درمان ریشه دندان چیست و چگونه انجام می‌شود

درمان ریشه (عصب کشی دندان ) به یکی از مهمترین شیوه‌های درمانی تبدیل شده است که متخصصین ریشه دندان یا اندودنتیست ها آن را انجام می‌دهند. این فرایند که به عنوان عملی تخصصی شناخته می‌شود، شامل مراحل مختلفی می‌شود که انجام مناسب هر کدام از آن‌ها می‌تواند نتیجه نهایی کار را از لحاظ کیفی تضمین کند. در فرایند عصب کشی دندان تلاش می‌شود که قالب اصلی و شکل اولیه دندان حفاظت شود و تنها بخش‌های داخلی آن از جمله پالپ دندان تخلیه می‌شود. این موضوع کمک می‌کند که ظاهر فرد نیز در جریان این فرایند حفظ شود.
عصب کشی دندان به کارهای تخصصی و مراقبتی زیادی نیاز دارد که بعد از پایان کار نیز به مراقبت نیاز دارد. اغلب افراد پس از پایان کار فکر می‌کنند که دندان به حالت طبیعی اولیه برگشته و می‌توانند از آن به شکل‌های مختلفی استفاده کنند. این در حالی است که در مورد این عمل ابهامات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.
در این مطلب به تعریفی علمی و کلی از فرایند عصب کشی دندان خواهیم پرداخت و نحوه انجام آن را به تفصیل شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید

درمان ریشه (عصب کشی دندان) چیست؟

عصب کشی دندان به صورت فرایندی تعریف می‌شود که در جریان آن کلیه مواد عفونی از مرکز دندان خارج شده و از این طریق از گسترش آن و ایجاد آبسه جلوگیری می‌شود. تعریف یک دندان خراب بدین صورت است که در اثر عوامل مختلف لایه محافظ آن از بین رفته و یا مینای دندان دچار ترک شده باشد. در نتیجه در اثر نفوذ باکتری‌ها به بخش‌های داخلی دندان، به مرور زمان پالپ یا بخش زنده دندان دچار عفونت شده و دندان کارایی طبیعی خود را از دست می‌دهد. در این حالت فردا دچار دندان درد و حساسیت می‌شود و مجبور می‌شود که به یک دندانپزشک یا اندودنتیست مراجعه کند.
عصب کشی دندان توسط متخصص ریشه دندان انجام می‌شود که در این کار تخصص داشته و با قسمتهای مختلف آن آشنایی کامل دارد. به همین دلیل این افراد با استفاده از تجهیزات تخصصی که در اختیار دارند، خراب شدن دندان را تشخیص داده برای درمان ریشه دندان و در نهایت پرکردن با مواد ویژه اقدام می‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قرص آشکار کننده پلاک دندان
درمان ریشه دندان چیست و چگونه انجام می‌شود
درمان ریشه دندان چیست و چگونه انجام می‌شود

چرا پالپ دندان باید تخلیه شود؟

اولین قسمتی که در عصب کشی دندان برداشته می‌شود و فضای آن را خالی می‌کنند، پالپ دندان یا قسمت عصبی دندان است. هنگامی که دندان یک فرد دچار مشکل و عفونت می‌شود، بافت عصبی و رگ‌های خونی آن آسیب دیده و به مرور زمان تجزیه می‌شود. در اثر بسته بودن دهان این حالت عفونی پیشرفت کرده و تمامی پالپ دندان را آلوده می‌کنند. افزایش عفونت در این حالت ممکن است عواقب بسیار شدیدی داشته باشد که علاوه بر از دست دادن دندان، باعث صدمه به استخوان فک می‌شود.
به طور کلی عفونت در ریشه دندان ممکن است موجب:

• تورم در سایر قسمت‌های بدن مانند صورت، گردن یاسر؛
• از دست دادن استخوان در منطقه فک؛
• صدمه دیدن سایر دندانها و انتقال عفونت به آنها، به طوری که احتمال افتادن آن‌ها و همچنین عفونی شدن آنها را افزایش می‌دهد.

علائم نشان دهنده خراب شدن ریشه دندان

در برخی موارد شاهد هستیم که خراب شدن ریشه دندان با هیچ علامتی همراه نیست و در واقع خطرناک‌ترین آنها این است که فردی هیچ احساسی در مورد صدمه دیدن دندان خود نداشته باشد. با این حال علائمی که می‌تواند شما را برای عصب کشی دندان به سراغ یک اندودنتیست بفرستند شامل موارد زیر می‌شوند:
• درد شدید در دندان پس از جویدن غذا یا فشار دادن آن؛
• حساسیت و یا درد طولانی در برخورد با خوردنی‌های سرد یا گرم؛
• تغییر رنگ یا تیره شدن دندان‌ها؛
• تورم و حساسیت در لثه‌ها؛
• ایجاد یک برآمدگی شبیه به جوش و عفونی در نزدیکی لثه؛

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب استفاده از روكش (كراون) دندان
درمان ریشه دندان چیست و چگونه انجام می‌شود
درمان ریشه دندان چیست و چگونه انجام می‌شود

فرآیند عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که توسط یک دندانپزشک اندودنتیست تشخیص داده شود که بیمار باید مورد عصب‌کشی دندان قرار گیرند و کلیه نشانه‌ها و معیارهای یک دندان آسیب دیده را نشان می‌دهند، باید اقدامات اولیه صورت گرفته و خود را برای یک فرآیند چند مرحله‌ای آماده کنید.
اولین گام در عصب کشی دندان، کسب اطلاعات در مورد شدت آن و نحوه مقابله با آن است. در این مرحله از دستگاه‌های اشعه ایکس و میکروسکوپ‌های بسیار پیشرفته استفاده می‌شود که متخصص را برای دیدن کانال ریشه دندان قادر می‌سازد. معمولاً دندانپزشک های عمومی نمی‌توانند چنین مرحله‌ای را به شکل مناسبی انجام دهند و بهترین انتخاب متخصصین ریشه دندان هستند.
گام دوم شامل بی حس کردن دندان و سپس دسترسی به بخش‌های داخلی از جمله پالپ دندان است. زمانی که یک متخصص تشخیص دهد که پالپ دندان توسط باکتری‌ها آلوده شده و عفونی است، با استفاده از بی حس کننده‌های موضعی اقدام به از بین بردن درد آن کرده و به کمک تجهیزات ویژه شروع به تخلیه پالپ دندان می‌کند. اگر شکاف دندان بزرگ باشد نحوه تخلیه کردن پالپ دندان راحت‌تر بوده و متخصص دسترسی بهتری به آن دارد. بنابراین با سرعت تمام آن را تخلیه کرده و در نهایت با استفاده از مواد ضدعفونی بخش‌های داخلی آن را به طور کامل از باکتری تمیز می‌کند.

درمان ریشه دندان چیست و چگونه انجام می‌شود
درمان ریشه دندان چیست و چگونه انجام می‌شود

 

اما اگر حفره به وجود آمده بسیار ریز بوده و یا حتی حفره‌ای وجود نداشته باشد و تنها رنگ دندان تغییر کرده باشد، دندان پزشک می‌تواند با دستگاه مخصوص خود سطح دندان را سوراخ کرده و برای تخلیه کردن پالپ دندان اقدام کند.
گام سوم و نهایی پر کردن موقتی دندان است. در واقع متخصصین ریشه دندان دو گزینه در اختیار دارند. اگر دندان فرد عفونی باشد، پس از تزریق دارو سطح دندان برای مدت زمان مشخصی بسته شده و پس از چند روز و از بین رفتن باکتری‌ها اقدام به پر کردن موقتی دندان می‌کند. اما اگر عفونت خاصی در دندان و لثه‌ها وجود نداشته باشد، متخصص بلافاصله نسبت به پر کردن موقتی آن اقدام می‌کند و شرایط ایجاد می‌کند که امکان نفوذ باکتری‌ها و مواد آلاینده به داخل دندان وجود نداشته باشد. گوتا پرکا (gutta percha) ماده ایست که برای پرکردن موقتی دندان استفاده می‌شود.
اگر متخصص ریشه دندان توانایی‌ترمیم کامل و تاج گذاری دندان را داشته باشد می‌توانید ترمیم نهایی را نیز به متخصص خود بسپارید؛ اما در صورتی که توانایی این کار را نداشته باشد، شما را به یک دندانپزشک معرفی خواهد کرد که کارهای نهایی و ترمیم کامل دندان را انجام دهد.
برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام عصب کشی دندان به سایر مطالب وب سایت ما مراجعه کنید و با ما در تماس باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهای خانگی کنترل بیماری لثه تا زمان مراجعه به دندانپزشک
۴/۵ (۲ نظر)
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: