علت تورم لثه ها در اطراف یک دندان

گاهی اوقات وقتی به دندان های خود در آینه نگاه می کنید- هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن- متوجه می شوید که اطراف یکی از دندان های شما لثه ای متورم شده است. گرچه این ممکن است غیر معمول به نظر برسد، اما آنقدرها هم غیر عادی نیست و می توان آن را به دلایل مختلفی نسبت داد.

چه چیزی باعث تورم لثه اطراف یک دندان می شود؟

دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث شوند لثه های شما در یک ناحیه متورم شوند، از جمله بهداشت ضعیف، بیماری لثه یا آبسه.

بهداشت ضعیف

اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است ذرات غذا را به جا بگذارید. این باقی مانده های از دست رفته می توانند باعث پوسیدگی و التهاب شوند. این به مرور زمان، می تواند پیشرفت کند و به بیماری لثه تبدیل شود. علائم بهداشت نامناسب دندان ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• لثه های رنگ پریده
  • لثه های قرمز
  • لثه های متورم
  • خونریزی هنگام مسواک زدن
  • ترشح چرک از یک دندان
  • لق شدن دندان
  • وجود طعم بد داخل دهان

بیماری لثه

هنگامی که باکتری های داخل دهان باعث عفونت بافت لثه اطراف دندان می شوند، می توانند باعث بروز التهاب شوند که می تواند منجر به بروز بیماری پریودنتال شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانپزشکی طی دوران بارداری

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، ۲/۴۷ درصد از افراد بزرگسال ۳۰ ساله و بالاتر در ایالات متحده به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند. علائم بیماری لثه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• لثه های حساس یا دارای خونریزی
  • دندان های حساس
  • دندان های لق
  • دور شدن لثه ها از روی دندان ها

آبسه

دندانی که آبسه کرده است اغلب نتیجه حفره ای است که درمان نشده است و امکان عفونی کردن دندان را برای باکتری فراهم می کند. علائم آبسه دندان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• لثه های متورم
  • فک متورم
  • تب

اگر فکر می کنید که دندان شما آبسه کرده است، مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. عفونت به صورت خود به خود از بین نمی رود. اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند منتشر شود و به استخوان فک سرایت کند. نادر است، اما ممکن است که عفونت گسترش یابد و منجر به بروز مشکلات بسیار جدی برای سلامتی شود.

بیماری لثه

دهان ما حاوی باکتری است. این باکتری ها با مخاط و دیگر اجزاء موجود در دهان ما ترکیب می شوند و روی دندان های شما پلاک تشکیل می دهند. اگر پلاک را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاک نکنید، سفت می شود و به تارتار تبدیل می شود.

تشکیل پلاک و جرم می تواند منجر به بروز بیماری لثه شود. یک بیماری شایع و خفیف لثه که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود، مشخصه ویژه آن لثه های قرمز و متورم است که به راحتی خونریزی می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه اتصال روکش ایمپلنت

اگر ژنژیویت درمان نشود، می تواند به یک بیماری لثه شدیدتر به نام پریودنتیت تبدیل شود، که مشخصه ویژه آن لق یا حساس شدن دندان ها، همراه با جویدن دردناک همراه با قرمزی، تورم، تحریک پذیری یا خونریزی لثه ها است.

اگر پریودنتیت دارید، لثه های شما می توانند از دندان های شما جدا شوند و به باکتری هایی که می توانند باعث عفونت شوند، به راحتی اجازه دسترسی بدهند. این شرایط اگر درمان نشود، می تواند شروع به تجزیه بافت های نرم و استخوانی کند که دندان های شما را در جای خود نگه می دارند.

عوامل خطر

گرچه اکثر افراد با توجه به عوامل مناسب، ممکن است به بیماری پریودنتال مبتلا شوند، عوامل خاصی وجود دارند که خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند، مانند:

• ایدز
  • استرس
  • وراثت
  • دندان های کج
  • پر شدگی معیوب
  • داروهایی که می توانند باعث خشکی دهان شوند.

درمان های خانگی برای مقابله با تورم لثه های اطراف یک دندان

شستشو با آب نمک

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که شستشو با آب نمک می تواند در مقابله با التهاب لثه ناشی از ژنژیویت مؤثر باشد.

دو تا سه مرتبه در روز، نصف قاشق چایخوری نمک و ۸ اونس آب گرم را مخلوط کنید. مخلوط را قبل از تف کردن به مدت ۳۰ ثانیه در اطراف دهان خود بچرخانید.

شستشوی دهان با روغن درخت چای

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روغن درخت چای می تواند خونریزی ناشی از ژنژیویت را کاهش دهد. دو تا سه مرتبه در روز، سه قطره اسانس درخت چای و ۸ اونس آب گرم را مخلوط کنید. مخلوط را به مدت ۳۰ ثانیه داخل دهان خود بچرخانید و سپس آن را تف کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای شستشوی دهان با آب و نمک

ژل زردچوبه

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ژل زردچوبه ممکن است از ایجاد پلاک و ژنژیویت جلوگیری کند. دو مرتبه در روز- پس از مسواک زدن و شستشوی دهان با آب تازه- ژل زردچوبه را روی لثه های خود بمالید. پس از ۱۰ دقیقه که آن را داخل دهان باقی می گذارید، ژل را با چرخاندن آب تازه در اطراف دهان خود بشویید و سپس آن را تف کنید.

جلوگیری از تورم لثه در اطراف یک دندان

رعایت بهداشت مناسب دندان یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از مشکلاتی مانند تورم لثه در اطراف یک دندان انجام دهید. این مراحل را برای بهداشت قوی دندانی انجام دهید:

• با مسواک زدن بعد از غذا و قبل از خواب باکتری ها را از بین ببرید.
  • حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید.
  • دو مرتبه در سال برای چکاپ و پاکسازی تخصصی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

اگر متوجه تورم لثه در اطراف یک دندان شدید، ممکن است نتیجه بیماری لثه، بهداشت ضعیف دندان یا آبسه باشد. به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که لثه متورم شما به درستی درمان می شود.

صرف چند دقیقه در روز برای انجام عادات بهداشتی خوب دندانی، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، می تواند شما را از ناراحتی نجات دهد و در زمان و هزینه درمان شما یک مشکل بهداشتی مانند بیماری پریودنتال صرفه جویی کند.