مراقبت های دندانی برای مبتلایان به دیابت

اگر برای شما یا یکی از اعضای خانواده تان دیابت تشخیص داده شده است، احتمالاً پرسش های زیادی دارید. گرچه این یک تشخیص رایج است، اما کاملاً طبیعی است که وقتی با این خبر روبرو می شوید احساسات متفاوتی به سراغ شما بیایند- از گیج شدن کرفته تا حتی شگفت زده شدن. آیا می دانسته اید که دیابت می تواند به دندان ها و دهان شما آسیب وارد کند؟ اجازه دهید در این مقاله به علل بروز دیابت، انواع مختلف آن، و بهترین روش ها برای مدیریت سلامت دهان با این تشخیص جدید بپردازیم.

با دریافت این تشخیص جدید، احتمالاً نخستین پرسشی که به ذهن شما خطور می کند این است که “چه چیزی موجب بروز دیابت می شود؟” هیچ پاسخ سیاه یا سفیدی برای دلیل ابتلا به دیابت وجود ندارد! دلیل اغلب ترکیبی از ریسک فاکتورهایی است که عبارتند از ژنتیک، سبک زندگی، یا عوامل محیطی. عامل بنیادی همچنین به نوع دیابت شما بستگی دارد: نوع ۱، نوع ۲، یا نوعی که همراه با بارداری بروز پیدا می کند، و تحت عنوان دیابت بارداری به آن اشاره می کند. همه این سه نوع دیابت ها منجر به بالا رفتن سطح قند خون در بدن می شوند، که با دیگر مشکلات سلامتی ارتباط دارند، از جمله مشکلاتی که برای سلامت دهان بروز پیدا می کنند.

بدن گلوکز را چگونه میسوزاند؟

برای آنکه بهتر به دلایل بروز دیابت پی ببرید، می توانیم از توضیح نحوه چگونگی پردازش گلوکز توسط بدن شروع کنیم. لوزالمعده شما هورمونی به نام انسولین تولید می کند، ماده ای که باعث می شود گلوکز بتواند از جریان خون خارج شود و وارد سلول ها شود. این سیستم انرژی کافی را برای سلول ها تأمین می کند تا قند خون شما را در سطح سالمی نگه دارد. وقتی شما به اندازه کافی انسولین نداشته باشید، یا زمانی که سلول های شما به آن آنگونه که باید پاسخ ندهند، قند زیادی داخل خون شما انباشته می شود- بیماری به نام دیابت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه در بیماران دیابتی

انواع دیابت

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما سلول های موجود داخل لوزالمعده که انسولین تولید می کنند را تخریب می کند. در نتیجه، شما انسولین بسیار اندکی دارید یا اصلاً هیچ انسولینی ندارید. انسولین برای حرکت دادن و خارج کردن گلوکز از جریان خون به داخل سلول ها ضروری است، بنابراین آنها می توانند از آن برای تولید انرژی استفاده کنند. بدون انسولین، سطوح گلوکز در خون بالا می رود. درمان دیابت نوع ۱ انسولین است.

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ شایع ترین شکل دیابت است. اگر شما دیابت نوع ۲ دارید، بدن شما به درستی از انسولین استفاده نمی کند. گرچه لوزالمعده شما انسولین تولید می کند، اما گیرنده هایی که درون سلول های شما تشخیص می دهند چه زمانی انسولین وجود دارد به درستی کار نمی کنند. این شرایط تحت عنوان مقاومت به انسولین شناخته می شود. گلوکز به جای حرکت کردن درون سلول های شما داخل جریان خون شما باقی می ماند. یک داروی تجویزی می تواند به بهبود حساسیت گیرنده ها به انسولین کمک کند، که گلوکز را از خون خارج و به داخل سلول ها هدایت می کند تا انرژی تولید کند.

مراقبت های دندانی برای مبتلایان به دیابت
مراقبت های دندانی برای مبتلایان به دیابت

دیابت و خطرات آن برای سلامت دهان

بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، دیابت اگر درمان نشده و تحت کنترل نباشد، می تواند دهان شما را به پنج طریق مختلف تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا آنچه باید راجع به همه شرایط ممکن بدانید برای شما توضیح خواهیم داد و بهترین مراقبت های دندانی برای بیماران مبتلا به دیابت را ذکر خواهیم کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عصب‌کشی و تمیز کردن پالپ دندان

خشکی دهان

مطالعات نشان داده اند افرادی که دیابت دارند بزاق کمتری دارند، که منجر به بروز شرایطی تحت عنوان خشکی دهان می شود. چگونه می توان با آن مبارزه کرد؟ با نوشیدن مقادیر زیادی آب. علاوه بر این، شما می توانید آدامس فاقد قند بجوید. مطمئن شوید آدامسی که می جوید فاقد قند باشد زیرا قند اضافی وقتی با بزاق دهان ترکیب می شود می تواند موجب بروز پوسیدگی دندان ها شود. بخش ضروری دیگری از مراقبت های دندانی برای افرادی که دیابت دارند این است که به خاطر داشته باشند دو مرتبه در طول روز مسواک بزنند تا حفره های دندانی را دور نگهدارند.

برفک دهان

افرادی که دیابت دارند بیشتر احتمال دارد که دچار برفک دهان شوند. برفک دهان که تحت عنوان کاندیدیاز دهان نیز شناخته می شود، نوعی عفونت قارچی دهان است. علائم و نشانه های برفک دهان عبارتند از لکه های سفید یا قرمز رنگ داخل دهان که می توانند نسبتاً دردناک باشند. راهکار مراقبت دندانی خوب برای افراد مبتلا به دیابت برای اجتناب از ابتلا به برفک دهان چیست؟ قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید و عادات بهداشتی دهان و دندان را به خوبی دنبال کنید.

بهبود ضعیف بافت

آیا دهان شما تبخال هایی می زند که به نظر نمی رسد بهبود پیدا کنند؟ این نیز می تواند شرایطی باشد که در نتیجه دیابت بروز پیدا می کند. مناسب بودن سطح قند خون به بهبود تبخال ها یا زخم ها و بریدگی ها کمک می کند، در حالی که اگر سطوح قند خون تحت کنترل نباشند، زخم های شما به سرعت یا به خوبی بهبود پیدا نخواهند کرد. بهترین مراقبت دندانی برای بیماران دیابتی در چنین موقعیتی مشورت با یک دندانپزشک متخصص مجرب است.

مراقبت های دندانی برای مبتلایان به دیابت
مراقبت های دندانی برای مبتلایان به دیابت

بیماری لثه

نگرانی دیگری که افراد مبتلا به دیابت در مورد مراقبت های دندانی دارند بیماری لثه است. در یک فرد مبتلا به دیابت، بدن به سختی می تواند از خود در برابر عفونت های باکتریایی مانند بیماری لثه محاظت کند. بالا بودن میزان قند خون وقتی تحت کنترل نباشد و چک نشود، می تواند داخل دهان محیطی بوجود بیاورد که باکتری ها می توانند زندگی کنند و تکثیر شوند. این موجب آسیب به بافت می شود، که اگر درمان نشود در نهایت می تواند منجر به از دست رفتن دندان ها شود. اگر متوجه خونریزی لثه های خود شدید یا دیدید از بین لثه ها و دندان های شما چرک ترشح می شود، مراقبت دندانی مناسب افراد دیابتی این است که بلافاصله با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خوردن سدیم زیاد چه تأثیری روی سلامت دندان ها دارد؟

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری لثه در طول دو مرتبه روز دندان های خود را مسواک بزنید، و حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشید.

تغییر حس چشایی

اگر شما دیابت داشته باشید، احتمالاً تعجب خواهید کرد- یا حتی نا امید خواهید شد- که متوجه شوید برخی از غذاهای مورد علاقه شما به اندازه ای که به خاطر می آورید مزه دار نیستند. ابتلا به دیابت می تواند موجب تغییر حس چشایی شما شود. در حالی که این بی شک نا امید کننده است، می تواند برای شما فرصت خوبی برای کشف غذاهای جدید باشد. اگر متوجه وجود مزه بد مداوم داخل دهان خود شدید، بهترین مراقبت دندانی برای افراد دیابتی مراجعه به پزشک است.

زندگی کردن با دیابت یک سفر است، ممکن است با شروع حرکت در آن، احساس طاقت فرسایی داشته باشید. شاید از یادگیری ارتباط بین دیابت و سلامت دهان و دندان های خود تعجب کرده باشید، اما ما برای اطمینان از سلامت دهان و دندان های شما اینجا هستیم. با نوشیدن آب فراوان، توجه به علائم و نشانه های هشدار دهنده، و مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان، می توانید مشکلات احتمالی را از بین ببرید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: