مشکلات شایع ایمپلنت های دندانی

بیش از ۳ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا ایمپلنت دارند. بیمارانی که ایمپلنت دارند یک ریشه مصنوعی و تیتانیومی دندان با جراحی در استخوان فک آنها قرار داده می شود. وقتی ایمپلنت طی فرایند اسئواینتگریشن با استخوان جوش می خورد، یک دندان مصنوعی (روکش) می تواند روی ایمپلنت، در جایی که دندان طبیعی از دست رفته است، قرار بگیرد. اکثر ایمپلنت های دندانی موفقیت آمیز هستند و نرخ موفقیت آنها ۹۸ درصد تخمین زده شده است و بالای ۹۷ درصد آنها مدت زمان طولانی دوام دارند. با این حال، گاهی اوقات، برای ایمپلنت های دندانی مشکلاتی نیز بروز پیدا می کند. خوشبختانه، تقریباً همه این مشکلات توسط دندانپزشک قابل حل هستند.

 

مشکلات ایمپلنت های دندانی
مشکلات ایمپلنت های دندانی

مشکلاتی که در طول دوره بهبود بروز پیدا می کنند

برای آنکه ایمپلنت بتواند به خوبی بچسبد، لازم است بافت لثه و استخوان پیرامون آن سالم باشند. عوامل متعددی هستند که می توانند توانایی ایمپلنت ها در باقی ماندن در جای خود را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، ایمپلنت ها می توانند پس از جراحی و در طول دوره بهبود شل شوند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، معمولاً هیچ درد یا عفونتی وجود ندارد.

ممکن است حجم استخوان بیمار محدود باشد تا ایمپلنت دندانی را پوشش دهد. این مشکل بویژه در مورد ایمپلنت هایی شایع است که در فک بالا و نزدیک دندان های مولر، در محل دندان کشیده شده، در محلی که پیوند استخوان داشته است، در تیغه های باریک و جلوی فک پایین کار گذاشته می شوند، زیرا معمولاً کیفیت استخوان این قسمت ها چندان خوب نیست. در بیمارانی که سیگار می کشند، یا بیماری دیابت آنها کنترل نشده است نیز برای کاشت ایمپلنت می تواند مشکل استخوان بروز یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از کجا بفهمیم دندان دیگر زنده نیست؟

عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی شکلی از بیماری لثه است که تحت عنوان پری ایمپلنتایتیس شناخته می شود. علائم عفونت اطراف ایمپلنت می تواند شبیه بیماری لثه باشد و یک یا چند علامت از علائم و نشانه های زیر را داشته باشد:

  • شل شدن و تکان خوردن ایمپلنت
  • قرمز و متورم شدن لثه های اطراف ایمپلنت
  • وجود مزه بد داخل دهان
  • بوی بد دهان
  • درد ضربان دار در منطقه اطراف
  • درد مبهم با دست زدن به اطراف ایمپلنت
  • ترشح چرک از اطراف ایمپلنت
  • قابل مشاهده بودن رزوه های ایمپلنت
  • دشواری در جویدن
  • تب
  • خونریزی از اطراف ایمپلنت حین مسواک زدن

دندانپزشک خیلی زود می تواند این مشکل را تشخیص دهد و درمان نماید. اما اگر در صورت مشاهده هر یک از این علائم برای مراجعه تعلل کنید، ممکن است مجبور باشید هزینه بیشتری برای درمان بیماری و تعویض ایمپلنت بپردازید.

مشکلاتی که در حین استفاده بروز پیدا می کنند

ایمپلنت حتی پس از اتمام دوره بهبود و زمانی که استفاده می شود نیز می تواند با مشکل مواجه شود. در صورتی که استخوان نتواند فشارهایی که به آن وارد می شود را تحمل کند، ایمپلمنت می تواند شل شود. برای حل این مشکل، دندانپزشک ایمپلنت را خارج خواهد کرد و اجازه خواهد داد استخوان منطقه اطراف آن را پر کند. این یک فرایند جراحی است که می تواند پیوند استخوان و بخیه نیاز داشته باشد و باید تحت بی حسی موضعی انجام شود. در صورت امکان، پس از بازگشت استحکام به منطقه اطراف ایمپلنت، دندانپزشک ایمپلنت جدیدی خواهد کاشت.

تحلیل استخوان نیز می تواند منجر به شل شدن ایمپلنت شود. افرادی که دندان های خود را در نتیجه بیماری لثه از دست می دهند بیشتر در معرض خطر تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض جانبی داروها روی دهان

 

مشکلات ایمپلنت های دندانی
مشکلات ایمپلنت های دندانی

 

ممکن است فضای اضافی بین ایمپلنت و دندان مجاور وجود داشته باشد، زیرا ممکن است ایمپلنت درست در اندازه یا شکل دندانی که از دست رفته نباشد. این می تواند باعث شود غذا بین ایمپلنت و دندان های طبیعی گیر کند. از آنجا که ایمپلنت ها جابجا نمی شوند، ممکن است لازم باشد روکش آن تعویض شود تا فضاهای اضافی از بین بروند.

در صورتی که ایمپلنت ها عفونی شوند، مشکلات شدیدتری می توانند برای ایمپلنت ها بروز یابند. پری ایمپلنتایتیس (عفونت اطراف ایمپلنت) بیماری است که موجب از دست رفتن استخوانی می شود که ایمپلنت دندانی را حمایت می کند و معمولاً نیاز است ایمپلنت برداشته شود. در برخی موارد، ایمپلنت می تواند مجدداً احیاء شود.

مشکلات ایمپلنت های دندانی
مشکلات ایمپلنت های دندانی

 

مشکلات ساختاری

ایمپلنت از اجزاء مختلفی تشکیل شده است: فیکسچر که داخل استخوان قرار داده می شود، اباتمنت که قطعه دندانی را در جای خود نگه می دارد، و قطعه مصنوعی که می تواند روکش، بریج، یا پروتز باشد که به عنوان جایگزین دندان عمل می کند. گرچه اباتمنت از مواد قوی- اغلب طلا، تیتانیوم، یا زیرکونیا- ساخته می شود، اما می تواند بشکند، همان اتفاقی که می تواند برای پیچی بیفتد که اباتمنت را به بدنه ایمپلنت متصل می کند. همه اجزاء ایمپلنت ها که از فلز یا سرامیک ساخته می شوند می توانند بشکنند یا ساییده شوند. دندانپزشک می تواند میزان مشکلات را تخمین بزند و مشخص نماید چه درمانی لازم است.

اگر عادت دندان قروچه (ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر) دارید، ممکن است به روکش روی ایمپلنت آسیب برسانید. دندانپزشک شما می تواند کمک کند محافظ دندان شبانه ای تهیه منید که تأثیرات منفی این عادت را محدود کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های بعد از انجام درمان ریشه

مراقبت صحیح از ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی بسیار مؤثر هستند، اما هر ایمپلنتی الزاماً تا پایان عمر دوام ندارد. ایمپلنت های دندانی نیز مانند دندان های طبیعی می توانند به مرور زمان دچار مشکلاتی (غیر از پوسیدگی و کرم خوردگی) شوند. قبل از آنکه برای دریافت ایمپلنت دندانی اقدام نمایید، مطمئن شوید انتظاراتی که از این فرایند دارید واقعی هستند. کاشت یک ایمپلنت ممکن است چند میلیون هزینه داشته باشد، و قیمت نهایی آن می تواند به منطقه ای که در آنجا ساکن هستید، و شرکت بیمه ای که تحت پوشش خدمات آن هستید بستگی داشته باشد.

برای حفظ ایمپلنت در یک وضعیت خوب، بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمایید، به طور منظم و طبق برنامه به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از بروز یا پیشرفت هر گونه مشکلی پیشگیری نمایید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: