علل و درمان های گاز گرفتن تصادفی داخل گونه

گاز گرفتن مزمن داخل گونه یا همان لپ (مورسیکاتیو بوکاروم morsicatio buccarum) یک رفتار اجباری است که باعث می شود فرد به صورت مکرر داخل گونه خود را گاز بگیرد. گاز گرفتن مزمن داخل گونه، مانند کندن پوست (excoriation) و کشیدن مو (trichotillomania)، به عنوان یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن (BFRB) دسته بندی می شود. بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM5) گاز گرفتن مزمن داخل گونه را می توان در دسته وسواس اجباری و اختلالات مرتبط قرار داد.

مشکلات ناشی از گاز گرفتن داخل گونه

گاز گرفتن داخل گونه یا لپ که اغلب تحت عنوان “جویدن داخل گونه” نیز شناخته می شود، می تواند منجر به بروز یک دسته مشکلات شود.

بریدگی ها و زخم های قرمز و دردناک می توانند روی مخاط بوجود بیایند، که پوشش داخلی دهان می باشد. برای برخی افراد، پس از بروز مکرر گاز گرفتن داخل لپ، مخاط لپ می توانند دچار احساس غیر عادی شوند، در نتیجه تمایل به ادامه روند گاز گرفتن برای ایجاد سطحی صاف افزایش پیدا خواهد کرد. از نظر روانشناسی، ممکن است احساسات گناه، شروم، و ناامیدی بروز پیدا کنند. ممکن است فرد برای پیشگیری از مشاهده این رفتار توسط دیگران، فعالیت های اجتماعی خود را کاهش دهد.

آسیب های فیزیکی ناشی از گاز گرفتن داخل گونه عبارتند از آفت دهان، که البته چندان هم نگران کننده نیست، تنها ممکن است چند روی ناراحتی را تجربه کنید.

گاز گرفتن داخل لپ
گاز گرفتن داخل لپ

علل بروز گاز گرفتن داخل لپ

مانند دیگر رفتارهایی که در گروه BFRB ها قرار می گیرند، به نظر می رسد چند عامل ریشه گاز گرفتن مزمن داخل گونه باشند. این رفتار بیشتر در افرادی شایع است که سطوح بالاتر استرس و اضطراب را تجربه می کنند. برخی افراد به دلیل نیاز به وجود احساس صافی در پوست داخلی گونه مجبور می شوند این کار را انجام دهند. هر گونه ناهمواری مانند برآمدگی یا خراش ممکن است انگیزه ای غیر قابل کنترل برای رفع نقص با گاز گرفتن آن ناحیه باشد. برخی افراد دیگر نیز ممکن است اصلاً آگاه نباشند که در حال گاز گرفتن داخل گونه خود هستند، و در حال تجربه کردن یک حالت خلسه مانند باشند. در نهایت، آنها هشیار می شوند و از آسیب هایی که به داخل گونه خود وارد کرده اند آگاه می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کانتور، تراش، یا تغییر شکل مینای دندان

گرچه در دسته BFRB ها، گاز گرفتن داخل گونه کمتر از رفتارهای دیگر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، اما تصور می شود که بروز آنها علت مشترکی داشته باشد. به احتمال زیاد، استعداد بیولوژیکی، با فعالیت از طریق مکانیسم های ژنتیکی، رفتارهای تکراری را فعال می کند. این فرایند ممکن است با یک وضعیت روحی آغاز شود یا تحت تأثیر آن قرار بگیرد و خود می تواند باعث بوجود آمدن یک حلقه بازخورد احساسی شود که منجر به تکرار رفتار خواهد شد. از آنجا که گاز گرفتن مزمن داخل گونه هم عناصر رفتاری را دارد و هم عناصر روحی، درمان آن باید روی هر دو جنبه متمرکز شود. مانند دیگر موارد BFRB، اگر از انجام این رفتار آگاهی ندارید یا در حالت خلسه هستید، مدیریت آن بسیار دشوار خواهد بود.

علل دیگری که می توانند باعث بروز این اتفاق شوند عبارتند از گاز گرفتن تصادفی داخل گونه هنگام سریع غذا خوردن، حرف زدن حین غذا خوردن، یا حین یک درگیری یا تصادف. انحراف دندان ها (اغلب دندان های عقل) درون قوس دندانی نیز می توانند باعث بروز ضایعاتی شوند. دندان های مولر یا پرمولری که منحرف شده اند، یا روکش های دندانی که به خوبی طراحی یا ساخته نشده اند، می توانند باعث بروز ضایعات مشابهی شوند.

گاز گرفتن داخل لپ
گاز گرفتن داخل لپ

راهکارهایی برای ترک گاز گرفتن و جویدن داخل لپ

یک راهکار دو مرحله ای ساده برای مدیریت این عادت وجود دارد که می تواند برای بسیاری از افرادی که احساس می کنند در این مشکل غرق شده اند مفید باشد.

ابتدا اطمینان حاصل کنید که رفتار به صورت آگاهانه مشاهده شده است. دوماً، روی استراتژی هایی برای تغییر رفتار کار کنید. ترفند این است که خودتان را آموزش دهید تا به نزدیک شدن سیگنال هایی دقت کنید که نشان می دهند شما در حال نزدیک شدن به انجام گاز گرفتن داخل گونه های خود هستید. این می تواند به سادگی فکر کردن با خود باشد که “احساس می کنم ممکنه داخل گونه خود رو گاز بگیرم” یا “دارم داخل گونه خودم رو گاز می گیریم”. راهکار دیگر این است که زمان وقوع این رفتار را ثبت کنید. به این فکر کنید که آیا رفتار در نتیجه یک اتفاق بروز پیدا کرد، و چه احساساتی با آن همراه بودند. با برچسب زدن روی رفتار و احساسات مرتبط با آن، می توانیم رفتار را به صورت آگاهانه درآوریم و شانس خود را برای کنترل آن افزایش دهیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی قطع ریشه دندان یا اپیکواکتومی چیست؟

از آنجا که عمل گاز گرفتن داخل گونه می تواند یک احساس آرامش بخش ایجاد کند، یکی از راهکارهای تغییر رفتار جایگزین کردن آن با یک رفتار سالم تر است که همان احساس آرامش را بوجود بیاورد. گاهی اوقات این می تواند به سادگی جویدن آدامس به عنوان رفتار جایگزین باشد. اوقات دیگر، تنفس یا تمرینات آرام سازی، تصویر سازی، و هیپنوتیزم می توانند مفید باشند. برای مثال، تنفس می تواند راهکاری مؤثر برای کمک به آرام ساختن ذهن و آرامش بدن به جای تکیه بر گاز گرفتن داخل گونه برای رسیدن به آرامش باشد. تمرین ساده تنفس داخل و بیرون، با یک سرعت راحت، با تمرکز توجه روی تنفس می تواند بر میل گاز گرفتن داخل لپ غلبه کند.اگر ذهن شما به نگرانی های روزمره و میل به گاز گرفتن داخل گونه می پردازد، به آرامی تمرکز خود را به تنفس داخل و بیرون بدن خود معطوف کند تا زمانی که این میل کاهش پیدا کند. راهکارهای رفتاری مانند تنفس یا تمرینات آرام سازی می توانند تسکین قابل توجهی ایجاد کنند.

گاز گرفتن داخل لپ
گاز گرفتن داخل لپ

با این حال، اغلب انگیزه های احساسی وجود دارند که در زیر سطح هستند و به رفتار دامن می زنند، که باید به عنوان بخشی از استراتژی شما در نظر گرفته شوند. دوباره به زمانی فکر کنید که اولین بار این رفتار رخ داد، و از خود بپرسید که زندگی شما چگونه بود؟ آیا می توانید احساس شادی، غم، ناراحتی، یا اضطراب را به خاطر بیاورید؟

این را مد نظر قرار دهید که آیا رفتار به نوعی شما را محافظت می کند یا خیر. یا ممکن است مانع مواجه شدن شما با تجربه های اجتماعی ناخوشایند شود یا راهی مؤثر برای پرهیز از موفقیت در برخی جنبه های خاص زندگی باشد. برای مثال، ممکن است به خود بگویید ” می خواستم به ملاقات بروم، اما هنگامی که آنها از رفتار من مطلع شدند، دیگر اتفاق نیفتاد” به عنوان راهی برای محافظت پیشگیرانه از خود در برابر طرد شدن اجتماعی. گاز گرفتن داخل گونه بعلاوه می تواند به عنوان یک مکانیزم مقابله ای برای تسکین درد عاطفی، درد جسمی، یا ترکیبی از این دو، مورد استفاده قرار گیرد. درک علت زمینه ای بروز آن می تواند مفید باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت و شکست کاشت ایمپلنت دندانی

در نهایت، دریافت حمایت عاطفی بخش مهمی از استراتژی شما است. این حمایت می تواند بین موفقیت و شکست تفاوت ایجاد کند. تعامل داشتن با افرادی که علائم مشابهی را تجربه کرده اند یا درمانگری که می تواند مربیگری، بینش، و حمایت عاطفی ارائه دهد، بسیار مفید باشد. ارتباط انسانی می تواند یک ابزار بسیار قدرتمند باشد.

گاز گرفتن مزمن داخل گونه، از نظر ماهیت شبیه دیگر رفتارهای BFRB است، مانند کشیدن مو و کندن پوست، که می توانند باعث بروز ناراحتی زیادی شوند. موفق ترین استراتژی های مدیریت از انواع تکنیک های درمانی استفاده می کنند که به اجزاء احساسی و رفتاری قابل اجرا می پردازند. حین یادگیری چگونگی مدیریت رفتار، مهم است به خاطر داشته باشید که ناراحتی احساسی که روی رفتار تأثیر می گذارد بیشتر ذهنی است تا عینی. این درک به شما این اختیار را می دهد که چگونه این احساسات را تجربه کنید و شما را قادر می سازد تا رفتار خود را تغییر دهید.

اگر گاز گرفتن داخل گونه ناشی از مشکلات دندانی باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت دندان های شما و مشخص نمودن علت بروز آن، مشکل را برطرف نماید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
error: