آنچه باید در مورد سفید کردن دندان ها بدانید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از جمله روش های روزانه برای سفید، درخشان، و سالم نگه داشتن دندان ها هستند. و اگر هنوز احساس می کنید لبخند شما چیزی کم دارد تا به درخششی که باید برسد، یا زردتر از آنچه باید باشد به نظر می رسد، شما تنها نیستید، وقتی آکادمی آمریکایی دندانپزشکی زیبایی از مردم پرسید برای بهبود زیبایی لبخند خود دوست دارند چه چیزی را تغییر دهند، پاسخی که بیشتر از پاسخ های دیگر دریافت شده بود، سفیدی دندان ها بود. انجمن ارتودنتیست های آمریکا نیز دریافت، تقریباً ۹۰% بیماران خواستار سفیدتر شدن دندان های خود بودند.

آیا تا به حال به فکر سفید کردن دندان های خود بوده اید؟ ابتدا حقایق مربوط به آن را بدانید. در این مقاله آنچه لازم است راجع به سفید کردن دندان ها بدانید برای شما توضیح خواهیم داد.

چرا رنگ دندان ها تغییر می کند؟

به مرور زمان، به دلایل مختلفی ممکن است از درخشش و سفیدی دندان های شما کاسته شود:

غذاها و نوشیدنی ها

قهوه، چای، و شراب قرمز برخی از علل عمده و اصلی ایجاد لکه روی دندان ها هستند. همه اینها چه چیز مشترکی دارند؟ رنگ دانه های پر رنگ به نام کروموژن chromogen که به سفیدترین و بیرونی ترین بخش دندان (مینای دندان) متصل می شوند.

مصرف تنباکو

دو ماده شیمیایی که در تنباکو یافت می شوند منجر به بروز لکه های ماندگاری روی دندان ها می شوند: قیر Tar  و نیکوتین nicotine. قیر به صورت طبیعی تیره است. نیکوتین بی رنگ است تا زمانی که با اکسیژن ترکیب شود. پس از آن، به یک ماده زرد رنگ در می آید که روی سطوح لکه ایجاد می کند.

سن

زیر پوسته سخت، سفید بیرونی دندان ها (مینای دندان) بخش نرم تری به نام عاج وجود دارد. به مرور زمان، این لایه بیرونی مینای دندان با مسواک زدن نازک و نازک تر می شود و عاج دندان بیشتر خود را نشان می دهد.

تروما یا حادثه و آسیب

اگر شما از ناحیه دهان ضربه خورده باشید، ممکن است رنگ دندان های شما تغییر کند زیرا واکنش آنها به ضربه با نشستن مقدار بیشتری عاج خود را نشان می دهد، که لایه تیره تر زیر مینای دندان ها است.

داروها

تیره شدن رنگ دندان ها می تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروهای آنتی هیستامین خاص، داروهای ضد روان پریشی و آرامبخش، و داروهای فشار خون بالا باشد. کودکان کم سن تری که هنگام شکل گیری یا رشد دندان هایشان (خواه در رحم مادر یا در دوران کودکی) در معرض آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین قرار می گیرند، ممکن است شاهد تغییر رنگ دندان های دائمی خود در دوران بزرگسالی باشند. شیمی درمانی و پرتو درمانی سر و گردن نیز می توانند موجب تیره شدن رنگ دندان ها شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت نخ دندان کشیدن در دوران کودکی
سفید کردن دندان
سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها چگونه عمل می کند؟

سفید کردن دندان ها راه حلی بسیار ساده است. محصولات سفید کننده دندان ها حاوی یکی از مواد سفید کننده دندان (هیدروژن پراکساید یا کابامید پراکساید) هستند. این مواد لکه های روی دندان ها را خرد می کنند و آنها را به تکه های کوچکتری تبدیل می کنند که باعث می شود رنگ آنها غلظت کمتری داشته باشد و دندان ها روشن تر به نظر برسند.

آیا سفید کردن دندان ها و بلیچینگ روی همه دندان ها تأثیر دارند؟

خیر، به همین دلیل مهم است قبل از تصمیم گیری برای انجام بلیچینگ دندان ها با دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است مواد سفید کننده همه نوع تغییر رنگی را اصلاح نکنند. برای مثال، احتمالاً دندان هایی که زرد هستند به خوبی سفید شوند، اما دندان هایی که قهوه ای هستند ممکن است به مواد سفید کننده، خیلی خوب واکنش نشان ندهند، و دندان های خاکستری رنگ ممکن است اصلاً سفید نشوند. فرایند سفید کردن روی روکش ها، ونیرهای دندانی، یا پر شدگی ها هیچ تأثیری نخواهد داشت. علاوه بر این، اگر تغییر رنگ دندان ها در نتیجه قرار گرفتن در معرض داروها یا در نتیجه آسیب و ضربه به دندان اتفاق افتاده باشد، این فرایند بی تأثیر خواهد بود.

چه گزینه هایی برای سفید کردن دندان ها وجود دارند؟

قبل از آغاز فرایند سفید کردن دندان ها با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر شما گزینه مناسبی هستید، روش های مختلفی برای باز گرداندن دوباره درخشش دندان ها وجود دارد:

خمیر دندان های لکه بر

همه خمیر دندان ها با عمل سایندگی خفیف که روی دندان ها خراش می اندازند، به زدودن لکه های روی سطوح دندان ها کمک می کنند. به دنبال خمیر دندان های سفید کننده ای باشید که تأییدیه وزارت غذا و دارو را گرفته باشند. این خمیر دندان ها مواد پولیش کننده اضافی دارند که برای دندان های شما بی خطر هستند و زدودن لکه ها را به صورت مؤثر انجام می دهند. بر خلاف مواد بلیچ کننده، این نوع محصولات مورد تأیید وزارت غذا و دارو رنگ دندان ها را تغییر نمی دهند زیرا آنها تنها لکه های روی دندان ها را از بین می برند.

سفید کردن دندان
سفید کردن دندان

آفیس بلیچینگ

سفید کردن تخصصی دندان ها در مطب، روی هم رفته فرایند چندان پیچیده ای نیست، اما نیاز به مهارت دارد تا بتوان از هر گونه آسیب به قسمت ژینژیوال (لثه ها) پرهیز نمود. بعلاوه، برای آماده سازی و اتمام فرایند ممکن است تجهیزات گران قیمت نیاز باشند. با این وجود، تکمیل این فرایند ممکن است بین ۶۰ تا ۹۰ دققیه زمان نیاز داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم و تقویت دندان برای موفقیت درمان ریشه

برای سفید کردن تخصصی دندان ها در مطب چند گام استاندارد وجود دارند که باید برداشته شوند:

  • قبل از آغاز فرایند، دندانپزشک شماره کنونی دندان های بیمار را ثبت می کند.
  • سپس دندان ها را با استفاده از سمباده پولیش می کند، ماده دانه داری که برای برداشتن هر گونه پلاک از روی سطح دندان استفاده می شود.
  • سپس دهان با استفاده از گاز استریل ایزوله می شود تا دندان ها را خشک نگه دارد. ممکن است از رتراکتور برای دور نگه داشتن گونه ها، لب ها، و زبان از ماده سفید کننده استفاده شود.
  • سپس یک مانع در امتداد خط لثه قرار داده مش ود تا از آن در برابر قرار گرفتن در معرض ماده سفید کننده محافظت کند.
  • سپس دندان ها تنها از قسمت جلو، با محلول سفید کننده پوشش داده می شوند. این محلول عموماً شامل هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید به عنوان ماده بلیچینگ است.
  • برخی از محصولات سفید کننده نیاز به نور کیور (خشک) کننده یا لیزر دارند تا پر اکسید موجود در آنها فعال شود. وقتی این ماده اعمال می شود باید به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه روی دندان باقی بماند، یا بسته به برند آن، گاه گاهی مجدداً اعمال شود.
  • وقتی دندان به رنگ مورد نظر رسید (یا حداکثر زمان ممکن سپری شد)، دندان ها شستشو داده می شوند. ممکن است از اعمال فلوراید برای کمک به تسکین حساسیت دندان استفاده شود، که یک عارضه جانبی شایع است.
  • جلسات بعدی برنامه ریزی می شوند تا زمانی که رنگ دلخواه حاصل شود.

با تکمیل فرایند، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد حداقل به مدت ۲۴ ساعت از برخی غذاها و نوشیدنی های حاوی رنگدانه های زیاد بپرهیزید. این خوراکی ها عبارتند از قهوه، چای، سس گوجه، آب گوجه، خردل زرد، چغندر، انگور سیاه، آبنبات ها، و شراب قرمز. کشیدن سیگار، تنباکو یا هر گونه مواد شبیه آن باید پرهیز شوند.

سفید کردن دندان
سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها در منزل بر اساس تجویز دندانپزشک

به عنوان یک جایگزین برای فرایندهای هزینه بردار سفید کردن دندان ها در مطب، بسیاری از افراد به سمت کیت های سفید کننده دندان ها در منزل روی آورده اند. این نوع سفید کردن دندان که خودتان قادر به انجام آن هستید، تنها می توانند با مشورت دندانپزشک مؤثر باشند و لازم است از دندان ها قالب گیری شود تا یک تری سفارشی (یک ابزار شبیه محافظ دندان که به شکل دندان های شما است) برای شما ساخته شود. ساخت تری به طور میانگین حدود یک تا دو هفته طول می کشد. دندانپزشک شما می تواند این تری که به صورت سفارشی ساخته شده است را در اختیار شما قرار دهد تا با استفاده از آن و مقداری ژل دندان های خود را سفید کنید.

در این صورت، دندانپزشک دستور العمل های لازم را به شما خواهد داد که چگونه ماده بلیچینگ را داخل تری بریزید و چه مدت آن را روی دندان ها قرار دهید. معمولاً خود فرایند باید به مدت یک دوره دو هفته ای و به مدت یک ساعت در طول روز انجام شود. انجام این کار اصلاً دشوار نیست و نتایجی که ارائه می دهد بهتر از برندهای OTC داروخانه ها است. اگر با سفید کردن دندان های خود در منزل و با سرعت کمتر، احساس راحتی بیشتری دارید، این گزینه منتخب برای شما خواهد بود، اما هنوز هم باید با مشورت دندانپزشک انجام شود. بلیچینگ خارج مطب می تواند بین چند روز تا چند هفته زمان ببرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریج های دندانی و آنچه باید در مورد آنها بدانید!

محصولات بلیچینگ OTC

شما ممکن است گزینه های مختلفی را در سایت ها برای خرید آنلاین، یا در داروخانه ها مشاهده کنید، از جمله خمیر دندان ها یا استریپ (نوار) هایی که با بلیچ کردن دندان ها آنها را سفید می کنند. غلظت ماده بلیچ کننده در این محصولات کمتر از چیزی است که دندانپزشک شما در مطب دندانپزشکی خود استفاده می کند. اگر به استفاده از کیت های بلیچینگ OTC هستید، راجع به گزینه های موجود با دندانپزشک خود صحبت کنید و به دنبال گزینه ای باشید که برچسب تأییده سازمان غذا و دارو داشته باشد. به این معنا که از نظر مؤثر بودن و بی خطر بودن برای دندان ها بررسی شده باشد.

علاوه بر این روش ها، روش های دیگری هستند که با انجام آنها در منزل می توانید از وخیم تر شدن تغییر رنگ دندان های خود پیشگیری کنید و در برخی موارد به کمتر شدن این لکه ها کمک می کند. مسواک زدن با استفاده از جوش شیرین، روغن کشی دندان ها (اعمال روغن هایی مانند نارگیل روی دندان ها)، هیدروژن پراکسید، استفاده از سرکه سیب، خوردن میوه ها و سبزیجاتی مانند توت فرنگی، و آناناس از جمله این روش ها هستند.

پیشگیری بهتر از درمان

همواره توصیه می شود به جای آنکه به فکر درمان باشید به فکر پیشگیری از بروز مشکل باشید. برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها و عدم نیاز به سفید کردن آنها توصیه می شود اقداماتی که لازم است را انجام دهید تا کمتر به انجام این اقدامات نیاز داشته باشید.

آیا سفید کردن دندان ها هیچ عارضه جانبی دارد؟

برخی افراد که عمل سفید کردن دندان ها را انجام می دهند ممکن است حساسیت دندان ها را تجربه کنند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پراکسید موجود در ماده سفید کننده درون مینای دندان نفوذ کند و به لایه نرم عاج دندان برسد و اعصاب دندان را حساس کند. در اکثر موارد، حساسیت موقتی است. شما می توانید درمان را متوقف کنید، و سپس آنها را ادامه دهید. استفاده بیش از حد از مواد سفید کننده می تواند به مینای دندان ها یا لثه ها نیز آسیب برساند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که دستور العمل های دندانپزشک را دنبال نمایید و راجع به آنها صحبت کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: