، نوشیدنی ها، یا حتی چاپستیک (دو چوب مخصوص غذا خوردن در فرهنگ چینی) می تواند به طور ناخواسته باکتری های دهان شما را به شخص دیگری منتقل کند و بالعکس.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات مضر نوشیدنی های الکلی روی دهان و دندان ها

مراقبت عالی از بهداشت دهان را تمرین کنید

دو مرتبه مسواک زدن در طول روز به مدت دو دقیقه کامل و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، برای پیشگیری از انتشار باکتری های مسری داخل دهان ضروری هستند. علاوه بر این، گنجاندن دهانشویه در روتین بهداشتی دهان، می تواند به شما کمک کند از تشکیل باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند اجتناب کنید.

آیا پوسیدگی دندان مسری است؟
آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

تولید بزاق خود را افزایش دهید.

به طور معمول شناخته شده است که افزایش تولید بزاق، با شستن باکتری ها، بهترین راه برای مبارزه با باکتری های ایجاد کننده حفره داخل دهان است. با چند تکنیک ساده می توان به این هدف دست یافت.

آب بنوشید.

چه ترجیح شما آب بطری باشد یا آب لوله کشی حاوی فلوراید، نوشیدن آن به دفع قند و ذرات غذای باقی مانده داخل دهان کمک می کند و در عین حال تولید بزاق را افزایش می دهد. آب به حفظ سلامت غدد بزاقی و جاری شدن بزاق کمک می کند.

از دهانشویه استفاده کنید.

اگر حفره ایجاد شده باشد، بی شک برای اصلاح پوسیدگی دندان به پر کردن نیاز دارید. برای مراحل اولیه پوسیدگی دندان، از دندانپزشک خود بخواهید دهانشویه با کلرهگزیدین تجویز کند، یک ضد عفونی کننده قوی که با باکتری ها مبارزه می کند و از تبدیل شدن پوسیدگی به حفره ها جلوگیری می کند.

جویدن آدامس.

تا سه مرتبه در روز آدامس فاقد قند بجوید تا سطح تولید بزاق شما افزایش یابد. برندی که حاوی شیرین کننده مصنوعی زایلیتول است را انتخاب کنید که به مبارزه با باکتری های مضر کمک می کند و تولید بزاق را افزایش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حساست دندان چیست؟ چرا بروز پیدا می کند و چه درمانی دارد؟

به غذا فکر کنید.

راه هوشمندانه دیگر برای تولید بزاق بیشتر این است که به خوردن غذا فکر کنید. هنگامی که بدن شما فکر می کند زمان غذا خوردن فرا رسیده است، شروع به تولید بزاق بیشتری می کند، تا برای آنچه که قرار است اتفاق بیفتد آماده شود.

از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مربوط به دهان اجتناب کنید.

اگر شما والدین فرزندان خردسال هستید، از به اشتراک گذاشتن ظروف با آنها، یا حتی چشیدن غذا قبل از سرو کردن آن برای آنها خودداری کنید. هنگام عطسه، دهان خود را بپوشانید و اگر همچنان نگران هستید، به جای لب های کودک، گونه های کودک را ببوسید.

اغلب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک برای تازه، تمیز و سالم نگه داشتن کل دهان تا حد امکان ضروری است. دندانپزشک شما می تواند برای جلوگیری از پوسیدگی و همچنین مراقبت از پوسیدگی جزئی دندان که قبلاً ایجاد شده است، با شما همکاری کند. استفاده از معاینات و تمیز کردن روتین باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شما در آینده می شود.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: