حساسیت دندان بعد از بلیچینگ یا سفید کردن آنها

اگر بعد از سفید کردن دندان های خود حساسیت آنها را تجربه می کنید، ممکن است برای شما بسیار ناراحت کننده باشد. در واقع، رسیدگی به هر نوع حساسیت دندانی می تواند بسیار دردسر آفرین باشد، اما چه چیزی باعث می شود که وقتی دندان های خود را سفید می کنید آنها دچار حساسیت شوند، و آیا باید نگران آنها بود؟ آیا حساسیت دندان ها بعد از سفید کردن و بلیچینگ آنها طبیعی است؟

این مقاله در مورد حساسیت دندان ها بحث می کند و اینکه چرا درمان های سفید کننده می توانند باعث بروز آن شوند، علاوه بر این به پرسش های زیر نیز پاسخ داده می شود:

  • حساسیت دندان چیست؟
  • چرا دندان ها بعد از سفید کردن حساس می شوند؟
  • چگونه می توان به حساسیت دندان ها بعد از سفید کردن آنها کمک کرد؟
  • آیا درمان خانگی برای حساسیت دندان ها بعد از سفید کردن آنها وجود دارد؟
  • کدام محصولات برای درمان حساسیت دندان بهتر هستند؟

داشتن حساسیت دندان هرگز راحت نیست، اما خوشبختانه چند راه وجود دارد که با کمک آنها می توانید به کاهش درد و ناراحتی پس از سفید کردن دندان ها کمک کنید. اما، قبل از اینکه بخواهیم به حساسیت دندان بعد از سفید کردن آنها بپردازیم و اینکه چه کاری باید انجام دهیم، اجازه دهید به طور کلی درباره حساسیت دندان بیشتر بدانیم.

حساسیت دندان چیست؟

اگر دندان های حساسی دارید، اولین علامت معمولاً درد شدید در دندان ها هنگام خوردن یا نوشیدن هر چیز سرد یا داغ است. گاهی اوقات ممکن است یک درد مبهم باشد که کمی بیشتر طول بکشد، و گاهی اوقات بسته به علت آن ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

اگر حساسیت دندان های شما باعث ایجاد درد و ناراحتی شدید می شود یا هفته ها طول می کشد، مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. ممکن است مشکل زمینه ای داشته باشید که نیاز به درمان تخصصی دندانپزشکی داشته باشد.

برخی از دلایل حساسیت دندان عبارتند از:

  • مینای دندان فرسوده، نازک یا آسیب دیده
  • بیماری یا تحلیل رفتگی لثه
  • پوسیدگی و حفره های دندانی
  • دندان ترک خورده یا لب پر شده
  • ریشه های دندانی که پوشش محافظ آنها از بین رفته است
  • پرکردگی نامناسب یا آسیب دیده
  • پس از پر کردن یا سایر کارهای دندانپزشکی
  • بارداری
  • درمان های سفید کردن دندان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی دهان و دندان بدون بخیه

در حالی که برای اطمینان ابتدا باید با دندانپزشک مشورت کنید، اما برخی از این علل را می توان در منزل مدیریت کرد.

در مورد حساسیت بعد از سفید کردن دندان، شما دو گزینه اصلی دارید. می توانید درمان های سفید کننده را که برای حساسیت دندان طراحی شده اند انتخاب کنید، یا می توانید از محصولاتی برای کمک به حساسیت زدایی و بازسازی مجدد دندان ها پس از سفید کردن آنها استفاده کنید.

اما ابتدا، بیایید دلایل حساس بودن دندان های شما پس از سفید کردن آنها را مورد بحث قرار دهیم.

چرا دندان ها بعد از درمان های سفید کننده حساس هستند؟

علت اصلی حساسیت دندان پس از سفید کردن، استفاده از محصولات سفید کننده بر پایه پراکسید است. هم پراکسید هیدروژن و هم کاربامید پراکسید مواد مؤثره در محصولات سفید کننده هستند.

با این حال، آنها می توانند باعث ایجاد حساسیت دندان شوند، زیرا در صورت استفاده در دوزهای بالا می توانند به مینای دندان و بافت لثه شما آسیب وارد کنند. حتی زمانی که با دقت در دوزهای ایمن استفاده شوند، می توانند مینای شما را موقتاً قابل نفوذتر کنند و در نتیجه عاج و اعصاب زیرین در معرض محیط دهان قرار بگیرند.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است دندان های شما بعد از بلیچینگ با پراکسیدها حساس شوند، نحوه عملکرد آنها است. پراکسیدها هنگامی که لکه ها را اکسید می کنند، رادیکال های آزاد رها می کنند، که منجر به آسیب به بافت هایی می شود که با آنها تماس پیدا می کنند و دندان های شما را پس از درمان سفید کننده حساس می کنند.

پس از سفید کردن دندان نباید درد شدیدی را تجربه کنید، بنابراین مهم است که در صورت انجام این کار با دندانپزشک خود مشورت کنید. آسیب به مینای دندان شما می تواند دائمی باشد، بنابراین مهم است که هنگام سفید کردن با پراکسیدها مراقب باشید و قبل و بعد از آن اقدامات لازم را برای مراقبت از دندان های خود انجام دهید.

حساسیت دندان بعد از بلیچینگ
حساسیت دندان بعد از بلیچینگ

برای کاهش حساسیت قبل از درمان های سفید کننده چه کاری می توان انجام داد؟

اگر می خواهید دندان های خود را با استفاده از درمان هایی سفید کنید که ممکن است منجر به حساسیت دندان ها شوند، اقداماتی وجود دارند که با انجام آنها قبل از سفید کردن دندان ها، می توانید حساسیت را به حداقل برسانید.

  • از درمان های سفید کننده طراحی شده برای دندان های حساس استفاده کنید: گرچه درمان های سفید کننده پراکسید محبوب و مؤثر هستند، اما بیشتر مستعد ایجاد حساسیت هستند. استفاده از یک درمان سفید کننده غیر پراکسید می تواند به کاهش حساسیت دندان ها بعد از سفید کردن کمک کند یا یک محصول بر پایه پراکسید را امتحان کنید که به صورت ویژه برای حساسیت دندان طراحی شده است.
  • دندان های خود را با خمیر دندان ضد حساسیت یا خمیر دندان های معدنی کننده مسواک بزنید: استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت می تواند به رفع حساسیت های قبلی و همچنین آماده سازی دندان های شما قبل از سفید کردن کمک کند. انتخاب یک خمیردندان معدنی کننده نه تنها به حساسیت زدایی دندان ها کمک می کند، بلکه مینای دندان ها را قبل از استفاده از درمان سفید کننده نیز تقویت می کند.
  • استفاده از ژل حساسیت زدا: استفاده از ژل حساسیت زدا یا ضد حساسیت درست قبل از درمان می تواند به کاهش حساسیت دندان ها در اثر سفید کردن کمک کند. فقط آن را برای مدت زمان توصیه شده روی دندان ها اعمال کنید و سپس آن را شستشو دهید.
  • از مسکن های بدون نسخه مصرف کنید: تسکین درد قبل از سفید کردن دندان ها به تقویت مینای دندان های شما کمکی نمی کند، اما بعد از درمان سفید کننده به طور موقت درد را از بین می برد. استفاده از محصولی که به حساسیت زدایی و معدنی سازی مجدد دندان ها پس از سفید کردن کمک می کند توصیه می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پر شدگی های آمالگام چه زمانی و چگونه تخلیه می شوند؟
حساسیت دندان بعد از بلیچینگ
حساسیت دندان بعد از بلیچینگ

چگونه به حساسیت دندان بعد از سفید کردن کمک کنیم؟

در برخی از محصولات سفید کننده دندان از PAP به عنوان ماده سفید کننده اصلی استفاده می شود، که از نظر بالینی ثابت شده است که به اندازه درمان های سفید کننده بر پایه پراکسید مؤثر است. فرمول آنها شامل نانو هیدروکسی آپاتیت است، یک نمونه نانو مصنوعی که از ذرات کوچک تری ساخته شده است که سطح بیشتری از دندان های شما را می پوشاند تا آنها را تقویت و دوباره معدنی کند.

سرم مراقبت از مینای دندان که به طور خاص برای معدنی سازی مجدد و حساسیت زدایی مینای دندان ها طراحی شده است، حاوی دوز غلیظی از نانو هیدروکسی آپاتیت است که از نظر بالینی ثابت شده است که حساسیت دندان ها را کاهش می دهد و مینای دندان را دوباره معدنی می کند. این ماده با اتصال به آپاتیت عاج دندان های شما عمل می کند و یک لایه آپاتیت جدید ایجاد می کند که به معدنی سازی مجدد مینای دندان و محافظت از سطح دندان کمک می کند.

برخی دیگر از محصولات که برای مراقبت از مینای دندان استفاده می شوند همچنین حاوی تئوبرومین و زایلیتول هستند. تئوبرومین یک جایگزین طبیعی برای فلوراید است که به رسوب مواد معدنی در مناطق آسیب دیده مینای دندان کمک می کند. زایلیتول به فرآیند معدنی سازی مجدد و همچنین کاهش پوسیدگی دندان و تشکیل پلاک کمک می کند. استفاده از این محصولات بعد از سفید کردن دندان ها به تقویت دندان ها و حساسیت زدایی آنها کمک می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک بار در روز، در پایان برنامه بهداشتی دهان و دندان های خود از آنها استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان عصب کشی شده روکش نیاز دارد؟

نتیجه گیری

حساسیت دندان پس از درمان های سفید کننده در محصولات بر پایه پراکسید شایع است. علت این است که دندان های شما پس از سفید کردن با این مواد متخلخل تر می شوند، که باعث می شود عاج نرم و اعصاب زیر مینای شما در معرض محیط دهان قرار بگیرند.

برخی از محصولات سفید کننده بر پایه پراکسید نیز، در صورت استفاده نادرست یا در دوزهای بسیار بالا می توانند به مینای دندان و بافت لثه شما آسیب برسانند.

اگر قبل از سفید کردن دندان از خمیر دندان یا ژل ضد حساسیت استفاده کنید، می توانید حساسیت دندان ها را پس از سفید کردن کاهش دهید. همچنین می توانید از درمان های سفید کننده که به طور خاص برای دندان های حساس طراحی شده اند، مانند کیت سفیدکننده دندان استفاده کنید.

بعد از سفید کردن دندان های خود، می توانید از محصولاتی برای حساسیت زدایی و تقویت مینای دندان خود استفاده کنید. سرم مراقبت از مینای دندان برای این کار عالی است. این محصول حاوی دوز غلیظ نانو هیدروکسی آپاتیت است که به معدنی سازی مجدد و حساسیت زدایی دندان ها کمک می کند.

شما می توانید این محصول را مستقیماً پس از سفید کردن دندان ها استفاده کنید و همچنین آن را به برنامه بهداشتی شبانه دهان خود اضافه کنید. این ماده نه تنها به شما کمک می کند تا از چیزهای مورد علاقه خود در زندگی لذت ببرید، بلکه به شما امکان می دهد دندان های سفیدی داشته باشید، بدون حساسیتی که می تواند با درمان های سفید کننده همراه باشد.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: