لبخند لثه ای و افزایش طول تاج دندان

بسیاری از افراد با شکل لثه های خود مشکل دارند، هم در نشان دادن مقدار زیادی از دندان ها (عموماً دندان ها جلوی فک بالا) و بلند به نظر رسیدن دندان ها، و یا عدم نشان دادن حجم کافی از دندان و داشتن لبخند لثه ای. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم در مورد لبخند لثه ای و راهکارهای اصلاح آن مطالب بیشتری یاد بگیرید.

لبخند لثه ای چیست؟

هیچ تعریف دقیقی برای لبخند لثه ای وجود ندارد. در واقعیت، این تا میزان زیادی به چشم بیننده بستگی دارد. درک بیننده از خط لثه می تواند تحت تأثیر عوامل زیر باشد:

  • ارتفاع و شکل دندان ها
  • نحوه حرکت لب ها هنگام لبخند زدن
  • زاویه فک شما در مقایسه با سایر اجزاء صورت.

به طور کلی، ۳ تا ۴ میلی متر از خط لثه ای که قابل مشاهده است، تصور می شود که نا متناسب باشد و منجر به لثه ای شدن لبخند شود.

علل لثه ای شدن لبخند

بر اساس تحقیقات، عوامل مختلفی می توانند منجر به لثه ای شدن لبخند شوند. اجازه دهید نگاه دقیقی داشته باشیم به برخی از شایع ترین علل لثه ای شدن لبخند.

تفاوت در رشد دندان ها

گاهی اوقات، نحوه رشد کردن دندان های دائمی می تواند منجر به لثه ای شدن لبخند شود. گرچه این می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، اما در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ مشخص شد که این مشکل می تواند ریشه خانوادگی داشته باشد. اگر هنگامی که دندان ها بیرون می آیند، مقدار بیشتری از آنها با لثه ها پوشیده می شود، می تواند منجر به لثه ای شدن لبخند شود. اگر دندان ها در جلوی دهان خیلی زیاد بیرون بیایند، لثه های شما نیز ممکن است خیلی زیاد رشد کنند. این شرایط تحت عنوان بیرون آمدگی دنتوآلوئولار شناخته می شود. علاوه بر این، لبخند لثه ای می تواند در نتیجه شرایطی به نام ارتفاع زیاد فک بالا بوجود بیاید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که استخوان فک بالا بلندتر از ارتفاع معمول خود می شود.

تفاوت در اندازه لب ها

لبخند لثه ای زمانی می تواند اتفاق بیفتد که لب بالای شما در طرف کوتاه تر قرار دارد. و اگر لب های شما خیلی حرکت کنند- به این معناست که وقتی لبخند می زنید لب هایتان خیلی زیاد حرکت می کنند- و این باعث می شود مقدار زیادی از خط لثه شما قابل مشاهده باشد.

داروها

برخی داروها می توانند باعث شوند لثه های شما خیلی زیاد اطراف دندان های شما رشد کنند. این تحت عنوان هایپرپلازی جینجیوال (رشد بیش از حد لثه) شناخته می شود. داروهایی که برای پیشگیری از تشنج استفاده می شوند، سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کنند، یا فشار خون بالای شما را درمان می کنند می توانند موجب رشد زیاد لثه ها شوند. در این صورت، مهم است که این شرایط درمان شود. اگر این شرایط درمان نشوند، رشد بالینی بیش از حد لثه ها می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری قلبی در درمان دندانپزشکی

درمان لبخند لثه ای

راه های مختلفی برای اصلاح لبخند لثه ای وجود دارد:

  • لیفت لثه، که تحت عنوان تغییر شکل لثه یا کانتور مجدد لثه نیز شناخته می شود.
  • بوتاکس.
  • جراحی تغییر وضعیت لب.
  • ابزارهای اکوریج موقتی.
  • جراحی ارتوگناتیک.
  • اسید هیالورونیک.
لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

جراحی لیفت لثه

اگر مقدار زیادی از لثه های شما سطح دندان ها را پوشش می دهد، احتمالاً دندانپزشک شما فرایندی تحت عنوان جینجیوکتومی را پیشنهاد دهد. این فرایند تحت عنوان کانتورینگ لثه نیز شناخته می شود. در واقع جراحی لیفت لثه عموماً برای افرادی انجام می شود که هنگام لبخند زدن مقدار زیادی از لثه روی دندان های بالا آنها قابل مشاهده است و دندان های آنها خیلی کوتاه یا کوچک به نظر می رسند. طی این فرایند مقداری از بافت زیادی لثه برداشته می شود.

به این دلیل باید هر دوی این ضوابط وجود داشته باشند، زیرا اگر از روی دندان های کسی مقداری لثه برداریم که دندان های او بلند به نظر می رسند، این می تواند باعث شود دندان های او بلندتر به نظر برسند، اگر اینطور باشد باید به دنبال درمان جایگزینی بود.

فرایند لیفت لثه

قبل از فرایند جراحی لیفت لثه، دندانپزشک معمولاً یک شکل تشخیص و طراحی پیش از درمان را انجام می دهد. این اغلب می تواند شامل تولید راهنمای جراحی باشد. قالب های دندانی از لبخند موجود گرفته می شوند و به لابراتوار ارسال می شوند. آنها روی مقدار ایده آل لثه ای که باید برداشته شود کار می کنند، سپس یک نمونه پلاستیکی می تواند ساخته شود، پس از آن کانتور جاهایی که لثه باید برداشته شود انجام می شود. در انتها، نمونه پلاستیکی می تواند داخل دهان قرار بگیرد تا به جراح نشان دهد دقیقا چه مقدار لثه لازم است برداشته شود. علاوه بر این، درمان می تواند برای لثه های همسطح و درمان غیر همسطح بودن خط لثه استفاده شود.

لیفت لثه اغلب با استفاده از یک لیزر خاص انجام می شود که وقتی حرکت می کند با احتیاط لثه را برش می دهد، به این معنا که خونریزی بسیار اندکی وجود خواهد داشت، روند بهبود نیز خیلی سریع خواهد بود. بافت نرم داخل دهان، مانند لثه ها با سرعت باور نکردنی بهبود پیدا می کنند و پس از تنها چند روز، درد به طور کامل از بین خواهد رفت و می توانید شاهد نتایج درمان روی لبخند زیبای خود باشید.

برای انجام این فرایند اغلب جراح از داروهای بی حس کننده موضعی استفاده خواهد کرد تا بیمار دردی احساس نکند. پس از انجام فرایند نیز ممکن است لثه ها دچار خونریزی شوند و ممکن است حدود یک هفته سوزش احساس شود. ممکن است لازم باشد بیش از یک جلسه مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کانتور لثه چیست و چرا انجام می شود؟

اگر شرکت خدمات بیمه درمانی شما لیفت لثه را انتخابی یا زیبایی تلقی کند، احتمالاً مجبور خواهید بود کل هزینه این فرایند را بپردازید. خبر خوب اینکه به احتمال زیاد، نتایج با دوام یا حتی دائمی هستند.

لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

جراحی تغییر وضعیت لب

اگر لب های شما علت لثه ای شدن لبخندتان هستند، ممکن است پزشک شما جراحی تغییر وضعیت لب را توصیه کند. این فرایند موقعیت لب ها را نسبت به دندان ها تغییر می دهد. این کار با برداشتن یک بخش از بافت همبند از زیر لب بالای شما انجام خواهد شد. این کار مانع خیلی بالا رفتن عضلات بالا برنده واقع در منطقه لب بالا و بینی از روی دندان ها می شود.

فرایند جراحی تغییر وضعیت لب

این جراحی تحت بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین هیچ دردی احساس نخواهید کرد. وقتی دهان بی حس می شود، جراح دو برش در زیر لب بالای شما ایجاد خواهد کرد و بخش بافت همبند آن را برخواهد داشت. پس از آنکه بافت همبند برداشته می شود، جراح برش ها را بخیه خواهد زد. این فرایند ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان خواهد برد. پس از این فرایند، ممکن است جراح برای شما آنتی بیوتیک و مسکن تجویز کند. دوره بهبود این فرایند معمولاً حدود یک هفته زمان نیاز دارد. بر اساس یک تحقیق علمی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، بیمارانی که این فرایند را انجام داده بودند، حتی دو سال بعد از انجام این فرایند از نتایج آن راضی بودند. در برخی موارد، نتایج دائمی هستند، اما ریلپس نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

جراحی ارتوگناتیک

اگر فک شما بخشی از علت مشاهده شدن مقدار زیادی از بافت لثه شما باشد، دندانپزشک یا جراح دهان ممکن است جراحی ارتوگناتیک را برای شما پیشنهاد دهد. این فرایند ارتفاع فک بالا و پایین شما را متعادل خواهد کرد. این راهکار درمانی نیاز به طراحی زیادی دارد. ممکن است لازم باشد هم به ارتودنتیست مراجعه کنید، هم جراح فک و صورت. احتمالاً لازم است یک یا چند اسکن از دهان شما گرفته شود تا مشخص شود فک از کدام قسمت رشد زیادی داشته است. گاهی اوقات، قبل از انجام جراحی فک، ممکن است لازم باشد از بریس ها یا دیگر ابزارهای ارتودنسی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که دندان ها و قوس های دندانی شما به درستی صاف ایستاده اند.

فرایند جراحی ارتوگناتیک

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، که به این معناست که در طول فرایند هشیار نخواهید بود. جراح بخشی از استخوان را از فک بالا برخواهد داشت تا ارتفاع فک های بالا و پایین را متعادل کند. سپس استخوان فک با استفاده از پلیت ها و پیچ های خیلی ریزی مجدداً متصل خواهند شد. اگر فک بالای شما خیلی عقب قرار بگیرد، ممکن است لازم باشد آن نیز تنظیم شود. پس از جراحی، لازم است دو تا چهار روز در بیمارستان باقی بمانید تا جراح روی نتایج درمان شما نظارت داشته باشد. ممکن است لازم باشد تا زمانی که فک بهبود پیدا می کند، برای نگه داشتن آن در جای خود، از الاستیک ها استفاده کنید. دوره بهبود عموماً ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ریشه یا عصب کشی برای همه دندانها قابل استفاده است؟
لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

ابزارهای اکوریج موقتی

اگر نمی خواهید جراحی داشته باشید، با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا ابزار انکوریج موقت (TAD) برای شما متاسب است یا خیر صحبت کنید. این ابزار می تواند به شما کمک کند دندان هایتان به وضعیتی برسند که ممکن است از لبخند لثه ای شما کاسته شود.

آنچه باید در مورد ابزار انکوریج موقت بدانید

این ابزارها پیچ های ریزی هستند که داخل استخوان درون دهان شما کاشته می شوند. آنها معمولاً توسط جراح فک و صورت کار گذاشته می شوند. برای بی حس کردن محلی که قرار است پیچ ها کاشته شوند لازم است از بی حس کننده های موضعی استفاده شود. اینکه آیا گزینه مناسبی برای شما هستند یا خیر به علت لثه ای بودن لبخند شما بستگی دارد.

لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای با تزریق بوتاکس

گرچه لیفت لثه، لثه ها را تغییر می دهد تا لبخند لثه ای بهتر به نظر برسد، درمان با بوتاکس لب ها را درمان می کند تا لبخند لثه ای پنهان باقی بماند، به جای آنکه بافت لثه قابل مشاهده باشد.

اغلب لبخند لثه ای در نتیجه کشیده شدن خیلی زیاد لب ها رو به بالا و دور شدن لب ها از دندان ها هنگام لبخند زدن بوجود می آید. درمان با بوتاکس می تواند کمک کند به کاهش مقدار حرکات عضلات هنگام لبخند زدن کمک کند و لب بالا را بی حس کند. با این کار در یک لبخند کامل مقدار کمتری از لثه ها نشان داده خواهد شد و لبخند لثه ای کمتر جلب توجه خواهد کرد.

البته همه افراد برای این نوع درمان که کمتر تهاجمی است مناسب نیستند زیرا به دلیل لثه ای بودن لبخند بیمار بستگی دارد. اگر به علت کوچک بودن خیلی زیاد دندان ها باشد، پس درمان با تزریق بوتاکس ممکن است تنها کمی از مسیر اصلاح لبخند لثه ای را طی کند، ممکن است لازم باشد علاوه بر بوتاکس، با جراحی مقدار اندکی از لثه برداشته شود.

لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

اسید هیالورونیک

یکی دیگر از روش هایی که به طور موقت لبخند لثه ای در نتیجه حرکات زیاد لب را اصلاح می کند، اصلاح فیلرهای اسید هیالورونیک است. فیلرها حرکات فیبرهای عضلات موجود در لب شما را تا ۸ ماه محدود می کنند. مهم است به خاطر داشته باشید که تزریق فیلرها با خطراتی می تواند همراه باشد. گرچه مشکلات و عوارض نادر هستند، اما این امکان وجود دارد که خونرسانی به بافت آسیب ببیند و منجر به از دست رفتن بافت، کوری، یا سکته شود. ممکن است سیستم ایمنی بدن شما به اسید هیالورونیک واکنش نشان دهد و یک توده مانند تشکیل دهد.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: