نکات مهمی که قبل از درمان ریشه دندان باید بدانیم

اگر به تازگی متوجه شده باشید که به درمان ریشه دندان نیاز دارید، به احتمال زیاد ذهن شما با سؤالات متعددی روبرو می‌شود. آیا این روش دردناک است؟ چه مقدا باید برای آن هزینه شود؟ آیا این روش نیاز به تاج دندان دارد؟ این که شما در نهایت با دندانپزشک خود در مورد روش درمانی صحبت کنید و متوجه شوید که نتیجه آن چیست، کاری نیست که فقط مختص به شما باشد و مطمئن باشید که میلیون‌ها نفر با همین مشکل و مسئله مواجه هستند. در حقیقت افراد بسیاری وجود دارند که نسبت به شیوه درمان ریشه دندان اطلاعات چندانی ندارند. اگر احساس می‌کنید که به اطلاعات بیشتری در مورد درمان ریشه دندان نیاز دارید، در این مطلب هفت سؤال رایج در مورد آن را فراهم کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که با توجه به تخصص خود در مورد آنها پاسخ‌های فنی و دقیق ارائه دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نکت مهمی که قبل از درمان ریشه دندان باید بدانیم

۱. چه زمانی به درمان ریشه دندان نیاز داریم؟

درمان ریشه دندان زمانی مورد نیاز است که عصب و بافت خونی دندان در اثر تماس با باکتری‌های مختلف و ایجاد حفره در سطح دندان دچار التهاب یا عفونت شده باشد، یا زمانی که عصب دندان به دلیل آسیب دیدن سطح آن و یا شکستن آن در معرض موارد مختلف قرار گیرد. هرکدام از این موارد باعث التهاب و آسیب برگشت ناپذیر شده و در نهایت این معنی را می‌رساند که پالپ دندان در معرض عفونت و باکتری قرار دارد و لازم است که یک متخصص اندودنتیست نسبت به تخلیه آن اقدام کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب استفاده از روكش (كراون) دندان

۲. چگونه بفهمیم که به درمان ریشه دندان نیاز داریم؟

بسیاری از علائم عفونی شدن بخش‌های داخلی دندان و نیاز به شیوه‌هایی مانند عصب کشی دندان عمومی هستند و فرد می‌تواند آنها را تشخیص دهد. شما نیز اگر به هر کدام از علائم زیر برخورد کردید، بلافاصله به یک دندانپزشک مراجعه کنید:
• احساس درد شدید در دندان هنگام جویدن غذا
• احساس درد و حساسیت به مدت طولانی پس از قرار گرفتن در معرض دماهای داغ و سرد
• تغییر رنگ دندان‌ها و تیره شدن آنها
• متورم شدن لثه‌ها و ایجاد تاول‌های جوش مانند که ممکن است مزه ای مانند گندیدگی در دهان فرد ایجاد کند. این موضوع حتی می‌تواند نشانه‌ای از آبسه دندان باشد.
با این حال، در برخی موارد ممکن است که فرد هیچ کدام از این علائم را نشان ندهد. به همین دلیل لازم است که همیشه قرار ملاقات‌های منظمی با دندانپزشک خود داشته باشید و طبق روال همیشه دندان‌های خود را بررسی کنید.

۳. روش درمان ریشه دندان چیست؟

نکت مهمی که قبل از درمان ریشه دندان باید بدانیم

درمان ریشه دندان یک روش درمانی بسیار مؤثر است که میزان موفقیت آن در صورتیکه توسط متخصص درمان ریشه انجام شود حدود ۹۵ درصد برآورد می‌شود و دندان‌های باقی مانده می‌توانند طول عمر طولانی داشته باشند. به طور خلاصه، در این روش عصب و پالپ آلوده دندان برداشته می‌شود و پس از تمیز کردن بخش‌های داخلی آن، فضای داخلی با مواد پرکننده پر می‌شود. اگرچه شایعاتی در مورد دردناک بودن آن وجود دارند، اما معمولاً این روش بدون درد اجرا می‌شود.
جزئیات روش‌های عصب کشی دندان.
در گام اول، دندانپزشک یا اندودنتیست با استفاده از اشعه ایکس به بررسی وضعیت ریشه‌های دندان‌ها پرداخته و مشخص می‌کند که آلودگی در آن به چه شکلی پیشرفت کرده است و ساختار دندان چگونه است. پس از اتمام این مرحل بی حسی انجام میشود. دندانپزشک با استفاده از یک مته مخصوص قسمتی از دندان را سوراخ کرده و امکان تخلیه پالپ آلوده را به همراه باکتری فراهم می‌کند. مراحل بعدی درمان ریشه دندان به ترتیب، ضدعفونی کردن بخش‌های داخلی آن، پر کردن آن با مواد پرکننده، و در نهایت مهر وموم کردن آن است که از عفونت مجدد دندان جلوگیری می‌کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه دندان یا عصب ‌کشی

۴. چرا درمان ریشه دندان به تاج نیاز دارد؟

تاج دندان به عنوان یک حفاظ شبیه به دندان طبیعی است که معمولاً سطح دندان را به طور کامل می‌پوشاند و از ساختار باقیمانده دندان محافظت می‌کند. معمولاً تاج دندان می‌تواند عملکرد طبیعی دندان را انجام دهد و در جویدن و آسیاب کردن مواد غذایی استفاده می‌شود. با این وجود اگر یکی از دندانهای جلویی با استفاده از درمان ریشه دندان‌ترمیم شده باشد، استفاده از تاج دندان ضروری است. با توجه به اینکه از دندانهای پیشین برای جویدن یا خرد کردن مواد غذایی استفاده نمی‌شود، معمولاً کمتر به خطر می‌افتند.

نکت مهمی که قبل از درمان ریشه دندان باید بدانیم

۵. استفاده از تاج دندان چقدر هزینه دارد؟

یک تاج دندان را می‌توان به عنوان یک سرمایه گذاری پس از درمان ریشه دندان دانست. اگر این ابزار بر روی دندانی که تحت درمان قرار گرفته است، نصب نشود خطرات بیشتری دندان مورد نظر را تهدید می‌کند. در حقیقت این ابزار مانع از ضعیف شدن دندان شده و از عفونت آن جلوگیری می‌کند. در مورد قیمت آن نمی‌توان یک قیمت مشخص ارائه کرد، زیرا با توجه به محل جغرافیایی، وضعیت بیمه فرد و روشی که تاج دندان بر روی آن نصب می‌شود، متفاوت خواهد بود.

۶. اگر تاج دندان از دست برود، چه کار کنیم؟

از دست دادن تاج دندان ممکن است تبعات بسیاری داشته باشد و به همین دلیل باید بلافاصله آن را پیدا کنید و اگر سالم باشد می‌توانید مجدداً از آن استفاده کنید. البته اگر در این مورد با مشکل مواجه شدید باید بلافاصله با دندانپزشک یا اندودنتیست خود تماس بگیرید و در مورد وضعیت خود با آنها مشورت کنید. ممکن است آنها از شما بخواهند که از اشعه‌ ایکس برای بررسی وضعیت دندان شما استفاده کنند. قرار گرفتن در معرض درمان ریشه دندان مطمئناً با مزایای متعددی همراه است و اگر بتوانید شرایط مختلف و مناسب برای استفاده از آنان را فراهم کنید، طبیعتاً مدت زمان بیشتری از آن استفاده خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انجام این شیوه درمانی و مقدمات لازم برای آن با ما در تماس باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در صورت کنده شدن دندان چه باید کرد؟
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,