استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی

برداشتن گام هایی برای آماده سازی برای قرار ملاقات های دندانپزشکی رویکردی مسئولانه برای سلامت دندان های شما است. برای درمان های اساسی دندانپزشکی، این موارد شامل چیزهای ساده ای مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم است. برای درمان های دیگر، و برای بیمارانی که شرایط خاص دارند، این آماده سازی می تواند شامل مصرف آنتی بیوتیک ها نیز باشد.

در جامعه پزشکی و دندانپزشکی مباحثات زیادی وجود داشته است مبنی بر اینکه چه زمانی استفاده از آنتی بیوتیک ها قبل از درمان های دندانپزشکی مناسب است. روی هم رفته، گروهی از بیماران که شرایط لازم برای استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی را دارند بسیار کوچک است. با این حال، هنوز هم مهم است بررسی شود امروزه آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی چگونه استفاده می شوند.

آنتی بیوتیک چیست؟

احتمالاً قبلاً بارها پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، اما آیا واقعاً می دانید آنتی بیوتیک چیست؟

اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای درمان عفونت ها یا بیماری هایی استفاده می شوند که در نتیجه باکتری ها بروز پیدا می کنند. آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت هایی مانند عفونت های مجرای تنفسی، عفونت های مجرای ادراری، عفونت های پوستی، و زخم های عفونی استفاده می شوند.

آنتی بیوتیک ها با از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از تکثیر آنها عمل می کنند. با کمک آنتی بیوتیک ها، سیتم ایمنی طبیعی بدن شما می تواند بهتر با عفونت های باکتریایی مبارزه کند. برخی آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن طیف وسیعی از باکتری ها (آنتی بیوتیک های با طیف وسیع) کار می کنند، در حالی که برخی دیگر تنها روی انواع محدودی از باکتری ها تأثیر می گذارند (آنتی بیوتیک های با طیف محدود).

در حالی که روشی که آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن باکتری ها می شوند می تواند متفاوت باشد، اما نتیجه نهایی این است که آنها با انواع مختلف عفونت های باکتریایی مبارزه می کنند.

استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی

آنتی بیوتیک ها چگونه در دندانپزشکی استفاده می شوند؟

آنتی بیوتیک ها به دو روش در دندانپزشکی استفاده می شوند.

روش نخست، آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های دندانی استفاده می شوند- مانند آبسه های دندانی یا تورم مربوط به عفونت لثه. با این حال، آنتی بیوتیک ها اغلب در دندانپزشکی درمانگر نیستند بلکه در عوض به عنوان یک اقدام موقتی استفاده می شوند تا زمانی که درمان بتواند انجام شود. در اکثر موارد لازم است دندان، لثه، یا بافت عفونی با روش دیگری تحت درمان قرار بگیرند، از جمله کشیدن دندان، درمان ریشه، یا پاکسازی عمقی لثه ها.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهای خانگی کنترل بیماری لثه تا زمان مراجعه به دندانپزشک

روش دومی که آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی استفاده می شوند پیش درمانی قبل از درمان های دندانپزشکی است. آنتی بیوتیک ها می توانند به این طریق برای پیشگیری از عفونت های نادر خاص گروه کوچکی از بیماران مورد استفاده قرار بگیرند.

روی هم رفته، آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی کاربرد بسیار محدودی دارند، اما به نظر تعداد زیادی از دندانپزشکان آنها بیش از حد استفاده می شوند.

چه زمانی استفاده از آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی مناسب است؟

گروه منتخبی از بیماران وجود دارند که ممکن است از پروفیلاکسی آنتی بیوتیک (یا پیش درمانی) قبل از قرار دندانپزشکی بهره مند شوند. اینکه چه بیماران و چه شرایطی در این گروه گنجانده می شوند سال ها مورد بحث انجمن دندانپزشکان آمریکا، انجمن جراحان ارتوپدی، و انجمن قلب آمریکا بوده است.

مشکلات قلبی بر اثر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک

بر اساس آخرین دستور العملی که توسط ADA منتشر شده است، استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی تنها برای بیمارانی که مشکلات قلبی خاص دارند توصیه می شود، تا از مشکل قلبی جدی، اندوکاردیت عفونی پیشگیری نماید. در این دستور العمل آمده است که استفاده پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها قبل از برخی از فرایندهای خاص دندانپزشکی برای بیمارانی که شرایط زیر را دارند مناسب است:

• دریچه مصنوعی قلب
  • سابقه اندوکاردیت عفونی
  • پیوند قلب با نارسایی دریچه
  • برخی بیماری های مادرزادی خاص و جدی قلب

برخی شرایط قلبی وجود دارند که قبلاً در فهرست بیماری های قلبی وجود داشتند که نیاز به پیش درمانی داشتند، اما دیگر در این فهرست جای ندارند، مانند افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال قلب. ADA هر چند سال یک مرتبه نگاه با دقتی دارد به به تحقیقات علمی گذشته تا مشخص نماید آیا شواهد حاکی از این هستند که شرایط خاصی همچنان نیازمند پیش درمانی هستند، و خبر خوب اینکه از تعداد افرادی که باید نگران خطرات عفونت مربوط به درمان های دندانپزشکی باشند کاسته شده است.

استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی

گاهی اوقات، بیماران درمان پیشگیرانه با آنتی بیوتیک ها قبل از اقدامات دندانپزشکی را فراموش می کنند. توصیه این است که این بیماران قبل از فرایند آنتی بیوتیک دریافت کنند. این نکته حائز اهمیت است زیرا به آنتی بیوتیک اجازه می دهد تا به سطوح کافی خون برسد. با این حال، راهنماها برای پیشگیری از اندوکاردیت عفونی حاکی از این هستند که اگر دوز آنتی بیوتیک سهواً قبل از فرایند مشخص نشده باشد، ممکن است دوز دارو تا دو ساعت پس از فرایند مشخص شود. اگر بیماری که نیاز به استفاده پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها قبل از فرایندهای دندانپزشکی دارد، یک روز قبل از فرایند آنتی بیوتیک مورد نیاز را دریافت کند و سپس یک روز بعد نیز برای او یک فرایند دندانپزشکی دیگر برنامه ریزی شود که آن هم نیاز به مصرف پیشگیرانه آنتی بیوتیک داشته باشد، دریافت آنها باید مجدداً قبل از فرایند دوم نیز تکرار شود. به دلیل ماهیت فارماکوکینتیک دوره درمان استفاده پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها، یک دوز تکی دیگر داده می شود تا بتواند دوره باکتریمی بوجود آمده توسط تنها یک فرایند را پوشش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان شیری داریم؟

نگرانی دیگری که دندانپزشکان دارند بیمارانی است که به درمان پیشگیرانه با آنتی بیوتیک ها نیاز دارند اما از قبل برای شرایط دیگری آنتی بیوتیک مصرف می کنند. در این موارد، راهنماها برای اندوکاردیت عفونی توصیه می کنند که دندانپزشک آنتی بیوتیکی از یک دسته متفاوت با آنچه بیمار تاکنون مصرف می کرده است انتخاب کند. برای مثال، اگر بیمار در حال استفاده از آموکسی سیلین است، دندانپزشک باید کلیندامایسین، آزیترومایسین، یا کلاریترومایسین را برای پیشگیری انتخاب کند.

افرادی که در معرض اندوکاردیت عفونی قرار دارند، اغلب در طول فعالیت های اصلی روزمره مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دائماً در معرض باکتری های دهانی قرار دارند. دستور العمل های مدیریت بیماری دریچه قلب حاکی از این هستند که افرادی که در معرض خطر بروز اندوکاردیت عفونی باکتریایی هستند، باید بهداشت دهان و دندان ها را به بهترین شکل ممکن رعایت کنند تا منابع بالقوه تغذیه باکتری ها را کاهش دهند. بهترین اقدامات برای حفظ سلامت دهان و دندان ها به بهترین شکل ممکن عبارتند از مراقبت های تخصصی دندانی منظم و استفاده از محصولات دندانی مناسب، مانند مسواک های دستی، برقی، و آلتراسونیک؛ نخ دندان؛ و ابزارهای دیگر برای از بین بردن پلاک های دندانی.

استفاده از آنتی بیوتیک قبل از تعویض مفصل

این هنوز هم موضوع بحث است که آیا بیمارانی که تحت جراحی تعویض مفصل قرار گرفته اند می توانند از مزایای استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی بهره مند شوند، تا به پیشگیری از بروز عفونت در مفصل تعویض شده و ساختارهای پیرامون کمک کند.

گرچه ADA سال ها پیش درمانی پس از تعویض مفصل را توصیه می کرد، اما دستور العمل های کنونی ADA دیگر آنتی بیوتیک پروفیلاکسی قبل از فرایندهای دندانپزشکی را برای بیمارانی که کاشت مفصل مصنوعی داشته اند توصیه نمی کند، زیرا هیچ ارتباطی بین فرایندهای دندانپزشکی و عفونت های مفصل های مصنوعی در تحقیقات گذشته یافت نشده است.

با این حال، استفاده از آنتی بیوتیک قبل از درمان های دندانپزشکی برای گیرنده های مفصل مصنوعی ممکن است برای برخی فرایندهای برای گیرنده های مفصل مصنوعی ممکن است برای برخی فرایندهای تهاجمی خاص دندانپزشکی، مخصوصاً برای بیمارانی که مشکلات پزشکی دارند مناسب باشد، مانند افرادی که بیماری نقص سیستم ایمنی، یا چندین بیماری مزمن دارند که به خوبی تحت کنترل نیستند.

در این موارد، یک جلسه مشاوره بین بیمار، دندانپزشک، و جراح ارتوپد برای مشخص نمودن بهترین روش عمل ضروری است.

خطرات آنتی بیوتیک در دندانپزشکی کدامند؟

بزرگترین خطرا استفاده از آنتی بیوتیک در دندانپزشکی عبارت است از آلرژی و حساسیت به داروها و افزایش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها.

واکنش های آلرژیک

احتمال بروز واکنش های آلرژیک به آنتی بیوتیک ها، حتی اگر هرگز قبلاً این نوع واکنش ها را تجربه نکرده اید وجود دارد. واکنش های آلرژیک به آنتی بیوتیک ها می تواند شامل بثورات جلدی، کهیر، و خارش باشد. واکنش آلرژیک جدی تر می تواند منجر به بروز علائم آنافیلاکسی شود، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به درمان فوری دارد. استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها می تواند خطر بروز آلرژی را افزایش دهد. بنابراین، اگر دریافت آنتی بیوتیک ها از نظر پزشکی ضروری نیست چرا باید خطر استفاده از آنها را پذیرفت؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ریشه یا عصب کشی برای همه دندانها قابل استفاده است؟

مقاومت به آنتی بیوتیک

مقاومت به آنتی بیوتیک زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها داخل بدن شما تغییر می کنند به گونه ای که آنتی بیوتیک ها دیگر نمی توانند با آنها مبارزه کنند، و باعث شوند شما (و کل نوع بشر) بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های خطرناک شوید. درمان عفونت هایی که در نتیجه مقاومت به آنتی بیوتیک بروز پیدا می کنند از عفونت های معمولی خیلی دشوارتر است.

به طور کلی، مهم است از استفاده غیر ضروری آنتی بیوتیک ها پرهیز کنید. استفاده بیش از حد آنها می تواند موجب بروز مقاومت آنتی بیوتیک شود، علاوه بر این، می تواند با از بین بردن باکتری های خوب و همچنین باکتری های بد، شیمی بدن را از بین ببرد.

آیا استفاده پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها قبل از اقدامات دندانپزشکی برای من درست است؟

مصرف آنتی بیوتیک ها قبل از درمان های دندانپزشکی در واقع تنها برای گروه منتخبی از افراد ضروری است. با دندانپزشک خود در مورد آنتی بیوتیک ها و درمان دندانپزشکی خود صحبت کنید تا ببینید آیا درمان پیشگیرانه برای شما مناسب است یا خیر.

نتیجه گیری

به استثناء دستور العمل های مربوط به پیشگیری از اندوکاردیت عفونی، هیچ راهنما یا توصیه کلی برای مصرف آنتی بیوتیک ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه قبل از فرایندهای دندانپزشکی وجود ندارد، به جز افراد خاص با شرایط تخفیف دهنده، جایی که تعیین و تجویز توسط جراح بیمار یا پزشک معالج دیگر انجام می شود. با این حال، شرایط بیشمار دیگری وجود دارند که ممکن است بیماران یا پزشکان یا دندانپزشکان فکر کنند که پیشگیری با آنتی بیوتیک قبل از درمان دندانپزشکی برای پیشگیری از بروز و گسترش عفونت هت در محل های دور با باکتری هایی که معمولاً با فلورای دهانی همراه هستند، توجیه پذیر است.

انجمن دندانپزشکان آمریکا از اعضا درخواست راهنمایی دریافت کرده است در خصوص شواهد برای استفاده پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها قبل از درمان های دندانپزشکی در بیمارانی که تحت انواع مختلف مداخلات جراحی قرار گرفته اند. راهنمایی این است که، استفاده پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها قبل از اقدامات دندانپزشکی هیچ توجیحی ندارد مگر آنکه فرد به هر دلیلی مستعد ابتلا به عفونت باشد، که در این صورت، ممکن است تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک معالج مناسب باشد. پرسش های اعضای ADA شامل سؤالاتی در مورد مواردی مانند تعویض مفصل، پیوند عضو، تقویت سینه با ایمپلنت می باشد. مؤسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه و صورت توصیه می کند که بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند و دارای کاتتر ورید مرکزی هستند، متخصصان دندانپزشکی قبل از هر گونه اقدام دندانپزشکی باید با متخصص انکولوژیست معالج در مورد نیاز به استفاده پیشگیرانه از آنتی بیوتیک ها قبل از فرایند های دندانپزشکی مشورت کنند.