مراقبت های پس از درمان ریشه دندان

خوردن و جویدن:

١- تا یک ساعت پس از اتمام درمان و ترجیحا تا برطرف شدن کامل بیحسی از خوردن و جویدن خودداری نمایید.

گاز زدن و فشار دادن دندانها روی هم:

٢- با توجه به شکننده بودن ساختار دندان پس از اتمام درمان ریشه، تا زمانیکه تاج دندان بطور کامل ترمیم یا روکش نشده است روی دندان مذکور فشار نیاورید و چیزی گاز نزنید.

مسواک زدن:

٣- مسواک زدن روی دندان درمان ریشه شده بلامانع است اما با توجه به وجود پانسمان موقت روی دندان و احتمال خارج شدن آن ، از کاربرد نخ دندان تا زمانیکه دندان مورد نظر ترمیم و روکش نشده است اجتناب نمایید.

خارج شدن پانسمان دندان:

۴- در صورتیکه پانسمان روی دندان در فاصله بین جلسات خارج شد با مطب تماس بگیرید .

تورم در داخل یا خارج دندان:

۵- در صورتیکه تورم در داخل یا خارج دهان مشاهده کردید با مطب تماس بگیرید تا در صورت نیاز داروی مناسب تجویز شود. شایان ذکر است که تورم جزء عوارض طبیعی درمان ریشه میباشد.

ادامه یافتن دندان درد:

۶- در صورتیکه درد دندان بیش از دو هفته ادامه داشت جهت معاینه مجدد با مطب تماس بگیرید.

مسکن برای درد دندان:

٧- جهت کاهش درد از مسکن های معمول مانند ایبوپروفن یا ژلوفن و نوافن استفاده نمایید. در صورتیکه بیماری خاصی دارید قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک معالج خود مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بایدها و نبایدهای پس از درمان ریشه

خوردن غذاهای سفت:

٨- از خوردن و جویدن غذاهای سفت روی دندان درمان ریشه شده اجتناب کنید چرا که ممکن است باعث شکستگی دندان شود. بدیهی است در صورتیکه شکستگی به سطح ریشه گسترش یافته باشد دندان مورد نظر باید کشیده شود.

فشار آوردن بر دندان عصب کشی شده:

٩- از وارد کردن فشار غیرضروری به دندان توسط زبان و انگشت اجتناب نمایید چرا که سبب طولانی شدن حساسیت و درد دندان خواهد شد.

ترمیم تاج و روکش دندان:

١٠- بلافاصله پس از برطرف شدن درد نسبت به ترمیم تاج یا روکش اقدام نمایید . در صورتیکه فاصله بین درمان ریشه طولانی شود درمان ریشه باید مجددا انجام شده یا دندان مورد نظر کشیده شود.

مراجعه مجدد در زمان های تعیین شده

١١- در مورد دندانهایی که تحت درمان مجدد ریشه قرار گرفته یا دچار عفونت و کیست میباشند در صورت تأکید به کنترل حتما در زمان توصیه شده جهت معاینه مجدد مراجعه نمایید تا در صورت نیاز به جراحی ریشه و یا لزوم کشیده شدن آن بررسی انجام شود.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,