حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی

روکش های دندانی برای پوشش بخش های پوسیده یا آسیب دیده استفاده می شوند. آنها ظاهری مانند دندان های طبیعی دارند و از دندان ها در برابر بروز آسیب های بیشتر محافظت می کنند. روکش ها تو خالی هستند و تنها می توانند جایگزین بخش آسیب دیده، و نه تمام دندان، شوند. آنها برای دندان هایی فوق العاده هستند که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند، نیاز است یک پر شدگی بزرگ را پوشش دهند، تغییر رنگ داشته اند، یا دچار ترک یا شکستگی شده اند. با این حال، کلاهک یا روکش دندان لازم است تعویض شود و برخی افراد ابراز داشته اند که پس از این فرایند حساسیت داشته اند.

شما با مطالعه این مقاله با علل بروز حساسیت پس از تعویض روکش های دندانی و راه هایی برای پرداختن به این مشکل آشنا خواهید شد.

حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی
حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی

علل بروز حساسیت پس از تعویض روکش دندان

حفره های دندانی

وقتی مقدار زیادی پلاک دندانی تشکیل می شود، پوسیدگی های دندانی شکل می گیرند. وقتی پوسیدگی از حفره دندان به زیر روکش منتشر می شود، بافت عصبی زیر آن ملتهب می شود و منجر به بروز ناراحتی های عمده می شود. در صورت بروز این اتفاق، لازم است دندانپزشک شما حفره ریزی درون روکش دندان شما ایجاد کند تا اعصاب و بافت های اطراف آنها را تخلیه کند. این فرایند درمان ریشه نامیده می شود و برای ترمیم آسیب ضروری است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کلر موجود در آب برای دندان ها مضر است؟

مرگ ریشه دندان

ریشه های دندان ها به آسیب های باکتریایی حساس هستند. وقتی ریشه ها به شدت آسیب دیده باشد، آنها از دست می روند که منجر به بروز آبسه دندان می شود، عفونت دردناکی که در ریشه دندان یا بین لثه و دندان بروز پیدا می کند. درمان ریشه این مشکل را اصلاح خواهد کرد. اما، این احتمال وجود دارد که عفونت مجدداً بروز پیدا کند و لازم خواهد بود روکش مجدداً تعویض شود.

شکستگی ریشه دندان

وقتی شکستگی در بیرونی ترین لایه سخت دندان بوجود می آید، آسیب می بیند. سپس این شکستگی گسترش پیدا می کند و به ریشه می رسد و جویدن را دردناک می سازد. تنها راه برای اصلاح این مشکل خارج ساختن روکش و کل دندان است.

نشت از سمان

وقتی سمانی (چسبی) که برای چسباندن روکش به دندان استفاده می شود به درستی خشک نشده باشد، نشتی خواهد داشت. دندانپزشک روکش را تعویض خواهد کرد و اطمینان حاصل خواهد کرد که سمان به طور کامل به دندان چسبیده است.

عفونت لثه

لثه های اطراف دندان روکش شده شما می توانند تحلیل بروند که باعث خواهد شد بخشی از ریشه دندان بدون پوشش باقی بماند. وقتی ریشه دندان بدون پوشش باقی می ماند، پس از تعویض روکش، بیشتر نسبت به داغی و سردی حساس خواهیم شد. بخش هایی از ریشه دندان که پوشش ندارند می توانند محلی برای تشکیل پلاک های دندانی بیشتر و بروز عفونت شوند. در این صورت، ممکن است لازم باشد روکش تعویض شود و دندانپزشک توصیه خواهد کرد از دهانشویه هایی استفاده کنید که برای درمان عفونت لثه طراحی شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع اشعه ایکس در دندانپزشکی

براکسیسم

این شرایطی است که در آن دندان ها آنقدر با فشار روی یکدیگر ساییده و فشار داده می شوند که فشار باعث آسیب به دندان می شود.

حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی
حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی

درمان هایی برای درد و حساسیت پس از تعویض دندان

لحظه ای که پس از تعویض روکش دندان خود درد و حساسیت احساس می کنید، باید با دندانپرشک خود تماس بگیرید. در این فاصله می توانید برای دندان های حساس خود این راهکارهای خانگی را امتحان کنید تا از بروز آسیب بیشتر جلوگیری کنید و از درد خود بکاهید.

  • اگر از براکسیسم رنج می برید، برای تسکین موقت محافظ دندان OTC از داروخانه تهیه نمایید. دندانپزشک برای شما محافظ دندان تخصصی خواهد ساخت.
  • مهم نیست چقدر درد دارید، باید بهداشت روزانه دهان خود را حفظ کنید. به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه خود ادامه دهید، این کار به جلوگیری از حملات باکتریایی کمک می کند و این اطمینان را بوجود می آورد که عفونت (اگر علت بروز حساسیت دندان شما باشد) منتشر نمی شود.
  • ورزش می تواند به شما تسکین مختصر اما مؤثری برای دندان درد ایجاد کند. وقتی حرکت می کنیم، بدن ما اندورفین ترشح می کند. این ماده تسکین دهنده طبیعی درد در بدن ماست و می تواند به تسکین حساسیت دندان برای مدت کوتاهی کمک کند.
حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی
حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی
  • استفاده از تکنیک های آرامش دهنده مانند تنفس عمیق، گوش دادن صداهای آرامش بخش، یا نشستن در وان آب گرم می توانند تسکین دهنده هایی کوتاه مدت برای دندان درد شما باشند. آرام سازی به این معنا است که ذهن خود را از دندان درد دور نگه دارید، اما این برای هر کسی عملی نیست.
  • دهان خود را با آب ولرم و نمک شستشو دهید. نمک کمک می کند مایعات اضافی که ممکن است اطراف لثه ها یا نزدیک روکش دندان کمین کرده باشند تخلیه شوند. نمک به پاکسازی منطقه عفونی کمک می کند و می تواند حساسیت دندان را در یک لحظه تسکین دهد. ۲-۳ قاشق غذا خوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید، سپس به مدت ۳۰ ثانیه این محلول را درون دهان خود بچرخانید سپس آن را تف کنید.
  • شما می توانید دندان درد خود را مانند سر درد با مسکن هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن، یا استامینوفن تسکین دهید. فقط این داروها را به اندازه، و نه بیشتر از حد مجاز، مصرف کنید.
  • یک تکه یخ را درون یک حوله بپیچید و به آرامی روی گونه خود، جایی که روکش قرار دارد فشار دهید تا به کاهش تورم و تسکین درد کمک کنید. یخ را مستقیماً روی دندان حساس قرار ندهید، زیرا درد شما را بدتر خواهد کرد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل درد اطراف روکش دندان
حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی
حساسیت دندان پس از تعویض روکش های دندانی

چگونه می توان روکش دندان را در وضعیت خوبی نگه داشت؟

اگر بهداشت دهانی خود را به خوبی حفظ کنید، روکش ها ۱۰ سال دوام خواهند داشت پس از آن ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. برای پاکسازی های منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، و به صورت روزانه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، و از دهانشویه استفاده کنید. مهم است به خاطر داشته باشید که روکش ها به اندازه دندان های طبیعی شما قوی نیستند، بنابراین از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.

۴/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: