کانتور لثه چیست و چرا انجام می شود؟

خط لثه در همه افراد متفاوت است. در برخی افراد این خط بالا است و در برخی افراد میانه است. در برخی افراد حتی ممکن است غیر همسطح باشد. اگر شما نسبت به خط لثه خود حساس شده اید، راه هایی برای تغییر آنها وجود دارد. کانتور لثه، که تحت عنوان شکل دهی شکل دهی جینجیوال یا جراحی پلاستیک شناخته می شود، یکی از گزینه هایی است که می تواند به تغییر شکل خط لثه های شما کمک کند.

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است حتی آن را توصیه کند، مخصوصاً اگر با لثه های خود مشکلی داشته باشید که روی سلامت دهان شما تأثیر گذاشته است. اما این دقیقاً چه فرایندی است.

کانتور لثه چیست؟

کانتور لثه فرایندی است که توسط دندانپزشک انجام می شود، و عبارت است از تغییر شکل لثه ها. فرایند کانتور لثه ها شامل برش یا برداشتن بافت اضافی لثه اطراف دندان ها می شود. اگر شما تحلیل لثه داشته اید، این فرایند شامل احیاء بافت لثه می شود.

در برخی موارد، کانتور لثه فرایندی انتخابی است. به این معنا که از نظر پزشکی ضروری نیست. بلکه برای بهبود ظاهر لثه ها، دندان ها، و لبخند انجام می شود.

اما ممکن است زمان هایی وجود داشته باشند که دندانپزشک کانتور لثه را به دلیل سلامت دهان به شما توصیه می کند.

کانتور لثه

چه زمانی عمل زیبایی لثه ضروری است؟

در برخی موارد، کانتور لثه برای اهداف زیبایی انجام می شود. اما زمان های دیگری هم وجود دارند که ممکن است از نظر پزشکی ضروری باشد. اگر شما بیماری پریودنتال دارید، کانتور لثه ها می تواند گزینه درمان باشد. اما دندانپزشک شما تلاش خواهد کرد ابتدا بیماری لثه شما را با گزینه های غیر جراحی درمان کند. این می تواند شامل آنتی بیوتیک ها برای کشتن باکتری ها و از بین بردن عفونت، یا پاکسازی های دندانی برای بازیابی سلامت لثه ها باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت بین ایمپلنت و دندان طبیعی

اگر این تلاش ها عمل نکنند، ممکن است دندانپزشک شما درمانی مانند جراحی کاهش پاکت پریودنتال روی لثه ها و استخوان های اطراف را برای نجات دندان پیشنهاد دهد. یا ممکن است لازم باشد فرایند بازسازی برای رشد مجدد بافت لثه و استخوان آسیب دیده انجام شود.

کانتورینگ لثه می تواند بخشی از این فرایند باشد. و اگر اینطور باشد، بیمه های خدمات دندانی ممکن است همه هزینه یا بخشی از آن را پوشش دهند. و اگر آسیب دیده باشد، ممکن است از نظر پزشکی ضروری باشد. لازم است با شرکت خدمات بیمه درمانی خود صحبت کنید تا ببینید این هزینه ها را تقبل می کنند یا خیر.

فرایند تغییر حالت لثه

کانتور لثه معمولاً توسط پریودنتیست یا دندانپزشک زیبایی انجام می شود. این یک فرایند سرپایی است که داخل مطب انجام می شود. در اکثر موارد، شما در طول فرایند هوشیار خواهید بود. قبل از آغاز فرایند، برای بی حس شدن لثه های اطراف بی حس کننده موضعی برای شما تزریق خواهد شد.

برای انجام مرحله اصلی، دندانپزشک از لیزر بافت نرم یا تیغ جراحی برای برداشتن بافت اضافی لثه استفاده خواهد کرد سپس خط لثه را مجدداً شکل خواهد داد تا مقدار بیشتری از دندان ها قابل مشاهده باشد. برای نگه داشتن بافتن لثه در جای خود، ممکن است از بخیه استفاده شود. اگر لثه شما تحلیل برود و تکمیل فرایند نیاز به افزودن بافت لثه داشته باشد، دندانپزشک بافت مورد نیاز را از جای دیگری از داخل دهان، شاید سقف دهان، بر خواهد داشت. جراحی این بافت را اطراف دندان ها نگه خواهد داشت تا ساختار خط لثه شما مجدداً ایجاد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا کم خوابی برای سلامت دهان و دندان ها خطرناک است؟

طول مدت فرایند به مقدار کانتور و مقدار شکل دهی مورد نیاز، بستگی خواهد داشت. به طور کلی، کانتور لثه ۱ تا ۲ ساعت زمان می برد.

کانتور لثه

آیا کانتور لثه ها درد دارد؟

قبل از آغاز فرایند برای شما داروی بی حس کننده موضعی تزریق خواهد شد. این باعث بی حس شدن لثه های شما خواهد شد بنابراین تا زمانی که دندانپزشک داخل دهان شما کار می کند، هیچ دردی احساس نخواهید کرد. اما پس از آن ممکن است مقداری درد و بی حسی داشته باشید. مقدار ناراحتی به این بستگی دارد که چه مقدار از لثه های شما تغییر شکل داده شده یا برداشته شده است.

پس از جراحی، دندانپزشک برای شما مسکن تجویز خواهد کرد، یا می توانید از مسکن های OTC مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) استفاده نمایید. علاوه بر این، با قرار دادن کیسه یخ یا کمپرس سرد می توانید درد و تورم خود را کاهش دهید. بهتر است کمپرس را هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک مرتبه قرار دهید.

روند بهبود چقدر طول خواهد کشید؟

زمان بهبود کانتور لثه بسیار کوتاه خواهد بود، اما بسته به میزان جراحی، بهبودی کامل ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. بر اساس درد و ناراحتی که احساس می کنید، ممکن است لازم باشد انجام برخی فعالیت ها را برای یک یا دو روز محدود کنید.

از آنجا که در ابتدا لثه ها و دهان شما حساس خواهند بود، ممکن است لازم باشد بخواهید به مدت حدود ۲ تا ۳ روز پس از جراحی غذاهای نرم مانند سوپ، ماست، سس سیب، و ژله بخورید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از ایمپلنت های All-On-4

دندانپزشک شما دستورالعمل های غذایی لازم برای پس از جراحی را ارائه خواهد داد و اگر قرار باشد از غذایی پرهیز کنید آنها را به شما گوشزد خواهد کرد.

معمولاً چند روز یا چند هفته پس از فرایند نیاز است یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا لثه های شما را بررسی نماید و روند بهبود و عدم وجود علائم عفونت را در شما چک کند.