اهمیت کلسیم برای سلامت دندان های ما

از کسی پنهان نیست که کلسیم به ساخت استخوان های قوی کمک می کند، اما آیا می دانسته اید که این ماده معدنی در بهبود سلامت دهان دندان ها نیز نقش دارد؟ کلسیم به استحکام دندان ها و استخوان های فک کمک می کند و یک ماده مغذی حیاتی در پشت یک لبخند زیبا و روتین سالم دهان است.

این ماده معدنی ضروری یکی از فراوان ترین مواد معدنی در بدن است که در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. از دوران نوزادی تا سن سالمندی، کلسیم نقش زیادی در سلامتی و تندرستی ما ایفا می کند.

پزشکان، دندانپزشکان، و متخصصان تغذیه هنگام ویزیت شما می توانند توصیه های لازم در مورد مصرف مقدار مناسب کلسیم و سلامت دهان و دندان را به شما ارائه دهند، اما ابتدا بیایید یاد بگیریم که دقیقاً چرا دندان های ما به کلسیم نیاز دارند.

کلسیم سلامت دهان و دندان را بهبود می دهد.

باکتری هایی که به طور طبیعی در نتیجه مصرف غذاها و نوشیدنی ها داخل دهان وجود دارند، در نهایت مواد مضری تولید می کنند که باعث فرسایش مینای دندان از بیرونی ترین لایه دندان ها می شوند. مینای دندان می تواند به مرور زمان تضعیف شود و ترک هایی می توانند روی آن شکل بگیرند که به باکتری ها اجازه می دهند به بخش داخلی دندان ها برسند. باکتری ها می توانند منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و حفره های دندانی شوند.

کلسیم با تقویت مینای دندان ها در برابر باکتری های دهانی، به کاهش بروز همه این مشکلات کمک می کند. این ماده مغذی برای معدنی سازی مجدد مینای دندان ها کار می کند، و به آنها اجازه می دهد تا هرگونه آسیب ناشی از باکتری ها را ترمیم کنند. افزایش مصرف کلسیم، درست مانند ساخت استخوان های محکم، باعث قوی و مقاوم تر شدن دندان ها نیز می شود. کلسیم در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. کلسیم یک ماده مغذی است که به ایجاد مقاومت در برابر پوسیدگی و بیماری کمک می کند، به همین دلیل باعث می شود برای رژیم غذایی و تکمیل شدن آن ضروری باشد. این ماده مغذی به تقویت مینای دندان ها، جلوگیری از ایجاد حفره و محافظت از دندان های شما کمک می کند.

کلسیم برای رشد در طول عمر ضروری است.

کلسیم اغلب با استخوان های قوی همراه است، اما در ایجاد دندان های قوی نیز مسیری طولانی را طی می کند. دندان ها اساساً استخوان هایی هستند که از استخوان های اسکلت متراکم تر هستند. کلسیم همزمان با رشد و افزایش سن، به رشد دندان ها و رشد استخوان ها کمک می کند، بنابراین در طول کل عمر شما واقعاً مهم است. در سنین پایین تر، دندان ها شروع به رشد می کنند و کلسیم یک عامل مهم در کمک به رشد دندان های سالم و قوی است. پس از رشد کامل دندان ها، باید از آنها در برابر پوسیدگی محافظت شود و کلسیم در این امر کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات افراد مبتلا به ADHD برای مسواک زدن دندان ها

دندان ها بافت زنده ای هستند که باید به خوبی از آنها مراقبت شود و نمی توان به کلسیمی که به طور طبیعی وجود دارد تکیه کرد. گرچه بدن در صورت لزوم می تواند کلسیم را از استخوان ها و دندان ها ایجاد کند، اما رشد در حقیقت تنها از طریق دریافت کلسیم طبیعی اتفاق خواهد افتاد. علت این امر این است که کلسیم برای چندین عملکرد بدنی از جمله عملکرد عروق، عضلات و اعصاب بسیار مهم است. اگر کلسیم از دندان ها تخلیه شود، احتمال ایجاد حفره ها بیشتر خواهد بود.

پوکی استخوان و کلسیم

با افزایش سن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان و همچنین از دست دادن دندان در نتیجه بیماری پریودنتال، حفره ها و موارد دیگر، افزایش می یابد. این خطرات افزایش می یابند زیرا جذب کلسیم و ویتامین D کاهش می یابد و می تواند منجر به بروز عوارض قابل توجهی برای سلامتی شود.

پوکی استخوان یک نگرانی برای سلامت دهان و دندان ها است زیرا می تواند در استخوان های فک ایجاد شود و منجر به از دست رفتن دندان شود. هنگامی که معدنی سازیmineralization  استخوان و تراکم آن کاهش می یابد، خطر ابتلا به بیماری پریودنتال افزایش پیدا خواهد کرد.

با مصرف کلسیم به مقدار کافی، از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها، می توان از بروز همه اینها اجتناب کرد و می تواند منجر به محافظت و تقویت دندان شود.

کلسیم برای سلامت دندان
کلسیم برای سلامت دندان

حساسیت به دما

مینا لایه محافظ دندان است که به جلوگیری از بروز حساسیت به غذاها و نوشیدنی های داغ یا سرد کمک می کند. بدون وجود مینای دندان، لذت بردن از غذاها و نوشیدنی های خاص دشوار است، و ایجاد حفره ها آسان تر است.

کلسیم لایه مینای دندان ها را تقویت می کند و به محافظت در برابر حساسیت به دما کمک می کند. مینای دندان متشکل از بافت کلسیفیه شده ای است که با کلسیم تشکیل شده است. با کمک کلسیم و یک لایه مینای قوی تر دندان، شما می توانید در مسیر لذت بردن از بستنی سرد یا میان وعده های داغ خود بدون درد قرار بگیرید.

هیپوکلسیفیکاسیون Hypocalcification

اگر مینای دندان های شما به اندازه کافی کلسیم نداشته باشد، احتمالاً هیپوکلسیفیکاسیون رخ خواهد داد. به این معنی که مینای دندان های شما هنوز وجود دارند، اما بخش هایی از آن نازک و ضعیف شده است و باعث ایجاد ظاهری گچی یا مات می شود. دندان های بدون مینای قوی، بیشتر مستعد پوسیدگی و مشکلات دیگر خواهند شد.

هیپوکلسیفیکاسیون می تواند در نتیجه عوامل متعددی از جمله ژنتیک ایجاد شود، اما با مصرف کلسیم کافی می توان با آن مبارزه کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ریشه یا عصب کشی برای همه دندانها قابل استفاده است؟

کلسیم را در زندگی روتین خود جای دهید.

جای دادن کلسیم در زندگی روتین، عمدتاً از طریق یک رژیم غذایی سالم انجام می شود، که شامل همه چیز است، از محصولات لبنی گرفته تا سبزیجات برگ دار سبز. مهم است بدانید که کلسیم فقط به معنای محصولات لبنی نیست. بسیاری از غذاهای طبیعی دیگر نیز وجود دارند که حاوی مقادیر کافی کلسیم برای مصرف روزانه هستند. در بخش های بعدی بیشتر در مورد این منابع غنی از کلسیم برای شما توضیح خواهیم داد.

در صورت داشتن هر گونه مشکل با مصرف کلسیم کافی، مکمل ها همیشه گزینه خوبی هستند. در مورد مکمل های کلسیم و چگونگی کمک آنها به سلامت دهان و دندان های شما با دندانپزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

چه مقدار کلسیم نیاز دارید؟

مقدار کلسیم توصیه شده که باید به صورت روزانه مصرف شود متفاوت است، بنابراین اگر مطمئن نیستید همیشه با دندانپزشک خود مشورت کنید. به طور کلی، توصیه می شود به منظور جلوگیری از بروز بیماری لثه، روزانه ۸۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید. این مقدار ممکن است بر اساس سن یا شرایط دیگر متفاوت باشد، به همین دلیل توصیه دندانپزشک مفید خواهد بود.

دریافت کلسیم کافی به صورت روزانه، با رژیم غذایی و مکمل مناسب به راحتی قابل انجام است. کلسیم در بسیاری از غذاها و میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

یکی از نکات مهم در مورد مصرف روزانه کلسیم این است که مصرف کلسیم توصیه شده بر اساس سن و جنس متفاوت است، اما در حالت عادی، برای افراد سالم در رده های سنی زیر، مقادیر کلسیم توصیه شده برای مصرف روزانه به قرار زیر هستند:

  • نوزادان از بدو تولد تا ۶ ماهگی روزانه به ۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • نوزادان ۷-۱۲ ماهه روزانه به ۲۶۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • کودکان ۱-۳ ساله روزانه به ۷۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • کودکان ۴-۸ ساله روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • کودکان ۹ ۱۳ ساله روزانه به ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • نوجوانان ۱۴-۱۸ ساله روزانه به ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • افراد بزرگسال ۱۹-۵۰ ساله، بویژه مادران شیر ده، روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • مردان بالغ ۵۱-۷۰ ساله روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • زنان بالغ ۵۱-۷۰ ساله روزانه به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • افراد بزرگسال ۷۱ سال و بالاتر روزانه به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

بیشتر از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن

نخ دندان کشیدن و مسواک زدن گام های مهمی از هر روتین روزمره ای برای سلامت دهان و دندان ها هستند، اما این تنها راه برای داشتن یک روتین سالم دندانی نیست. در حقیقت، چیزهایی بیشتر از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مرتب، در سلامت دهان و دندان نقش دارند.

علاوه بر نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و مراجعه به دندانپزشک، یک لبخند درخشان و قوی، با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مقدار مناسب کلسیم امکان پذیر است. با مراجعات منظم به دندانپزشک از تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد حفظ سلامت عالی دهان و دندان ها و افزایش کلسیم دریافتی آگاه خواهید شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آمادگی قبل از ایمپلنت های دندانی
کلسیم برای سلامت دندان
کلسیم برای سلامت دندان

منابع غنی از کلسیم کدامند؟

منابع غنی کلسیم عبارتند از شیر و سایر فراورده های لبنی مانند پنیر، ماست، خامه ترش، پنیر کوتیج.

آیا به دنبال راه های دیگری برای دریافت کلسیم هستید؟ اگر قادر به تحمل لاکتوز نیستید، وگان (گیاه خوار) هستید یا به شیر آلرژی دارید، ممکن است بخواهید گزینه های دیگر غنی از کلسیم را در نظر بگیرید. در اینجا فهرستی از مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی کلسیم را در اختیار شما قرار می دهیم تا بر اساس ترجیح خود از بین آنها انتخاب کنید:

  • لوبیا (هر فنجان حدوداً حاوی ۲۱۸ میلی گرم کلسیم است.)
  • کلم بروکلی (هر فنجان حدوداً حاوی ۱۸۰ میلی گرم کلسیم است.)
  • اسفناج (هر فنجان حدوداً حاوی ۲۵۰ میلی گرم کلسیم است.)
  • توفو (هر فنجان حدوداً حاوی ۸۶۰ میلی گرم کلسیم است.)
  • شیر سویا غنی شده با کلسیم (هر فنجان حدوداً حاوی ۳۰۰ میلی گرم کلسیم است.)
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم (هر فنجان حدوداً حاوی ۳۰۰ میلی گرم کلسیم است.)
  • نان ها و غلات غنی شده با کلسیم (هر فنجان حدوداً حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسیم است.)

اگر گوشت می خورید، ممکن است بخواهید کنسرو ماهی قزل آلا یا ساردین را بیشتر مصرف کنید، ​​که به دلیل استخوان های ماهی ها، حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند.

نکاتی برای افزایش مصرف کلسیم خود

آیا نگران هستید که شما یا فرزندان شما به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنید؟ این راهکارها را امتحان کنید.

  • لبنیات را به غذاهای دیگر اضافه کنید. برای افزایش مقدار کلسیم موجود در وعده های غذایی خود، شیر یا پنیر استفاده کنید. شیر یا خامه ترش را به پوره سیب زمینی اضافه کنید، لازانیا را با پنیر کوتیج درست کنید، یا مقداری کلم بروکلی با پنیر ذوب شده روی آن داخل را مایکروویو قرار دهید.
  • اسموتی ها را امتحان کنید. برای تهیه یک نوشیدنی خوشمزه حاوی مقادیر زیاد کلسیم، مقداری میوه یا سبزیجات را با شیر، ماست ساده یا شیر سویا مخلوط کنید.
  • به سراغ سبزیجات بروید. مقداری سبزیجات غنی از کلسیم را به غذاهای اصلی اضافه کنید. کلم، کلم چینی و اسفناج را فراموش نکنید.

چگونه می توان با ویتامین D جذب را افزایش داد؟

اما فراموش نکنید: مصرف کلسیم کافی نیست. بدن شما باید مواد معدنی را به درستی جذب کند تا از مزایای تقویت استخوان آن لذت ببرد. برای ارتقاء جذب کلسیم، مطمئن شوید که بدن شما ویتامین D به اندازه کافی دارد.

شما می توانید ویتامین D را به صورت طبیعی با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در محیط بیرون، یا با استفاده از منابع مغذی دریافت کنید. کافی است زرده های تخم مرغ، جگر، قارچ، ماهی چرب یا شیر و آب میوه های غنی شده با ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۱/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: