تأثیرات باور نکردنی عفونت دندان روی بدن

عفونت دندان ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما موضوعی است که همیشه باید جدی گرفته شود. اگر دندان درد درمان نشده رها شود، می تواند منجر به بروز عوارض خطرناکی برای سلامتی شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید. امروز، نگاهی خواهیم داشت به برخی از اثرات تهدید کننده زندگی دندان درد و عفونت دندان.

عفونت دندان چیست؟

حفره دندان درمان نشده، آسیب دندان، و کارهای قبلی دندانپزشکی می توانند منجر به عفونت داخل یا زیر دندان شما شوند. پالپ آسیب دیده ترین ناحیه دندان است و از اعصاب، عروق خونی و بافت های همبند تشکیل شده است.

هنگامی که عفونت دندان رخ می دهد، باکتری این پتانسیل را دارد که از دندان به بافت ها و استخوان های اطراف حرکت کند. عفونت باکتریایی باعث ایجاد یک پاکت چرک در مرکز دندان می شود، که به آن آبسه دندان گفته می شود.

علائم یک دندان عفونی

اگر دندان درد دارید، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید:

• دندان درد شدید، مداوم یا ضربان دار
  • درد دندان هنگام گاز زدن، جویدن یا خوردن
  • حساسیت دندان به تغییر دما (گرما و سرما)
  • حساسیت دندان به فشار
  • طعم بد داخل دهان
  • تورم غدد گردن یا صورت
  • تورم لثه
  • تورم فک
  • مشکلات تنفس یا بلع
  • تب
  • عفونت دندان می تواند به سایر قسمت های بدن از جمله فک، گردن، سینوس ها و مغز سرایت کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علائمی که نشان میدهند به درمان ريشه یا عصب کشی نیاز داریم

اثرات مخرب شگفت انگیز دندان عفونی

سپسیس Sepsis

اگر عفونت باکتریایی از یک دندان عفونی به خون سرایت کند، می تواند باعث ایجاد یک وضعیت پزشکی به نام سپسیس شود. سپسیس یک عفونت خونی است که می تواند زمانی رخ دهد که سیستم ایمنی ضعیف باشد، به عنوان مثال، بیماران بیمارستانی، مستعد ابتلا به سپسیس هستند. علاوه بر این، کودکان خردسال و سالمندان نیز مستعد ابتلا به سپسیس هستند.

علائم شایع سپسیس

• تب بسیار بالا (۳/۱۰۱ درجه فارنهایت)
  • ضربان قلب سریع (بیشتر از ۹۰ ضربه در دقیقه)
  • مشکلات تنفسی (۲۰ ضربه در دقیقه)
  • پوست لکه لکه
  • سردرگمی ذهنی
  • اگر فشار خون شما خیلی پایین بیاید، ممکن است شوک سپتیک را تجربه کنید. هر ساله میلیون ها نفر در اثر سپسیس جان خود را از دست م دهند یا ناتوان می شوند. کلید بقا، تشخیص و درمان به موقع است. اگر مبتلا به سپسیس هستید، درمان شما ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها، وازوپرسورها و جراحی باشد.

مننژیت Meningitis

اگر آبسه دندان دارید ممکن است به مننژیت مبتلا شوید. این وضعیت تهدید کننده زندگی زمانی رخ می دهد که غشاء های نزدیک به نخاع و مغز ملتهب شوند. این عفونت باکتریایی می تواند به جریان خون سرایت کند و مغز و نخاع شما را درگیر کند. مننژیت ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد. افراد بزرگسال با سیستم ایمنی ضعیف و کودکان خردسال در معرض خطر ابتلا به مننژیت قرار دارند. مننژیت جدی است و بدون درمان فوری می تواند کشنده باشد.

علائم شایع مننژیت

برخی از علائم اولیه مننژیت ممکن است شبیه آنفولانزا به نظر برسد، از جمله:

• سر درد
  • درد عضلانی
  • یخ کردن دست و پاها
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قرص آشکار کننده پلاک دندان

آنژین لودویگ

این عفونت باکتریایی پس از آبسه دندان در کف دهان و زیر زبان شما ایجاد می شود. آنژین لودویگ Ludwig’s Angina در افراد بزرگسالی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر از کودکان شایع است. بهداشت نامناسب دهان، ضربه به دندان، پارگی در دهان و کشیدن دندان نیز می توانند در ایجاد آنژین لودویگ نقش داشته باشند. برای جلوگیری از آنژین لودویگ، باید بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید و هر ۶ ماه یک مرتبه برای معاینات منظم دندانپزشکی برنامه ریزی کنید. اگر عفونت دندان یا دهان دارید، باید برای درمان فوری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علائم شایع آنژین لودویگ

• درد یا حساسیت در کف دهان (زیر زبان)
  • مشکلات بلع
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات صحبت کردن
  • آب دهان
  • تورم گردن
  • قرمزی گردن
  • گردن درد
  • گوش درد
  • ضعف
  • لرز
  • گیجی
  • خستگی

درمان آنژین لودویگ شامل آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری است. در موارد جدی تر، به یک لوله تنفسی نیاز خواهید داشت که در گلوی شما قرار داده شود.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی

التهاب مزمن شایع ترین علت مشکلات قلبی عروقی است. التهاب واکنش طبیعی بدن شما به عفونت است، اما زمانی که مقدار بیش از حد آن وجود داشته باشد، می تواند لخته های خونی ایجاد کند و عروق خونی منتهی به قلب را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ترکیدن آنها شود. همین امر در مورد التهاب شدید در دندان آسیب دیده اتفاق می افتد.

خطر مشکلات قلبی زمانی افزایش می یابند که عفونت بدون علامت باشد یا بیمار شاخص ها را نادیده بگیرد و سریع تحت درمان قرار نگیرد. داشتن عفونت دندان درمان نشده در واقع می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا سه برابر افزایش دهد. همانطور که التهاب می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عروق خونی منتهی به قلب شما شود، می تواند باعث بروز مشکلاتی در مسیرهای خونی منتهی به مغز شما شود که منجر به سکته مغزی شود. در هر صورت، در صورت تجربه عفونت، دریافت سریع مراقبت های پزشکی و دندانپزشکی مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت یا درمان ریشه؟ بخش اول

رعایت بهداشت خوب دهان و دندان و تمیز کردن و معاینه منظم دندان ها می تواند از عفونت دندان جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید، در صورت تجربه هر گونه علائم عفونت دندان، در اسرع وقت با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید. منتظر نمانید تا باکتری به خون یا سایر نواحی بدن شما سرایت کند.