عوارض ناشی از جراحی سینوس لیفت

جایگزینی یک دندان از دست رفته به سادگی قدم زدن در پارک نیست. گاهی اوقات، در فک بالای خود استخوان کافی ندارید تا ایمپلنت را حمایت کند. در این صورت ممکن است یکی از این دو مشکل بروز پیدا کرده باشد، یا مشکل پوکی و کمبود استخوان وجود دارد که با کمک جراحی پیوند استخوان برطرف می شود یا پایین بودن بیش از حد معمول سینوس ماگزیلا است، که راهکار درمان آن جراحی سینوس لیفت می باشد.

جراحی های سینوس لیفت بهترین راهکارهای موجود برای افرادی تلقی می شوند استخوان کافی برای حمایت کردن ایمپلنت های دندانی خود ندارند. خبر بهتر این است که برای این جراحی احتمال خطر مشکلات پایین است. هر چند این طور گفته می شود، اما هنوز هم مهم است که راجع به مشکلات احتمالی سینوس لیفت صحبت شود تا قبل از انجام جراحی اطلاعات لازم را درباره آن داشته باشید.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت یا همان جراحی بالا بردن سینوس نوعی جراحی است که طی آن به استخوان فک بالا اضافه می شود، جایی که دندان های مولر و پرمولر (آسیاب های بزرگ و کوچک) باید باشند. این جراحی تحت عنوان تقویت سینوس نیز شناخته می شود. لازم است غشاء سینوس شما بالا برده شود تا استخوان اضافی بین فک و سینوس ماگزیلا قرار بگیرد، به همین دلیل “سینوس لیفت” نامیده می شود. سینوس های ماگزیلا بزرگترین سینوس ها هستند و در زیر چشم ها و بالای دندان ها واقع شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

عوارض ناشی از جراحی سینوس لیفت

خوشبختانه، مشکلات جدی در فرایند سینوس لیفت بسیار نادر هستند. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، مشکلاتی وجود دارند که می توانند بروز یابند و شامل موارد زیر می باشند:

• سوراخ شدن غشاء سینوس در طول جراحی. این شایع ترین مشکلی است که در طول سینوس لیفت می تواند بروز یابد. جراح شما باید بتواند غشاء سوراخ شده را بخیه بزند یا آن را به شکلی دیگر (مانند وصله زدن) ترمیم کند. در صورتی که امکان این کارها وجود نداشته باشد، روند جراحی متوقف می شود و قبل از انجام مجدد جراحی اجازه داده می شود غشاء بهبود پیدا کند.
  • عفونت سینوس. درست مانند هر جراحی دیگری، خطر بروز عفونت نیز وجود دارد. با این حال، عفونت سینوس در نتیجه انجام جراحی سینوس لیفت بسیار نادر است. این مشکل معمولاً در نتیجه عفونت موادی بوجود می آید که در طول جراحی استفاده می شوند.
  • ترشح از زخم، که تحت عنوان ترشح چرک نیز شناخته می شود. شما این نوع ترشحات را تحت عنوان چرک می شناسید. این تهدید بزرگی نیست و عموماً با تکنیک های شستشو و مصرف آنتی بیوتیک می توان از آن مراقبت کرد.
  • تغییر رنگ پوست زیر چشم ها در نتیجه تجمع خون پس از جراحی. این معمولاً نتیجه آسیب به عروق خونی در طول جراحی، یا مراقبت نادرست بیمار از دهان پس از جراحی است. اغلب در زنان مسن تر هماتوم (توده ای از لخته که به علت عبور خون از دیواره رگ ها و تجمع آن در بافت ایجاد شده است) بروز می یابد که پس از دو هفته باید برطرف شود. این مشکل هیچ خطری ندارد- این مشکل تنها ظاهری است.
  • شکست جراحی کاشت ایمپلنت. یکی از موارد بسیار نادر عدم توانایی ایمپلنت در پیوند با مواد استخوانی است. این شکست می تواند زمانی که ایمپلنت در استخوان طبیعی قرار می گیرد (بدون انجام سینوس لیفت) نیز رخ دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کلر موجود در آب برای دندان ها مضر است؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید که نشانه های بروز مشکل برای سینوس لیفت هستند، باید هر چه سریعتر به جراح خود مراجعه کنید:

• افزایش تورم و درد یا عدم کاهش درد پس از دو روز.
  • بالا رفتن تب.
  • جابجا شدن مواد استخوان مانند پس از عطسه یا فین کردن.
  • تداوم خونریزی پس از یک یا دو روز.
  • درآمدن خونریزی به رنگ قرمز روشن و جریان داشتن آن به صورت پیوسته.

چگونه می توان خطر بروز مشکلات را کاهش داد؟

به طور کلی، سینوس لیفت خطرات اندکی با خود به همراه دارد. تا زمانی که سالم هستید، جراح خوبی انتخاب کنید، و به خوبی از خود مراقبت کنید، عموماً نباید چیزی باشد که نگران آن شوید.

گرچه برخی عوامل غیر قابل کنترل هستند که ممکن است بروز پیدا کنند، اما کارهایی هستند که با انجام آنها می توانید از بروز خطرات بکاهید. همیشه باید تیم جراحی مجرب و معتبری را انتخاب کنید. علاوه بر این، باید از زخم خود به خوبی مراقبت کنید. اگر دستورات دندانپزشک خود را به خوبی رعایت نکنید، ممکن است عفونت، هماتوم، و دیگر مشکلات بروز پیدا کنند.

نکته نهایی اینکه، با تمیز نگه داشتن دهان و پرهیز از کشیدن سیگار می تواند تا میزان زیادی موجب کاهش خطر بروز مشکلات پس از جراحی شود.

گزینه های جایگزین جراحی سینوس لیفت

گرچه جراحی سینوس لیفت به یک جراحی عادی تبدیل شده است و تجربه ثابت کرده است انجام آنها به موفقیت آمیز بودن فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی کمک می کند، اما هنوز هم بسیاری افراد تمایلی به انجام آن ندارند زیرا نمی خواهند هیچ جراحی غیر از جراحی کاشت ایمپلنت خود انجام دهند. در هر صورت، اگر بخواهند از مزایای ایمپلنت ها بهره مند شوند، قرار گرفتن تحت جراحی کاشت ایمپلنت اجتناب ناپذیر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت (بخش دوم)

چنین بیمارانی می توانند از ایمپلنت های پایه استفاده کنند. این نوع ایمپلنت ها شکل خاصی دارند: بلندتر و باریک تر هستند و اجازه می دهند بتوان آنها را در عمیق ترین لایه های استخوان (پایه) قرار داد. این نوع ایمپلنت ها برای بارگذاری فوری نیز طراحی شده اند. این شکل بارگذاری سریع موجب بالا رفتن اسئواینتگریشن می شود. بر خلاف لایه های استخوانی اسفنجی بالایی و میانی که تراکم و ساختار آنها کمتر است، لایه های پایه ای استخوان فک متراکم تر است. ایمپلنت های سنتی قطر بیشتری دارند و در لایه بالایی استخوان فک قرار داده می شوند.

در موارد خاصی که به نظر می رسد این جراحی برای بیمار غیر قابل قبول است، با استفاده از ایمپلنت های پایه ای می توان از انجام جراحی سینوس لیفت پرهیز نمود. بنابراین نیاز نیست به ارتفاع و عرض استخوان افزود، بلکه به سادگی می توان از ایمپلنت ها به شکل های دیگر که در لایه های عمقی مندیبل قرار می گیرند استفاده نمود.