اثر دخانیات و سیگار بر سلامت دهان و دندان

ترک عادات اعتیاد آور می تواند به طور استثنائی بسیار دشوار باشد. گاهگاهی، افراد به سادگی تنها نیاز به اندکی فشار اضافی دارند تا به آنها کمک کند گام نخست را برای مبارزه با یک عادت مضر بردارند. مراجعه به یک دندانپزشک برای چکاپ ها و پاکسازی های شش ماهه می تواند به شما کمک کند بفهمید کشیدن سیگار دقیقاً چگونه می تواند روی سلامت دهان شما تأثیر بگذارد. این عادت نه تنها برای شما هزینه در بر دارد، بلکه می تواند باعث شود شما بعداً نیاز به درمان های پر هزینه دندانپزشکی داشته باشید. با خواندن این مطلب خواهید فهمید کشیدن سیگار چگونه می تواند باعث شود دندان های شما نیاز به درمان ریشه داشته باشند تا بتوانید آنها را حفظ کنید.

اثر سیگار بر دندان و سلامت ریشه
اثر سیگار بر دندان و سلامت ریشه

کشیدن سیگار می تواند باعث عفونت دندان شود

کشیدن سیگار تأثیرات مضری روی سلامت دندان های شما خواهد داشت، از جمله خشکی کامل دهان. بعلاوه، شما پیوسته سلول های داخل دهان خود را در معرض مواد شیمیایی قرار می دهید. وقتی دهان شما بزاق کافی تولید نمی کند، دهان شما کمکی برای شستن ذرات غذای باقی مانده و میکرو ارگانیسم های مضر دهانی که می توانند موجب خوردگی مینای دندان های شما شوند و دندان های شما را مستعد مسائل سلامت دهان مانند حفره های دندانی و تخریب دندان ها کنند ندارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش رادیوگرافی در کاشت ایمپلنت های دندانی

اگر دندانپزشک این مشکلات را درمان نکند، می توانند اجازه دهند میکروارگانیسم ها تشکیل و انباشته شوند و به دهان شما آسیب برسانند، و لثه ها و دندان های شما آلوده شوند. وقتی تخریب به اندازه کافی عمیق باشد، این میکروب ها می توانند به داخل پالپ دندان ها نفوذ پیدا کنند، که محلی برای همه اعصابی است که می توانند موجب بروز دندان درد شدید و نیز عفونت شوند.

کشیدن سیگار می تواند در جریان خون سالم اختلال ایجاد کند، و می تواند خطر خشکی دهان را افزایش دهد، که می تواند عفونت های دهانی، بیماری لثه، حفره های دندانی، و دیگر مشکلات دندانی را افزایش دهد. اگر شما گزینه ای برای درمان ریشه هستید توصیه می کنیم قبل از فرایند و در طول دوره بهبود، کشیدن سیگار را ترک کنید.

محققان دریافته اند افرادی که سیگار می کشند ۷۰% بیشتر از افراد غیر سیگاری احتمال دارد که نیاز به درمان ریشه داشته باشند. علاوه بر شناسایی خطرات برای درمان ریشه، تحقیقات حاکی از تأثیرات مثبت ترک سیگار هستند. کل مدت زمانی که سیگار کشیده شده است و کل مدت زمانی که فرد سیگار نکشیده است ارتباط مستقیمی با این خطر دارد. برای مثال، دندان های مردانی که کمتر از ۴ سال سیگار کشیده بودند ۲۰ درصد بیشتر از مردان غیر سیگاری نیاز به درمان داشتند، اما خطر در مردانی که بین ۵ تا ۱۲ سال سیگار کشیده بودند دو برابر بود و برای افرادی که بیش از ۱۲ سال سیگار کشیده بودند ۱۲۰ درصد بیشتر بود. خبر خوب این است که، بعد از ۹ سال دور بودن از سیگار، خطر به سطح مردانی می رسد که هرگز سیگار نکشیده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل قرار گرفتن روکش روی دندان
اثر سیگار بر دندان و سلامت ریشه
اثر سیگار بر دندان و سلامت ریشه

سیگار کشیدن مانع بهبود بافت دهان می شود

کشیدن سیگار می تواند مانع روند بهبود شود و خطر بیماری های پریودنتال و عوارض جانبی پس از درمان های دندانپزشکی را افزایش دهد. ترک سیگار می تواند خطر را کاهش دهد یا حذف کند و سلامت عمومی شما را بهبود بخشد.

بهبود وضعیت دهان پس از ترک سیگار

وقتی دندان ها و بافت لثه های شما در نتیجه کشیدن سیگار آلوده می شوند، سیستم ایمنی بدن شما نیز در معرض خطر قرار می گیرد و نمی تواند به طور موفق با آن مبارزه کند. وقتی سیگار کشیدن را ترک می کنید، می توانید خطر گسترش مشکلات مضر دندانی مانند بیماری های پریودنتال را کاهش دهید. این بیماری ها در حقیقت با یک دسته مشکلات قابل توجه مربوط به سلامت که سلامت عمومی شما را نیز تحت تأثیر قرار می دهند، مانند آلزایمر، مشکلات قلبی، و عفونت های سیستم تنفسی ارتباط دارند.

گرچه این به طور قطعی مشخص نیست که آیا با کشیدن سیگار شما حتماً نیاز به درمان ریشه خواهید داشت، اما با ترک آن به میزان قابل توجهی احتمال آن کاهش پیدا خواهد کرد. سلامت دهان شما تنها دلیلی اضافی از بین هزاران دلیلی است که باید گام های نخست برای ترک یا محدود کردن مصرف تنباکو را بردارید.

درمان ریشه و نجات سلامت دهان و سلامتی بدن

عموماً، بیماران زمانی نیاز به درمان ریشه دارند که میکروب ها موجب آلودگی پالپ دندان های آنها شود و درد شدیدی بوجود بیاورد. این می تواند در نتیجه پوسیدگی دندان ها، حفره های دندانی، یا ترومایی بروز پیدا کند که دندان های شما را در معرض خطر قرار می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه به کمک لیزر

وقتی شما سیگار می کشید، احتمال اینکه این مشکلات دندانی را تجربه کنید افزایش پیدا می کند، که می تواند احتمال آسیب به پالپ دندان ها را نیز افزایش دهد. گرچه اکثر افراد معتقدند این فرایند با مقداری ناراحتی همراه است اما در حقیقت می تواند دندان های شما را حفظ کند و درد را تسکین دهد. علاوه بر این، کشیدن سیگار می تواند خطر ساییدگی استخوان فک را نیز افزایش دهد، که می تواند باعث بروز بیماری های دهانی جدی و گسترش آنها در آینده شود.

وقتی شما کشیدن سیگار را ترک می کنید، نه تنها در هزینه های خرید آن صرفه جویی می کنید، بلکه در وقت و هزینه ای که باید برای مراجعه به دندانپزشک بگذارید نیز صرفه جویی می کنید. علاوه بر این، با بالا رفتن سن از سلامت دهان و لبخند زیبای خود لذت خواهید برد. هیچ چیز حیاتی تر از سلامت عمومی بدن نیست، بنابراین، از همین امروز برای ترک سیگار که می تواند در دراز مدت به بدن شما آسیب وارد کند اقدام کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: