آیا در طول بارداری می توان درمان ریشه انجام داد؟

درمان ریشه یا همان Root Canal Treatment (RCT) نوعی فرایند دندانپزشکی است که به منظور حفظ دندان های بیمار در برابر عفونت یا آبسه شدید انجام می شود. این فرایند به عنوان یک فرایند عمومی بویژه بی خطر است. با این حال، اگر شما باردار باشید این کاملاً طبیعی است که نگرانی هایی داشته باشید.

بسیاری از مادران باردار با انجام فرایند درمان ریشه طی این دوران مشکل دارند. دلیل اصلی خطرات احتمالی انجام این فرایند است که ممکن است برای سلامت مادر بوجود بیایند. برای مثال، قرار گرفتن تحت درمان ریشه می تواند باعث شود هم به مادر و هم به جنین داخل شکم او استرس وارد شود. و همه ما می دانیم استرس و تنش خیلی زیاد می توانند جنین را تحت تأثیر قرار دهند.

بعلاوه، داروهایی وجود دارند که به مادر داده می شوند که ممکن است آنها نیز رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهند. بعلاوه، اکثر متخصصان زنانو زایمان به بیماران خود توصیه می کنند از قرار گرفتن در معرض این گونه خطرات اجتناب نمایند، مهم نیست که خطر چقدر جزئی و غیر مهم است. به همین دلیل است که، بی خطرترین گزینه این است که فرایند را تا پس از تولد فرزند خود به تعویق بیندازید.

با این حال، برخی مواردی نیز وجود دارند که به تعویق انداختن آنها به جای آنکه بهتر باشد، باعث وخیم تر شدن اضاع خواهد شد. ما می دانیم که زندگی دو نفر در معرض خطر قرار دارد. با این حال، به این معنا نیست که مادری که باردار است باید نگران انجام هر نوع فرایندی باشد که ممکن است انجام آن ضروری باشد و درمان ریشه یکی از این فرایندها می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آمالگام دندانی چیست؟

نگرانی های رایج

در زیر به بیان برخی از نگرانی های رایج برای سلامتی زنان باردار در رابطه با انجام فرایند درمان ریشه می پردازیم:

• تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس- ممکن است دندانپزشک متخصص شما از شما بخوهد یک عکس رادیوگرافی داخل دهانی با اشعه ایکس بگیرید تا شرایط و نیز مسیر و زاویه ریشه های دندان شما را بررسی نماید. گرچه این صحت دارد که تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس ممکن است برای جنین مضر باشند، اما تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس بی خطرتر می باشند زیرا پرتوها مستقیماً روی کودک تأثیر نخواهند داشت زیرا در قسمت شکم یه جنین قرار گرفته است انجام نمی شود.
  • جراحی- طی جراحی ممکن است مادر مقداری احساس نگرانی و اضطراب داشته باشد که ممکن است جنین را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • داروها- علاوه بر بی حس کننده های موضعی، مواردی نیز وجود دارند که در آنها متخصص دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد، اما این موقعیت ها نادر هستند. خوشبختانه، داروهای جدید وجود دارند که اکنون ثابت شده است برای زنان باردار بی خطر می باشند.

خطرات عدم انجام درمان ریشه برای زنان باردار

اگر شما مورد وخیم عفونت دندان داشته باشید و متخصص به شما انجام درمان ریشه را توصیه کرده باشد، انجام این فرایند ایده خوبی خواهد بود. دلیل این است که به تعویق انداختن بیشتر آن ممکن است باعث بروز خطرات بیشتری برای هم مادر و هم جنین شود. برای مثال، در اینجا به بیان خطرات احتمالی می پردازیم:

• دندان درد- یک دندان عفونی قطعاً موجب بروز درد طاقت فرسا و نیز سر درد خواهد شد. این برای مادر اضطراب آور است و ممکن است جنین در حال رشد وی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • عفونت- بعلاوه، به تعویق انداختن آن باعث وخیم تر شدن عفونت خواهد شد. بعلاوه، باکتری از دندان عفونی ممکن است در سراسر بدن منتشر شود. در مقایسه با درد، این قطعاً جنین را تحت تأثیر قرار خواهد داد، که ممکن است در نهایت منجر به بروز دو دسته مشکلات شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل دندان چیست؟

بهترین راهکار برای انجام درمان ریشه در طول بارداری

گرچه ممکن است خطراتی برای زنان بارداری وجود داشته باشد که تحت درمان ریشه قرار می گیرند، اما در نهایت چیزی برای نگران بودن وجود ندارد. بعلاوه، ما امنیت شما و جنین شما مد نظر قرار می دهیم. با توجه به این موضوع، تیم ما اقدامات پیشگیرانه و محتاطانه ای را انجام خواهد داد، از جمله:

• اگر خانم باردار در سه ماه نخست بارداری خود باشد، متخصص درمان ریشه برای شما انجام نخواهد داد. دلیل این است، از آنجا که در طول این دوره جنین آسیب پذیرتر می باشد. با این حال، اگر انجام درمان واقعاً ضروری می باشد، دندانپزشک شما با احتیاط فراوان پیشروی خواهد کرد. متخصص درمان ریشهمی تواند ریشه دندان را باز کرده و داخل آن را تخلیه نماید.
  • در صورتی که بیمار در سه ماه دوم بارداری خود باشد، فرایند درمان ریشه در صورتی که ضروری باشد ممکن است انجام شود. خبر خوب این است که، دریافت این درمان هیچ خطری برای جنین در بر نخواهد داشت.
  • از سوی دیگر، اگر خانم باردار در سه ماهه سوم بارداری خود به سر می برد، باید احتیاط لازم در مورد انجام درمان ریشه در نظر گرفته شوند. با این حال، اگر بیمار مورد وخیمی از عفونت دندان داشته باشد، فرایند باید هر چه سریع تر انجام شود یا تا پس از زایمان به تعویق بیفتد. بعلاوه، در صورتی که خانم باردار در ماه هفتم بارداری خود باد، درمان باید با تأخیر انجام شود، در حالی که در ماه هشتم بارداری جراحی باید به تعویق بیفتد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع ایمپلنت های دندانی

نکاتی برای پیشگیری از نیاز به درمان ریشه در طول دوران بارداری

روش ایده آل برای جلوگیری از هر گونه خطر انجام درمان ریشه در طول دوران بارداری این است که در این مدت سلامت دندان ها را به خوبی حفظ کنید. برخی نکات ساده و راحت برای تحقق این امر وجود دارند که عبارتند از دنبال کردن رژیم منظم بهداشتی دهان و دندان، مرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، داشتن رژیم غذایی متعادل، مصرف قند محدود، و مراجعات منظم به دندانپزشک و پاکسازی در طول این مرحله.

اینها برخی از نکات و ریسک فاکتورهای همراه با زنان باردار هستند، اگر قرار باشد تحت درمان ریشه قرار بگیرند. با این حال، هیچ خطر عمده ای وجود ندارد و رویکرد ایمن کافی وجود دارند که در طول این مرحله می توانند مد نظر قرار بگیرند. تنها کافی است این نکات را دنبال کنید و به راحتی می توانید از یک زندگی سالم با یک عالمه شادی لذت ببرید.