روکش دندان یک روزه یا فوری

چه اتفاقی می افتد وقتی در ناخوشایندترین زمان ممکن یکی از دندان های شما می شکند- مانند قبل از یک مصاحبه مهم یا درست قبل از یک رویداد مهم دیگر؟ پاسخ، یک کار سریع دندانپزشکی است که به عنوان روکش یک روزه یا فوری شناخته می شود.

روکش های یک روزه به جایگزینی برای روکش های سنتی تبدیل شده اند، زیرا آنها راه حلی سریع و مؤثر نه تنها برای مواقع اضطراری، بلکه برای افرادی هستند که در برنامه های منظم خود زمان زیادی ندارند.

با این حال، هنوز پرسش های زیادی در مورد این نوع جدید از کار ترمیم دندان وجود دارد. چه مزایای نسبت به نقاط ضعف خود دارد؟

ما در این مقاله، اصول اولیه روکش های دندانی یک روزه و همچنین مزایا و معایب آنها را پوشش خواهیم داد. برای یادگیری بیشتر به خواندن این مطلب ادامه دهید.

روکش یک روزه چیست؟

روکش های دندانی سنتی به مدت چند نسل وجود داشته اند. با این حال، آنها برای همه سناریوهای امروزی مناسب نیستند زیرا ساخت آنها دو یا چند هفته، و چندین مراجعه دندانپزشکی نصب آنها طول خواهد کشید. این یکی از دلایلی است که روکش های یک روزه در کانون توجه قرار گرفته اند.

روکش های دندانی یک روزه روکش هایی هستند که فقط در یک جلسه ساخته و نصب می شوند و به چندین مرتبه مراجعه و یک دوره انتظار طولانی نیاز ندارند- و همه اینها به لطف فناوری بازسازی اقتصادی سرامیک زیبایی تک مرحله ای Chairside Economical Restoration of Esthetic Ceramic (CEREC) است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لق شدن دندان

فناوری CEREC نیاز به روکش های موقت و دوره های انتظار طولانی برای روکش های سنتی را از بین برده است زیرا این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می آورد تا با استفاده از طراحی به کمک رایانه (CAD) و فناوری ساخت به کمک رایانه (CAM) یک روکش بسازند و نصب کنند.

درست مانند روکش های سنتی، روکش های یک روزه می توانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • از دندان های ضعیف محافظت کنند.
  • دندان شکسته را ترمیم کنند.
  • دندان هایی که دارای پر شدگی های بزرگ یا ایمپلنت های دندانی هستند را بپوشانند و حمایت کنند.
  • بریج های دندانی را در جای خود نگه دارند.
  • دندان هایی که تغییر رنگ داده اند را بپوشانند.
  • ظاهر دندان ها را بهبود دهند.
روکش دندان فوری
روکش دندان فوری

مزایای روکش های دندانی یک روزه

صرف نظر از دلیل دریافت یک (یا چند) روکش دندانی یک روزه یا فوری، آنها به دلایل مختلفی یک انتخاب عالی هستند. مزایای استفاده از روکش های دندانی یک روزه در زیر آمده اند:

آنها عملکردها را احیاء می کنند.

داشتن یک دندان شکسته یا آسیب دیده فقط روی ظاهر یا لبخند شما تأثیر نمی گذارد. بلکه روی گفتار و توانایی شما در خوردن و نوشیدن نیز تأثیر می گذارد. مراجعه به دندانپزشکی که روکش های دندانی یک روزه را انجام می دهد به این معنا است که می توانید دندان خود را در اسرع وقت ترمیم کنید.

با استفاده از روکش های دندانی یک روزه، عملکردهایی مانند جویدن، صحبت کردن، و بخصوص لبخند زدن می توانند بلافاصله به حالت عادی بازگردند. بعلاوه، نیاز به روکش موقت را از بین می برد- که خوشایند است زیرا روکش های موقت ضعیف و غیرقابل اعتماد هستند.

روکش دندان فوری
روکش دندان فوری

آنها به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کنند.

چه بخواهید دندان آسیب دیده خود را را با روکش فوری محکم کنید یا یک روکش موقت را انتخاب کرده باشید، شما در معرض خطر آسیب به سایر دندان ها، لثه ها، گونه ها و حتی لب های سالم خود قرار دارید. علت این است که دندان آسیب دیده ممکن است لبه های تیزی داشته باشد و روکش موقت بسیار مستعد لق شدن است- و شما نمی خواهید تصادفاً یک روکش موقت را قورت دهید یا با آن خفه شوید!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه دندان یا عصب ‌کشی

روکش های یک روزه بسیار بادوام هستند. آنها همچنین به تراش کمتری از دندان نیاز دارند که به حفظ مقدار بیشتری از ساختار طبیعی دندان شما کمک می کند. بعلاوه، آنها می توانند دندان شکسته شما را به راحتی پوشش دهند، بنابراین لازم نیست نگران تراش های غیر ضروری باشید.

به راحتی شما می افزایند.

فناوری CAD و CAM این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می آورد تا یک روکش ترمیمی را از قالب های دیجیتالی شما طراحی و قالب بندی کنند که به صورت باور نکردنی دقیق است. به این معنا که روکش یک روزه شما بسیار متناسب خواهد بود و حداکثر راحتی را فراهم خواهد آورد.

در اصل، این روکش مانند دندان طبیعی شما به نظر خواهد رسید و شما حتی نمی دانید که یک روکش دندان در آنجا دارید.

مقرون به صرفه تر هستند.

یکی از تفاوت های اصلی بین روکش های یک روزه و روکش های سنتی هزینه آنها است. در حالی که هزینه ها مشابه هستند، اما به نظر می رسد روکش های یک روزه مقرون به صرفه تر هستند، زیرا مجبور نیستید برای چندین مراجعه دندانپزشکی مورد نیاز برای روکش های سنتی یا حتی موقت هزینه کنید.

روکش دندان فوری
روکش دندان فوری

نقاط ضعف روکش های دندانی یک روزه

در حالی که فکر می کنید روکش های دندانی یک روزه با فهرستی از معایب همراه هستند، اما فقط چند نقطه ضعف شایع در مورد روکش های دندانی یک روزه خواهید شنید. در زیر به معایب اشاره شده است:

آنها به اندازه روکش های سنتی با دوام نیستند.

روکش های دندانی یک روزه از سرامیک یک تکه ساخته می شوند که دندانپزشکان از یک دستگاه تراش مخصوص برای برش و قالب گیری آنها استفاده می کنند. روکش های سنتی از سرامیک، پرسلن، فلز یا ترکیبی از هر سه ساخته می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان شیری داریم؟

روکش های سنتی پرسلن ذوب شده روی فلز به عنوان محکم ترین مواد ترمیمی در دنیای دندانپزشکی شناخته می شوند. با این حال، روکش های یک روزه زمانی که به درستی از آنها مراقبت می شود، هنوز هم می توانند به اندازه نمونه های سنتی خود دوام داشته باشند.

تشخیص برخی از شکستگی ها می تواند دشوار باشد.

اگر از شکستگی دندانی رنج می برید که تا زیر خط لثه شما امتداد دارد، ممکن است روکش های دندانی یک روزه ایده آل نباشند. علت این است که فناوری کامپیوتری مورد استفاده برای اسکن و ساخت طرح برای روکش های دندانی یک روزه همیشه آسیب ها یا مشکلات زیر خط لثه را تشخیص نمی دهد.

بنابراین، اگر شکستگی زیر لثه دارید، برای اطمینان از اینکه همه چیز به درستی انجام می شود، ممکن است مجبور باشید منتظر روکش دندان سنتی باشید.

روکش دندان فوری
روکش دندان فوری

آنها برای شرایط خاص مناسب نیستند.

از آنجا که روکش های یک روزه از سرامیک ساخته می شوند، برای همه مناسب نیستند. افرادی که شرایط خاصی دارند، مانند دندان قروچه، کلنچینگ فک و مشکلات دیگر، ممکن است به راه حل محکم تری نیاز داشته باشند. در این موارد، دندانپزشک شما احتمالاً روکش فلزی یا پرسلن را نسبت به فلز توصیه خواهد کرد.

قبل از انجام هر گونه فرایندی، در معاینه دندانپزشکی در مورد روکش های دندانی یک روزه با دندانپزشک خود صحبت کنید. چه به روکش های دندانی یک روزه نیاز داشته باشید و چه به سادگی می خواهید از چندین مراجعه دندانپزشکی و یک دوره انتظار طولانی اجتناب کنید، ممکن است روکش های دندانی یک روزه راه حل شما باشند. اگر مطمئن نیستید که گزینه مناسبی برای ترمیم فوری هستید یا خیر، بهتر است در مورد گزینه های خود با دندانپزشک خود صحبت کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: