بایدها و نبایدهای پس از درمان ریشه

در حالیکه عصب کشی دندان یک روش بسیار ساده در درمان دندان‌های خراب است و نتایج بسیار خوبی نیز ارائه می‌دهد، اما انجام آن برای مدت زمانی ساختار دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مهم است که بیمار پس از طی چند مرحله به نکات مهمی توجه کند تا مطمئن شود که دندان به درستی بهبود یافته و دچار شکستگی یا آسیب مجدد نمی‌شود. در حقیقت یک هفته پس از انجام این کار نقشی حیاتی دارد و به نوعی زمان طلایی محسوب می‌شود؛ زیرا دندان‌هایی که فرآیند درمان ریشه بر روی آنها انجام گرفته است به زمان بیشتری نیاز دارند تا فرایند عصب کشی دندان در آنها کامل شود.
متاسفانه بسیاری از بیماران پس از پر کردن موقتی دندان احساس می‌کنند که فرایند ترمیم دندان به شکل کامل انجام گرفته و می‌توانند بلافاصله عملکرد عادی دندان را انتظار داشته باشید. همانطور که در مطالب قبلی عنوان شد، فرآیند عصب کشی دندان در چند مرحله انجام می‌شود که آخرین مرحله‌ی ترمیم کامل و تاج گذاری دندان است. اگر در حد فاصله پر کردن موقتی دندان تا ترمیم کامل آن مراقبت‌های بهداشتی و دندانپزشکی به شکل مناسب انجام نشود، احتمال نفوذ باکتری به قسمت‌های داخلی دندان وجود داشته و در نتیجه باعث مشکل در فرایند درمان می‌شود. در مورد مراقبت‌های پزشکی و دندان پزشکی پس از عصب کشی دندان بایدها و نبایدهایی وجود دارند که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید

بایدها و نبایدهای پس از درمان ریشه

پس از عصب کشی دندان چکار کنیم؟

اگر شما از کسانی هستید که شیوه عصب کشی دندان را امتحان کرده‌اید و اکنون نیاز دارید که همان دندان یا سایر دندانها را از خطرات احتمالی محافظت کنید، چند مورد هست که باید انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که بهترین نتیجه ممکن را دریافت خواهید کرد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی قطع ریشه دندان یا اپیکواکتومی چیست؟

• با توجه به اینکه در جریان عصب کشی دندان بخشی از ریشه دندان حذف می‌شود، می‌توان گفت که دندان‌ها استحکام قبلی خود را ندارد. زمانی که یک اندودنتیست کار تخلیه پالپ دندان را انجام می‌دهد بخشی از ریشه آن دچار تغییر شده و برداشته می‌شود. به همین دلیل به بیمار گفته می‌شود که ریشه‌های دندان ضعیف شده و باید مراقبت‌های لازم بر روی آن صورت گیرد. این وضعیت تا زمانی ادامه دارد که تاج دندان گذاشته شده و ترمیم کامل آن انجام شود. به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که در حد فاصله پر کردن موقتی دندان تا قرار دادن تاج دندان بر روی آن از دندانهای خود محافظت کنند و از فشار آوردن بیش از حد به دندان‌ها پرهیز کنند. معمولاً در این حد فاصل پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که از غذاهای نرم و سرد استفاده کنند تا ریشه دندان مجدداً قوای قبلی خود را به دست آورده و شرایط طبیعی پیدا کند. البته بعد از گذاشتن تاج امکان استفاده از دندان وجود دارد.

• از خوردن مواد غذایی تند، سخت و چسبناک بپرهیزید. مصرف غذاهای سخت یا ترد یکی از خطرات بالقوه برای عصب کشی دندان است و به بیماران توصیه می‌شود که هرگز به سمت این غذاها نروند. دندانی که به صورت موقتی پر شده باشد در برابر عوامل فیزیکی و مکانیکی بسیار ضعیف است و احتمال بروز مشکل برای آن وجود دارد. زمانی که فردی پس از عصب کشی اقدام به خوردن غذای سخت می‌کند ممکن است باعث لطمه به ماده پر کننده شده و عملکرد طبیعی آن را مختل کند. از سوی دیگر فشار بیش از حد به دندانها احتمال خونریزی آنها را بالا می‌برند و ممکن است متخصص ریشه دندان مجبور شود که دندان را به طور کامل خارج کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در صورت کنده شدن دندان چه باید کرد؟
بایدها و نبایدهای پس از درمان ریشه

• به هنگام مسواک زدن دندان‌ها از دندان جدید مراقبت کنید. پس از عصب کشی دندان و پر کردن موقتی آن هنوز هم حساسیت آن بالاست و حتی فعالیتی مانند مسواک زدن نیز ممکن است برای آنها مشکلی ایجاد کند. البته نباید با توجه به این موضوع و بهانه از مسواک زدن سایر دندانها خودداری کرد. اما توصیه می‌شود که ضمن مسواک زدن بقیه دندانها منطقه مورد نظر را با حساسیت بیشتری شسته و فشار کمتری به آن وارد شود. اگر هم احساس می‌کنید که حساسیت دندان شما بیشتر شده است از محلولهای دهانشویه استفاده کنید و در صورت مشکل با اندودنتیست خود تماس بگیرید.

• برای تسکین ناراحتی و کاهش التهاب، داروهای ضد درد را در صورت نیاز استفاده کنید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند داروهای ضد التهابی مانند آسپیرین، استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کنترل ناراحتی‌هایی که ممکن است در چند روز اول پس از عمل شما احساس کنند، کمک کند.

بایدها و نبایدهای پس از درمان ریشه

• اگر پس از عصب کشی دندان احساس کردید که ناراحتی و درد شدید در دهان خود احساس می‌کنید ممکن است به یک مشکل برخورده باشید که لازم است در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. البته توجه داشته باشید که درد نسبتا خفیف به همراه کبودی بافت اطراف دندان ممکن است طبیعی باشد و با توجه به روان درمان احتمال دارد که شدت آن در بیمار متفاوت باشد. اما به طور کلی اکثر بیماران در یک یا چند روز اولیه بعد از درمان با ناراحتی مواجه هستند که این ناراحتی به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دیجیتال چیست؟

• در صورتی که شدت درد آزاردهنده نباشد و احساس می‌کنید که تقریباً عادی است می‌توانید از روش‌های دارویی کمک بگیرید و با استفاده از داروهای خوراکی ناراحتی خود را کاهش دهید. اگر روند افزایش درد شدید بوده و کاملاً صعودی باشد ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل مانند شکستگی دندان یا عفونت باشد که باید هرچه زودتر خود را به دفتر دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان برسانید.

برای بسیاری از بیماران داشتن یک روند عصب کشی دندان مناسب بخشی از برنامه آنها برای یک دندان خراب شده است. برای تکمیل و تقویت طولانی مدت دندان بعد از این فرآیند، باید ظرف چند هفته پس از پر کردن موقت دندان لازم است که تکمیل کامل دندان صورت گرفته و تاج آن نیز نصب شود. هنگامی که فرایند عصب کشی دندان به شکل کامل انجام شود، بیمار می‌تواند در فاصله‌های زمانی مشخص به متخصص خود مراجعه کرده و در مورد نحوه صحیح مراقبت از دندان‌ها مشورت بگیرد. البته مراقبت کامل از دندان‌ها به فراهم آوردن شرایط ویژه از لحاظ جسمی و همچنین از لحاظ خوراک نیاز دارد. به همین دلیل هماهنگ بودن با متخصص ریشه دندان می‌تواند بسیاری از مشکلات بیماران را حل کند.

۴.۵/۵ (۴ نظر)