درمان عدم تقارن صورت

عدم تقارن عبارت است از حالتی که در آن نیمی از صورت با نیمه دیگر متفاوت است. عدم تقارن های جزئی بسیار شایع هستند و ممکن است ناهنجاری هایی جزئی باشند که چهره را تعریف می کنند، مشخصه های فردی را بوجود می آورند و آن را جذاب می کنند. با این حال، ناهماهنگی های بزرگ فوراً قابل تشخیص هستند و اغلب به عنوان عامل تأثیرگذار روی ظاهر زیبایی شناسی تلقی می شوند. روش های مختلفی برای درمان عدم تقارن صورت وجود دارد، از جمله: انتقال چربی، فرایندهای لیفت صورت، تنظیم بافت نرم، پیوندهای لیپودرمال، ایمپلنت های سفارشی، اصلاح ساختار جمجمه- صورت یا اصلاح عملکرد عصب و عضله. هدف درمان، بهبود تعادل بین دو نیمه صورت و ایجاد ظاهری متقارن تر و هماهنگ تر است.

عدم تقارن صورت در درجات و انواع مختلف بسیاری وجود دارد. برخی از آنها بلافاصله آشکار می شوند، در حالی که برخی دیگر تنها با بررسی دقیق قابل شناسایی هستند. به طور کلی، یک انحراف ساختاری باید بزرگتر یا برابر با ۴ میلی متر باشد تا قابل مشاهده باشد. وقتی میزان عدم تقارن کمتر باشد، این وضعیت معمولاً قابل شناسایی نیست. ناهنجاری های کانتور ممکن است به استخوان های صورت یا تعدادی از لایه های بافت نرم مربوط باشد. برخی از عدم تقارن ها همیشه قابل مشاهده هستند (عدم تقارن ساختاری)، در حالی که برخی دیگر تنها زمانی مشهود هستند که عضلات صورت حرکت کنند (عدم تقارن عملکردی).

درمان عدم تقارن صورت
درمان عدم تقارن صورت

علل عدم تقارن صورت

علل عدم تقارن صورت را می توان به سه دسته طبقه بندی کرد: (۱) مادرزادی، ناشی از ژنتیک یا قبل از تولد. (۲) رشد و نموی، ناشی از رشد و نمو. (۳) اکتسابی، ناشی از تروما، بیماری یا جراحی.

اگر عدم تقارن در بدو تولد یا نوزادی مشاهده نشود و هیچ سابقه مشهودی از تروما یا بیماری صورت که باعث عدم تقارن شده باشد، وجود نداشته باشد، ممکن است کشف علت بروز آن دشوار باشد. به همین دلیل، اغلب به عنوان “بدون علت” (ناشناخته) یا به عنوان “عدم تقارن رشد” طبقه بندی می شود.

هر گونه نقص، دفورمیتی یا عدم تقارن (چه خفیف یا شدید) با افزایش سن، به دلیل کاهش کشش بافت، آتروفی بافت نرم، و تغییرات گرانشی، بیشتر مشهود خواهد شد. به همین دلیل عدم تقارنی که در اوایل بزرگسالی مشکل ساز تلقی نمی شد، ممکن است بعداً در زندگی باعث بروز نگرانی شود.

در حال حاضر طیف وسیعی از درمان‌ های تخصصی برای عدم تقارن‌ های ساختاری و عملکردی صورت در بزرگسالان ارائه می‌ شوند.

عدم تقارن صورت مرتبط با مشکلات فک و دندان ها

خط فک و دندان ها ویژگی های اصلی هستند که چهره شما را تعریف می کنند. افراد همانطور که جذب ظاهر متقارن و در نتیجه جذاب یک چهره می شوند، متوجه نامتقارن بودن چهره نیز می شوند. ممکن است شما کنترل زیادی روی ویژگی هایی که با آنها متولد شده اید نداشته باشید، اما مال اکلوژن – بایت مشکل دار – و ناهمراستا بودن فک، چه مادر زادی یا اکتسابی، نمونه هایی از ویژگی هایی هستند که در آنها گزینه هایی دارید و اگر اصلاح نشوند، می توانند تأثیر منفی روی چهره شما داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش مینی ایمپلنت ها در درمان ارتودنسی

یک بایت معمولی – که در آن همه دندان ها در جای مناسب قرار دارند و یکدست هستند و فک بالا و پایین را هم تراز می کنند – و یک خط فک متقارن، چهره ای جذاب تر را نشان می دهد. برعکس، مسائل جدی هم ترازی می‌ تواند شکل صورت را مخدوش کنند و از تقارن چهره بکاهند. اگر دندان های بالا و پایین هماهنگ نباشند، صورت می تواند مقعر یا بیرون زده باشد، تا اینکه با ساختار استخوانی زیرین، مانند استخوان گونه، تعریف شود. با این حال، خبر خوب این است که، می توان مشکلات همراستایی دندان ها، بایت و فک را اصلاح کرد.

انواع عدم تقارن صورت

عدم تقارن ساختاری

عدم تقارن ساختاری، شکل یا خطوط صورت را تحت تأثیر قرا می دهد و حتی زمانی که صورت در حالت خنثی باشد نیز مشهود خواهد بود. گرچه تمام ساختارهای آناتومیک سر می توانند درگیر شوند، اما اکثر نگرانی های بیمار به ویژگی های نامتقارن در قسمت مرکزی صورت مربوط می شود. بویژه، اطراف چشم ها، بینی و دهان؛ به عنوان مثال، عدم تقارن موقعیت ابروها، پلک های بالا و پایین، وسط صورت، استخوان های گونه، حجم گونه، ناحیه اطراف دهان، چانه و خط فک.

معاینات بالینی، شامل اندازه گیری های صورت و عکاسی، مشخص خواهند کرد کدام ساختارهای آناتومیک درگیر هستند. در موارد پیچیده تر عدم تقارن ساختاری، سی تی اسکن سه بعدی (سی تی اسکن پرتو مخروطی)، همراه با عکاسی سه بعدی (اسکن سطح لیزری سه بعدی) در فرآیند تشخیص استفاده می شود. این ابزارهای تصویربرداری این توانایی را دارند که حتی تفاوت های جزئی در استخوان و بافت نرم بین دو طرف را تشخیص دهند.

عدم تقارن عملکردی

زمانی که عضلات صورت فعال می شوند، عدم تقارن عملکردی آشکار می شود. این شرایط اغلب در نتیجه حوادث عصبی، بویژه اختلالات مربوط به عصب هفتم جمجمه ای (عصب صورت) ایجاد می شود، که عضلات و حالات صورت را کنترل می کند. اختلال عملکرد عصب با ضعف یا فلج نیمی از صورت همراه است و باعث می شود دو طرف صورت به صورت نامتقارن حرکت کنند. عدم تقارن های مربوط به اعصاب اغلب در بافت متحرک اطراف دهان و چشم مشاهده می شوند. به عنوان مثال، لبخند تحریف شده، بسته شدن ناقص پلک و یا حرکت نامتعادل ابرو.

یکی دیگر از علل شایع حرکت نامتقارن صورت، وجود بافت اسکار (جای زخم) بین ساختارهای متحرک صورت است. بافت اسکار می تواند عملکرد عضلات را محدود کند و منجر به انحراف خطوط صورت حین گفتار یا حرکت شود. ایجاد تمایز بین این وضعیت و اختلال عملکرد عصبی (همانطور که در بالا توضیح داده شد) ممکن است دشوار باشد، اما این مزیت را دارد که در صورت تشخیص و درمان صحیح، می تواند به طور کامل اصلاح شود.

طراحی صورت و فیلم حرکت آهسته حرکات صورت طی مشاوره انجام می شوند. این تجزیه و تحلیل بالینی محل، میزان و نوع عدم تقارن صورت را نشان می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشک زیبایی کیست؟ دندانپزشکی زیبایی چیست؟
درمان عدم تقارن صورت
درمان عدم تقارن صورت

پیری نامتقارن صورت

افراد مبتلا به عدم تقارن صورت، تفاوت هایی را بین دو طرف صورت در رابطه با پیری صورت تجربه خواهند کرد. سمت غالب (قوی تر یا پرتر) صورت با سرعت طبیعی پیر می شود، در حالی که سمت ضعیف تر سریع تر پیر می شود.

پیری نامتقارن بویژه در افراد مبتلا به عدم تقارن شدید صورت (مانند فلج صورت) قابل توجه است، با این حال، چنین پدیده ای در افراد با عدم تقارن خفیف تا متوسط ​​نیز رخ خواهد داد، گرچه عدم تعادل سنی بین دو طرف بسیار جزئی خواهد بود.

لبخند نامتقارن

لبخند نامتقارن می تواند ناشی از یکسان نبودن اندازه دندان ها یا عدم داشتن یک شکل ثابت باشد. دندان های شما می توانند از تعادل خارج شوند و باعث شوند لبخندی نامتقارن داشته باشید. ونیرها، روکش های دندانی، و بریس های ارتودنسی می توانند به دندان های شما کمک کنند تا ظاهری یکدست و متقارن داشته باشند.

اهمیت تقارن لبخند در تقارن صورت

اگر هر دو طرف لبخند شما به شدت متفاوت باشند، تحت عنوان نامتقارن شناخته می شود. این می تواند در نتیجه داشتن دندان هایی بوجود بیاید که به میزان قابل توجهی کوچکتر یا بزرگتر از دندان های دیگر هستند، یا دندان هایی که شکل های متفاوتی دارند. عدم تقارن گسترده می تواند زیبایی لبخند شما را کاهش دهد و باعث شود چهره شما نا متقارن به نظر برسد.

مقدار مشخصی از عدم تقارن ویژگی شخصی چهره و جذابیت ظاهر شما را فراهم می کند. با این حال، عدم تقارن بیش از حد، می تواند زیبایی لبخند شما را کاهش دهد و باعث شود چهره شما نا متقارن به نظر برسد. اگر احساس می کنید لبخند شما به شدت نا متقارن است و از ظاهر آن ناراضی نیستید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا درمان های دندانپزشکی زیبایی، می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند.

درمان جراحی برای عدم تقارن صورت

با جراحی تخصصی، عدم تقارن صورت می تواند به طور قابل توجهی بهبود یابد، و در برخی موارد به طور کامل قابل اصلاح است. این نوع درمان با هر نوع جراحی زیبایی صورت متفاوت است. اولاً، هدف آن پرداختن به مسائل بنیادی است، که باعث بروز عدم تقارن شده است. ثانیاً، هدف عادی سازی بافت اطراف است که ممکن است تحت تأثیر عدم تقارن قرار گرفته یا جابجا شده باشد و در نهایت، جبران هرگونه علائم پیری نامتقارن. به همین دلیل، درمان ممکن است شامل اجزاء جراحی بازسازی کننده صورت، جراحی زیبایی و میکروسرجری باشد، که همگی در یک فرایند انجام می شوند.

گرچه بسیاری از عدم تقارن های ساختاری جزئی تا متوسط ​​را می توان با یک فرایند جراحی اصلاح کرد، اما معمولاً هنگام درمان عدم تقارن های عملکردی یا عدم تقارن های عمده ساختاری، استفاده از یک راهکار چند مرحله ای سودمند است. به عنوان مثال، اگر این شرایط هم اسکلت جمجمه و هم بافت های نرم پوشاننده را درگیر کند، طبیعی است که ابتدا با اصلاح عدم تقارن های عمیق تر و سپس پرداختن به بافت نرم سطحی در مرحله بعد شروع کنید. همین اصل در مورد زمانی که شرایط نیاز به بازیابی عملکرد عصب و عضله دارد نیز صدق می کند. ابتدا اصلاحات عملکردی انجام می شوند، پس از آن در مراحل بعد (۳ و ۶ ماه) تنظیمات بافت نرم صورت انجام می شوند. یک رویکرد مرحله ای همیشه بالاترین سطح دقت و قابلیت پیش بینی را در نتیجه زیبایی ‌شناختی نهایی تضمین می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ویتامین D و K2 رمز موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی

با توجه به ماهیت متنوع عدم تقارن ها، انتخاب تکنیک مستلزم تجزیه و تحلیل عمیق و بحث در طول مشاوره است.

توصیه های کلی برای درمان عدم تقارن صورت

درمان جراحی برای عدم تقارن ساختاری بافت نرم

  • لیفت صورت با SMAS بالا
  • لیفت اندوسکوپیک ابرو
  • حذف چربی باکال
  • اصلاح اسکار صورت
  • اصلاح بافت نرم نامتقارن

انتقال چربی

  • پیوند چربی ساختاری
  • پیوند چربی مروارید
  • پیوند میکروفت
  • پیوندهای لیپو- درمال

درمان جراحی برای عدم تقارن ساختاری جمجمه صورت

  • ایمپلنت های صورت
  • ایمپلنت های سفارشی (ساخته شده از سی تی اسکن بیماران)
  • اصلاح ساختار کرانیوفشیال
درمان عدم تقارن صورت
درمان عدم تقارن صورت

درمان جراحی برای عدم تقارن بافت نرم عملکردی

  • رفع فشار عصبی
  • پیوند عصب (پیوندهای عصب نیمه صورت یا پیوند عصب متقاطع صورت)
  • پیوند عضلانی ( عروقی یا غیر عروقی)
  • تسمه های فاسیال () برای تغییر موقعیت دهان و بینی
  • تنظیم مجدد چین های بینی / تغییر موقعیت چین های نازولیبیال
  • تنظیم مجدد و تغییر شکل لب و دهان

جراحی اکولوپلاستیک

  • اصلاح فرم، عملکرد و زیبایی پلک (گزینه های مختلف)
  • قرار دادن زنجیره پلاتینیوم (درمان لاگوفتالموس)
  • تثبیت، بالا بردن و بهبود عملکرد پلک پایین (گزینه های مختلف)
  • جراحی پلک ترانس ملتحمه برای درمان فتق چربی نامتقارن (حفره چشم)
  • درمان آتروفی و ​​توخالی اطراف چشم (توزیع حجم نامتقارن صورت).

استفاده از ونیرها برای ایجاد تقارن در لبخند

ونیرها معمولاً از پرسلن ساخته می شوند و روی سطوح جلویی دندان ها قرار می گیرند تا ظاهر آنها را بهبود دهند یا عیوب لبخند را پنهان کنند. در مورد عدم تقارن، ونیرها می‌توانند دندان های شما را بزرگ تر نشان دهند یا ظاهری به شکل دندان های دیگر شما ایجاد کنند.

قرار دادن ونیرها روی دندان ها یک روش نسبتاً ساده است و دندانپزشک شما می تواند آنها را در مطب خود اعمال کند. پرسلن پس از چسبانده شدن به سطوح دندان بسیار قوی، با دوام، و نیمه شفاف است. به این معنا که نور می تواند قبل از انعکاس، در فاصله کوتاهی به داخل پرسلن نفوذ کند. مینای طبیعی همان نوع انعکاس نور را فراهم می کند، با عبور نور از مینا و انعکاس از عاج زیرین. پس از درمان با ونیرها، لبخند متقارن و طبیعی تری خواهید داشت که سال ها برای شما ماندگار خواهد بود.

استفاده از بریس های ارتودنسی برای ایجاد تقارن در صورت

وقتی بریس های ارتودنسی را دریافت می کنید، دندان ها را حرکت می دهند تا مشکلات ناهماهنگی را اصلاح کنند و مشکلاتی مانند دندان های کج یا فشرده را برطرف کنند. این حرکت دندان ها می تواند زیبایی کلی صورت را نیز تحت تاثیر قرار دهد، زیرا تغییر موقعیت دندان ها علاوه بر بهبود بایت، روی رابطه بین فک و دندان تاثیر می گذارد. تغییر بایت می تواند به بهبود تقارن و نمای نیمرخ کمک کند، بخصوص در موارد آندربایت یا اوربایت شدید. بسیاری از افرادی که آندربایت یا اور بایت خیلی شدید دارند، از عدم اعتماد به ظاهر خود رنج می برند و در نتیجه تحت درمان قرار می گیرند و می توانند مزایای زیادی هم برای زیبایی صورت و هم برای عزت نفس داشته باشند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: