اهمیت مراقبت های دندانی برای افراد مسن

با افزایش سن، دندان ها ضعیف تر می شوند و خطر بروز برخی مشکلات دهانی افزایش می یابد. به همین دلیل، مراقبت های دندانی برای افراد مسن برای حفظ سلامت دهان و دندان در اولویت قرار دارد، که ارتباط نزدیکی با سلامت عمومی دارد.

مانند دوران کودکی، دندان ها در سنین بالا نیازهای منحصر به فرد خود را دارند. با افزایش سن، دهان تغییر می کند، اما با مراقبت های مناسب و صحیح، و چکاپ های سالانه، امکان سالم نگهداشتن دهان برای همیشه وجود دارد.

چرا مراقبت های دندانی برای افراد مسن مهم هستند؟

ما هر روز زندگی خود، از دهان خود استفاده می کنیم. برای نفس کشیدن، صحبت کردن، نوشیدن، خوردن و انجام انواع فعالیت هایی که می توانند روی سلامت عمومی بدن ما تأثیر بگذارند.

دندان ها و لثه ها نیز مانند بقیه بافت های بدن پیر می شوند. اما در صورتی که توجه بیشتری به مراقبت از آنها شود، می توان روند زوال دهان را کند کرد.

در دوران سالمندی، احتمال بروز بیماری های مختلف مانند بیماری پریودنتال یا پوسیدگی افزایش می یابد که منجر به افزایش عوارض جانبی استفاده از پروتزهای مصنوعی دندانی یا مصرف برخی داروهای خاص روی دهان می شود.

پیامدهای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد سالمند

در افراد بزرگسال مسن تر اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشده باشد یا اگر در این مرحله نادیده گرفته شود، چه اتفاقی می افتد؟ پیامدهای اصلی عبارتند از:

  • درد لثه که باعث بروز مشکل در غذا خوردن می شود.
  • خشکی دهان، تأثیرگذار روی گفتار و تغذیه مناسب.
  • مشکلات زیبایی شناختی که روی عزت نفس سالمندان تأثیر می گذارند.
  • تأثیر منفی روی سلامت عمومی، تأثیر روی بیماری های قلبی عروقی، دیابت، عفونت های تنفسی یا دستگاه گوارش.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا حساسیت به ایمپلنت های تیتانیومی واقعیت دارد؟
مراقبت دندانی برای افراد مسن
مراقبت دندانی برای افراد مسن

نکاتی برای مراقبت از سلامت دهان در سنین بالاتر

گاهی اوقات این امر اجتناب ناپذیر است که مشکلات سلامتی یک فرد سالمند روی وضعیت دهان او تأثیر بگذارند. سیستم ایمنی فرد می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد و اندام هایی وجود دارند که ۱۰۰% کار نمی کنند مانند غدد بزاقی.

در افراد مسن، مشکل خشکی دهان شایع است و خطر پوسیدگی و عفونت های باکتریایی یا قارچی را افزایش می دهد. تخریب دندان ها و تحلیل رفتن لثه ها می تواند منجر به از دست رفتن دندان ها شود، در حالی که تنها جایگزین برای آنها تعویض آنها با پروتزهای ثابت یا متحرک است.

به همه این دلایل، مراقبت روزانه از بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. سازمان های پزشکی نکاتی را برای افراد مسن توصیه می کنند تا به راحتی و به طور مؤثر از دهان آنها محافظت کنند.

حصول اطمینان از بهداشت خوب دهان و دندان

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی ضروری است. این امر بویژه قبل از رفتن به رختخواب در شب بسیار مهم است. برای مسواک زدن، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک نرم که به مینای دندان و لثه آسیبی نمی رساند توصیه می شود.

استفاده از نخ دندان و دهانشویه نیز توصیه می شود. فراموش نکنید که در پایان برای تمیز کردن کامل زبان، روی آن را نیز مسواک بزنید.

محصولات بهداشت دهان برای اطمینان از محافظت کامل

با توجه به افزایش خطر مشکلات دهان و دندان در سالمندان، استفاده از محصولاتی که کامل ترین محافظت از دهان را تضمین می کنند، مهم است. خمیر دندان های حاوی آلوئه ورا دارای فرمولاسیون ویژه فلورایده برای پیشگیری از پوسیدگی، CPC برای کنترل پلاک، آلوئه ورا و پروویتامین B5 است که باعث تقویت لثه و همچنین محافظت و مراقبت از لثه ها می شود. به عنوان مکمل، استفاده از دهانشویه حاوی آلوئه ورا محافظت کامل روزانه از دندان ها و لثه ها را فراهم می کند. علاوه بر این، دهانشویه و خمیر دندان های حاوی آلوئه ورا برای کل خانواده ایده آل هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت دندان و آنتی بیوتیک
مراقبت دندانی برای افراد مسن
مراقبت دندانی برای افراد مسن

جلوگیری از خشکی دهان

در اولین علائم خشکی دهان، نوشیدن مقادیر زیاد آب مهم است. ژست ساده آبرسانی به درستی تولید بزاق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

هنگامی که خشکی دهان یا زروستومیا ناشی از یک مشکل عمده سلامتی یا مصرف دارو باشد، محصولاتی وجود دارند که به مبارزه با آن کمک می کنند و از بروز ناراحتی های ناشی از خشکی دهان در هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن جلوگیری می کنند.

پاکسازی و نگهداری پروتزهای دندانی

به همان اندازه که مراقبت از دندان های طبیعی و لثه ها مهم است، نگهداری از دندان مصنوعی نیز مهم است. مسواک ها و محصولات پاک کننده مخصوصی وجود دارند که میکروب ها و آلودگی ها را از بین می برند و از فرسایش جلوگیری می کنند.

پروتزها باید به طور مجزا با مسواک زدن تمیز شوند. آنها باید قبل از خواب از دهان خارج شوند تا بافت ها استراحت کنند و در طول شب بازسازی صورت بگیرد.

گاهی اوقات پروتزها می توانند باعث فرسایش مخاط لثه ها شوند. در صورت ظاهر شدن ضایعات، ژل های خاصی برای کاهش آنها در دسترس هستند.

مراجعه منظم به دندانپزشک

علاوه بر مراقبت از دندان ها در منزل، افراد مسن باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنند.

معاینه دندان توسط یک متخصص بهترین راه برای تشخیص زود هنگام هر گونه مشکلات سلامتی، تشخیص به موقع هر گونه مشکل بهداشتی، و همچنین دریافت مشاوره در مورد دستورالعمل هایی است که باید در حفظ بهداشت دهان رعایت شوند.

مراقبت دندانی برای افراد مسن
مراقبت دندانی برای افراد مسن

سایر عادات سالم برای افراد مسن

برای ارتقاء بیشتر مراقبت های دندانی در افراد مسن، عادات دیگری نیز وجود دارند که می توان آنها را در زندگی روزمره به کار گرفت:

  • جلوگیری از خشکی دهان با تحریک ترشح بزاق با مصرف شیرینی های فاقد قند یا خوردن غذاهای سفت.
  • اجتناب از خوردن غذاهای چسبناک که ممکن است به دندان یا پروتز آسیب وارد کنند.
  • اجتناب از مصرف غذاهای شیرین تا حد امکان، بخصوص قبل از خواب.
  • محدود یا متوقف کردن مصرف تنباکو و الکل.
  • مرطوب کردن لب ها با ژل نفتی یا ضد آفتاب به طور مداوم.
  • درمان هر گونه زخم دهان یا آفت دهان که به نظر می رسد از بدتر شدن ضایعه جلوگیری می کند.
  • مراجعه به پزشک یا دندانپزشک برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات سلامت دهان و دندان در اسرع وقت.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های غلط دهان و دندان - بخش اول

مراقبت از دندان برای افراد مسن مترادف با حفظ سلامت عمومی آنها است. برای لذت بردن از دهانی سالم و زیبا، در هیچ زمانی از زندگی هرگز نباید از مراقبت از خود دست بکشید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: